ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ:

Ειδική Digital Έκδοση Mononews

Συμπεριλαμβάνονται

What lies ahead:
AI in Business

Το μέλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης στη Ναυτιλία:
Ανθρώπινος παράγοντας με σύμμαχο την τεχνολογία

Ιωάννης Μαρτίνος, CEO & Ιδρυτής Signal Group

Ητεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στη μελλοντική ανάπτυξη της ναυτιλίας, όπως και των περισσότερων τομέων της οικονομίας. Υπάρχουν, παρ’ όλα αυτά, σημαντικοί λόγοι για να προβλέψει κανείς ότι ο τρόπος που λειτουργούν οι ναυτιλιακές αγορές δεν αναμένεται να αλλάξει δραστικά. Η ανθρώπινη παρέμβαση και οι διαπροσωπικές σχέσεις, για παράδειγμα, θα παραμείνουν καθοριστικές, με την ΤΝ να βοηθά τους επαγγελματίες του χώρου να λαμβάνουν, στατιστικά μιλώντας, λίγο καλύτερες αποφάσεις, αλλά και να τις υλοποιούν με αρκετά μεγαλύτερη ταχύτητα.

Ευκαιρίες

Η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει πια νέες και σημαντικές δυνατότητες που μπορούν να σηματοδοτήσουν πρόοδο, αρκεί προφανώς να γίνει και καλή διαχείριση από τον κλάδο και τις κοινωνίες που εξυπηρετεί.

Η αστραπιαία επεξεργασία τεράστιου όγκου δεδομένων, η λεγόμενη μηχανική μάθηση και άλλες τεχνικές μας επιτρέπουν να υπολογίσουμε, να προβλέψουμε και να βελτιστοποιήσουμε πολύ πιο γρήγορα και αποτελεσματικά σε σχέση με το παρελθόν.

Παράλληλα, οι ραγδαίες εξελίξεις στο κομμάτι της κατανόησης και σύνθεσης ομιλίας, επαναπροσδιορίζουν την ευκολία με την οποία ο καθένας από εμάς μπορεί να αλληλεπιδράσει και να εκμεταλλευτεί τι νέες αυτές δυνατότητες: αντί για παράδειγμα να χρειάζεται να ξέρουμε να προγραμματίσουμε έναν υπολογιστή, αρκεί να γνωρίζουμε πως να του περιγράψουμε αυτό που χρειαζόμαστε στη γλώσσα μας, κάτι που σιγά σιγά ονομάζεται “prompt engineering”.

Μερικά πρακτικά παραδείγματα που εφαρμόζονται ήδη τα τελευταία χρόνια στην ναυτιλία, συμπεριλαμβάνουν την βελτιστοποίηση της πλοήγησης με σκοπό την ελάττωση της κατανάλωσης, άλλων εξόδων αλλά και των ρύπων, την πρόβλεψη και αποφυγή μηχανολογικών βλαβών με την αυτοματοποίηση και στιγμιαία ανάλυση μετρήσεων στο μηχανοστάσιο καθώς και πολλά άλλα.

Νεοαναδυόμενα παράδειγμα που κάνουν την εμφάνισή τους, με τα οποία ασχολούμαστε κι εμείς, είναι η βέλτιστη τοποθέτηση ενός εμπορικού στόλου στις παγκόσμιες αγορές σύμφωνα με εκτιμήσεις για την διακύμανση της προσφοράς, της ζήτησης, των τιμών των ναύλων ή και των παραγώγων τους. Η διαχείριση ρίσκου είναι επίσης μια κρίσιμη περιοχή εφαρμογής. Με τη χρήση προηγμένων αλγορίθμων, οι εταιρείες μπορούν να εντοπίζουν και να αξιολογούν κινδύνους, όπως οι διακυμάνσεις στις τιμές των ναύλων, των καυσίμων, των καιρικών συνθηκών και να προτείνουν προληπτικά μέτρα για να ελαχιστοποιήσουν τις αρνητικές επιπτώσεις.

