ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Εκκεντρικά, διαχρονικά, εντυπωσιακά, με μνήμες που παραπέμπουν σε πολλές μαζί ιστορικές περιόδους αλλά και σε άλλες …ανιστόρητες. Γιατί τα κοστούμια από την βραβευμένη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου «Poor Things» όσο ανατρέχουν στο παρελθόν άλλο τόσο μιλούν για κόσμους, που δεν υπάρχουν παρά μόνον στη φαντασία.
Τα είδαμε στον κινηματογράφο φορεμένα από τους πρωταγωνιστές, την Έμα Στόουν στο ρόλο της Μπέλα Μπάξτερ, τον Γουίλιαμ Νταφόε, τον Μαρκ Ράφαλο, τον Ράμι Γιούσεφ και τους άλλους ηθοποιούς και τώρα, σειρά έχει η «ζωντανή» παρουσίασή τους σε έκθεση του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού.
Με τα εγκαίνια στις 12 Ιουνίου να δίνονται και με την παρουσία της βραβευμένης με Oscar και BAFTA ενδυματολόγου Χόλι Χάντινγκτον, η οποία ακολουθώντας τις οδηγίες του Γιώργου Λάνθιμου δημιούργησε στο πνεύμα της ταινίας ένα σύνολο κοστουμιών, που αποκαλύπτουν καθέναν από τους χαρακτήρες του έργου και τον παρακολουθούν σε όλες τις μεταπτώσεις του και την εξέλιξή του.
Δώδεκα είναι τα πρωτότυπα κοστούμια, που θα εκτεθούν, αφού προηγουμένως έχουν παρουσιαστεί στο Barbican C του Λονδίνου και στο Μουσείο ASU FIDM (Fashion Institute of Design & Merchandising) του Λος Άντζελες. Και καθώς εντάσσονται στο σουρεαλιστικό πλαίσιο της αφήγησης του Γιώργου Λάνθιμου μιλούν κι αυτά, με τον δικό τους τρόπο για την παράξενη ιστορία της νεαρής γυναίκας, την οποία επαναφέρει στη ζωή ένας τρελός επιστήμονας.
Η γυναικεία χειραφέτηση
Βασισμένη σε μυθιστόρημα του Άλαστερ Γκρέι (1992) η ταινία διαδραματίζεται, όπως είναι γνωστό σε μια παράδοξη εκδοχή του τέλους του 19ου αιώνα, αφηγούμενη την ενηλικίωση της ηρωίδας, από την «δημιουργία» της, μέσα από ένα πείραμα τύπου Φράνκενσταϊν ως την κατάκτηση της χειραφέτησής της. Με τη μείξη πολλών διαφορετικών στιλ και στα κοστούμια να παραπέμπουν στην διαχρονικότητα της πάλης για την γυναικεία χειραφέτηση, παίζοντας έτσι σημαντικό ρόλο στην απόκοσμη φύση της ταινίας.
Χαρακτηριστικό έτσι, είναι το κοστούμι από μεταξωτό χαρτί, σε σχέδιο γοργόνας, που δείχνει την αφύπνιση της ηρωίδας αλλά και το εντυπωσιακό, βικτοριανό βραδινό φόρεμα σε έντονο κίτρινο χρώμα με μυτερά μανίκια, που σηματοδοτεί τη σεξουαλική της απελευθέρωση.
Ειδικό βάρος όμως έχει δοθεί, όπως έχει πει η ενδυματολόγος Χόλι Χάντινγκτον στις υφές των υφασμάτων ώστε να ανταποκρίνονται στο ύφος της ταινίας και στην εξέλιξη της ηρωίδας. Κάτι που επιτυγχάνεται με την χρησιμοποίηση υφασμάτων, τα οποία ταιριάζουν σε κάθε εποχή αλλά με σύγχρονες τεχνικές, που οδηγούν σε απρόσμενα αποτελέσματα.
Κάθε κοστούμι και χαρακτήρας
Ένα παράδειγμα αποτελεί το κοστούμι, που έχει μανίκια από μαλλί προβάτου και για φούστα ένα εμφανές lobster-tail, το φουσκωτό εξάρτημα που έβαζαν κάτω από τα ρούχα στα τέλη του 19ου αιώνα. Και όλο αυτό με μπότες go-go. Πρόκειται για μία αλληλεπίδραση, που προέκυψε από την ίδια την ταινία του Λάνθιμου, το στόρι αλλά και την σκηνοθετική του προσέγγιση, με αποτέλεσμα την συνύπαρξη διαφόρων τάσεων, από τα βικτοριανά σχέδια ως και τη δεκαετία του 1960 με νεύματα στη διαστημική εποχή.
Έργα τέχνης έδωσαν επίσης έμπνευση στη δημιουργία των κοστουμιών, όπως του γερμανού ζωγράφου και χαράκτη Ότο Ντίξ (1889-1969) εκφραστή της Νέας Αντικειμενικότητας στην τέχνη, του αυστριακού Έγκον Σίλε (1890-1918), της Τζόρτζια Ο΄Κιφ (1887 – 1986) και του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ (1856 -1925). Ενώ υπάρχουν και αναδιαμορφώσεις βραδινών ενδυμάτων παλαιών σχεδιαστών του 20ού αιώνα, όπως της Μαντελέν Βιονέ και του Τσαρλς Τζέιμς.
Εν τέλει κάθε κοστούμι είναι και ένας χαρακτήρας, που αποδίδει την κατάσταση του ηθοποιού, αποκαλύπτοντας με τον δικό του τρόπο την πορεία του στην ταινία αλλά και την γενικότερη εξέλιξή της.
Info
Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού: Βασ. Σοφίας και Κουμπάρη 1, τηλ. 210 3671000
Έκθεση: «Poor Things: Τα κοστούμια»
Διάρκεια: 12 Ιουνίου – 29 Σεπτεμβρίου
Διαβάστε επίσης:
Αλλόκοτα, παράδοξα, ανατρεπτικά: Τα σκηνικά του «Poor Things» που κέρδισαν Όσκαρ
Γιώργος Λάνθιμος και Έμα Στόουν ξανά μαζί: Το πρώτο τρέιλερ της ταινίας «Kinds of Kindness»
Προτομή του λόρδου Βύρωνα στην Γενεύη – Ελληνική πρωτοβουλία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα