Ένας νέος και δυναμικός, πολιτιστικός πόλος δημιουργείται στην Πειραιώς 260 στο πρώην βιομηχανικό συγκρότημα Τσαούσογλου, που εδώ και μερικούς μήνες έχει περιέλθει, κατόπιν εξαγοράς, στο υπουργείο Πολιτισμού.

Το masterplan για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου των κτηρίων του, που έχουν χαρακτηρισθεί ως μνημεία, έχει ήδη καταρτισθεί και, σύμφωνα με αυτό, στόχος είναι, η διατήρηση του βιομηχανικού ύφους του εργοστασίου με παρεμβάσεις, που θα μετατρέψουν την παλαιά εγκατάσταση σε έναν σύγχρονο χώρο συνάθροισης του κοινού και πολιτιστικών εκδηλώσεων.

Ήδη εξάλλου, κτήρια του συγκροτήματος στεγάζουν το Ελληνικό Φεστιβάλ, με την δημιουργία δύο θεατρικών σκηνών και των απαραίτητων βοηθητικών εγκαταστάσεων, καθώς και τα εργαστήρια και την γλυπτοθήκη του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάδειξης Πολιτιστικών Πόρων του ΥΠΠΟ.

Το οικόπεδο όπου βρίσκεται το συγκρότημα έχει εμβαδόν 28.286 τ.μ. με δέκα λειτουργικά αυτοτελή κτίσματα, συνολικής δόμησης 26.997 τ.μ. Από αυτά έχουν χαρακτηρισθεί, ήδη από το 2001 ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία, τέσσερα κτήρια – χωρίς τα προσκτίσματά τους – καθώς σύμφωνα με το σκεπτικό συνθέτουν ένα αξιόλογο δείγμα βιομηχανικών κατασκευών, που διασώζουν στοιχεία της αρχιτεκτονικής και βιομηχανικής φυσιογνωμίας της οδού Πειραιώς στις αρχές του β΄ μισού του 20ού αιώνα.

Δυναμικές επεμβάσεις

Το masterplan απαντά σε ζητήματα αναφορικά με τη γενική διάταξη των εξωτερικών χώρων του συγκροτήματος, την κίνηση του κοινού, δηλαδή τις εισόδους, τις διαδρομές και τις προσβάσεις, αλλά και για την κίνηση των οχημάτων (είτε είναι βαρέως τύπου, είτε, υπηρεσιακά, είτε εργαζομένων ή επισκεπτών). Ιδιαίτερο αντικείμενο της μελέτης συνιστά η φύτευση του περιβάλλοντα χώρου, η διαχείριση του νερού, ακόμη και τα υλικά δαπεδόστρωσης.

Ειδικότερα, η είσοδος των επισκεπτών στον χώρο θα γίνεται άμεσα από την οδό Πειραιώς, ενώ διαμορφώνονται προτάσεις για την ενοποίησή του με την γειτονική Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.

Παράλληλα, ένα δίκτυο διαδρομών θα εξασφαλίζει την κίνηση υπηρεσιακών οχημάτων στο εσωτερικό του συγκροτήματος καλύπτοντας τις ανάγκες όλων των κτηρίων.

Οι κατεδαφίσεις εξάλλου, διαφόρων δευτερευόντων κτισμάτων, μαζί με την διάνοιξη περασμάτων σε μεγάλους κτηριακούς όγκους αναμένεται να δημιουργήσουν ένα νέο δίκτυο κίνησης, προσβασιμότητας αλλά και θέασης τόσο στο εσωτερικό του συγκροτήματος όσο και προς την πόλη.

Συγκεκριμένα προβλέπεται η απελευθέρωση υπαίθριου χώρου, έκτασης 4.475 τ.μ. με την δημιουργία διαδρομών και συνδέσεων μεταξύ των κτηρίων με αποτέλεσμα την ενοποίηση του περιβάλλοντα χώρου του συγκροτήματος σε μια ενιαία υπαίθρια ή ημιυπαίθρια έκταση 13.366 τ.μ.

Επίσης προβλέπεται η κατασκευή υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων, τριών επιπέδων και χωρητικότητας 519 οχημάτων.

Το συγκρότημα Τσαούσογλου
Το συγκρότημα Τσαούσογλου

 

Το πάρκο με τα δέντρα

Τέλος, εκεί όπου σήμερα κυριαρχεί το τσιμέντο, στον ελεύθερο χώρο δηλαδή, ανάμεσα στα κτήρια σχεδιάζεται η δημιουργία ενός πάρκου με δέντρα και φυτά αλλά και με ακάλυπτα σημεία ώστε να φιλοξενούνται εκδηλώσεις.

Ενδιαφέρουσα μάλιστα είναι η πρόταση για την δημιουργία ενός τρισδιάστατου, κατακόρυφου κήπου με αναρριχητικά φυτά που θα αξιοποιεί τον φέροντα οργανισμό ενός βιομηχανικού κελύφους. Πρόκειται για το λεγόμενο «Πράσινο folie» σε χώρο 740 τ.μ. στην συνέχεια της Σκηνής 3.

Επίσης στο βόρειο τμήμα του οικοπέδου χωροθετείται η «Υπαίθρια Σκηνή», που θα πλαισιώνεται από συστάδες δέντρων προσφέροντας κατάλληλες συνθήκες για εκδηλώσεις ειδικά το καλοκαίρι.

Όσον αφορά τα είδη φυτών, προτείνεται μία ποικιλία αειθαλών και φυλλοβόλων ειδών από την ελληνική και μεσογειακή χλωρίδα και ανάμεσά τους φλαμουριές, μελικουκιές και αμυγδαλιές, αλλά και θάμνοι όπως οι μυρτιές.

Συνολικά προβλέπεται η φύτευση 120 μικρών και μεγάλων δέντρων, ενώ θάμνοι και πόες θα καλύψουν συνολικά έκταση 2.000 τ.μ..

Πέραν αυτών στόχος είναι, η ενεργειακή ανεξαρτησία του συγκροτήματος μέσα από την αξιοποίηση της ηλιακής και γεωθερμικής ενέργειας και η ενεργειακή του πιστοποίηση ως «πράσινο».

Διαβάστε επίσης:

Τι να δω στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας – Γράφει η αρχαιολόγος δρ Ερωφίλη-Ίρις Κόλλια

Μιχαήλ ντε Γκρες: Ένας πρίγκιπας χωρίς αξίωμα αλλά με αξία

Ο Πάμπλο Πικάσο και ο κουρέας του: Μια απροσδόκητη φιλία σε έκθεση