ΠΕΤΡΟΣ ΠΑΠΠΑΣ
Ο Απρίλιος του 2024 αποτέλεσε μήνα ορόσημο για τον ισχυρό εφοπλιστή και τη ναυτιλιακή του, τη Star Bulk, η οποία ολοκλήρωσε το super deal της εξαγοράς της Eagle Bulk. Και αναδείχθηκε σε έναν κολοσσό της αγοράς ξηρού φορτίου, με χρηματιστηριακή αξία 2,8 δισ. δολαρίων.
O Πέτρος Παππάς ίδρυσε τη Star Bulk το 2006 και έναν χρόνο μετά οι μετοχές της εταιρείας του άρχισαν να διαπραγματεύονται στην αγορά του Nasdaq, με τον στόλο της να αριθμεί 13 φορτηγά πλοία.
Έκτοτε έχει πραγματοποιήσει σειρά συμφωνιών με στόχο την ισχυροποίηση της, εξαγοράζοντας άλλοτε κάποια πλοία και άλλοτε ολόκληρους στόλους.
Μετά την ηχηρή εξαγορά της Eagle Bulk που τάραξε τα νερά της παγκόσμιας ναυτιλίας, ο έμπειρος πλοιοκτήτης κατέχει πλέον στόλο με 163 bulkers όλων των κατηγοριών, συνολικής χωρητικότητας 15,6 εκατ. dwt.
«Αυτή είναι μια συναρπαστική μέρα για τη Star Bulk, καθώς ενοποιούμε τις εταιρείες μας και δημιουργούμε έναν παγκόσμιο ηγέτη στη αγορά ξηρού χύδην φορτίου», δήλωσε ο ίδιος μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης.
Μάλιστα, σύμφωνα με την Clarksons Securities, η συνδυασμένη οντότητα αποτελεί μία ελκυστική επενδυτική επιλογή μεγαλύτερης κλίμακας.
Παράλληλα, ο Πέτρος Παππάς συνεχίζει με σταθερούς ρυθμούς το πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου του, πουλώντας τα παλαιότερης κατασκευής πλοία του και μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις, σε υψηλές τιμές.
Πρόσφατα πούλησε το mini capesize Star Paola, χωρητικότητας 115.259 dwt που κατασκευάστηκε το 2011 σε κινεζικό ναυπηγείο. Το τίμημα της συναλλαγής ανήλθε στα 23,5 εκατ. δολάρια, με τη VesselsValue να αποτιμά την αξία του στα 20,9 εκατ. δολάρια.
Την ίδια ώρα, σε εξέλιξη βρίσκεται το ναυπηγικό πρόγραμμα της Star Bulk για την κατασκευή οκτώ νέων φορτηγών πλοίων, επτά kamsarmaxes χωρητικότητας 82.000 dwt και ενός ultramax χωρητικότητας 66.000 dwt.
Τρία από αυτά, για τα οποία έχει ήδη κλείσει συμφωνίες ναύλωσης διάρκειας τουλάχιστον επτά ετών, θα παραλάβει κατά το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του 2024. Τα υπόλοιπα θα ενταχθούν στον στόλο της σταδιακά το 2025 και το 2026.
Στόχος της εταιρείας, σύμφωνα με τον κ. Παππά, είναι να ενισχύσει τον στόλο της με πλοία τελευταίας γενιάς, υψηλών προδιαγραφών.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ (ΤΕΛΗΣ) ΜΥΣΤΑΚΙΔΗΣ
TRADER, ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ
Έπειτα από μακρόσυρτες διαδικασίες και πολλαπλές διαπραγματεύσεις, που κράτησαν 16 ολόκληρους μήνες, ο Greek billionaire Τέλης Μυστακίδης κατάφερε να «κλειδώσει» στις αρχές του περασμένου Απριλίου το deal εξαγοράς του πλειοψηφικού ελέγχου της Aegean Baltic Bank. Μιας μικρής μεν, αλλά εύρωστης ελληνικής τράπεζας, που εξειδικεύεται στα ναυτιλιακά δάνεια, έχοντας παρουσία στην αγορά από τον Δεκέμβριο του 2002.
