AI ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
What lies ahead:
AI in Business
Τεχνητή νοημοσύνη
και media: Mείωση κόστους και προκλήσεις
Financial Times
Θα μπορούσε αυτό το άρθρο μια μέρα να γράφεται από έναν «δημοσιογράφο-ρομπότ», να το επιμελείται ένας βοηθός τεχνητής νοημοσύνης και να διανέμεται μόνο από αλγόριθμους; Η ταχέως εξελισσόμενη τεχνητή νοημοσύνη (AI) είναι απίθανο να αντικαταστήσει πλήρως τους παραδοσιακούς ρόλους των μέσων ενημέρωσης, αλλά φέρνει γρήγορα αλλαγές στον κλάδο.
Αναμένεται να έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στις αρμοδιότητες και τις διαδικασίες των δημοσιογράφων, των ραδιοτηλεοπτικών φορέων, των δημιουργών και των διαφημιστών, φέρνοντας την πολυπόθητη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.
Επίσης, η χρήση της θα αρχίσει σε μία χρονική περίοδο κατά την οποία οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης, ιδιαίτερα οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί, αναγκάζονται να σφίξουν τον ζωνάρι τους και να προχωρήσουν σε κύματα απολύσεων, καθώς η άνοδος των ομίλων ψηφιακής διαφήμισης όπως η Meta και η Google αποτελούν έναν από τους παράγοντες που οδηγούν στην μείωση των εσόδων των ομίλων εφημερίδων παγκοσμίως.
Πολλοί φαίνεται να βλέπουν την τεχνολογία ως λύση: οι όμιλοι μέσων ενημέρωσης έχουν αυξήσει τις επενδύσεις τους στην τεχνητή νοημοσύνη, ακόμη και όταν αναγκάστηκαν να προβούν σε περικοπές κόστους.
Η εταιρεία βιντεοπαιχνιδιών Blizzard Entertainment, ο όμιλος ψυχαγωγίας Walt Disney και ο ειδησεογραφικός οργανισμός New York Times επενδύουν χρήματα σε αυτήν.
Το 2022, η παγκόσμια αγορά της τεχνητής νοημοσύνης στα μέσα ενημέρωσης και στην ψυχαγωγία εκτιμήθηκε σε σχεδόν 15 δισ. δολάρια και προβλέπεται να αυξηθεί με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 18,4% μεταξύ 2023 και 2030, σύμφωνα με την Grand View Research.
«Ενώ είχαμε και στο παρελθόν εκρήξεις και “χειμώνες” στον τομέα τεχνητής νοημοσύνης, αυτή τη φορά είναι διαφορετική», λέει η Michelle Sally, εταίρος της βρετανικής δικηγορικής εταιρείας TLT.
«Σε έναν ανταγωνιστικό κλάδο, με διάφορα μέσα – συμπεριλαμβανομένων των ιδιοκτητών των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης Meta και ByteDance – να αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο καταναλώνουμε ειδήσεις, οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης χρησιμοποιούν εργαλεία AI για να ξεχωρίσουν και να παραμείνουν στον χώρο, σε μια συνεχώς μεταβαλλόμενη αγορά».
Χρήση AI και χαμένες θέσεις εργασίας: δημοσιογραφία, κινηματογράφος, τυχερά παιχνίδια
Στα ειδησεογραφικά μέσα ενημέρωσης, οι κύριες περιπτώσεις χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης περιλαμβάνουν τη δημιουργία κειμένων και εικόνων, καθώς και την επεξεργασία και την έρευνα με τη βοήθεια του ΑΙ.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι θα χρησιμοποιηθεί κατά κύριο λόγο για τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών παραγωγής και την εκτέλεση χρονοβόρων εργασιών. Για παράδειγμα, τον εντοπισμό των κύριων σημείων ενός άρθρου για τη σύνταξη του τίτλου ή τη χρήση της τεχνολογίας μετατροπής της ομιλίας σε κείμενο για την εξοικονόμηση χρόνου στην εξεύρεση υπότιτλων ή μεταφράσεων στην οθόνη.
«Οι θέσεις εργασίας που είναι πιο πιθανό να αντικατασταθούν ή να επηρεαστούν αρνητικά περιλαμβάνουν τις θέσεις εργασίας επιμέλειας και συγγραφής κειμένων, καθώς η τεχνητή νοημοσύνη είναι ήδη σχετικά ισχυρή σε αυτούς τους τομείς», εκτιμά η Ravit Dotan, σύμβουλος και ερευνητής για θέματα ηθικής της ΤΝ.
