ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
«Νομίζω ότι θα το κάνουμε του χρόνου», δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης σε συνέντευξή του, αναφερόμενος στην απόφαση να τεθεί ανώτατο όριο στις επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων.
Με τους νέους κανόνες θα μπορούσε να περιοριστεί ο συνολικός αριθμός των θέσεων ελλιμενισμού στα νησιά ή να ξεκινήσει μια διαδικασία υποβολής προσφορών για τις θέσεις, είπε.
Για την Ελλάδα, το διακύβευμα είναι υψηλό. Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τέταρτο της οικονομικής παραγωγής της χώρας και στη μετά Covid εποχή η χώρα έχει σπάσει τα ρεκόρ τουριστικών επισκέψεων και δαπανών, αναφέρει το Bloomberg.
Η Ελλάδα υποδέχθηκε 32,7 εκατομμύρια τουρίστες το 2023, 18% περισσότερους από το προηγούμενο έτος, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2024 σημείωσε αύξηση επισκεπτών σχεδόν 25%.
Οι κρουαζιέρες απέφεραν έσοδα 847,4 εκατ. ευρώ (910 εκατ. δολάρια) πέρυσι, υπερδιπλάσια σε σχέση με το 2022.
Αν και η απόφαση του πρωθυπουργού θα μπορούσε να σημάνει συναγερμό σε ολόκληρο τον κλάδο, οι νέοι περιορισμοί είναι απίθανο να προκαλέσουν σημαντικό πλήγμα στον τεράστιο τουριστικό τομέα, με τα πλοία να συνεχίζουν να επισκέπτονται τα περισσότερα νησιά και πολλά κρουαζιερόπλοια να έχουν ως βάση τους τον Πειραιά, κοντά στην Αθήνα.
Αντιθέτως, τα σχόλια του Μητσοτάκη εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσον τα πολύ μεγάλα κρουαζιερόπλοια προσφέρουν οικονομικά οφέλη που αντισταθμίζουν τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις.
Σε συνέντευξη του στο Bloomberg, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισήμανε την επιβάρυνση που υφίστανται τα πιο δημοφιλή σημεία της χώρας, συμπεριλαμβανομένης της Σαντορίνης.
«Η Σαντορίνη από μόνη της είναι ένα πρόβλημα», δήλωσε ο πρωθυπουργός στις 12 Ιουνίου από το γραφείο του στην Αθήνα, σημειώνοντας ότι μπορεί να υπάρχει μια αποσύνδεση μεταξύ του τεράστιου αριθμού των πλοίων που ελλιμενίζονται στο νησί και του πόσο συμβάλλουν στην τουριστική οικονομία. Άλλοι τουρίστες ίσως αποθαρρύνονται από το να επισκεφθούν τη Σαντορίνη λόγω της επιβάρυνσης των κρουαζιερόπλοιων, είπε. Και άλλοι επισκέπτες της Σαντορίνης θα μπορούσαν ίσως να απομακρυνθούν από το νησί λόγω της επιβάρυνσης από τα κρουαζιερόπλοια, είπε.
«Υπάρχουν άνθρωποι που ξοδεύουν πολλά χρήματα για να βρεθούν στη Σαντορίνη και δεν θέλουν να πλημμυρίσει με κόσμο», εξήγησε. «Επιπλέον, το νησί δεν μπορεί να το αντέξει οικονομικά, ακόμη και από άποψη ασφάλειας», σημείωσε.
Η Σαντορίνη, γνωστή για το εντυπωσιακό ηφαιστειακό της τοπίο και τα ειδυλλιακά ηλιοβασιλέματα της, ήταν πέρυσι ο πιο δημοφιλής νησιωτικός προορισμός για τα κρουαζιερόπλοια, με 800 πλοία να την επισκέπτονται και να αποβιβάζουν σχεδόν 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Λιμένων Ελλάδος. Αυτός ο αριθμός αντιπροσωπεύει αύξηση σχεδόν 17% σε σύγκριση με το 2022. Το νησί έχει περίπου 15.000 μόνιμους κατοίκους.
Η Ελλάδα δεν είναι η πρώτη μεσογειακή χώρα που αναγκάζεται να λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της δημοτικότητάς της στους τουρίστες, επισημαίνει το bloobmerg.
Η Ιταλία το 2021 απαγόρευσε την είσοδο μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στο κανάλι που οδηγεί στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας μετά από ζημιές λόγω του υπερτουρισμού, ενώ οι επισκέπτες μίας ημέρας χρεώνονται πλέον με διόδια για την είσοδο στο κέντρο κατά τις περιόδους αιχμής.
Και άλλα ελληνικά νησιά πιέζονται λόγω του τουρισμού. Η Μύκονος, γνωστή για την έντονη νυχτερινή της ζωή, δέχτηκε 749 επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων το 2023, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση μετά τη Σαντορίνη, σημειώνοντας αύξηση άνω του 23% σε σύγκριση με το 2022.
«Η Σαντορίνη είναι η πιο ευαίσθητη, η Μύκονος θα είναι η δεύτερη», δήλωσε ο πρωθυπουργός. Αν και πολλά ελληνικά νησιά βρίσκονται υπό πίεση λόγω της δημοτικότητάς τους, αυτά είναι τα νησιά «που σαφώς υποφέρουν» από τον υπερτουρισμό.
Διαβάστε επίσης:
Μητσοτάκης: Οι εργαζόμενοι στον τουρισμό θα πρέπει να είναι καλά αμειβόμενοι και ευχαριστημένοι
Bloomberg: Κρίσιμος παίκτης ισχύος στην ΕΕ ο Κυριάκος Μητσοτάκης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΖΙΜ: Κερδοφορία 1,13 δισ. δολάρια για το γ’ τρίμηνο – Ναυπηγεί 46 πλοία κοντέινερ
- Σούπερ μάρκετ: Τι μένει στα ταμεία τους από τον τζίρο των 12,3 δις
- Ο Γιώργος και Μάριος Γιαλόζογλου πούλησαν πλοίο με κέρδος 7,6 εκατ. δολάρια – Αγόρασαν και δεύτερο ακτοπλοϊκό
- ΕΛΓΑ: Σήμερα πληρώνονται οι ενστάσεις των 4 τελευταίων ετών – Αφορούν 2.400 δικαιούχους