• Top Stories

    Πανελλαδικές: Δείτε τις απαντήσεις στην Ιστορία προσανατολισμού

    • NewsRoom
    Πανελλαδικές


    Το mononews.gr σε συνεργασία με το Φροντιστήριο «Νέα Παιδεία» σας παρουσιάζει τις απαντήσεις στην Ιστορία προσανατολισμού, στα οποία εξετάστηκαν σήμερα οι μαθητές και μαθήτριες των ΓΕΛ.

    Δείτε τις απαντήσεις:

    Πανελλαδικές

    ΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ 12/6/17-ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ-

    ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΡ.ΛΑΜΠΡΑΚΗ 409,ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ.

    ΟΜΑΔΑ 1Η

    ΘΕΜΑ Α1

    Εκλεκτικοί

    Ηταν ένας πολιτικός σχηματισμός που συγκροτήθηκε την περίοδο της εθνοσυνέλευσης του 1862-64 και είχε μικρότερη απήχηση σε σχέση με τις δύο μεγάλες παρατάξεις των Πεδινών και των Ορεινών. Ήταν μια ετερόκλητη παράταξη εξεχόντων πολιτικών, λογίων και αξιωματικών, με μετριοπαθείς θέσεις, η οποία προσπαθούσε να μεσολαβεί μεταξύ των άλλων παρατάξεων και να υποστηρίζει σταθερές κυβερνήσεις.

    Στρατιωτικός Σύνδεσμος

    Ηταν  η μυστική ένωση στρατιωτικών, η οποία οργάνωσε το κίνημα στο Γουδί (15 Αυγούστου 1909), με αιτήματα που αφορούσαν μεταρρυθμίσεις στο στρατό, τη διοίκηση, τη δικαιοσύνη, την εκπαίδευση και τη δημοσιονομική πολιτική. Δεν εγκαθίδρυσε δικτατορία, αλλά προώθησε τα αιτήματά του μέσω της Βουλής. Διαλύθηκε στις 15 Μαρτίου 1910 έχοντας επιτύχει τις επιδιώξεις του.

    Μικτή Επιτροπή Ανταλλαγής

    Ιδρύθηκε με βάση το άρθρο 11 της Σύμβασης της Λωζάννης με έδρα την Κωνσταντινούπολη. Αποτελούνταν από έντεκα μέλη (τέσσερις Έλληνες, τέσσερις Υούρκοι και τρία μέλη-πολίτες ουδέτερων κατά τον Α΄ Παγκόσμιο

    πόλεμο κρατών) με αρμοδιότητα τον καθορισμό του τρόπου μετανάστευσης των πληθυσμών και της εκτίμησης της ακίνητης περιουσίας των ανταλλάξιμων, καθώς και τη διευκόλυνση των ανταλλαξίμων στη μετακίνησή τους.

    ΘΕΜΑ Α2

    Α2,Β6, Γ1, Δ5, Ε4

    ΘΕΜΑ Α3

    Α. Σχολικό βιβλίο , σ.82: «Στη δεκαετία του 1880 τα κόμματα […] και στα συμφέροντα κάθε κοινωνικής ομάδας».

    Β. Σχολικό βιβλίο, σ.82: «Για την επιλογή των υποψηφίων βουλευτών […] από πελατειακές σχέσεις και εξυπηρετήσεις». Επίσης, σ.84: «Οι υποψήφιοι βουλευτές […] και από τα κατώτερα στρώματα»

    ΘΕΜΑ Β2

    Α. Σχολικό βιβλίο, σ.154: «Η ΕΑΠ διέκρινε την αποκατάσταση των προσφύγων σε αγροτική […] αντί εργατικού προλεταριάτου.

    Β. Σχολικό βιβλίο, σ.154: «Εξάλλου, δόθηκε προτεραιότητα στην εγκατάσταση […] Επιπλέον, έτσι εποικίζονταν παραμεθόριες περιοχές».

    ΟΜΑΔΑ 2Η

    ΘΕΜΑ Γ

    Γ1.

    Από το Σχολικό βιβλίο σελίδα 217: Δύο μεγάλα εξωτερικά γεγονότα ήρθαν να ταράξουν πάλι την πορεία των κρητικών πραγμάτων: η προσάρτηση της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης από την Αυστρία και η ανακήρυξη της Βουλγαρίας σε βασίλειο, με ταυτόχρονη προσάρτηση της Ανατολικής Ρωμυλίας.