Στο μεταξύ, οι εξελίξεις στη ΤΝ και τα ολοένα και πιο ισχυρά μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLM) – τα οποία, μεταξύ άλλων, μπορούν να παράγουν κείμενο από τεράστια σύνολα δεδομένων – σημαίνουν ότι ορισμένα μέσα ενημέρωσης έχουν διερευνήσει την παραγωγή και διανομή ειδήσεων με τη βοήθεια της ΤΝ. Μια τέτοια “αυτοματοποιημένη δημοσιογραφία” έχει τη δυνατότητα να προκαλέσει αναταράξεις στον παραδοσιακό ρόλο του δημοσιογράφου.
«Η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται ήδη ευρέως για τη συγγραφή άρθρων», λέει ο Oliver Lock, συνεργάτης της δικηγορικής εταιρείας Farrer & Co στο Λονδίνο.
Επισημαίνει ορισμένα άρθρα που δημοσιεύονται από το Sports Illustrated. Σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν δομημένα δεδομένα – για παράδειγμα αθλητικά στατιστικά στοιχεία ή οικονομικά αποτελέσματα – η ΤΝ μπορεί εύκολα να τα μετατρέψει σε ειδησεογραφικό κείμενο, λέει η Danielle Chazen της εταιρείας Verbit.
Ωστόσο, όταν απαιτείται επιτόπου συλλογή ειδήσεων ή πιο σύνθετη και διαφοροποιημένη συγγραφή κειμένων, η τεχνητή νοημοσύνη δεν αποτελεί ολοκληρωμένη λύση αλλά βοήθημα στον ρόλο του δημοσιογράφου και όχι αντικατάσταση του.
Ο Rajvinder Jagdev, εταίρος στην εξειδικευμένη εταιρεία διεκδίκησης διαφορών πνευματικής ιδιοκτησίας Powell Gilbert LLP, αναφέρει ένα βίντεο που μεταδόθηκε πρόσφατα από το Sky News, όπου ένας δημοσιογράφος προσπάθησε με την χρήση τεχνητής νοημοσύνης να σχεδιάσει, να γράψει το σενάριο και να δημιουργήσει μια τηλεοπτική ειδησεογραφική εκπομπή: η ποιότητα ήταν υποδεέστερη και χρειάστηκε μια ομάδα δημοσιογράφων για να ολοκληρώσει το έργο.
Ο Jagdev πιστεύει ότι «βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης είναι πιθανόν να χρησιμοποιηθούν συμπληρωματικά στις υπάρχουσες ροές εργασίας και όχι να λειτουργήσουν ανεξάρτητα ως «δημοσιογράφοι-ρομπότ» – αλλά σε αυτό το σημείο μπορεί να καταλήξουν τα πράγματα στο μέλλον».
Στον κινηματογράφο, τα παιχνίδια και τη διαφήμιση, η ΤΝ είναι όλο και περισσότερο παρούσα στις δημιουργικές διαδικασίες. Χρησιμοποιείται επίσης όλο και περισσότερο για τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών και για την προβολή διαφημίσεων την κατάλληλη στιγμή, στον σωστό χρήστη.
Η Meta και η Google προσφέρουν ήδη εργαλεία που μπορούν να βοηθήσουν τα τμήματα μάρκετινγκ να δημιουργήσουν και να στοχεύσουν καλύτερα τις διαφημίσεις σε χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, σε πραγματικό χρόνο.
Υπάρχουν φόβοι ότι αυτό θα μπορούσε να μειώσει ή να εξαλείψει την ανάγκη για δημιουργούς διαφημίσεων, καθώς και για στελέχη πρακτορείων που συμβουλεύουν σχετικά με τον τρόπο αποτελεσματικής τοποθέτησης των διαφημίσεων.
«Φανταστείτε ένα επίπεδο εξατομίκευσης παρόμοιο με το TikTok, αλλά επεκτεινόμενο σε ένα ευρύτερο φάσμα κάθετων τομέων και κλάδων», λέει ο Joel Hellermark, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της πλατφόρμας AI, Sana.
Προκλήσεις και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας
Ωστόσο, η εφαρμογή της ΤΝ στα μέσα ενημέρωσης εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις. Η τεχνολογία της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης παραμένει επιρρεπής σε “ψευδαισθήσεις”: δηλαδή στη δημιουργία ανακριβών ή ψευδών πληροφοριών.
