Με την κυκλοφορία των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώνεται και εκσυγχρονίζεται περίπου το 1/3 του συνολικού στόλου των οχημάτων του ΟΑΣΘ, δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, σε εκδήλωση στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης.

Η δήλωση του υπουργού έγινε με αφορμή την έναρξη των δρομολογίων των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, της Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές Χριστίνας Αλεξοπούλου, του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Υποδομές Νίκου Ταχιάου, του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών Γιάννη Ξιφαρά και του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΑΣΘ Κωνσταντίνου Ταγγίρη.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι με τη δρομολόγηση των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη και την επικείμενη λειτουργία του Μετρό τον Νοέμβριο, ο συγκοινωνιακός χάρτης της πόλης αλλάζει δραστικά και ενισχύεται.

Συνοψίζοντας τα οφέλη από τη δρομολόγηση των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Σταϊκούρας, σημείωσε τα εξής:

1ον. Βελτιώνεται η ποιότητα παροχής υπηρεσιών και εξυπηρέτησης των πολιτών, τόσο ως προς τις συνθήκες μετακινήσεων όσο και ως προς την ενίσχυση της συχνότητας των δρομολογίων.

2ον. Βελτιώνεται η προσβασιμότητα των συμπατριωτών μας στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία διαθέτουν ράμπα – στη μεσαία θύρα – για την πρόσβαση των συμπολιτών μας με προβλήματα κινητικότητας, ενώ υπάρχει και ειδική θέση για αναπηρικό αμαξίδιο.

3ον. Ευθυγραμμιζόμαστε με τον στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για «κλιματική ουδετερότητα», και με την Ευρωπαϊκή Οδηγία για την προμήθεια οχημάτων χαμηλών ή/και μηδενικών εκπομπών ρύπων.

4ον. Αναβαθμίζεται η βιώσιμη αστική κινητικότητα, όπως προβλέπει και το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.

5ον. Μειώνεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, βελτιώνεται η ενεργειακή αποδοτικότητα, ενισχύεται η οικονομική αποτελεσματικότητα.

«Η Θεσσαλονίκη γίνεται μια πόλη περισσότερο φιλική προς τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, αλλά και προς το περιβάλλον, τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα:

Αισθάνομαι ιδιαίτερη χαρά που σήμερα εδώ, στη Θεσσαλονίκη, πατάμε «γκάζι» στην υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανανέωσης του στόλου των αστικών λεωφορείων της χώρας μας.

Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά στην συγκοινωνιακή ιστορία της πατρίδας μας, και 15 χρόνια μετά την τελευταία προμήθεια – οποιουδήποτε τύπου – οχημάτων, 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και 110 ηλεκτρικά λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη έχουν ήδη ενταχθεί στο συγκοινωνιακό έργο της πρωτεύουσας και της συμπρωτεύουσας αντίστοιχα.

Ήδη, από την προηγούμενη Παρασκευή, 46 ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας.

Και από σήμερα, το πρωί 17 ηλεκτρικά λεωφορεία άρχισαν δρομολόγια στη Θεσσαλονίκη, εξυπηρετώντας τις δυτικές συνοικίες της, και συγκεκριμένα τις λεωφορειακές γραμμές 21, «Εύοσμος – Αριστοτέλους» και 29, «Πολίχνη – Αριστοτέλους».

Ενώ, μέσα στις επόμενες 10 ημέρες, αναμένεται να κυκλοφορήσουν επιπλέον 39 ηλεκτρικά λεωφορεία, και μέχρι τέλος Ιουνίου το σύνολο αυτών.

Την ίδια στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες ολοκλήρωσης των εργασιών κατασκευής νέου σταθμού φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων, σε οικόπεδο έκτασης 16 στρεμμάτων, στη Σταυρούπολη.

Ο σταθμός αναμένεται να είναι πλήρως ολοκληρωμένος και λειτουργικός σε 4 – περίπου – εβδομάδες.

