«Σε κάθε περίπτωση, ο στρατηγικός ρόλος της ναυτιλίας και ειδικά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας για την Ευρωπαϊκή Ένωση,θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη κατά τη διαμόρφωση της ναυτιλιακής πολιτικής, ώστε να μην τίθεται σε κίνδυνο η ανταγωνιστικότητα του κλάδου διεθνώς. Η ύπαρξη ισότιμων όρων ανταγωνισμού παγκοσμίως σε ένα Level playing field, αποτελεί προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία και τη βιωσιμότητα της βιομηχανίας και αυτό αφορά όλους τους τομείς της πολιτικής: οικονομικής, περιβαλλοντικής, κοινωνικής.»

Ο Γιάννης Ξυλάς, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, επισημαίνει επίσης η «ναυτιλία χαρακτηρίζεται ως κλάδος από ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα» και προσθέτει:

1

«Η ελληνική ναυτιλία δραστηριοποιείται κυρίως στον τομέα bulk / tramp που εξειδικεύεται στη μεταφορά βασικών προϊόντων, όπως σιτηρά και γεωργικά προϊόντα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο, μεταλλεύματα και χημικά που είναι αναγκαία για την επιβίωση και την ευημερία των πληθυσμών σε όλο τον πλανήτη. Καθώς ο τομέας της bulk/tramp ναυτιλίας χαρακτηρίζεται από ευελιξία, χωρίς να ακολουθεί τακτικά δρομολόγια, ο ελληνόκτητος στόλος έχει την ικανότητα να προσαρμόζεται άμεσα σε μεταβαλλόμενες ή νέες εμπορικές ροές και πρότυπα».

Στη συνέχεια, ο Γιάννης Ξυλάς, είπε ότι «ζούμε σε μία περίοδο όπου η μία πρόκληση διαδέχεται την άλλη και μάλιστα με καταιγιστικούς ρυθμούς» και συνέχισε:

«Η ναυτιλία, η παγκόσμια βιομηχανία η οποία, με το σημαντικό μεταφορικό της έργο, συνδέει χώρες και οικονομίες, δεν μένει ανεπηρέαστη. Αντιθέτως και λόγω του διεθνούς χαρακτήρα της, βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπη με πολλές και διαφορετικές προκλήσεις, περιβαλλοντικές, γεωπολιτικές, οικονομικές, τεχνολογικές.

Οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς σχεδόν το 90% των εμπορευμάτων μεταφέρονται με πλοία. Η ναυτιλία μας είναι ζωτικής σημασίας για την ευημερία όλων των πολιτών του κόσμου. Διασφαλίζει την απρόσκοπτη παροχή βασικών αγαθών, ενεργειακών προϊόντων και πρώτων υλών.

Η διαβίωση δισεκατομμυρίων ανθρώπων εξαρτάται από την ομαλή λειτουργία της. Αποτελεί επίσης, τον ενεργειακά αποδοτικότερο τρόπο μεταφοράς αγαθών. Και όχι μόνο αυτό. Συνεχίζει να βελτιώνει κάθε χρόνο το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα σε σχέση με άλλους κλάδους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ τα τελευταία 20 χρόνια, το θαλάσσιο εμπόριο διπλασιάστηκε, σε tonne miles, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τη ναυτιλία μειώθηκαν από το 2,9% το 2000, στο 2,% το 2022.

Και μην ξεχνάμε ότι η ναυτιλία είναι αυτή που θα μεταφέρει σε κάθε γωνιά του κόσμου τα νέα εναλλακτικά καύσιμα, απαραίτητα για την απανθρακοποίηση και για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του πλανήτη.

Ξεκάθαρα, λοιπόν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ο κλάδος μας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και αποτελεί μέρος της λύσης».

Επίσης, ο Γιάννης Ξυλάς, είπε ότι «αυτή είναι η αλήθεια που πρέπει να υπογραμματιστεί στη συζήτηση για τις αλήθειες και τους μύθους της ενεργειακής μετάβασης του κλάδου» και πρόσθεσε:

«Η άλλη μεγάλη αλήθεια είναι ότι χωρίς νέα εναλλακτικά καύσιμα δεν είναι θα είναι εφικτή η πλήρης απεξάρτηση της ναυτιλίας από άνθρακα. Ασφαλώς δεν υπάρχει μία και μοναδική λύση – πανάκεια στο θέμα των εναλλακτικών καυσίμων.

Η θέση μας είναι ότι απαιτείται έρευνα προσανατολισμένη προς τη σωστή κατεύθυνση, προκειμένου να αναδυθούν νέα ναυτιλιακά καύσιμα που θα εξυπηρετούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όλων των ναυτιλιακών τομέων και τα οποία δεν υποσκάπτουν τη βιωσιμότητα τους.

Χρειαζόμαστε, λοιπόν, εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών ρύπων που θα είναι καταρχήν ασφαλή για τους ναυτικούς μας, για τα πλοία μας και το περιβάλλον. Διαθέσιμα ανά τον κόσμο αλλά και οικονομικά και ανταγωνιστικά».

Τέλος, ο Γιάννης Ξυλάς, τόνισε ότι η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στηρίζει σθεναρά τη στρατηγική του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, ωστόσο θα πρέπει να καταρριφθεί και ένας άλλος μεγάλος μύθος: ότι η ναυτιλία έχει τον τρόπο να κάνει την ενεργειακή μετάβαση μόνη της.

Διαβάστε επίσης:

Τράπεζα Πειραιώς: Στα 4 δισ. δολάρια η χρηματοδότηση στη ναυτιλία

Warren Buffett: Αποκαλύφθηκε το νέο στοίχημα του μεγαλοεπενδυτή στον χρηματοπιστωτικό κλάδο

Κυριάκος Μητσοτάκης: «Θα ζητήσω ευρωπαϊκή παρέμβαση για τη διαφορετική τιμολόγηση από τις πολυεθνικές»