Ο Σπύρος Μ. Πολέμης, ήταν ένας εφοπλιστής της ναυτομάνας Άνδρου, που ακολούθησε τα οικογενειακά χνάρια από τα νεανικά του χρόνια.

Σεμνός, προσηνής, κοινωνικός, συμμετείχε σε όλα τα συλλογικά όργανα του ελληνικού και διεθνούς εφοπλισμού.

1

Είχε την ατυχία να χάσει πρόωρα τον πρωτότοκο του γιο Μιχάλη, στη μνήμη του οποίου ίδρυσε Κοινωφελές Ίδρυμα για τα παιδιά της Άνδρου που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας.

Κοσμοπολίτης, δεδομένου σπούδασε, έζησε και εργάστηκε στις μεγαλουπόλεις του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης, αλλά εδραιώθηκε στην Ακτή Μιαούλη, όπου ίδρυσε σημαντικές ναυτιλιακές οντότητες.

Σε μια αφηγηματική του εξομολόγηση, είπε:

“Οι πιο καθοριστικές στιγμές της επιχειρηματικής μου ζωής ήταν όταν άρχισα να εργάζομαι για πρώτη φορά στην οικογενειακή επιχείρηση κατ’ αρχήν λίγες ώρες όταν ακόμα σπούδαζα στη Νέα Υόρκη, μετά όταν άνοιξα το δικό μου γραφείο στο Λονδίνο το 1970, και αργότερα όταν άρχισα να συμμετέχω στον δημόσιο διάλογο κατά την διάρκεια της ενασχόλησής μου σε διάφορους διεθνείς οργανισμούς της ναυτιλίας”.

Είχε άποψη για τον ρόλο της ναυτιλίας στην παγκοσμιοποίηση: “Η παγκοσμιοποίηση δεν θα ήταν δυνατή χωρίς την ναυτιλία, και αυτό έχει συμβάλλει στη βελτίωση των προτύπων διαβίωσης για εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, καθώς επίσης και την δημιουργία πλούτου”.

Αλλά και για τον ρόλο της πολιτικής και των πολιτικών, απέναντι στους ανθρώπους της ναυτιλίας, είχε προσωπική άποψη:

“Δυστυχώς οι Έλληνες πολιτικοί, ιδιαίτερα κατά τα τελευταία τριάντα χρόνια, ήταν πολύ εχθρικοί προς τους Έλληνες εφοπλιστές και έχουν καλλιεργήσει έναν ταξικό πόλεμο ανάμεσα στον ελληνικού λαό. Αυτό έγινε για τις δικές τους κοντόφθαλμες πολιτικές φιλοδοξίες, αλλά έκαναν τεράστια ζημιά στις εξελίξεις της Ελληνική Ναυτιλίας. Κανείς δεν είναι τέλειος, πάντα υπάρχουν και κακά στοιχεία ανάμεσα σε κάθε ομάδα, αλλά ως μια βιομηχανία η πλειοψηφία των επιχειρηματιών της ναυτιλίας έχουν ωφελήσει την Ελλάδα και το σύνολο του ελληνικού λαού σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αυτή η στάση των πολιτικών πρέπει να αλλάξει, ώστε να δοθεί η ευκαιρία στην Ελληνική Ναυτιλία να μεγαλουργήσει για να μπορέσει να βοηθήσει ακόμα πιό αποτελεσματικά την χώρα της”.

Ποιος ήταν

Γεννήθηκε στις 12 Δεκεμβρίου 1937 στην Αθήνα. Σπούδασε μηχανολόγος – μηχανικός – ναυπηγός – στις ΗΠΑ.

Ήταν παντρεμένος με την Αναστασία Πέτρου.  Από τους δύο γάμους του είχε τέσσερα παιδιά τον Μιχάλη, την Άννα, τον Λεωνίδα και την Κατερίνα ενώ έχασε πρόωρα τον πρωτότοκο γιο του Μιχάλη.

Το 1991, στην μνήμη του γιου του Μιχάλη, ίδρυσε το Κοινωφελές Ίδρυμα Μιχαήλ Σπυρίδωνος Πολέμη με σκοπό την περίθαλψη και αρωγή παιδιών από την Άνδρο με προβλήματα υγείας.

Η ιστορική εξέλιξη της ναυτικής ρότας της οικογένειας

Γενάρχες της οικογένειας Πολέμη, θεωρούνται ο Σπύρος Μιχ. Πολέμης (1870 -1951) και η Ασημίνα Λεων. Πολέμη (1882 -1969).

Παιδιά τους ήταν ο Μιχαήλ (1906 -1995), Λεωνίδας (1909 -1971) και Αυγουστής (1920 -1985) καθώς και οι τρεις κόρες τους, Φιλομίλα, Ευγενία και Άννα.

Ο Μιχαήλ, άρχισε την ναυτιλιακή σταδιοδρομία του στην οικογενειακή επιχείρηση στην Άνδρο και στην Αθήνα.

Το 1951 ίδρυσε μαζί με τα αδέλφια του, Λεωνίδα και Αυγουστή την ναυτιλιακή εταιρεία “Αδελφοί Πολέμη” η οποία μετονομάστηκε το 1965 σε Polembros.

Το 1961 η οικογένεια δημιούργησε στο Λονδίνο την εταιρεία Spyros Polemis Ltd (London)

Η εταιρεία τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 διαχειρίζονταν οκτώ Liberties και άλλα δύο πλοία.

Το 1957, έκανε την εμφάνιση του στην εταιρεία και ο Σπύρος Μ. Πολέμης, ο οποίος απασχολήθηκε, παράλληλα με τις σπουδές του και στο γραφείο της Νέας Υόρκης.