    Από το παράθεμα Α, χειρόγραφη προκήρυξη του Ελευθερίου Βενιζέλου προκύπτει ότι οι τρέχουσες διεθνείς εξελίξεις (προσάρτηση Βοσνίας και Ερζεγοβίνης από την Αυστρία και ανακήρυξη της Βουλγαρίας σε βασίλειο με ταυτόχρονη προσάρτηση της Ανατολικής Ρωμυλίας) επιβάλλουν την αντίστοιχη κινητοποίηση του κρητικού λαού με στόχο την ένωση με την Ελλάδα.

    Από το Σχολικό βιβλίο σελίδα 217: Η ελληνική κυβέρνηση του Γ. Θεοτόκη υπέδειξε στους Κρήτες την ανάγκη λαϊκών κινητοποιήσεων για την κήρυξη της ένωσης με την Ελλάδα. Σε λαϊκή συγκέντρωση στα Χανιά εγκρίθηκε ομόφωνα το πρώτο ψήφισμα της ένωσης και η Κρητική Κυβέρνηση εξέδωσε με τη σειρά της επίσημο Ψήφισμα (24 Σεπτεμβρίου 1908).

    Από το παράθεμα Β, Διάγγελμα Κυβερνήσεως Κρήτης, διαπιστώνεται η ενεργοποίηση της κρητικής κυβέρνησης προς ένωση με την Ελλάδα. Παράλληλα, η κυβέρνηση αξιώνει από τους χριστιανούς πολίτες να τηρηθεί η δημόσια τάξη και να γίνουν σεβαστά τα δικαιώματα των μουσουλμάνων της Κρήτης. Τέλος, δηλώνει την πίστη της πως ο κρητικός λαός θα ανταποκριθεί στις παρούσες περιστάσεις.

    Γ2. Από το σχολικό βιβλίο σελίδα 218:Παρά τις έντονες διαμαρτυρίες της Τουρκίας, οι Μεγάλες Δυνάμεις δεν αντέδρασαν δυναμικά και φάνηκαν να αποδέχονται σιωπηρά τις νέες εξελίξεις. Δεν προχώρησαν όμως σε καμία επίσημη αναίρεση του πολιτικού καθεστώτος, όπως το είχαν υπογράψει το 1898.

    Από το παράθεμα Δ, Κ. Σβολόπουλος. Η αντίδραση των προστάτιδων δυνάμεων (Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία, Ιταλία) δεν ήταν αρνητική. Οι κυβερνήσεις των τεσσάρων δυνάμεων, μετά από μεταξύ τους επαφές, τονίζουν ότι θα συζητήσουν το θέμα με την Οθωμανική Αυτοκρατορία εφόσον εξασφαλιστούν η τάξη και η προστασία του μουσουλμανικού πληθυσμού της νήσου. Το σημείο αυτό καταδεικνύει πόση σημασία αποδίδονταν στην αρμονική συνοίκηση/συμβίωση αλλόδοξων πληθυσμών.

    Από σχολικό βιβλίο σελίδα 218: Όταν όμως υψώθηκε στο φρούριο του Φιρκά η ελληνική σημαία, Οι Μεγάλες Δυνάμεις απαίτησαν αμέσως την υποστολή της. Η Κυβέρνηση της Κρήτης δεν υπάκουσε και παραιτήθηκε. Και καθώς δεν βρέθηκε Κρητικός να υποστείλει την ελληνική σημαία, οι Μεγάλες Δυνάμεις αποβίβασαν στρατιωτικό άγημα το οποίο απέκοψε τον ιστό της. Παράλληλα οι νεότουρκοι εθνικιστές, μετά τις ήττες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε Βουλγαρία και Αυστροουγγαρία, επιδιώκουν να αναιρεθεί το ενωτικό ψήφισμα για να παρουσιάσουν μια κάποια διπλωματική επιτυχία. Σε αυτό το κομβικό σημείο παρατηρείται και η υποχώρηση -έναντι της προηγούμενης συμβιβαστικής τοποθέτησής τους- των δυνάμεων προστασίας, εντούτοις δεν αίρεται η απόφασή τους προς απόσυρση από την Κρήτη των υπολοίπων στρατευμάτων τους, αρκεί να τηρηθεί η δέσμευση προστασίας του μουσουλμανικού στοιχείου.

