Μετά το ορόσημο που είχε θέσει η κυβέρνηση για τις ευρωεκλογές, το οικονομικό επιτελείο θα ξεκινήσει να «φορτσάρει» όλο τον σχεδιασμό που έχει προετοιμάσει το προηγούμενο χρονικό διάστημα, με ένα μπαράζ νομοσχεδίων.

Στο Υπουργείο Οικονομικών θα ξεκινήσουν να ξεδιπλώνουν τις αλλαγές που προωθούν σε μια σειρά από τομείς, όπως τα ανασφάλιστα οχήματα και τα κλιμακωτά πρόστιμα για τα τέλη κυκλοφορίας, το «λίφτινγκ» στις εταιρείες του Υπερταμείου, δηλαδή τη δημιουργία «μικρών ΔΕΗ» στις ΔΕΚΟ, αλλά και το νέο πλαίσιο για τις  συγχωνεύσεις και εξαγορές επιχειρήσεων.

1

Υπενθυμίζεται πως ο αρχικός σχεδιασμός του οικονομικού επιτελείου στις αρχές του έτους μιλούσε για πάνω από 20 νομοσχέδιο εντός του 2024, πολλά εκ των οποίων πήγαν πίσω λόγω των ευρωεκλογών. Τα σημαντικότερα σχέδια νόμου θα έχουν «τρέξει» έως το Σεπτέμβριο.

«Πολλές μικρές ΔΕΗ»

Το πλέον σημαντικό νομοσχέδιο που αναμένεται να καταθέσει το Υπουργείο Οικονομικών αφορά τις δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς. Συγκεκριμένα, θα προβλέπει κανόνες ευελιξίας στις προσλήψεις και αλλαγές στους κανονισμούς προμηθειών για τις θυγατρικές του Υπερταμείου (ΕΛΤΑ, ΟΣΕ, ΕΤΑΔ κ.λπ.) στο πρότυπο της ΔΕΗ. Η κυβέρνηση θεωρεί πως οι ριζικές αλλαγές που εφαρμόστηκαν στη ΔΕΗ έχουν φέρει αποτέλεσμα και σχεδιάζουν όλες οι ΔΕΚΟ να μετατραπούν σε «μικρές ΔΕΗ».

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε πως το σχέδιο θα ανακοινώνονταν την άνοιξη, ωστόσο η εκλογική αναμέτρηση για τις ευρωκάλπες και οι έντονες διαμαρτυρίες που αναμένεται να προκαλέσει αυτό το νομοσχέδιο από τους εργαζόμενους στις ΔΕΚΟ, ανάγκασε την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών να αλλάξει το χρονοδιάγραμμα.

Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που θα κατατεθεί (εκτός απρόοπτου) τις αμέσως επόμενες εβδομάδες, καθώς δρομολογείται η δημιουργία Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου στο πλαίσιο του Υπερταμείου και τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών που λειτουργούν υπό την ομπρέλα του Υπερταμείου.

Το νέο Επενδυτικό Ταμείο σχεδιάζεται να ιδρυθεί με κεφάλαια της τάξης των 500 εκατ ευρώ και με σύγχρονο management, το οποίο θα ασκείται (με βάση πληροφορίες) από τον επενδυτικό κολοσσό της BlackRock, με στόχο να ενεργοποιήσει και να «αναθερμάνει» τη λειτουργία των αργοκίνητων ΔΕΚΟ. Θα λειτουργεί στο πλαίσιο του Υπερταμείου και θα κινητροδοτεί επενδύσεις στις οποίες έχει το προβάδισμα ο ιδιωτικός τομέας, ιδιαίτερα σε κλάδους αιχμής, σε νέες τεχνολογίες, αλλά και σε «πράσινες» επενδύσεις.

Ανασφάλιστα οχήματα και κλιμακωτά πρόστιμα για τα τέλη κυκλοφορίας

Πρώτο στη σειρά των νομοσχεδίων που βαίνουν προς κατάθεση στη Βουλή είναι το νέο πλαίσιο για τους ψηφιακούς ελέγχους και τα πρόστιμα για τα ανασφάλιστα και τα οχήματα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Συγκεκριμένα, τα πρόστιμα για τα ανασφάλιστα οχήματα ξεκινούν από 250 ευρώ για δίκυκλα, αυξάνονται στα 500 ευρώ για επιβατηγά και φτάνουν τα 1.000 ευρώ για λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης.

Στο ίδιο σχέδιο νόμου θα κατατεθούν και τα νέα πρόστιμα για όσους καταβάλουν εκπρόθεσμα τα τέλη κυκλοφορίας. Στο εξής, οι «ξεχασιάρηδες» ιδιοκτήτες οχημάτων θα πληρώνουν κλιμακωτά πρόστιμα, δηλαδή η ποινή εκπρόθεσμης καταβολής θα αυξάνεται κάθε μήνα που αφήνει απλήρωτα τα τέλη του οχήματός του.

Σήμερα, το πρόστιμο που αντιστοιχεί στο 100% των τελών κυκλοφορίας, επιβάλλεται από το πρώτο λεπτό που εκπνέει η προθεσμία, δηλαδή την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους (εκτός αν δοθεί παράταση). Το νέο πλαίσιο θα προβλέπει πρόστιμα 25% του ύψους των τελών αν η καταβολή γίνει εντός του Ιανουαρίου, 50% αν καταβληθούν τον Φεβρουάριο και 100% από τον Μάρτιο.

Τέλος χαρτοσήμου

Εξίσου σημαντικό θεωρούν στο οικονομικό επιτελείο το νομοσχέδιο που έχει ήδη σχεδιαστεί για το τέλος χαρτοσήμου. Η κυβέρνηση προωθεί τον μετασχηματισμό του χαρτοσήμου σε «ψηφιακό τέλος συναλλαγής», που επιβαρύνει εκατοντάδες συναλλαγές και συμβάσεις.

Το έργο μάλιστα, έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και αναμένεται να παρουσιαστεί άμεσα και στο Υπουργικό Συμβούλιο. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το τέλος χαρτοσήμου θα ψηφιοποιηθεί, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις θα προωθηθεί η κατάργησή του.

Κίνητρα για συγχωνεύσεις επιχειρήσεων

Ένα ακόμα νομοσχέδιο, το οποίο προγραμματίζεται να κατατεθεί μετά το καλοκαίρι, προβλέπει την ενίσχυση των κινήτρων για συγχωνεύσεις, με φορολογικές ρυθμίσεις. Το νέο σχέδιο αναμένεται να διευρύνει το πλαίσιο των συγχωνεύσεων και να δίνει κίνητρα για την απορρόφηση μικρών από μεγαλύτερες επιχειρήσεις, καθώς το υφιστάμενο καθεστώς επικεντρώνεται μόνο στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και το ισχύον πλαίσιο με τη μείωση φορολογίας κατά 30%-50% στη νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί από τη συγχώνευση για 9 έτη δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Υπενθυμίζεται πως ο  ν.4935/22 δίνει φορολογικά κίνητρα για μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και συνεργασίες προσώπων, όπως είναι η απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος για εννέα φορολογικά έτη, εκπτώσεις δαπανών που πραγματοποιούνται για την απόκτηση εταιρικών συμμετοχών, αλλά και απαλλαγή του 30% από την καταβολή φόρου εισοδήματος για την εταιρία που προκύπτει από εταιρικό μετασχηματισμό.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του οικονομικού επιτελείου θα ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο και η κοινοτική οδηγία που αφορά το κοινό φορολογικό καθεστώς που εφαρμόζεται στις συγχωνεύσεις, διασπάσεις, μερικές διασπάσεις, εισφορές ενεργητικού και ανταλλαγές μετοχών που αφορούν εταιρείες διαφορετικών κρατών-μελών. Το νέο πλαίσιο μάλιστα, θα προβλέπει ρυθμίσεις και για διασυνοριακές συγχωνεύσεις εταιριών.

Διαβάστε επίσης

ΥΠΕΘΟ: Η ελληνική οικονομία παραμένει σε τροχιά υψηλής ανάπτυξης

Μεγάλη ανατροπή στα αυτοκίνητα: Μειώνεται το τέλος ταξινόμησης, νέα τέλη κυκλοφορίας

Ανάσα για μικρομεσαίους με φθηνότερα κεφάλαια κίνησης και επενδυτικά δάνεια από το νέο Ταμείο Επιχειρηματικότητας