Έτσι, ο διεθνούς εμβέλειας Έλληνας μπίζνεσμαν, που διαθέτει περιουσιακά στοιχεία αξίας 3,6 δισ. δολαρίων σύμφωνα με το Forbes και απέκτησε στο παρελθόν το προσωνύμιο «βασιλιάς του χαλκού» από την επαγγελματική του θητεία του στην πολυεθνική των εξορύξεων Glencore, γίνεται τώρα και τραπεζίτης.
Με βάση την αρχιτεκτονική της συμφωνίας ο Αριστοτέλης Μυστακίδης (ή Τέλης, όπως τον αποκαλούν όλοι) θα φτάσει να αποκτήσει το 68% της ABBank.
Aρχικά παίρνει το 24% που κατείχε στην τράπεζα ο εφοπλιστής Γιάννης Κούστας. Ενώ ο έτερος… συμμέτοχος Νίκος Τσάκος παραμένει στην τράπεζα με το δικό του 24%.
Επόμενος σταθμός της συμφωνίας είναι ο 78χρονος ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της τράπεζας Θόδωρος Αφθονίδης. Στο χαρτοφυλάκιο του οποίου υπήρχε το 41% των μετοχών, που για τις ανάγκες του deal ανέβηκε στο 45%, με την προσθήκη και των ποσοστών από άλλους μετόχους.
Από το συγκεκριμένο «πακέτο» ο Τέλης Μυστακίδης εξαγοράζει το 17%, ενώ στον Θόδωρο Αφθονίδη μένει το 28%. Επί της ουσίας όμως ο ιδρυτής της τράπεζας έχει μόνο το 8%, αφού τα δικαιώματα ψήφου του υπολοίπου 20% έχει συμφωνηθεί να περάσουν κι αυτά στον έλεγχο του αγοραστή.
Η τρίτη πράξη στην σπονδυλωτή συμφωνία αφορά το 7% της τράπεζας, που εδώ και περίπου 6 χρόνια βρισκόταν στο χαρτοφυλάκιο του fund Orasis του Τζορτζ Έλλιοτ, καθώς επίσης και σε αυτά των δύο πελάτων του. Των επενδυτικών σχημάτων Chenavari και Serengeti.
Καθώς όμως οι υφιστάμενοι μέτοχοι είχαν προτιμησιακό δικαίωμα στην αποεπένδυση, το ποσοστό μεταβιβάστηκε σχεδόν εξ ημισείας στην κοινή εταιρεία των Τσάκου-Κούστα και το χαρτοφυλάκιο Αφθονίδη. Προκειμένου, όπως προβλέπει το deal, να καταλήξει στη συνέχεια στον Τέλη Μυστακίδη. Ο οποίος μετά από όλα αυτά φτάνει στον έλεγχο του 68%. Με το deal να αποτιμά τη συνολική αξία της τράπεζας στα 151,1 εκατ. ευρώ, δηλαδή σε 1,1 φορές την καθαρή της θέση.
Κρίσιμο και καταλυτικό ρόλο για την υλοποίηση της συμφωνίας είχε ο εφοπλιστής Άλεκ Τομάζος. Άνθρωπος της απολύτου εμπιστοσύνης του Greek billionaire.
Επόμενο βήμα για τον Τέλη Μυστακίδη, που έχει ώς φορολογική του κατοικία την Ελλάδα, είναι να λάβει το απαιτούμενο «Fit and Proper» σημαντικού μετόχου. Σε διάστημα περίπου 6 μηνών, αφού η εγκριτική διαδικασία, εκτός από την ΤτΕ θέλει και την πιστοποίηση από την πλευρά του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (SSM). Ως τότε η σημερινή διοίκηση θα συνεχίσει να ‘’τρέχει’’ την τράπεζα, που μεταγενέστερα αναμένεται να πάει σε αναπτυξιακή αύξηση κεφαλαίου.
