ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Πενήντα χρόνια ζωής συμπλήρωσε φέτος η ελληνική φαρμακοβιομηχανία RAFARM. Όταν το 1974 ο οραματιστής κ. Νικόλαος Ρασσιάς την ίδρυσε και κατασκεύασε το πρώτο εργοστάσιο στην Παιανία, έκτασης 1.100 τ.μ., μάλλον δεν μπορούσε να φανταστεί ότι το δημιούργημά του λίγα χρόνια αργότερα θα γνώριζε μεγάλη ακμή, με πολλές επενδύσεις στην Ελλάδα, σημαντικές εξαγωγές και συνεχή ανάπτυξη.
Η «ψυχή» της RAFARM, όπως τον αποκαλούν οι επί δεκαετίες πιστοί του συνεργάτες, παρά την προχωρημένη του ηλικία εξακολουθεί να παρακολουθεί στενά την πορεία της εταιρείας, την οποία, πλέον, διαχειρίζεται ο γαμπρός του και αντιπρόεδρος κ. Άρης Μητσόπουλος.
Η εταιρεία αξιοποιεί αποκλειστικά ελληνικά κεφάλαια. Διαθέτει εγκαταστάσεις παραγωγής συνολικής έκτασης 16.000 τ.μ. και απασχολεί περισσότερους από 600 καταρτισμένους επιστήμονες και έμπειρους επαγγελματίες.
Η συνεργασία της με την Βiovista, μια εταιρεία τεχνολογίας, πρωτοπόρα στην τεχνητή νοημοσύνη και στην αξιοποίηση γνωστών δραστικών ουσιών σε νέες ενδείξεις, είναι ένα, ακόμη, βήμα μπροστά. Ειδικότερα με τη συμβολή της τεχνητής νοημοσύνης θα αναπτυχθούν νέα φάρμακα προστιθέμενης αξίας, με σκοπό την αντιμετώπιση ακάλυπτων θεραπευτικών αναγκών στον τομέα της Οφθαλμολογίας.
Η εταιρία εξειδικεύεται στην ανάπτυξη και στην παραγωγή στείρων οφθαλμικών και ενέσιμων προϊόντων, με το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της να κατευθύνεται στο εξωτερικό.
RAFARM: Το όραμα και οι στόχοι
Η εταιρεία διανύει μια σταθερά ανοδική πορεία και αφήνει ισχυρό αποτύπωμα στην οικονομία, στην επιχειρηματικότητα και στην ελληνική κοινωνία, εδραιώνοντας την παρουσία της στην παγκόσμια αγορά φαρμάκου. Υλοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά πλάνα στην Ελλάδα, το οποίο ανέρχεται στα 120 εκατ. ευρώ για τα έτη 2021 – 2027.
Όμως, πώς ξεκίνησαν όλα αυτά;
Τον Ιανουάριο του 1976 άρχισε η παραγωγική διαδικασία με δέκα άτομα προσωπικό και την παραγωγή δύο στείρων, πολύ επιτυχημένων προϊόντων (B1+B6+B12, ενέσιμο και σε δισκία και την αμπικιλλίνη για οφθαλμική χρήση, και σε ενέσιμη μορφή).
Την περίοδο 1978-1979 οι χώροι της παραγωγής διπλασιάστηκαν, φτάνοντας τις 2.200 τ.μ. Ακολούθησε μία δεκαετία αναπτύξεων φαρμάκων και η παραγωγή πολλών σκευασμάτων για την ελληνική αγορά.
Όπως έχει πει ο ιδρυτής και πρόεδρος της RAFARM κ. Ρασσιάς: «Ήμουν φοιτητής της Φαρμακευτικής, όταν κατέθεσα το πρώτο μου σήμα για ένα φάρμακο. Έναν συνδυασμό τριών βιταμινών (B1 με B6 και B12), ισάξιο σε σύνθεση προϊόντος πολυεθνικής εταιρείας.