Συνεπώς, σήμερα είναι μια καλή ημέρα για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.

Με τα νέα, αθόρυβα ηλεκτρικά λεωφορεία, επιτυγχάνονται συγκεκριμένοι, σημαντικοί στόχοι:

1ον. Βελτιώνεται η ποιότητα παροχής υπηρεσιών και εξυπηρέτησης των πολιτών, τόσο ως προς τις συνθήκες μετακινήσεων, όσο και ως προς την ενίσχυση της συχνότητας των δρομολογίων.

Υπενθυμίζεται ότι με την κυκλοφορία των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, ανανεώνεται και εκσυγχρονίζεται περίπου το 1/3 του συνολικού στόλου των οχημάτων του ΟΑΣΘ.

2ον. Βελτιώνεται η προσβασιμότητα των συμπατριωτών μας στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία διαθέτουν ράμπα – στη μεσαία θύρα – για την πρόσβαση των συμπολιτών μας με προβλήματα κινητικότητας, ενώ υπάρχει και ειδική θέση για αναπηρικό αμαξίδιο.

3ον. Ευθυγραμμιζόμαστε με τον στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για «κλιματική ουδετερότητα», και με την Ευρωπαϊκή Οδηγία για την προμήθεια οχημάτων χαμηλών ή/και μηδενικών εκπομπών ρύπων.

4ον. Αναβαθμίζεται η βιώσιμη αστική κινητικότητα, όπως προβλέπει και το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.

Σύμφωνα μάλιστα με τα δοκιμαστικά δρομολόγια που προηγήθηκαν, η αυτονομία τους φαίνεται να είναι αρκετά μεγαλύτερη από τις προδιαγραφές του διαγωνισμού, οι οποίες είναι για 180 χιλιόμετρα.

5ον. Μειώνεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, βελτιώνεται η ενεργειακή αποδοτικότητα, ενισχύεται η οικονομική αποτελεσματικότητα.

Η σταδιακή αντικατάσταση πετρελαιοκίνητων λεωφορείων του ΟΑΣΘ αφενός θα επιφέρει – ετησίως – έως και 30% μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στις οδικές αστικές συγκοινωνίες, και αφετέρου θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση της τάξης των 3 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό του φορέα, λόγω μειωμένης δαπάνης για πετρέλαιο κίνησης, με δεδομένο ότι το κόστος φόρτισης είναι αισθητά χαμηλότερο.

Την 1η Σεπτεμβρίου 2023, στο Υπουργικό Συμβούλιο, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύτηκε ότι μετά από 10 μήνες, ηλεκτρικά λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Τότε, αλλά και τους επόμενους μήνες, πολλοί δεν το πίστευαν.

Ανακοινώσεις Κομμάτων και δημοσιεύματα μιλούσαν για «φιάσκο με τα νέα λεωφορεία», «επιστημονική φαντασία η κυκλοφορία ηλεκτρικών λεωφορείων», «amber alert για τα καινούργια λεωφορεία».

Τελικά, εκ του αποτελέσματος, τα χρονοδιαγράμματα τηρήθηκαν.

Η αξιοπιστία και η συνέπειά μας επιβεβαιώθηκαν.

Σε αυτό το διάστημα, βέβαια, από τις 3 Οκτωβρίου 2023, οπότε και υπεγράφη η σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου και της YUTONG, οι δυσκολίες ήταν πολλές και οι αντιξοότητες μεγάλες, αφού η διαδικασία ήταν πρωτόγνωρη.

Ανάμεσα σε άλλες, η αναγκαιότητα κατάθεσης συμπληρωματικών στοιχείων προς το Ελεγκτικό Συνέδριο, τόσο για τον διαγωνισμό της προμήθειας λεωφορείων όσο και για το διαγωνισμό εγκατάστασης σταθμών φόρτισης, το ιδιοκτησιακό καθεστώς χώρων φόρτισης, ο εκτελωνισμός, η ταξινόμηση και η μεταβίβαση των λεωφορείων στους οργανισμούς, η έλευση των λεωφορείων εξαιτίας και γεωπολιτικών εντάσεων στην ευρύτερη περιοχή κ.α.