Αυτοδημιούργητος και με ιδιαίτερη έφεση στις μπίζνες, ο ιδιαίτερα χαμηλών τόνων και…εχθρός της δημοσιότητας και της επίδειξης πλούτου Τέλης Μυστακίδης, κινεί ένας ογκοδέστατο επενδυτικό χαρτοφυλάκιο. Διαθέτει θέσεις στη ναυτιλία, ενώ στην Ελλάδα έχει τοποθετήσει σημαντικά κεφάλαια στην ακίνητη περιουσία, κυρίως στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Έχει επίσης συμμετοχή στις ιχθυοκαλλιέργειες (Philosofish)
Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη, μεγάλωσε στη Ρώμη όπου εργαζόταν ο βιολόγος πατέρας του και από νεαρή ηλικία μετακινήθηκε Βρετανία, όπου σπούδασε στο φημισμένο London School of Economics. Στην επαγγελματική του σταδιοδρομία διέπρεψε στο εμπόριο μετάλλων, ώς στέλεχος της Glencore.
Με διπλή υπηκοότητα (ελληνική και βρετανική), ο Τέλης Μυστακίδης διαθέτει κατοικίες σε Λονδίνο, Μιλάνο, Ελβετία, Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική και Αθήνα.
Είναι παντρεμένος, έχει έναν γιο, μιλάει έξι γλώσσες, γνωρίζει άριστα τα μυστικά των αγορών, ενώ ασκεί αθόρυβα και πλούσιο φιλανθρωπικό έργο.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ MYTILINEOS
Με συστηματικό τρόπο ωθεί ο Ευάγγελος Μυτιληναίος τον όμιλο στην επίτευξη των στόχων του, εξασφαλίζοντας με στρατηγικές κινήσεις την αύξηση των μεγεθών του και την επέκταση σε όλους τους τομείς όπου δραστηριοποιείται.
Τον Απρίλιο, ανακοίνωσε τα σχέδια για είσοδο του ομίλου στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου. Μια κίνηση ορόσημο, που θα του δώσει τη δυνατότητα να ξεκλειδώσει αξίες, που σήμερα δεν αναδεικνύονται σε μια ρηχή χρηματιστηριακή αγορά όπως η ελληνική. Και τον ίδιο μήνα ανακοίνωσε τα αποτελέσματα για το πρώτο τρίμηνο, καταγράφοντας για άλλη μια φορά αύξηση κερδών.
Η επιλογή του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου συνδέεται με στους ισχυρούς δεσμούς που διατηρεί ο Όμιλος Mytilineos με τη Βρετανία, όπου έχει ήδη 10 έργα σε εξέλιξη. Ένα από αυτά είναι το καλώδιο που συνδέει τη Σκωτία με την Αγγλία, το οποίο είναι ένα τεράστιο έργο.
Η Mytilineos αποτελεί περισσότερο από 3% του ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας και περίπου το 3% των ελληνικών εξαγωγών, με 6.500 εργαζόμενους, σε περισσότερες από 40 χώρες, περισσότερους από 10.000 προμηθευτές, και 2,35 δισ. ευρώ κοινωνικό προϊόν.
Είναι ένα success story, που κατάφερε με έδρα και αφετηρία την Ελλάδα, να αναπτύσσεται με ισχυρούς ρυθμούς παρά τα μεγάλα μεγέθη του, σημειώνοντας κάθε χρόνο ρεκόρ κερδών, με δομή και δραστηριότητες αλληλοσυμπληρούμενες που αντισταθμίζονται μεταξύ τους, που έχει παρουσία στο εξωτερικό αναπτύσσοντας και αναλαμβάνοντας εξειδικευμένα έργα, ενώ έχει ήδη κερδίσει την εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών, των επενδυτών και των πελατών της.