Μάλιστα, παρά τα λιγότερα τεχνολογικά μέσα και τις δυνατότητες έρευνας και παραγωγής, καταφέραμε να το ανταγωνιστούμε με επιτυχία, κερδίζοντας αναγνώριση για την ποιότητα του φαρμάκου μας, ακόμη και από τον ίδιο τον ανταγωνιστή μας».
Προϊόντα για τα μάτια ήταν και τα πρώτα, που περιελάμβανε η παραγωγή του εργοστασίου. Συγκεκριμένα περιελάμβανε τρία φάρμακα. Το πρώτο, που είχε καταθέσει ως φοιτητής ο κ. Ρασσιάς και δυο κολλύρια. Στη συνέχεια προστέθηκαν δύο αντιβιοτικά.
Ρασσιάς – Μητσόπουλος για τα 50 χρόνια
Κάνοντας έναν απολογισμό για τα 50 χρόνια της εταιρείας, ο κ. Ρασσιάς δήλωσε στο Mononews: «Τα βασικά χαρακτηριστικά, που έχουν καθορίσει την εξέλιξη της RAFARM, είναι η δέσμευση στην έρευνα και ανάπτυξη και η στρατηγική επιλογή για εξειδίκευση στα οφθαλμικά σκευάσματα. Οι συνεχείς επενδύσεις στην Ελλάδα, η εξωστρέφεια, ο προσανατολισμός στην καινοτομία, οι νέες θέσεις εργασίας, οι συνεργασίες με ερευνητικά ιδρύματα και Πανεπιστήμια και η βιώσιμη ανάπτυξη σηματοδοτούν τη νέα αναπτυξιακή διαδρομή μας».
Ο κ. Μητσόπουλος, από την πλευρά του, μας είπε: «Η RAFARM εξελίσσεται, έχοντας δύο βασικούς στρατηγικούς πυλώνες: τις εξαγωγές σε εξήντα χώρες και το εμπορικό τμήμα στην εγχώρια αγορά. Το εμπορικό τμήμα γνωρίζει συνεχείς επιτυχίες, έχοντας πρόσφατα εξασφαλίσει τη συμφωνία αντιπροσώπευσης δύο βιοομοειδών της γερμανικής STADA στην Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας, έτσι, την ηγετική θέση στην ελληνική αγορά.
Οι εξαγωγές κλιμακώνονται και η διείσδυση στην αγορά των ΗΠΑ αποτελεί πρωτεύοντα στόχο για την εταιρεία. Ήδη έχουμε λανσάρει έξι προϊόντα στην αμερικανική αγορά και φέτος αναμένουμε να προσθέσουμε άλλα τέσσερα. Επιπλέον, στα επόμενα χρόνια, προσβλέπουμε στην έγκριση επτά ακόμη προϊόντων, ενισχύοντας την παρουσία μας σε μια από τις πιο μεγάλες αγορές παγκοσμίως».
Το Νοέμβριο του 2022 εγκαινιάστηκε το νέο υπερσύγχρονο Campus Έρευνας & Ανάπτυξης στην Παιανία – έργο που αποτελεί μέρος του επενδυτικού πλάνου της εταιρείας για την πενταετία 2021-2025, ύψους 65 εκατ. ευρώ.
Καθιερώνεται ετήσια δωρεά
Για τα 50ά γενέθλια της RAFARM καθιερώνεται η «Δωρεά Ν. Ρασσιάς», που θα πραγματοποιείται κάθε χρόνο, με στόχο την υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και της έρευνας από την Πανεπιστημιακή κοινότητα. Φέτος στηρίζει το Πανελλήνιο Σωματείο Γονέων Κηδεμόνων και Φίλων Ατόμων με Αναπηρίες «ΕΡΜΗΣ», για την υλοποίηση του καινοτόμου θεραπευτικού προγράμματος για ΑΜΕΑ, “NIRVANA”.