Ο Σπύρος Πολέμης, το 1961, επέστρεψε στην Ελλάδα για να εκπληρώσει την στρατιωτική του θητεία.

Από το 1967 έως το 1970 εργάστηκε στο γραφείο της Νέα Υόρκης στην εταιρεία Leeward.

Το 1970, ο Σπύρος Πολέμης, προχώρησε σε μια αυτόνομη ναυτιλιακή πορεία, ιδρύοντας την εταιρεία Polesons και αργότερα την Remi Maritime Corporation στον Πειραιά με παράλληλο γραφείο στο Λονδίνο, που μετονομάστηκε Seacrest.

To 1971 ξεκίνησε με τρία πλοία, τα οποία αυξήθηκαν σε δέκα έως το 1980.

Το 1987 στην οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση εισήλθε ο πρωτότοκος γιός του Μιχάλης (1962 -1991), και ύστερα από τον πρόωρο θάνατό του εισήλθε το 1991 η κόρη του Άννα Πολέμη (1966 -), και το 1992 ο γιός του Λεωνίδας (1968 -).

Ο Σπύρος Μ. Πολέμης, διετέλεσε πρόεδρος της Intercargo, πρόεδρος Αλληλασφαλιστικών Οργανισμών Newcastle P&I και North of England P&I, αντιπρόεδρος στο Greek Shipping Cooperation Committee.

Ο Σπύρος Πολέμης ήταν επικεφαλής της Seacrest Shipping με έδρα το Λονδίνο, είχε διατελέσει πρόεδρος του ICS & ISF και Πρόεδρος της INTERCARGO ενώ συμμετείχε ενεργά επί σειρά ετών στο ΔΣ του Committee και της ΕΕΕ καθώς και πολλών άλλων οργανισμών. Είχε επίσης συμβάλλει τα μέγιστα μαζί με τους Ελληνοαμερικανούς γερουσιαστές Λεωνίδα Ραπτάκη και ∆ημήτριο Γιάνναρο, τον Αμερικανό πρεσβευτή στην Ελλάδα Charles P. Ries καθώς και τον αείμνηστο καπτ. Βασίλη Κωνσταντακόπουλο προκειμένου το «SS Hellas Liberty» να παραχωρηθεί στη χώρα μας από την αμερικανική κυβέρνηση και να καταπλεύσει το 2009 στην Ακτή Βασιλειάδη.

Ο Σπύρος Μ. Πολέμης, υπήρξε τακτικός αρθρογράφος των Ναυτικών Χρονικών και είχε βραβευτεί με το Βραβείο Ευκράντη 2011 Συνολικής Προσφοράς στη Ναυτιλία.

Ο Σπύρος Πολέμης γεννήθηκε στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 1937 όπου και μεγάλωσε καθώς και στην Άνδρο.  Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Αμερική, και πήρε master Ναυπηγός.

O Σπύρος Πολέμης από το 1970 έως και την Κυριακή 21 Ιουλίου 2024, ήταν Πρόεδρος και Διευθύνων Σύµβουλος της Seacrest Shipping Co Ltd.

Εκτός από Πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιµελητηρίου, Πρόεδρος της Διεθνής Ναυτιλιακής Οµοσπονδίας, υπήρξε και Πρόεδρος της Αγγλικής Επιτροπής του ABS, Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Intercargo, Μέλος του Συµβουλίου του American Bureau of Shipping των ΗΠΑ, Μέλος της Επιτροπής του Det Norske Veritas του Λονδίνου. Ήταν Σύµβουλος στο Hellenic Mutual War Risks Association, Μέλος του IMIF (International Marine Industries Forum), Μέλος του The Baltic Exchange. Διετέλεσε Πρόεδρος του Ναυτικού Οµίλου Άνδρου (1983-2005).

Ο συγγραφέας Σπύρος Μ. Πολέμης

Ο Σπύρος Μ. Πολέμης, έγραψε και το βιβλίο “S.S. HELLAS LIBERTY – Η ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΝΟΣ ΟΝΕΙΡΟΥ – Ιστορικό αποκτήσεως του πλοίου”.

Άλλωστε, πρωτοστάτησε για την απόκτηση του Liberty, το οποίο αποτελεί ναυτιλιακό μνημείο της ανάταξης της ελληνικής ναυτιλίας.

“Η αφήγηση που ακολουθεί, γράφει ο Σπ. Μ. Πολέμης, αφορά μία αληθινή ιστορία η οποία άρχισε από μία ρομαντική ιδέα και εξελίχθηκε σε ένα πάρα πολύ μεγάλο έργο το οποίο πήρε χρόνια για να ολοκληρωθεί. Διαβάζοντας αυτό το βιβλίο ο αναγνώστης θα καταλάβει αυτό το οποίο λέω και θα δει πόσο ενδιαφέρουσα ήταν η εξέλιξη και η κατάληξη προτού φτάσαμε στην τελική φάση της υπάρξεως ενός πραγματικού ζωντανού πλοίου τύπου Liberty στα χέρια της Ελλάδος. Τα προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν υπήρξαν πολλά, τα εμπόδια εξίσου πολλά και ορισμένα τελείως απρόβλεπτα, αλλά είναι αξιοσημείωτο να δει κανείς πώς εδόθηκαν οι λύσεις και για ποιους λόγους. Αυτό όλο το σκηνικό συμπεριελάμβανε βεβαίως και πολλά πρόσωπα, ορισμένα των οποίων αρχικά δεν είχανε σχέση μεταξύ τους, αλλά που ο κοινός στόχος τους έκανε όχι μόνο να συνεργαστούν στενά αλλά και να φτάσουν σε σημείο να βασίζονται ο ένας στον άλλον”.

Το βιβλίο εκδόθηκε από τις Εκδόσεις “Άλφα Πι”, το 2022.