ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ:

Ειδική Digital Έκδοση Mononews

Συμπεριλαμβάνονται

What lies ahead:
AI in Business

Eκπαιδευτικοί και τεχνητή νοημοσύνη
μπορούν να λειτουργήσουν μαζί

Financial Times

Η τεχνητή νοημοσύνη «δεν συνεπάγεται απαραίτητα την απομάκρυνση» των δασκάλων και των καθηγητών πανεπιστημίου», αλλά μπορεί να ενισχύσει τον τρόπο με τον οποίο ο εκπαιδευτικός τομέας επιδρά στη μάθηση.

Ο Robert Seamans, καθηγητής μάνατζμεντ στο NYU Stern School of Business, αναμένει ότι εργαλεία AI όπως το ChatGPT θα βοηθήσουν αυτόν και τους συναδέλφους του να γίνουν καλύτεροι σε αυτό που ήδη κάνουν, αντί να τους αντικαταστήσουν.

«Θα είναι σίγουρα πιο γρήγοροι, και ελπίζω ότι αυτό σημαίνει και καλύτεροι», εξηγεί ο Seamans – και είναι σε καλή θέση να το κρίνει, έχοντας συνυπογράψει έρευνα σχετικά με τα επαγγέλματα που είναι πιο ευάλωτα από την ταχεία ανάπτυξη της ΤΝ.

Αυτή η έρευνα διαπίστωσε ότι οκτώ από τα 10 πιο ευαίσθητα στην ΤΝ επαγγέλματα βρίσκονται στον εκπαιδευτικό τομέα: κυρίως καθηγητές διαφόρων μαθημάτων, όπως κοινωνιολογία και πολιτικές επιστήμες.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα αντικατασταθούν, τονίζει ο Seamans, αλλά απλώς ότι ο τρόπος με τον οποίο εκτελούν την εργασία τους θα επηρεαστεί με διάφορους τρόπους.

Η μελέτη αναγνωρίζει τις πιθανές απώλειες θέσεων εργασίας και τον ρόλο της κυβέρνησης στη διαχείριση των αναταράξεων, αλλά επισημαίνει επίσης τις δυνατότητες της τεχνολογίας.

Ένα εργατικό δυναμικό εκπαιδευμένο στην ΤΝ θα βοηθήσει τόσο τις εταιρείες όσο και τους ίδιους τους εργαζόμενους καθώς «θα αξιοποιήσουν τα νέα εργαλεία», καταλήγει η έρευνα.

Στον τομέα της εκπαίδευσης, οι συνέπειες της TN περιλαμβάνουν την αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι πανεπιστημιακοί παρέχουν περιεχόμενο και συνεργάζονται με τους φοιτητές τους, με καλύτερη πρόσβαση μέσω εργαλείων όπως το ChatGPT, και αυτοματοποιημένες διοικητικές εργασίες.

Chatbots εκμάθησης και γραπτές οδηγίες

Ο David Veredas είναι καθηγητής στο Vlerick Business School στις Βρυξέλλες. Θεωρεί την ΤΝ ως «παράγοντα διευκόλυνσης» για τους εκπαιδευτικούς και τους φοιτητές τους, με τον ίδιο τρόπο που το έχουν κάνει μέχρι τώρα άλλα εργαλεία όπως η Google και η Wikipedia.

«Πρώτα είχαμε τον πίνακα, μετά τις διαφάνειες και τώρα έχουμε την τεχνητή νοημοσύνη», λέει ο Veredas. «Μπορούμε να κάνουμε πολλά περισσότερα πράγματα, όπως η χρήση της εικονικής πραγματικότητας, για να βελτιώσουμε την εμπειρία μάθησης».

Άλλοι βλέπουν την ΤΝ ως εργαλείο ενίσχυσης μέσα στην τάξη. Ο Greg Benson, καθηγητής πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του San Francisco, ξεκίνησε πρόσφατα το GenAI café, ένα ανεπίσημο φόρουμ όπου οι φοιτητές μοιράζονται απόψεις σχετικά με τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης που παράγει κείμενα. «Νιώθω σαν παιδί σε μαγαζί με γλυκά αυτή τη στιγμή», λέει. «Αλλάζουν τόσα πολλά πράγματα».

Ο Benson λέει ότι τα ευφυή chatbots έχουν αναδειχθεί ως μέρος των αρχικών σκέψεων του πανεπιστημίου του για εργαλεία ΤΝ που μπορούν να βοηθήσουν στη μάθηση. «Δεν θα σας δώσουν την απάντηση, αλλά θα σας βοηθήσουν να σκεφτείτε λογικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε», λέει.