Τελικά, όλοι μαζί, τα καταφέραμε.

Οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, η Διοίκηση του φορέα, ο προμηθευτής, οι υπηρεσίες και οι πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου της τελευταίας τριετίας.

Τους συντελεστές αυτής της συλλογικής επιτυχίας, επ’ ωφελεία του πολίτη, θέλω να τους ευχαριστήσω και να τους συγχαρώ.

Και μην ξεχνάμε ότι η χρηματοδότηση της προμήθειας, ύψους 137 εκατ. ευρώ, έγινε με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, τους οποίους η Κυβέρνηση διεκδίκησε και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πέτυχε να διασφαλίσει!

Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχουμε κάνει και άλλα, σημαντικά βήματα για την ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου στη Θεσσαλονίκη.

1ον. Προσελήφθησαν, με συμβάσεις, και «έπιασαν τιμόνι» 150 νέοι οδηγοί και αναμένονται επιπλέον 40, ώστε να καταστεί εφικτός ο στόχος να κυκλοφορούν – καθημερινά – 330 λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, 35% περισσότερα από όσα δρομολογήθηκαν πέρυσι.

Σε κάθε περίπτωση, το αποτέλεσμα των μέχρι σήμερα ενεργειών είναι ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης να έχει αυξηθεί σημαντικά, και να προσεγγίζει – ημερησίως – τα 300.

Μαζί με τα ΚΤΕΛ, ο μεγαλύτερος αριθμός λεωφορείων τα τελευταία, αρκετά χρόνια.

2ον. Σχεδιάζεται να προκηρυχθεί, άμεσα, διαγωνισμός για επιπλέον 225 λεωφορεία νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για τη Θεσσαλονίκη, ώστε να ανανεώσουμε πλήρως τον στόλο έως το τέλος της τετραετίας.

3ον. Προετοιμάζεται η προκήρυξη διαγωνισμού του ΟΣΕΘ για τη μίσθωση επιπλέον λεωφορείων από ιδιώτες για 10+5 έτη (από το 2025), ενώ τα τεύχη βρίσκονται ήδη σε διαβούλευση.

4ον. Παρουσιάστηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο, στις 29 Μαρτίου 2024, το νέο μοντέλο αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη.

Στόχος είναι μία ολιστική προσέγγιση για την επίλυση των διαχρονικών προβλημάτων του ΟΑΣΘ, την αντιμετώπιση των εκκρεμοτήτων που υφίστανται από το 2017, τη δημιουργία ενός νέου φορέα εναρμονισμένου με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και το πλαίσιο που επιτάσσει η βιώσιμη αστική κινητικότητα και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών της πόλης.

Όλα αυτά που ανέφερα, δεν συνιστούν αντικείμενο θριαμβολογίας.

Αντιθέτως, αποδεικνύουν ότι έχουμε πολλά ακόμη να κάνουμε.

Όμως, με τη δρομολόγηση των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη από σήμερα και την επικείμενη λειτουργία του Μετρό τον Νοέμβριο, ο συγκοινωνιακός χάρτης της πόλης αλλάζει δραστικά και ενισχύεται.

Η Θεσσαλονίκη γίνεται μια πόλη περισσότερο φιλική προς τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, αλλά και προς το περιβάλλον.

Θα συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με σχέδιο, συνέπεια και μεθοδικότητα, με στόχο τη διαρκή βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη.

Διαβάστε επίσης

Επιστροφή στο μέλλον του επικού design: Το πιο εμβληματικό έργο του Marcel Breuer επανασυστήνεται στις επόμενες γενιές