ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Μέχρι την επόμενη Τετάρτη 26 Ιουνίου 2024 θα διαρκέσει η δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ αναφορικά με την πρότασή της για αναθεώρηση της υφιστάμενης Μεθοδολογίας υπολογισμού του Επιτρεπόμενου και Απαιτούμενου Εσόδου του ΑΔΜΗΕ.
Οι αλλαγές που εισηγείται η Ρυθμιστική Αρχή αφορούν την ενσωμάτωση των χρεώσεων για τη διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου καθώς αυξάνεται η ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση και προστίθενται στις χρεώσεις χρήσης συστήματος για το δίκτυο σε όλη την Ελλάδα και οι χρεώσεις για τη νέα διασύνδεση με την Κύπρο.
Επίσης στον υπολογισμό του Εσόδου, εισάγεται η Ειδική Περιουσιακή Βάση. Υπολογίζεται ξεχωριστή περιουσιακή βάση για τις συνδέσεις με τα ιδιωτικά έργα ΑΠΕ, όπως αρχικά είχε προτείνει η Ρυθμιστική Αρχή και διαφωνούσε ο ΑΔΜΗΕ.
Ειδικότερα, η πρόταση της ΡΑΑΕΥ, προβλέπει ότι για τα ιδιωτικά έργα διασύνδεσης που εκτελούνται από ιδιώτες παραγωγούς ΑΠΕ και συμμετέχει κατά 50% στο κόστος ο ΑΔΜΗΕ, ο υπολογισμός του εσόδου δεν θα γίνεται με την απόδοση WACC των εθνικών διασυνδέσεων αλλά με χαμηλότερη απόδοση. Κι αυτό γιατί αυτά τα έργα δεν τα εκτελεί ο ΑΔΜΗΕ, αλλά συμμετέχει στη χρηματοδότησή τους μόνο.
Έρχεται υψηλό κόστος διασυνδέσεων με τα υπεράκτια
Σημειώνεται ότι είναι πολύ σημαντικό να ξεκαθαριστεί ο τρόπος αμοιβής του ΑΔΜΗΕ για τις διασυνδέσεις με ιδιωτικά έργα, εν όψει της ανάπτυξης των υπεράκτιων πάρκων, που θα έχουν τεράστια κόστη διασυνδέσεων.
Αν στα κόστη αυτά το έσοδο του ΑΔΜΗΕ υπολογίζεται με το αυξημένο ποσοστό που έχει για τις εθνικές διασυνδέσεις, θα μετακυληστεί μεγάλο κόστος στους καταναλωτές.
ΑΔΜΗΕ: Θα είναι ζημιογόνα αν αμείβονται λιγότερα τα έργα διασύνδεσης των ΑΠΕ
Για το θέμα αυτό πάγια θέση του ΑΔΜΗΕ είναι: «Ο νόμος δεν κάνει καμία μνεία στη δημιουργία διακριτής περιουσιακής βάσης για τα έργα επέκτασης του συστήματος ούτε και οποιαδήποτε αναφορά περί διακριτής απόδοσης έναντι των υπόλοιπων έργων. Τόνιζε ότι είναι ασυνεπές να θεωρηθεί ότι τα έργα ενίσχυσης του συστήματος μεταφοράς ενέργειας για τη σύνδεση παραγωγών/καταναλωτών στην υψηλή και υπερυψηλή τάση, είναι ανταποδοτικά, ενώ τα έργα επέκτασης του συστήματος (ιδίως όταν πρόκειται για σύνδεση σταθμών ΑΠΕ), τα οποία αποτελούν τη λογική και τεχνική συνέχεια των έργων ενίσχυσης και αυτονόητη προϋπόθεση για τη σύνδεση των σταθμών πράσινης ενέργειας στο σύστημα μεταφοράς, δεν είναι ανταποδοτικά.