Σε καθημερινή βάση πια, η τεχνητή νοημοσύνη δοκιμάζεται σε ολοένα και περισσότερες εφαρμογές με στόχο να διαπιστωθεί αν προκύπτει, στο τέλος της ημέρας, σημαντική προστιθέμενη αξία στη ναυτιλιακή βιομηχανία, καθιστώντας τις επιχειρήσεις πιο αποδοτικές και βιώσιμες.

Αλλαγές στον Κλάδο

Για όποιον ανησυχεί ότι η ΤΝ θα μας κλέψει τις δουλειές, να πούμε ότι απέχουμε κατά την εκτίμησή μας πάρα πολύ από κάτι τέτοιο.

Παρ’ όλο που το σκάκι ή το κινέζικο Go είναι περίπλοκα παιχνίδια που η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να μάθει και να παίξει πέρα από τις δυνατότητες ενός ανθρώπου πια, εμπορικοί τομείς όπως η ναυτιλία χαρακτηρίζονται από χαμηλή προβλεψιμότητα, έλλειψη πληροφόρησης και πάρα πολλές εξαιρέσεις από “κανόνες” που, σε αντίθεση με το σκάκι, είναι άγραφοι και δεν μπορεί κανείς να τους βρει σε ένα βιβλίο ή με ένα google search.

Πριν κανείς σκεφτεί τις επιπτώσεις που θα φέρει η ΤΝ, καλείται να αναλογιστεί πως πραγματικά άλλαξε ο κλάδος με την έλευση του internet: η απλή απάντηση είναι όχι και τόσο πολύ. Το internet έχει ιστορικά μεταμορφώσει πολύ περισσότερο χώρους όπου οι συμμετέχοντες δεν γνωρίζουν ο ένας τον άλλον. Το internet μπορεί να επιταχύνει την επικοινωνία και να αυξήσει δραματικά τις πιθανότητες δύο πλευρές μιας συναλλαγής να αλληλοανακαλυφθούν και να συνάψουν μια συμφωνία που αλλιώς δεν θα προέκυπτε. Στην ναυτιλία και σε μερικούς άλλους κλάδους αυτό δεν ισχύει, οπότε η τεχνολογία περιορίζεται στο να διευκολύνει και να επιταχύνει, που προφανώς έχει και αυτό την αξία του, αλλά δεν αλλάζει ριζικά την δομή στο χώρο.

 Η εφαρμογή της ΤΝ μπορεί να είναι πολύ περισσότερο καταλυτική ως βοηθός των επαγγελματιών του χώρου. Μία ομάδα που καταφέρνει να κάνει καλή χρήση των τεχνολογιών αυτών μπορεί να καθοδηγεί και να διδάσκει νέα μέλη περίπου 10 φορές αποδοτικότερα με αποτέλεσμα την γρηγορότερη και ουσιαστικότερη ενσωμάτωση τους. Μπορεί να αναλαμβάνει λιγότερο ρίσκο κάθε μέρα και να παίρνει στατιστικά αποδοτικότερες αποφάσεις.

Ακόμα και αν αυτό συμβαίνει σε μικρό συγκριτικό βαθμό ανά απόφαση, ας πούμε κατά 2% αποδοτικότερα, στις 200 αποφάσεις για ναυλώσεις που μπορεί να εκτίθεται μία μεσαίου μεγέθους ναυτιλιακή τα αποτελέσματα συσσωρεύονται με το χρόνο, ενώ και το ρίσκο ελαττώνεται.

Με απλούς υπολογισμούς, αν συγκρίνει κάποιος δυο θεωρητικά όμοιες εταιρίες, που όμως η μία εκμεταλλεύεται αυτόν το φαινομενικά ασήμαντο πλεονέκτημα ανά απόφαση, η διαφορά στα οικονομικά αποτελέσματα στο τέλος μια πενταετίας μπορεί να ανέλθει περίπου στο 50%.     

Με τη χρήση προηγμένων αλγορίθμων, οι εταιρείες μπορούν να εντοπίζουν και να αξιολογούν κινδύνους, όπως οι διακυμάνσεις στις τιμές των ναύλων, των καυσίμων, των καιρικών συνθηκών και να προτείνουν προληπτικά μέτρα για να ελαχιστοποιήσουν τις αρνητικές επιπτώσεις.

