Στους πληθωρικούς της πίνακες δημιουργεί έναν κόσμο, που βρίσκεται σε μια δελεαστική ισορροπία μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας. Ενώ τα έργα της αποτυπώνουν το υπέροχο θαύμα τη φύσης και τις δημιουργικές δυνατότητες του ανθρώπινου μυαλού. Παρουσιάζοντας έτσι, μυθικά πλάσματα, όπως οι μονόκεροι και οι γοργόνες, αλλά και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή, που εμφανίζουν όμως, μια απόκοσμη ομορφιά, όπως είναι τα κοχύλια, οι φυσαλίδες, τα τριαντάφυλλα.

Είναι η Αριάνα Παπαδημητροπούλου, με ελληνικά γονίδια από την πλευρά του πατέρα της και μητέρα από την Αργεντινή, που στην διεθνή καριέρα της με βάση το Λος Άντζελες εντάσσεται και η Ελλάδα.

1

Πρόκειται για την δημιουργία ενός σύγχρονου νυμφαίου στην περίφημη και ιστορική Βίλα Μέντιτσι της Ρώμης, μια εγκατάσταση, για την πραγματοποίηση της οποίας η ίδια έχει επισκεφθεί μία σειρά από φυσικά και τεχνητά σπήλαια, ξεκινώντας από το έναν χώρο λατρείας της Αφροδίτης στην Πάτμο και φθάνοντας όμως, ως το γαλακτοκομείο της Μαρίας Αντουανέτας στο Σατό ντε Ραμπουιγιέ.

«Αν δεν το έχετε διαβάσει, το Σπήλαιο της Αποκάλυψης, όπου ο Ιωάννης έγραψε το Βιβλίο της Αποκάλυψης όταν εξορίστηκε στο νησί είναι το πιο ψυχεδελικό μέρος της Βίβλου», όπως λέει η ίδια στο artnet καταγράφοντας τις επισκέψεις της στην Πάτμο και σε άλλους τόπους.

«Αρχικά πήγα στην Πάτμο καθώς με ενδιέφερε αυτό το σπήλαιο, αλλά κατά τη διάρκεια της περιήγησής μου στο νησί ανακάλυψα τεχνητές σπηλιές στην παραλία της Πέτρας.

Σπήλαιο της Πάτμου σε φωτογραφία της ίδιας
Σπήλαιο της Πάτμου σε φωτογραφία της ίδιας

Και κάθε μέρα, επιστρέφοντας σ’ αυτές τις σπηλιές εύρισκα σκαλισμένους διαδρόμους, που ευθυγραμμίζονται με τον ήλιο που δύει, πηγάδια για τελετές και σκαλοπάτια. Εντέλει, μετά από λίγη έρευνα βρήκα, ότι εκεί ήταν ένα υπαίθριο ιερό, όπου λατρευόταν η Αφροδίτη, που κατοικούσε στις σπηλιές πριν από 3.000 χρόνια».

Οι νύμφες της αρχαιότητας

Φανταστικά, ονειρικά, σουρεαλιστικά τα έργα της Ariana Papademetropoulos (επί το αμερικάνικο), επώνυμο που δεν θέλησε να περικόψει, είναι σαγηνευτικά όμορφα και γεμάτα συμβολισμούς, καθώς δημιουργούν ένα παράξενο σύμπαν, που οι Αθηναίοι είχαν την ευκαιρία να δουν σε έκθεσή της, το 2020.

Κι αν όλοι στην οικογένειά της είναι αρχιτέκτονες, η δική της στροφή στην ζωγραφική, οφειλόμενη στην ενθάρρυνση του πατέρα της, την οδήγησε σε μεγαλύτερη ελευθερία έκφρασης. «Τελικά νομίζω, ότι κάνω αυτό, που είναι το πιο κοντινό στην αρχιτεκτονική. Δημιουργώ μεγάλους πίνακες όπου ζωγραφίζω εσωτερικά σπιτιών και τα δωμάτια των φαντασιώσεών μου», όπως έχει πει.

Η νέα της δουλειά γύρω από τα νυμφαία στοχεύει αποκλειστικά σε εκείνα, που σχετίζονται με νύμφες της αρχαιότητας και γυναικείες θεότητες του νερού. «Με τον καιρό τα νυμφαία είχαν εξελιχθεί σε διακοσμητικές προσθήκες σε παλάτια ή άλλους σχετικούς χώρους.

Προσωπικά όμως, με ενδιαφέρει να τα επαναφέρω στον αρχικό τους σκοπό», λέει. «Επιπλέον, τόσο οι φυσικές όσο και οι τεχνητές σπηλιές αφήνουν την ίδια εντύπωση στον παρατηρητή, επομένως προσπαθώ να ανακαλύψω μια ισορροπία μεταξύ τεχνουργήματος και φύσης.