    ΘΕΜΑ Δ

    α) Από το Σχολικό βιβλίο: Ακολούθησαν δύσκολα χρόνια, με αποκορύφωμα τη δεκαετία της Ελληνικής Επανάστασης (1821-1830). Στη διάρκεια των συγκρούσεων, ο ελληνικός εμπορικός στόλος μετατράπηκε σε πολεμικό, οι δρόμοι του εμπορίου έκλεισαν και τα παραδοσιακά ναυτικά κέντρα γνώρισαν καταστροφή (Ψαρά, Γαλαξίδι) ή την παρακμή. Από την ακμάζουσα προεπαναστατική ναυτιλία απέμειναν λίγα πράγματα. Το κυριότερο από αυτά ήταν η προδιάθεση για τη θάλασσα και η γνώση των ναυτικών υποθέσεων. Με βάση το παράθεμα Α (Γ. Λεονταρίτης), επιβεβαιώνεται πως κατά τη διάρκεια της δεκαετίας 1821-1830 είχε καταστραφεί μεγάλο τμήμα του ελληνικού εμπορικού στόλου ωστόσο, είχε σωθεί ένας μικρός αλλά ισχυρός πυρήνας ναυτιλίας, εφόσον -σύμφωνα με τον πίνακα στο κείμενο β- το Γαλαξίδι διέθετε 64 πλοία, η Σύρος 90, οι Σπέτσες 26 και η Ύδρα 24.

    Μετά την ανεξαρτησία και με την ίδρυση νέων ναυπηγείων, η ναυπηγική γνωρίζει άνθηση σε πολλά νησιά. Με βάση το παράθεμα Β (Τζ. Χαρλαύτη), το Γαλαξίδι αναδεικνύεται στο ισχυρότερο ναυτιλιακό κέντρο της Δυτικής Ελλάδας και μέσα σε 30 χρόνια πενταπλασιάζει το στόλο του, όπως φαίνεται και από τον πίνακα (1840:64 πλοία, 1870: 319 πλοία). Ως επίλογος το απόσπασμα από σχολικό βιβλίο σελίδα 21: Το 1840 τα ελληνικά πλοία…στις ελληνικές θάλασσες.

    β) Ως πρόλογος το απόσπασμα από σχολικό βιβλίο σελίδα 20: Στο ελληνικό κράτος στη θέση του παλιών κέντρων που παρήκμασαν αναδείχθηκαν νέα. Το πιο σημαντικό από αυτή ήταν η Σύρος η οποία μετά την επανάσταση δέχθηκε κύματα προσφύγων, κυρίως από τη Χίο. Από το παράθεμα Α προκύπτει ότι κατά τη μεταναστευτική περίοδο η Σύρος και ο Πειραιάς αναδείχθηκαν στα σπουδαιότερα εμπορικά κέντρα με τα πιο παραγωγικά ναυπηγεία. Έτσι, από το 1827 ως το 1934 η Σύρος εξελίσσεται σε κέντρο της ιστιοφόρου ναυτιλίας με 960 πλοία και ακολούθως προς τον πίνακα από το παράθεμα Β το 1870 διαθέτει 700 εμπορικά πλοία. Ως πρόλογος από το σχολικό βιβλίο σελ. 20-21: Στο ελληνικό κράτος … αργότερα στην Αίγυπτο.

    Από το παράθεμα Γ (Β. Καρδάσης) συναγάγεται το συμπέρασμα πως κύριος λόγος ανάπτυξης οικονομικής δραστηριότητας στη Σύρο ήταν το διαμετακομιστικό εμπόριο, καθώς οι εισαγωγές προϊόντων υπερέβαιναν σε σημαντικό βαθμό τις εξαγωγές των Συριανών εμπόρων. Έτσι η Σύρος λειτουργούσε ουσιαστικά ως κόμβος διοχέτευσης προϊόντων από την Ανατολή στη Δύση και αντίστροφα (αποθήκη διαμετακόμισης – transit) και παράλληλα ως λιμάνι εισαγωγής αγαθών προς την εγχώρια αγορά. Επιπλέον, αίτιο οικονομικής ανάπτυξης της Σύρου ήταν η έντονη δραστηριότητα του ναυπηγείου της, όπου εργάζονταν και ναυπηγοί από τα Ψαρά και τη Χίο σε συνδυασμό με εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Εφόσον, μάλιστα στα μέσα του 19ου αιώνα ο παραγωγικά ενεργός πληθυσμός της πρωτεύουσας του νησιού ήταν 7650 άτομα, τότε ο αριθμός των χιλίων εργαζομένων στο ναυπηγείο της Ερμούπολης καταδεικνύει τη σημασία της ναυπηγικής δραστηριότητας για το νησί.

    istoria

    istoria1

    istoria2

    Πατήστε εδώ για να μεταφερθείτε στην σελίδα του φροντιστηρίου «Νέα Παιδεία» στο Facebook

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Πανελλαδικές: Αυτά είναι τα θέματα σε Ιστορία, Φυσική και Ανάπτυξη Εφαρμογών

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πανελλαδικές: Αυτά είναι τα θέματα σε Αρχαία Ελληνικά και Μαθηματικά

     

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Πανελλαδικές: Αυτές είναι οι απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα



    ΣΧΟΛΙΑ