Το NIRVANA είναι ένα πιστοποιημένο ιατροτεχνολογικό σύστημα, που βασίζεται στην εικονική πραγματικότητα. Είναι ειδικά σχεδιασμένο για να υποστηρίζει την κινητική και γνωστική αποκατάσταση σε ασθενείς με νευροκινητικές διαταραχές.
Στις νέες εγκαταστάσεις του Σωματείου δημιουργήθηκε η αίθουσα NIRVANA, ένας πολυαισθητηριακός χώρος, όπου το άτομο με αναπηρία, μέσω νευροαισθητηριακής διέγερσης, βελτιώνει, εξελίσσει και τελειοποιεί τις ικανότητές του, με ασκήσεις προσαρμοσμένες στις δυνατότητές του σε πραγματικό χρόνο.
Σημαντικές ημερομηνίες
Ο πρώτος μετασχηματισμός της εταιρείας την περίοδο 1995-1998 ήταν απαραίτητος, για να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η εναρμόνιση των χωρών της ΕΕ με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα φάρμακα σήμανε μία νέα εποχή για τις φαρμακευτικές βιομηχανίες στην Ελλάδα. Μία από τις ελάχιστες ελληνικές φαρμακευτικές, που κατάφερε να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις και ξεκίνησε τις εξαγωγές στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ήταν η RAFARM.
Το 1996 η κα Ιωάννα Ρασσιά ανέλαβε την οργάνωση των εξαγωγών και την εγκριτική διαδικασία από τις Αρχές.
Το 2000 δημιουργήθηκε από τις κόρες του ιδρυτή κυρίες Ιωάννα και Ειρήνη Ρασσιά νέο τμήμα Business Development και η εταιρεία ξεκίνησε να έχει διεθνή παρουσία.
To 2004 η εταιρεία μετασχηματίστηκε για δεύτερη φορά, καθώς ελήφθη η στρατηγική απόφαση να επενδύσει στην τεχνογνωσία και στην εξειδίκευση οφθαλμικών και σύνθετων ενέσιμων προϊόντων υψηλής τεχνολογίας. Παράλληλα κατασκευάστηκε το βιομηχανικό κτήριο Β 1.600 τ.μ. και επεκτάθηκαν οι βιομηχανικοί χώροι για ξηρές μορφές. (Σύνολο χώρων παραγωγής 3.800 τ.μ.)
Εξωστρέφεια και εδραίωση στην παγκόσμια αγορά
Στην εξωστρέφεια και στην καθιέρωση της εταιρείας στις μεγάλες διεθνείς αγορές συνεισέφερε από το 2005 ο κ. Άρης Μητσόπουλος. Ανέλαβε το Business Development και το εμπορικό τμήμα στην Ελλάδα, εισάγοντας πρακτικές του σύγχρονου τρόπου επιχειρηματικότητας.
Η εταιρεία ξεκίνησε να επενδύει σε δύο βασικούς στρατηγικούς πυλώνες:
• Στελέχωση εμπορικού τμήματος για ανάπτυξη πωλήσεων στην εγχώρια αγορά (και ειδικότερα στην Ουρολογία).
• Εξωστρέφεια – Άνοιγμα νέων αγορών – Μεγάλος στόχος η αγορά των ΗΠΑ.
Παράλληλα, αναπτύσσονται νέα οφθαλμικά και ενέσιμα προϊόντα υψηλής τεχνογνωσίας και συνάπτονται σημαντικές συνεργασίες παραγωγής κολλυρίων με την Adamed στην Πολωνία, την NTC στην Ιταλία, τη Ratiopharm στη Γερμανία.
Το 2006 υπογράφηκαν οι πρώτες συνεργασίες με πολυεθνικές εταιρείες. Την ίδια περίοδο έγινε και ο επανασχεδιασμός και η αναδιαμόρφωση όλων των χώρων παραγωγής στείρων.
Το 2007 οι εξαγωγές επεκτάθηκαν σε 11 χώρες και κατασκευάστηκε το τρίτο βιομηχανικό κτίριο, για να καλύψει τις ανάγκες παραγωγής. Παράλληλα ξεκίνησε η κυκλοφορία του ενέσιμου σιδήρου στην Ελλάδα και οι εξαγωγές του στην Πορτογαλία.
