Την αλλαγή στο νομικό πλαίσιο για το ride sharing και την απελευθέρωση της αγοράς των ταξί επιδιώκει η UBER σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν στην παρουσίαση της μελέτης της Σχολής Μηχανικών Πολιτικών του ΕΜΠ, η οποία πραγματοποιήθηκε υπό τον επιστημονικό συντονισμό του Καθηγητή Γιώργου Γιαννή και αφορά στη διερεύνηση της κοινωνικο-οικονομικής επιρροής των υπηρεσιών διαμοιρασμού διαδρομών «Ridesharing» στην Αθήνα.

Αντικείμενο της μελέτης ήταν οι τρέχουσες υπηρεσίες κινητικότητας στην Αθήνα, οι δυνατότητες των υπηρεσιών μεταφοράς on demand, ο τομέας των ταξί στην Ελλάδα αλλά και η ανάπτυξη των συγκεκριμένων υπηρεσιών στην Αθήνα και στα ελληνικά νησιά, καθώς και οι αντίστοιχες κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις.

Στη σχετική μελέτη φαίνεται ότι οι υπηρεσίες μεταφοράς on demand μπορούν να προσελκύσουν 647.000 με 772.000 μετακινούμενους ημερησίως μέχρι το έτος 2030, συμπεριλαμβανομένων των μετακινούμενων που προσελκύονται από άλλα μέσα μετακίνησης, των νέων μετακινούμενων που δημιουργούνται λόγω της ανάπτυξης των υπηρεσιών μεταφοράς on demand και της εποχιακής ζήτησης μετακινήσεων λόγω τουρισμού.

Το ride sharing αναμένεται να δώσει μία σημαντική ανάσα στο κέντρο της Αθήνας και βάσει της ανάλυσης θα μειωθεί κατά 4,3% ο αριθμός των ΙΧ, και ακολουθεί η μείωση της χρήσης των Μέσων Αστικής Μεταφοράς με ποσοστό 2,7%, ενώ τα ταξί δε φαίνεται να επηρεάζονται από τη νέα μέθοδο καθώς η μείωση θα είναι οριακή, δηλαδή εκτιμήθηκε σε ποσοστό χαμηλότερο του 1%. Σχετικά με το μερίδιο του ride sharing στη μετακίνηση αυτό αναμένεται να αποτελέσει το 7,2%

 Εκτός όμως από τις αλλαγές στους δρόμους της Αθήνας το  ride sharing αναμένεται να δημιουργήσει από 17 έως και 36 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, οι οποίες θα αφορούν πιστοποιημένους επαγγελματίες οδηγούς. Επιπλέον θα εξοικονομηθεί αστικός χώρος καθώς το σχετικό ποσοστό έχει υπολογιστεί στο 5,3%   της περιοχής του κέντρου της Αθήνας (39,8 τ.χλμ)  λόγω της μειωμένης ζήτησης για χώρο στάθμευσης. Μάλιστα, η εξοικονόμηση αυτή αντιστοιχεί σε ποδηλατοδρόμους διπλής κατεύθυνσης συνολικού μήκους 900–1.130 χλμ ή λωρίδες λεωφορείων συνολικού μήκους 480–600 χλμ. Όσον αφορά τις ώρες που θα γλιτώσουν οι μετακινούμενοι αυτές υπολογίζονται στις 92 ώρες, ενώ ο αριθμός των τραυματιών από ατυχήματα θα μειωθεί κατά 116 και οι νεκροί θα μειωθούν κατά 21.

Η κοινωνικοοικονομική ανάλυση επιβεβαιώνει ότι η εισαγωγή  υπηρεσιών μεταφοράς on demand στην Αθήνα μπορεί να έχει σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην κοινωνική ευημερία της πόλης, μειώνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) έως 90 χιλ. τόνους, εξοικονομώντας έως και 37 εκατ. λίτρα καυσίμου. Το σενάριο εισαγωγής υπηρεσιών μεταφοράς on demand – παροχής υπηρεσιών ελαφριάς άδειας (με επαρκώς ρυθμισμένο τρόπο) – είναι πολλά υποσχόμενο, παρουσιάζοντας έναν υψηλό κοινωνικοοικονομικό Βαθμό Εσωτερικής Απόδοσης (IRR=21%) και μία υψηλή και θετική Καθαρά Παρούσα Αξία (NPV) ίση με 238 εκατ. €, επιδεικνύοντας υψηλή οικονομική απόδοση και βιωσιμότητα στο πέρασμα των χρόνων.

Τέλος, η εισαγωγή των υπηρεσιών μεταφοράς on demand στα ελληνικά νησιά αποτελεί ζήτημα ζωτικής σημασίας για την αναβάθμιση της άνεσης των τουριστών, δεδομένου ότι σήμερα αντιμετωπίζουν δυσχέρειες όσον αφορά τις μετακινήσεις τους, υποστηρίζοντας με αυτό τον τρόπο τον βιώσιμο τουρισμό και την οικονομική ανάπτυξη.

Διαβάστε επίσης

ΑΒΑΞ: Η απάντηση για τις συνεχόμενες απεργίες που δεν ικανοποιεί τους εργαζομένους – Πώς τη σχολιάζουν

Χριστίνα Αλεξοπούλου: Από το φθινόπωρο θα κυκλοφορούν όλα τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Υπουργείο Υποδομών: Τρία έργα-σημαίες άνω των €2,5 δισ. κολλούν στο ΣτΕ – Ποιοι έχουν προσφύγει και τι γίνεται με τις αναβολές