Σημαντικές δεσμεύσεις από τον Όμιλο ΑΒΑΞ ζητούν οι εργαζόμενοι της Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας προκειμένου να ξεπαγώσει η απεργία που έχει ξεκινήσει από τις 20 Μαΐου.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν πηγές από το μέτωπο των εργαζομένων, ναι μεν έγινε ένα βήμα με την προχθεσινή συνάντηση στα γραφεία του Ομίλου, ωστόσο δεν υπήρξε καμία δέσμευση εκ μέρους της ΑΒΑΞ και στην πραγματικότητα το μόνο που επετεύχθη ήταν να σταματήσει η αδιαλλαξία όσον αφορά των εργαζομένων. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η χθεσινή γενική συνέλευση των εργαζομένων να μη λάβει κάποια απόφαση κατά των απεργιακών κινητοποιήσεων.

1

Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι η απεργία δεν έχει ημερομηνία λήξης και το μόνο που μπορεί να κάνει ο Όμιλος προκειμένου να μεταπείσει τους εργαζομένους είναι να δεσμευθεί για τα όσα ζητούν, δηλαδή το να υπάρχει πενθήμερη και οκτάωρη εργασία, να αυξηθούν τα ημερομίσθια κατά 15% και να εφαρμοστεί επίδομα 10% για τις υπόγειες εργασίες. Ως νέα κομβική ημερομηνία για την πορεία του έργου που έχει καθυστερήσει ήδη εδώ και ένα έτος, έχει οριστεί η 29 Μαΐου, ενώ ο εκπρόσωπος των εργαζομένων κ. Βασίλης Κλουβάτος, αναφέρει στο mononews ότι αν δεν υπάρξουν οι κατάλληλες δεσμεύσεις εκ μέρους της ΑΒΑΞ τότε η απεργία θα συνεχιστεί.

Υπενθυμίζεται ότι οι εργαζόμενοι βρέθηκαν την 22η Μαΐου στα γραφεία του Ομίλου και έγινε μία πρώτη επαφή, χωρίς ωστόσο να είναι παρόντα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, γεγονός και το οποίο δείχνει το πόσο απαξιώνει η διοίκηση τα αιτήματά τους. Ωστόσο, έγινε διάλογος με το διευθυντή έργου, Σπυριδωνάκο Νίκο, τον υποδιευθυντή έργου Μπενέκο Γιώργο, και τη διευθύντρια ανθρώπινου δυναμικού, Μαντζώρου Κατερίνα.

Η πλευρά των εργαζομένων

Όπως έχει αναδείξει το mononews μέσω διαρκών ρεπορτάζ του τα βασικά αιτήματα των εργαζομένων τις αυξήσεις των ημερομισθίων και ένα πιο φυσιολογικό ωράριο, δηλαδή τα καθημερινά δωδεκάωρα να μειωθούν σε οκτάωρα, αλλά και να εφαρμοστούν μέτρα ασφαλείας στα βοηθητικά φρεάτια, για τα οποία απαιτείται έντονη χειρωνακτική εργασία, καθώς αυτά τηρούνται μόνο στους μετροπόντικες.

Εν τούτοις τα μέτρα αυτά δεν αρκούν, καθώς έχει ήδη συμβεί ένα σημαντικό ατύχημα στο μετροπόντικα της Κατεχάκη με εργαζόμενο να χρειάζεται να υποβληθεί σε χειρουργικές επεμβάσεις και να μείνει από έξι έως και οκτώ μήνες εκτός εργασίας. Μάλιστα, αυτό είναι ένα από τα δύο περιστατικά, στα οποία η Επιθεώρηση Εργασίας έχει καταλογίσει πλήρως την ευθύνη στον Όμιλο ΑΒΑΞ.

Οι απεργίες από το 2023, οι καθυστερήσεις και το πριμ

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που οι εργαζόμενοι αντιδρούν στην αδιαλλαξία του Ομίλου ΑΒΑΞ για τις αμοιβές και τις συνθήκες εργασίας στη Γραμμή 4 με τον κ. Κλουβάτο, να σχολιάζει ότι η ΑΒΑΞ ήταν αρκετά διαλλακτική στα ίδια ζητήματα όταν αυτά είχαν να κάνουν με την κατασκευή της Γραμμής 3.

Αναλυτικότερα, οι εργαζόμενοι έχουν προχωρήσει από το φθινόπωρο του 2023 σε οκτώ απεργιακές κινητοποιήσεις. Αυτές ξεκίνησαν σταδιακά μέσω στάσεων εργασίας για να εξελιχθούν στην πορεία σε 24ωρες και 48ωρες απεργίες, ενώ πλέον το έργο έχει μπει στον πάγο έως ότου ο Όμιλος να προτείνει συγκεκριμένες λύσεις στους εργαζόμενους και όχι απλά να ζητάει τη διακοπή της ύστερα από μία συζήτηση και χωρίς δεσμεύσεις, όπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι.

Επιπλέον, οι απεργίες αυτές πέραν από το θέμα της εικόνας του ομίλου και της πορείας του κομβικού έργου για την Αττική και την Αθήνα, πρέπει να σταματήσουν καθώς η ΑΒΑΞ γράφει ήδη σημαντικές καθυστερήσεις καθώς και οι δύο μετροπόντικες (σ.σ. Αθηνά στο εργοτάξιο Κατεχάκη και Νίκη στο εργοτάξιο Βεΐκου) ξεκίνησαν αρκετά αργότερα από το αναμενόμενο με αποτέλεσμα να κινδυνεύσει το πριμ έγκαιρης υλοποίησης.

Αυτό ανήλθε στα 57,7 εκατ. ευρώ και δόθηκε στον Όμιλο προκειμένου να μη ζητήσει εξάμηνη παράταση στο έργο, βάσει το νόμου που πέρασε από τον Ιούνιο του 2022 από τη Βουλή με στόχο να μην παγώσουν τα δημόσια έργα λόγω των αυξήσεων στους προϋπολογισμούς που δημιουργούσε η συνδυαστική κρίση της πανδημίας με τον πόλεμο στην Ουκρανία. Το Δημόσιο έχει ήδη αναγνωρίσει καθυστερήσεις ενός έτους, αλλά εάν αυτές γίνουν μεγαλύτερες και προκύπτουν με ευθύνη του αναδόχου, δηλαδή της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom που έχει αναλάβει τη Γραμμή 4, τότε όπως έχει αναφέρει ουκ ολίγες φορές ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος, το παραπάνω ποσό θα πρέπει να επιστραφεί.

Διαβάστε επίσης

ΑΒΑΞ: H διοίκηση απαξίωσε τους εργαζόμενους της γραμμής 4 – Τι συζητήθηκε, συνεχίζεται η απεργία

ΑΒΑΞ: Η απάντηση για τις συνεχόμενες απεργίες που δεν ικανοποιεί τους εργαζομένους – Πώς τη σχολιάζουν

ΑΒΑΞ: Απεργίες δίχως τέλος από τους εργαζόμενους στη Γραμμή 4 – Γιατί τους εξοργίζει ο Όμιλος