Οι ίδιες οι νύμφες είναι επίσης οριακά πλάσματα, ταυτόχρονα άνθρωποι και θεές, που κατοικούσαν στη γη και στο νερό. Έτσι οι πίνακές μου, όπως η σπηλιά και η νύμφη, εξερευνούν τους οριακούς χώρους μεταξύ του εσωτερικού και του εξωτερικού, αυτού του κόσμου και του επόμενου».

Το γαλακτοκομείο της Μαρίας Αντουανέτας στο Σατό Ραμπουιγιέ

Το γαλακτοκομείο της Μαρίας Αντουανέτας

Το στούντιό της πάντως, στη Ρώμη βρίσκεται εκεί όπου εργαζόταν και ο διάσημος αλλά και αμφιλεγόμενος ζωγράφος Μπαλτίς (1908-2001) στη Βίλα Μέντιτσι. «Είναι σπουδαίο να εργάζεσαι σε ένα μέρος με χιλιάδες χρόνια ιστορίας και μυστηρίου», λέει η ίδια.

«Κάτω από τη Βίλα βρίσκεται ένας λαβύρινθος από ετρουσκικά τούνελ που οδηγεί στο κέντρο της πόλης. Η Καρολάϊν Πόλατσεκ [μουσικός και τραγουδίστρια], η οποία ηχογράφησε στο ίδιο στούντιο, μου είπε ότι βρέθηκε ένας σκελετός μέσα σε μια μυστική τρύπα που ήταν σε ένα υπόγειο τούνελ!

Η Αριάνα Παπαδημητροπούλου στο στούντιο του Μπαλτίς στην Βίλα Μέντιτσι της Ρώμης

Βρίσκω ότι πρόκειται για μια ισορροπία ελαφριάς και βαριάς ενέργειας, όπως ο Μπαλτίς, του οποίου το όραμα για τη Βίλα Μέντιτσι την μεταμόρφωσε σε αυτό που είναι σήμερα».

Στο πλαίσιο της έρευνάς της η Αριάνα Παπαδημητροπούλου επισκέφθηκε πριν από λίγο καιρό και το γαλακτοκομείο της Μαρίας Αντουανέτας, που είχε χτίσει για εκείνην στο Κάστρο Ραμπουιγιέ ο Λουδοβίκος 16ος φτιάχνοντας και ένα αγρόκτημα γύρω του, προκειμένου η βασίλισσα να έχει στη διάθεσή της όλα τα φρέσκα λαχανικά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Όπως περιγράφει η ίδια «Βασίζεται σε ένα ιταλικό σχέδιο νυμφαίου, με τη νύμφη Αμάλθεια στη μέση και ατμομηχανές τριγύρω για να διατηρούνται φρέσκα το τυρί και η κρέμα. Έτσι, μπορείτε να φανταστείτε αυτό το σπήλαιο, γεμάτο με γάλα, ατμούς και νόστιμες λιχουδιές… Είναι αρκετά παρακμιακό».

Η Αριάνα Παπαδημητροπούλου με τα κοχύλια της
Η Αριάνα Παπαδημητροπούλου με τα κοχύλια της

Μυθικά όντα

Στην Τοσκάνη εξάλλου, και συγκριμένα στο αρχιτεκτονικό συγκρότημα Λα Σκαρτσουόλα της Ούμπρια – κτισμένο στη θέση μοναστηριού του 13ου αιώνα- βρέθηκε αντιμέτωπη με το σουρεαλιστικό όραμα του μιλανέζου σχεδιαστή Τομάσο Μπούτσι που έχει δημιουργήσει, μεταξύ άλλων, τεράστια γυναικεία γλυπτά, δράκους και άλλα μυθικά όντα.

Δίπλα του συνάντησε το Μπομάρτσο, ένα θεματικό πάρκο γλυπτών του 1500, γνωστό και ως Πάρκο των Τεράτων με γιγάντιες χελώνες και γοργόνες, μεταξύ άλλων τρομακτικών όντων.

Ενώ, προσπερνώντας την Φλωρεντία γνώρισε τον Κολοσσό των Απεννίνων, το πέτρινο άγαλμα ενός γίγαντα με θαλάμους και σπηλιές στο εσωτερικό του και άλλα τέρατα της μυθολογίας φτιαγμένα από τον 16ο αιώνα. «Σε όλα μου τα ταξίδια, ο κολοσσός είναι ό,τι πιο απόκοσμο έχω δει», όπως λέει.

Καθώς εργάζεται για να δημιουργήσει τον δικό της μαγικό κόσμο στη Βίλα Μέντιτσι όλα αυτά, που είδε και μελέτησε, προφανώς θα παίξουν τον δικό τους ρόλο. Το νυμφαίο της Αριάνα Παπαδημητροπούλου αναμένεται προσεχώς.

Διαβάστε επίσης:

Η Φρίντα Κάλο μέσα από τα μάτια των παιδιών

Ανατροπή με τους ελεύθερους επαγγελματίες – Τα σενάρια για το τεκμαρτό εισόδημα

Η μεγάλη σφαγή για την κεντροαριστερά άρχισε και ο Τσίπρας περιμένει