Ο ισχυρισμός ότι ο Διαχειριστής φέρει μειωμένο βαθμό κινδύνου, είναι εντελώς άστοχο, καθώς για τα συγκεκριμένα έργα ο βαθμός κινδύνου είναι αντίστοιχος, εάν όχι μεγαλύτερος, σε σχέση με τα υπόλοιπα έργα του Διαχειριστή, τόσο απόπλευράς χρηματοδότησης, όσο και από άποψη κατασκευαστικής επάρκειας. Αναφορικά με την χρηματοδότηση, ο Διαχειριστής μπορεί να εκτιμήσει με μεγαλύτερη ακρίβεια τη χρονική στιγμή που θα απαιτηθούν τα κεφάλαια για την κατασκευή λοιπών έργων του συστήματος που κατασκευάζει ο ίδιος, σε σχέση με έργα που καλείται να αποκτήσει με την ολοκλήρωσή τους, το χρονοδιάγραμμα κατασκευής των οποίων μπορεί μόνο να εκτιμήσει και όχι να γνωρίζει, καθώς υλοποιούνται από τρίτους. Επίσης, σχετικά με την κατασκευαστική επάρκεια τους, παρότι κατασκευάζονται βάσει προδιαγραφών του Διαχειριστή και παραλαμβάνονται κατόπιν δοκιμών, η ευθύνη της κατασκευής τους δεν παύει να ανήκει σε τρίτο.
Τέλος, τα συγκεκριμένα έργα δεν διαφέρουν σε τίποτα από όλα τα υπόλοιπα και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του Συστήματος και οποιοσδήποτε διαφορετικός μηχανισμός αποζημίωσης θα καθιστούσε τις συγκεκριμένες επενδύσεις μη βιώσιμες για τον ΑΔΜΗΕ.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Διαχειριστή, οι επενδύσεις σε αυτά τα έργα θα αποβούν ζημιογόνες, στην περίπτωση που αυτές αποζημιώνονται με WACC ίσο με το κόστος δανεισμού, οδηγώντας τελικά σε υπονόμευση την ανάπτυξη των ΑΠΕ στην Ελλάδα».
Τι άλλο προτείνει η ΡΑΑΕΥ
Επίσης ο νέος τρόπος υπολογισμού προβλέπει και το Revenue Cap δηλαδή τι θα γίνεται, αν το λειτουργικό κόστος του διαχειριστή αποδειχθεί μικρότερο από ότι είχε υπολογίσει λόγω εξοικονόμησης κόστους. Η αρχή προβλέπει ότι για να μη μειωθεί το σχετικό έσοδο ανάλογα με το μειωμένο κόστος ο Διαχειριστής θα πρέπει να αποδείξει ότι το μικρότερο λειτουργικό κόστος οφείλεται σε μακροπρόθεσμη στρατηγική μείωσης κόστους.
Η προτεινόμενη μεθοδολογία προσδιορίζει τον τρόπο υπολογισμού του Επιτρεπόμενου Εσόδου (Allowed Revenue) και του Απαιτούμενου Εσόδου (Required Revenue) του Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), προκειμένου για τον υπολογισμό των Χρεώσεων Χρήσης του Συστήματος προς ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου.
Το Επιτρεπόμενο και το Απαιτούμενο Έσοδο του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ περιλαμβάνει και το κεφαλαιουχικό κόστος της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. που σχετίζεται με την κυριότητα παγίων που κατασκευάζονται ως Έργα Μείζονος Σημασίας, σύμφωνα με το εγκεκριμένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης, και τα οποία ενσωματώνονται στην περιουσιακή βάση του Διαχειριστή και παρακολουθούνται είτε μέσω του Ρυθμιστικού Μητρώου Παγίων και της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης, είτε μέσω Ειδικής Περιουσιακής Βάσης του ΕΣΜΗΕ, όπως αυτό προσδιορίζεται βάσει της παρούσας Μεθοδολογίας.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΑΕΥ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση [email protected]. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η Αρχή θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.
Διαβάστε επίσης:
Αποθήκευση ενέργειας: Trafigura, Helleniq Energy, ΕΓΝΑΤΙΑ ΓΚΡΟΥΠ κυριαρχούν στις αιτήσεις Ιουνίου