Όλα τα οχήματα που ταξινομούνται στην ΕΕ από το 2004 φέρουν υποχρεωτικά σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των φρένων. Θυμάμαι πόση συζήτηση είχε γίνει τότε για το ABS.
Δοκιμές επί δοκιμών για να αποδείξει ο «χεράς» ότι τα κατάφερνε εξίσου καλά ή και καλύτερα από το σύστημα. Τότε μια στις δέκα το κατάφερνε.
Στις άλλες εννιά έχανε. Από τότε το σύστημα ABS εξελίχθηκε τόσο πολύ, που πλέον αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι στην καθημερινή οδήγηση και σώζει ζωές καθημερινά.
Αντίστοιχα το σύστημα ελέγχου ευστάθειας το περίφημο Electronic Stability Program έγινε υποχρεωτικό από το 2014 για όλα τα νέα αυτοκίνητα στην Ε.Ε. Πόση συζήτηση γίνονταν τότε για το σετάρισμα των αυτοκινήτων με ή χωρίς ESP αλλά και την παντοτινή δυνατότητα απενεργοποίησής του.
Προφανώς πλέον δεν απενεργοποιείται παρά μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις εξειδικευμένων οχημάτων σε πολύ χαμηλές ταχύτητες. Δεν τίθεται θέμα ότι η λειτουργία αυτών των συστημάτων έχει αποτρέψει χιλιάδες δυστυχήματα.
Τα ηλεκτρονικά αυτά συστήματα έχουν γίνει πλέον μέρος της καθημερινότητάς μας, ενώ πολλοί κατασκευαστές τα συνδυάζουν με πολλά ακόμη σε μια ομπρέλα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας που σε βοηθούν να φρενάρεις, να διατηρείς την πορεία σου, την απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα, σε προειδοποιούν για κίνδυνο σύγκρουσης και άλλα πολλά.
Από τη στιγμή που το αυτοκίνητο φέρει τα ραντάρ, το λογισμικό και την απαραίτητη υποδομή, το επόμενο βήμα είναι εύκολο. Το Intelligent Speed Assist (Έξυπνος Βοηθός Ταχύτητας) είναι ένα σύστημα οριοθέτησης της ταχύτητας το οποίο πλέον (από 7/7/2024) είναι υποχρεωτικό σε όλα τα νέα αυτοκίνητα που ταξινομούνται στην Ευρώπη.
Πως λειτουργεί; Διαβάζει το ραντάρ την πινακίδα με το όριο ταχύτητας και δίνει οπτική και ηχητική ειδοποίηση στον οδηγό. Η ηχητική προειδοποίηση είναι ενοχλητικά σταθερή όπως η αντίστοιχη για τη ζώνη ασφαλείας.
Ο τρόπος λειτουργίας του περιγράφεται λεπτομερώς στον Κανονισμό 2019/2144 της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Εάν ο οδηγός αγνοεί το όριο ταχύτητας το σύστημα (ISA) θα φρενάρει αυτόματα το αυτοκίνητο για να μειώσει την ταχύτητα. Ο οδηγός θα μπορεί κλείνοντας τα αυτιά του και πατώντας το γκάζι να συνεχίσει αλλά δεν θα μπορεί να ακούει μουσική ή να συνομιλεί στο τηλέφωνο. Σε επόμενο στάδιο το όχημα δεν θα επιταχύνει πέρα από το όριο ειδικά εντός αστικού ιστού.
Επίσης ο οδηγός μπορεί να απενεργοποιήσει το σύστημα (στα περισσότερα οχήματα θέλει ένα λεπτό κάθε φορά για να σβήσεις όλες τις παραμέτρους από τα υπομενού) αλλά μόνο μέχρι να σβήσει ο κινητήρας.
Σύμφωνα με τον κανονισμό, κάθε φορά που το αυτοκίνητο εκκινεί, τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας πρέπει να είναι ενεργοποιημένα με βάση το αρχικό μενού. Έρευνες δείχνουν πως η μείωση των ορίων ταχύτητας κατά 1km/h θα είχε ως αποτέλεσμα την μείωση των θυμάτων από τροχαία κατά 2.100 στην Ε.Ε. σε ετήσια βάση.
Αντίστοιχα στη χώρα μας οι μελέτες δείχνουν ότι 100 άνθρωποι θα γλύτωναν τη ζωή τους αν τα όρια ταχύτητας, μειώνονταν εντός αστικού ιστού, από τα 50km/h στα 30km/h.
Διαβάστε επίσης:
Οδηγείστε το νέο αμιγώς ηλεκτρικό Ford Explorer
Το Targa Florio ζει μέσα από τις ιστορίες!
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Eurobank: Οι λόγοι πίσω από το διαχρονικά «φουσκωμένο» ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών
- Χαρδαλιάς από τη Δυτική Αττική: «Χαράσσουμε δρόμους που σώζουν ζωές και μας φέρνουν στο αύριο»
- Σουηδία: Η στήριξη της Ουκρανίας είναι επένδυση στη δική μας ασφάλεια
- Πάρε έως και 10 μόρια παρακολουθώντας το πρόγραμμα Κυβερνοεκφοβισμός και Διαδικτυακή Παραβατικότητα Ανηλίκων