Η χρήση παρωχημένων ή στρεβλών τραπεζών δεδομένων για την ανάπτυξη των Μεγάλων Γλωσσικών Μοντέλων (LLM) μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο της παραπληροφόρησης. Εργαλεία ΑΙ θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν με κακόβουλο σκοπό για να δημιουργηθούν deepfake βίντεο ανθρώπων ή για να χειραγωγηθεί η κοινή γνώμη.
«Εάν το πρόβλημα της ανακρίβειας επιμείνει, μπορεί να υπάρξει αυξημένη ζήτηση για ελέγχους γεγονότων και το έργο τους μπορεί να γίνει πιο απαιτητικό και σημαντικό από ποτέ, καθώς το διαδίκτυο πλημμυρίζει με όλο και περισσότερες ψευδείς πληροφορίες που δημιουργούνται από την ΤΝ», λέει η Ravit Dotan.
«Οι εταιρείες και οι κυβερνήσεις θα πρέπει να απαιτούν από τα μέσα ενημέρωσης να διατυπώνουν το περιεχόμενό τους με τρόπο που να μπορούν οι αναγνώστες να επιβεβαιώσουν τι προέρχεται πραγματικά από αυτές», προσθέτει.
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι οι συνεργασίες με τους ίδιους τους δημοσιογραφικούς οργανισμούς θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην επίλυση του προβλήματος.
«Από την άποψη του κοινωνικού συμφέροντος, θα μπορούσε να ήταν λογικό τα LLMs να καταλήξουν σε κάποια μορφή συμφωνίας με μεγάλους εκδότες μέσων ενημέρωσης, η οποία θα επέτρεπε στις εταιρείες λογισμικού να χρησιμοποιούν αξιόπιστο περιεχόμενο για την εκπαίδευση των συστημάτων τους», λέει ο Lock.
Σημειώνει ότι η Le Monde και η Prisa Media έχουν συνάψει μια τέτοια συμφωνία με την OpenAI, ενώ οι New York Times μηνύουν την ομάδα ΤΝ για να την εμποδίσουν να εκπαιδεύσει τα LLMs της στα δεδομένα της εφημερίδας.
Στο μεταξύ, η εξέλιξη της γενετικής ΤΝ εγείρει ερωτήματα σχετικά με την συγγραφική ιδιότητα – και αντίστοιχες ανησυχίες για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων και την πνευματική ιδιοκτησία του περιεχομένου που παράγεται από την ΤΝ.
«Καθώς τα εργαλεία ΤΝ γίνονται πιο εξελιγμένα και μπορούν να δημιουργούν περιεχόμενο χωρίς καμία καθοδήγηση, τι συμβαίνει τότε;», διερωτάται ο Jagdev.
«Είναι ο συγγραφέας το άτομο που ξεκίνησε πρώτο το εργαλείο ΤΝ, ή ίσως ο δημιουργός του εργαλείου ΤΝ – για παράδειγμα η OpenAI, η Microsoft, η Google – ή ίσως ακόμη και το ίδιο το εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης;»
Αυτές οι γκρίζες ζώνες μπορεί να οδηγήσουν στη δημιουργία νέων ρόλων, για παράδειγμα, διαχειριστές δεοντολογίας, οι οποίοι θα είναι υπεύθυνοι να διασφαλίζουν ότι το περιεχόμενο που παράγεται από την τεχνητή νοημοσύνη τηρεί τους κανόνες δεοντολογίας, λέει ο Hellermark.
Ο Rafi Azim-Khan, επικεφαλής νομικών θεμάτων του ψηφιακού τομέα στην Ευρώπη, της δικηγορικής εταιρείας Crowell & Moring λέει ότι η ΤΝ αποτελεί «υπαρξιακή απειλή» για τον τομέα των μέσων ενημέρωσης.
Ωστόσο, προσθέτει, «είναι δίκαιο να πούμε ότι θα αποτελέσει ευκαιρία για όσους προσαρμοστούν καλά σε αυτήν και τη χρησιμοποιήσουν ως θετικό εργαλείο, και απειλή για όσους δεν προσαρμοστούν, είναι θύτες ή θύματα της κακής χρήσης της ή αγνοούν τους νέους ισχυρούς νόμους και τις κυρώσεις που εισάγονται».