Το 2008-2009 κατασκευάστηκαν νέες αυτοματοποιημένες γραμμές παραγωγής. Αναβαθμίστηκε ο τεχνολογικός εξοπλισμός για την παραγωγή στείρων: Γραμμή αμπουλών και γραμμή κολλυρίων. Αποτέλεσμα της αναβάθμισης ήταν η εξαπλάσια δυνατότητα παραγωγής αμπουλών και η τετραπλάσια δυνατότητα παραγωγής οφθαλμικών.
Επενδύσεων συνέχεια
Το 2005-2009 αναπτύχθηκαν σημαντικά οφθαλμικά προϊόντα και συνδυασμοί δραστικών, που έφεραν σημαντική ανάπτυξη στην εταιρεία.
Το 2012-2014 έγινε ο τρίτος μετασχηματισμός της εταιρείας, με ανάπτυξη θέσεων εργασίας και οργανωτικές αλλαγές. Αυτόνομα τμήματα που στελεχώθηκαν από έμπειρα στελέχη της αγοράς, για να υποστηρίξουν το μεγάλο ορόσημο της έγκρισης από τον FDA. Παράλληλα ξεκίνησε ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η δομημένη διαχείριση δεδομένων.
Το 2014-2019 αναπτύχθηκαν νέα προϊόντα υψηλής τεχνογνωσίας για εξαγωγές, οι οποίες επεκτάθηκαν στον Καναδά, στην Αυστραλία και στις ΗΠΑ.
Το 2016 η RAFARM, η Bluepharma (Πορτογαλία), η Substipharm (Γαλλία) και η Welding (Γερμανία) ίδρυσαν την Aggrega για την ανάπτυξη προϊόντων με εστίαση στην αγορά των ΗΠΑ.
Το 2017 η εταιρεία έλαβε έγκριση για ανάπτυξη και παραγωγή στείρων και σύνθετων φαρμακευτικών σκευασμάτων από τον Αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων ( FDA).
Την περίοδο 2021-2027 υλοποιείται επενδυτικό πλάνο ύψος 120 εκατ. ευρώ.
Το 2022 έγινε ο τέταρτος μετασχηματισμός της εταιρείας. Εγκαινιάστηκε το Κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης (Κτίριο D, 2.500 τ.μ.).
Το 2023 εγκαταστάθηκε φωτοβολταϊκό σύστημα στα κτίρια D και E και αντικαταστάθηκε το πετρέλαιο με φυσικό αέριο.
Η RAFARM και η BNS ίδρυσαν την BNS Opthalmics (BNSO) και αξιοποιούν τη νανοτεχνολογία στην ανάπτυξη νέων οφθαλμικών προϊόντων.
Το 2024 δημιουργήθηκαν νέα, σύγχρονα εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου με εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας.
Ως το 2026 θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή νέου βιομηχανικού κτιρίου. Παράλληλα δρομολογούνται συνεργασίες με διεθνούς κύρους Πανεπιστημιακά και Ερευνητικά ιδρύματα.
Η εταιρεία έχει λάβει πάνω από 1.100 ενεργές άδειες προϊόντων σε όλο τον κόσμο και διαθέτει 100 προϊόντα ανάπτυξης. Το 13% του καθαρού κύκλου εργασιών επενδύεται κάθε χρόνο σε Έρευνα & Ανάπτυξη.
Η ετήσια ανάπτυξη εξαγωγών φθάνει το 30%. Πάνω από το 80% της παραγωγής εξάγεται.
Διαβάστε επίσης:
«Φουντώνει» η κόντρα Άδωνη – γιατρών: Στο επίκεντρο αυξήσεις μισθών και… ιδεολογίες
Τελικός Conference League: Σε ετοιμότητα 3 νοσοκομεία και το ΕΚΑΒ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα