Προ των πυλών είναι μεγάλες ανατιμήσεις στον καφέ μετά το ράλι στις διεθνείς τιμές.

Οι ποικιλίες Robusta έχουν φτάσει να διαπραγματεύονται έως και 60% στη μέγιστη τιμή τους και στο 30% οι ποικιλίες Arabica στη μέγιστη τιμή που έχει πιάσει η ποικιλία.

Οι εταιρείες έχουν αφομοιώσει το μεγαλύτερο μέρος των ανατιμήσεων, αλλά αν συνεχιστεί θα περάσουν στον καταναλωτή σύμφωνα με τα όσα ανέφερε χθες σε ενημερωτική δημοσιογραφική συνάντηση ο πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Καφέ Τάσος Γιάγκογλου.

«Θα υπάρξουν ανατιμήσεις ανάλογα με το επίπεδο τιμών που θα αναγκαστεί να αγοράσει μία επιχείρηση από τώρα και στο εξής με το εύρος να υπολογίζεται από 5% έως 15% στα ράφια των σούπερ μάρκετ.»

Η επιβάρυνση του ΕΦΚ

Την ίδια ώρα ο κλάδος επισημαίνει ότι ο καφές επιβαρύνεται από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης όπου από το 2017 έως και το 2023 συνελέγησαν στα κρατικά ταμεία συνολικά 1 δισεκατομμύριο ευρώ.

Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης ανέρχεται στα 2 ευρώ ανά κιλό στον πράσινο (ωμό) καφέ και 3 ευρώ είναι στον έτοιμο εισαγόμενο καφέ και 4 ευρώ είναι στον στιγμιαίο.

Εάν γινόταν η κατάργηση του ειδικού φόρου, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, Τάσο Γιάγκογλου, αυτό θα σήμαινε την ίδια στιγμή τη μείωση της τιμής στο ράφι κατά τουλάχιστον 10%.

Επιπλέον, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης έχει οδηγήσει σε έξαρση του λαθρεμπορίου με τους εκπρόσωπους του κλάδου να υπολογίζουν ότι κυμαίνεται στο 10%-15% των ποσοτήτων που καταναλώνονται.

Πάντως στην Ελλάδα η κατανάλωση έχει αυξηθεί περίπου 4% με 5% μετά την πανδημία ενώ παραμένει υψηλά η κατανάλωση εντός σπιτιού με το ποσοστό να είναι στο 60% και το 40% εκτός σπιτιού φαινόμενο που διατηρήθηκε μετά την πανδημία όταν η κατανάλωση εντός σπιτιού ήταν στο 81% της συνολικής κατανάλωσης.

Κυρίαρχος ο ελληνικός καφές

Παραμένει κυρίαρχος στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων ο ελληνικός καφές. Το μερίδιο που κατέχει σε όγκο είναι στο 50% ενώ σε αξία το μερίδιο που καταλαμβάνει είναι στο 30%.

Ακολουθεί ο στιγμιαίος με ποσοστό 18% σε όγκο και σε αξία 30%, o εσπρέσο με 15% σε όγκο και 25% σε αξία. Ο φίλτρου έχει μερίδιο 17% σε όγκο και 13% σε αξία. Η κάψουλα από τη συνολική κατανάλωση του εσπρέσο έχει μερίδιο 50% σε όγκο και σε αξία 71%.

Σε ό,τι αφορά το πρώτο τετράμηνο του 2024 η κατανάλωση είναι 1,6% αυξημένη σε όγκο στα σούπερ μάρκετ σε αντίστοιχο τετράμηνο του 2023.

Το σύνολο της αγοράς στα σούπερ μάρκετ ανέρχεται στα 340.000.000 ευρώ ετησιοποιημένα στο πρώτο τετράμηνο του 2024 με αύξηση 3,2% σε αξία σε σύγκριση με το πρώτο τετράμηνο του 2023. Ο όγκος κατανάλωσης αυξήθηκε στην ίδια περίοδο κατά 1,6%.

Ο τζίρος από τις πωλήσεις κάψουλας καφέ στα σούπερ μάρκετ υπολογίζεται σε περίπου 60 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Διαβάστε επίσης:

Σε υψηλό 45 ετών σκαρφάλωσαν οι τιμές του καφέ Robusta

ΦΠΑ στα ροφήματα: Άλλη τιμή στο μαγαζί και άλλη στο «πακέτο» – Διευκρινιστική εγκύκλιος από την ΑΑΔΕ

Όμιλος Φουρλή: Παίζει… μπάλα με νέα project στα αθλητικά είδη