Ωστόσο, εκφράζει ανησυχία για λογοκλοπή ως αποτέλεσμα της χρήσης γλωσσικών μοντέλων. «Η αντιγραφή δεν είναι καινούργιο πρόβλημα, αλλά έχουμε καταστήσει σαφές ότι δεν μπορείτε να παραδώσετε εργασία που έχει παραχθεί από γενετική τεχνητή νοημοσύνη», εξηγεί.

Μπορούμε να κάνουμε πολλά περισσότερα πράγματα, όπως η χρήση της εικονικής πραγματικότητας, για να βελτιώσουμε την εμπειρία μάθησης

Ο Seamans έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί το ChatGPT για να επιταχύνει τη διαδικασία γραφής του. Λέει ότι η γραφή «γίνεται λίγο πιο γρήγορα επειδή βάζω κάποιες αρχικές σκέψεις στο ChatGPT και αρχίζω να παίρνω μια δομή ή ένα πλαίσιο». Προσθέτει: «Δεν χρησιμοποιώ ποτέ τα περισσότερα από αυτά που μου δίνει γιατί δεν είναι με τα δικά μου λόγια. [Αλλά] πυροδοτεί αυτή τη δημιουργική διαδικασία… μου δίνει κάτι για να αντιδράσω».

Με αυτόν τον τρόπο, η τεχνητή νοημοσύνη είναι πιθανό να διευκολύνει την εκτέλεση ορισμένων καθηκόντων, αντί να καταστήσει τους ρόλους περιττούς. Εκτός από τη βοήθεια στη σύνταξη αρχικών ερευνητικών ιδεών, μπορεί να βοηθήσει στη δομή ακαδημαϊκών εργασιών ή να παρέχει μια πλατφόρμα για ανταλλαγή ιδεών.

Αυτό θα επιταχύνει την ροή εργασίας των ακαδημαϊκών αλλά δεν θα αντικαταστήσει τη δημιουργική ή πνευματική συμβολή των δασκάλων. «Δεν χρειάζεται να απομακρυνθεί ο καθηγητής από την τάξη», τονίζει ο Seamans.

Ενίσχυση των θέσεων εργασίας: λέκτορες και δάσκαλοι

Ο Benson επισημαίνει ότι τα πειραματικά εργαλεία που αναπτύχθηκαν από μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, θα λειτουργούν ως εικονικοί βοηθοί, όχι απαραίτητα αντικαθιστώντας κάποιον αλλά δημιουργώντας μια νέα λειτουργία ΤΝ.

Κάνει αναφορά στο NotebookLM της Google, το οποίο βοηθά στην εύρεση των τάσεων από τα ανεβασμένα έγγραφα. «Μπορείτε να του ζητήσετε να συνοψίσει. Μπορείτε να του ζητήσετε να παράγει πράγματα. Για παράδειγμα θα μπορούσατε να φανταστείτε έναν λέκτορα να βάζει τις σημειώσεις του, για να τις διαθέσει τώρα στους φοιτητές του. Είναι αυτό μια νέα θέση ή είναι μια ενίσχυση του τρέχοντος ρόλου μου;»

Βοηθάει επίσης στη διαδικασία σκέψης των φοιτητών. «Αν παρακολουθείτε ένα μάθημα αρχαίας κινεζικής ιστορίας και συγκεντρώσετε όλες τις σημειώσεις της διάλεξής μπορείτε να τις βάλετε στο NotebookLM. Αυτή η εφαρμογή θα δημιουργούσε αυτόματα μια λίστα ερωτήσεων και απαντήσεων από αυτές τις σημειώσεις, και στη συνέχεια θα δημιουργούσε κάρτες μνήμης γι’ αυτές. Έτσι, στη συνέχεια, θα μπορούσατε να μελετήσετε από αυτό το υλικό».

Ο Veredas είναι αισιόδοξος για την επιβίωση και την άνθηση του επαγγέλματός του παρά την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης. Τονίζει τον αναντικατάστατο πυρήνα της μάθησης που περιλαμβάνει την αλληλεπίδραση, τη συζήτηση και την κριτική σκέψη, κάτι το οποίο η ΤΝ δεν μπορεί εύκολα να αναπαράγει.

«Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω στην τάξη. Μπορούμε να επιτρέψουμε στους μαθητές να μάθουν τις βασικές έννοιες στο σπίτι με την ΤΝ και στη συνέχεια να εμβαθύνουμε με συζήτηση στην τάξη. Αλλά αυτό μένει να το δούμε. Πρέπει να είμαστε ανοιχτοί στη νέα τεχνολογία και να την αγκαλιάζουμε όποτε είναι χρήσιμη για τη μάθηση», πρόσθεσε.