Κίνδυνοι και Προκλήσεις

Προφανώς, η υιοθέτηση της ΤΝ από τον κλάδο της ναυτιλίας δεν είναι χωρίς προκλήσεις ή ακόμα και κινδύνους. Τα δεδομένα στον κλάδο είναι λιγοστά, κατακερματισμένα, και ρέουν επιλεκτικά για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα συμφέροντα. Προερχόμενοι από τον χώρο, ξέρουμε ότι αυτό δεν είναι κακό ή καλό, είναι απλά ο τρόπος που έχουν αυτοοργανωθεί οι ναυλαγορές. Η άποψη ότι η διαφάνεια είναι κάτι που θα προκύψει από μόνο του είναι υπεραπλουστευτική.

Στο μεταξύ, τα λίγα και ασύνδετα δεδομένα είναι “εχθρός” για τη τεχνητή νοημοσύνη και την αποτελεσματικότητά της. Κάτω από αυτές τις συνθήκες η στάθμη της εφαρμοσμένης επιστήμης που χρειάζεται για να προκύψει κάτι καλό και αξιόπιστο είναι πολύ υψηλή και συνεπώς δύσκολη να τη βρει και να την επιστρατεύσει κανείς.

Για να φτιάξει κανείς καλές λύσεις, χρειάζεται πολύς χρόνος, υπομονή και επιμονή. Σκεφτείτε λίγο την περίπτωση των έργων δημιουργίας metro σε μια πόλη. Πολλές φορές για ακόμα και 10 η 15 χρόνια ο επονομαζόμενος μετροπόντικας “κερδίζει” εκατοστά προόδου σε ημερήσια κλίμακα.

Όταν όμως ολοκληρωθεί το έργο ή ένα σημαντικό τμήμα του, τότε η πόλη αρχίζει να αλλάζει σημαντικά και σε πολλαπλά επίπεδα, δύσκολα να τα προβλέψει κανείς όλα.

Έτσι και με τις αναδυόμενες δυνατότητες από την τεχνολογία, αν κάποιοι κάνουν την υπομονετική και συστηματική δουλειά δεν θα δουν συχνά στιγμιαία αποτελέσματα, αλλά σταδιακά και προοδευτικά υπάρχει σημαντική αξία που μπορεί να δημιουργηθεί.

Η εφαρμογή και η εξάρτηση από την τεχνολογία μπορεί προφανώς να φέρει και προβλήματα ασφαλείας, ειδικά αν τα συστήματα δεν προστατεύονται επαρκώς. Είναι κρίσιμο για τις εταιρείες να επενδύσουν στην ασφάλεια των δεδομένων τους και στην προστασία από κυβερνοαπειλές.

Τέλος, ειδική μέριμνα χρειάζεται για να συμπορευθούμε όλοι προς την πρόοδο με υπευθυνότητα και να μην αποξενώσουμε η να περιθωριοποιήσουμε τμήματα του ανθρώπινου δυναμικού μας. 

Συμπέρασμα

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να μεταμορφώσει τη ναυτιλία, προσφέροντας σημαντικές ευκαιρίες για βελτίωση της αποδοτικότητας και μείωση του κόστους.

Ωστόσο, η επιτυχής ενσωμάτωση της ΤΝ απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό, διαχείριση των κινδύνων και χρόνο.

Παρά την τεχνολογική πρόοδο, η ναυτιλία θα συνεχίσει να βασίζεται στην ανθρώπινη παρέμβαση και τις διαπροσωπικές σχέσεις, με την ΤΝ να λειτουργεί ως εργαλείο που ενισχύει την ικανότητα των ανθρώπων να παίρνουν γρήγορες και αποτελεσματικές αποφάσεις.

Η ναυτιλία βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι, και η έξυπνη χρήση της ΤΝ μπορεί να αποτελέσει το κλειδί για ένα πιο βιώσιμο και αποδοτικό μέλλον για τις εταιρίες και τις κοινωνίες που αυτές εξυπηρετούν.