Το αποτέλεσμα είναι η μετοχή της Mytilineos να κρατά σταθερά τη σύσταση υπεραπόδοσης έναντι της αγοράς (overweight), με άψογο ιστορικό σταθερά υψηλών επιπέδων ανάπτυξης και με σταθερή την προτίμηση των μετόχων της.
Τα χαρακτηριστικά του ομίλου, που έχει παρουσία σε 5 ηπείρους με 280 projects διατηρώντας σταθερά ανοδικά τα μεγέθη του, τον κατατάσσουν ήδη μεταξύ των εταιρειών του FTSE 100.
Με την εισαγωγή του στο Λονδίνο, που αναμένεται το 2025, με την ώθηση νέων ισχυρών επενδυτών, η Mytilineos μπορεί να καταφέρει πολύ περισσότερα, επιταχύνοντας την υλοποίηση της στρατηγικής του για επέκταση με νέες κινήσεις ανάπτυξης.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΣΣΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΔΕΗ
Με γρήγορο ρυθμό προχωρά η υλοποίηση του σχεδίου του Γιώργου Στάσση για την επέκταση της ΔΕΗ εκτός Ελλάδος και την καθιέρωσή της ως η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής πράσινης ενέργειας στη Ν.Α. Ευρώπη.
Τον Απρίλιο η εταιρεία πραγματοποίησε μια συμφωνία-σταθμό με τη Mytilineos για την απόκτηση περίπου 90 φωτοβολταϊκων έργων που κατέχει η MYTILINEOS σε Ιταλία (503 MW), Ρουμανία (516 MW), Βουλγαρία (500 MW) και Κροατία (445 MW) τα οποία βρίσκονται σε διάφορα στάδια ανάπτυξης. Ταυτόχρονα, μέσω της συμφωνίας με τη Mytilineos, εξασφαλίζει τη χρηματοδότηση από την κατασκευάστρια των νέων έργων, τα οποία θα αποπληρώνει σταδιακά με την ηλέκτρισή τους, μειώνοντας δαπάνες και ρίσκο υλοποίησης.
Η στρατηγική του Ομίλου ΔΕΗ περιλαμβάνει την επέκταση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και εκμετάλλευση των δυνατοτήτων δημιουργίας αξίας μεταξύ των χωρών, μέσω του ενεργειακού διαδρόμου που δημιουργείται. Με την παρουσία του σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, με διευρυμένο και αλληλοσυμπληρούμενο χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ, ο Όμιλος ΔΕΗ σκοπεύει να εκμεταλλευτεί τις διαφορετικές μετεωρολογικές συνθήκες στην κάθε περιοχή.
Με όπλο της την ισχυρή της θέση στην παραγωγή ενέργειας και με συνδυασμό τεχνολογιών και την εμπειρία της στην προμήθεια αλλά και την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων στις ΑΠΕ με μεγάλη ταχύτητα, υλοποιεί ταχύτατα τους σχεδιασμούς της.
Για τη ΔΕΗ η ανάπτυξη στις ΑΠΕ είναι στο επίκεντρο της στρατηγικής της, για την επέκτασή της στην πράσινη παραγωγή ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όπου συνδυάζοντας την παραγωγή με τη διανομή και την προμήθεια, μπορεί να εξασφαλίσει μεγάλες υπεραξίες.
Και αν και το ενεργειακό τοπίο των Βαλκανίων είναι σύνθετο, όπως είπε πρόσφατα ο Γιώργος Στάσσης μιλώντας στις ΗΠΑ, παρά τις πολυπλοκότητες, η ΔΕΗ που είναι ένας ολοκληρωμένος πάροχος και έχει ηγετική θέση στην ανάπτυξη πράσινων έργων, πράσινων υποδομών και στις ενεργειακών υπηρεσιών βρίσκεται στην ιδανική θέση για να καθοδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη Νοτιοανοτολική Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΧΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΟΜΙΛΟΥ EPSILON NET
Στις 25 Απριλίου, η Epsilon Net του Γιάννη Μίχου ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμφωνία με την Εθνική Τράπεζα και το equity fund General Atlantic, προκειμένου να προχωρήσουν από κοινού στην εξαγορά ολόκληρης της εταιρείας και να τη βγάλουν από το Χρηματιστήριο.
Το προσφερόμενο τίμημα ανερχόταν στα 12 ευρώ ανά μετοχή, γεγονός που σημαίνει ότι η αποτίμηση της εταιρείας εκτοξεύτηκε στα 650,4 εκατ. ευρώ.
Η αλήθεια είναι ότι το success story της Epsilon Net δεν το είχε προβλέψει κανείς. Ίσως μόνο ο βορειοελλαδίτης επιχειρηματίας Γιάννης Μίχος, ο οποίος, από το 2008 που η εταιρεία μπήκε στην Εναλλακτική Αγορά του ΧΑ, είχε υψηλούς στόχους. Γι’ αυτό άλλωστε προχωρούσε συνεχώς σε επιχειρηματικές κινήσεις που «μεγάλωναν» την εταιρεία. Με αποκορύφωμα την τελευταία τριετία, που ο όμιλος Epsilon Net προχώρησε σε τουλάχιστον 20 εξαγορές.
Η Epsilon Net ενώ το 2019 εμφάνισε κύκλο εργασιών 16,8 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη ύψους 1 εκατ. ευρώ. Ενώ το 2024, δηλαδή μετά από μόλις 4 χρόνια, ο όμιλος έφτασε τα 93,2 εκατ. ευρώ σε τζίρο και τα 20 εκατ. ευρώ σε καθαρά κέρδη. Και αυτό όταν, με βάση το περυσινό τριετές business plan, ο κύκλος εργασιών του 2025 είχε τοποθετηθεί στα 150 εκατ. ευρώ και το περιθώριο EBITDA πάνω από το 30%.
Η πορεία της μετοχής της Epsilon Net τα τελευταία χρόνια είναι αξιοσημείωτη. Η μετάταξή της στην κύρια αγορά στις 15 Ιουλίου 2020 έγινε με αύξηση κεφαλαίου 5,3 εκατ. ευρώ, με την τιμή διάθεσης να ορίζεται στα 2,4 ευρώ ανά μετοχή. Δεδομένου ότι μετέπειτα έγινε split και η μία μετοχή διαιρέθηκε σε τέσσερις, το αναπροσαρμοσμένο κόστος κτήσης για τους επενδυτές διαμορφώθηκε στα 0,6 ευρώ.
Η μετοχή της εταιρείας την επομένη της ανακοίνωσης του deal, δηλαδή στις 26/4/24, κλείδωσε στα 12 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι από τα 0,6 ευρώ που ξεκίνησε η διαπραγμάτευση της μετοχής όταν έγινε η μετάταξη στην Κύρια Αγορά, μέχρι τα 12 ευρώ της δημόσια πρότασης, η μετοχή έχει κάνει ένα εκπληκτικό ράλι της τάξης του 1.900%.
Με τα δεδομένα που διαμορφώνει η δημόσια πρόταση το πακέτο συμμετοχής του βασικού μετόχου φτάνει να αξίζει 360,5 εκατ. ευρώ περίπου. Βέβαια ο Γιάννης Μίχος, έβγαλε κερδισμένη και την Εθνική Τράπεζα. Η οποία τον Ιούνιο του 2023 απέκτησε το 7,5% των μετοχών, με δυνατότητα αγοράς επιπλέον 7,5% μετά από τρία χρόνια.
Το τίμημα ήταν 7,49 ευρώ ανά μετοχή και ισοδυναμούσε με 30,446 εκατ. ευρώ. Ενώ με το τίμημα της δημόσιας πρότασης το τίμημα αυτό φτάνει να αξίζει 48,78 εκατ. ευρώ.
Κερδισμένο βεβαίως θα βγει και το Barca Capital fund το οποίο είναι εδώ και πολλά χρόνια τοποθετημένο στην Epsilon Net, κατέχοντας το 6,05%.
ΜΑΡΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ, ΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΤΙΝΟΣ
ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ
Οι εφοπλιστές Μαρία Αγγελικούση, Γιώργος Προκοπίου και Ντίνος Μαρτίνος φιγουράρουν στην πρώτη πεντάδα των Ελλήνων δισεκατομμυριούχων, σύμφωνα με την λίστα του Forbes με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου.
Μάλιστα, η κόρη του αείμνηστου Γιάννη Αγγελικούση, που εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη συγκεκριμένη λίστα πέρυσι, είναι το πλουσιότερο μέλος της ελληνικής ναυτιλίας με την περιουσία της να εκτιμάται στα 6,4 δισ. δολάρια. Ενώ στη συνολική κατάταξη ανέβηκε στην 432η θέση από την 455η που ήταν το 2023.
Εφοπλίστρια τρίτης γενιάς, γράφει την δική της ιστορία στον κλάδο, έχοντας αναλάβει από το 2021 τα ηνία του κορυφαίου ναυτιλιακού ομίλου Angelicoussis Group και διαχειρίζεται τρεις εταιρίες –Maran Tankers, Maran Gas και Maran Dry-, με 141 πλοία χωρητικότητας 23,7 εκατ. dwt, ενώ ναυπηγεί άλλα 21 πλοία.
Τέταρτος πλουσιότερος Έλληνας, σύμφωνα με την λίστα του Forbes, είναι ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ο οποίος βρίσκεται στην 1286η θέση των πιο ισχυρών ανθρώπων στον κόσμο, με περιουσία που εκτιμάται ότι ανέρχεται στα 2,6 δισ. δολάρια. Πρόκειται για νέα είσοδο στην λίστα.
Ωστόσο, σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις ο πλούτος του ισχυρού πλοιοκτήτη είναι πολύ μεγαλύτερος αν ληφθεί υπόψη ότι έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα αξίας σχεδόν 3,8 δισ. δολαρίων, όπως υποστηρίζουν ναυλομεσιτικές πηγές.
Ο ναυτιλιακός του όμιλος αποτελείται από τις εταιρείες Dynacom Tankers, Sea Traders και Dynagas.
Παράλληλα, διαθέτει εκατοντάδες ακίνητα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως μία πολυτελής βίλα στο Πόρτο Φίνο, ενώ από τις αρχές του 2023 έχει αναλάβει και επίσημα την διαχείριση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που αποτελεί το μεγάλο του στοίχημα.
Την 5η θέση των πλουσιότερων Ελλήνων κατέλαβε το 2024 ο -επίσης νεοεισερχόμενος στη λίστα Forbes- Κωνσταντίνος Μαρτίνος, ο οποίος μαζί με την οικογένεια του έχει περιουσία αξίας 2,3 δισ. δολαρίων. Και βρέθηκε στην 1438η θέση της συνολικής κατάταξης.
Εφοπλιστής δεύτερης γενιάς, γιος του Ιωάννη Μαρτίνου και της Αθηνάς Μεθενίτη, ανέλαβε την οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris.
Mε τους αδελφούς του, Ανδρέα και Θανάση Μαρτίνο, που ίδρυσαν δικές τους ναυτιλιακές, να περιλαμβάνονται και αυτοί στη λίστα Forbes -σε χαμηλότερες θέσεις- , με περιουσίες 1,8 δισ. δολ. και 1,5 δισ. δολαρίων αντίστοιχα.
Η Thenamaris διαθέτει διαφοροποιημένο στόλο με 87 πλοία, τάνκερ, bulkers, LNG και LPG carries. Παράλληλα έχει υπό κατασκευή 11 ακόμη πλοία, οκτώ δεξαμενόπλοια και τρία bulkers.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ IDEAL HOLDINGS
Ένα ακόμα σπουδαίο deal, από αυτά που έχει συνηθίσει την αγορά τα τελευταία χρόνια, πέτυχε ο πρόεδρος της Ideal Λάμπρος Παπακωνσταντίνου, καθώς ανακοίνωσε ότι προχώρησε στην πώληση της Astir Vitogiannis, έναντι 136 εκατ. ευρώ.
Καταφέρνοντας έτσι να δημιουργήσει τρομερές υπεραξίες αλλά και αποθέματα στα ταμεία του ομίλου, τα οποία θα διοχετευτούν και μελλοντικές επενδύσεις και εξαγορές.
Συγκεκριμένα, η αξία της Astir όταν πέρασε στα βιβλία της ] IDEAL τo 2021, ως άμεση συμμετοχή της SICC, διαμορφωνόταν στα 40,1 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι με το deal πώλησης στην Guala Closures έναντι 136 εκατ. ευρώ, η υπεραξία που δημιουργήθηκε έφτασε σχεδόν τα 96 εκατ. ευρώ.
Η Astir έκλεισε το 2023 με τζίρο 75 εκατ. ευρώ, με προσαρμοσμένο EBITDA 19 εκατ. ευρώ, και δανεισμό 15 εκατ. ευρώ.
Το ποσό τιμήματος που τελικά θα καταβάλει η Guala σε μετρητά με την ολοκλήρωση της συναλλαγής, θα κυμαίνεται μεταξύ 110 και 115 εκατ. ευρώ, με τον κ. Παπακωνσταντίνου να λέει ότι η πώληση της Astir θα φέρει καθαρό κέρδος άνω των 60 εκατ. ευρώ.
Η πώληση θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2024, ενώ στην επόμενη Γενική Συνέλευση αναμένεται να αποφασιστεί το ποσό της επιστροφής κεφαλαίου, το οποίο αναμένεται να είναι το ίδιο με πέρυσι, καθώς τα λεφτά από την πώληση της Astir δεν θα έχουν εισπραχθεί ακόμα.
Υπενθυμίζεται ότι σε αντίστοιχη μεγάλη κίνηση προχώρησε και πριν λίγα χρόνια ο έμπειρος manager, καθώς πούλησε την Three Cents στην Coca Cola HBC έναντι 45,9 εκατ. ευρώ, όταν την είχε αποκτήσει μόλις 15 εκατ. ευρώ.
Και βέβαια, μην ξεχνάμε και τις μεγάλες εξαγορές που έκανε τα τελευταία χρόνια, με την Byte Computer προς 55 εκατ. ευρώ αλλά και τα Attica προς 100 εκατ. ευρώ. Διευρύνοντας έτσι τις δραστηριότητες της Ideal, η οποία πλέον έχει εξελιχθεί σε μια μεγάλη Holding που αποφέρει κέρδη και αξία στους μετόχους. Κάτι που είναι και ο στόχος του Λάμπρου Παπακωνσταντίνου όπως συνηθίζει να λέει.
Η Ideal, μπορεί να πούλησε την Astir ανήκε στον βιομηχανικό κλάδο, ωστόσο συνεχίζει να δραστηριοποιείται στον κλάδο της τεχνολογίας και πληροφορικής (στην κυβερνοασφάλεια μέσω της Adacom, στα έργα λογισμικού του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα μέσω της Byte Computer, στον χώρο των ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών συσκευών μέσω της Ideal Electronics), όσο και στο κομμάτι των λιανικών πωλήσεων μέσω των Αττικών Πολυκαταστημάτων.
Παράλληλα, όπως είπε πρόσφατα κατά τη διάρκεια call με αναλυτές, ο κ. Παπακωνσταντίνου κοιτάει νέες εξαγορές, βλέπει μεγάλη ανάπτυξη στην τεχνολογία, ωστόσο δεν επικεντρώνεται σε κλάδους. Αλλά σοβαρές και κερδοφόρες εταιρείες, οι οποίες θα δημιουργήσουν αξία στους μετόχους.
ΜΑΡΙΝΑ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ
ΝΕΑ SENIOR PARTNER KPMG
Τον σχεδιασμό της επόμενης πενταετίας στο νέο κύκλο που έχει ανοίξει η KPMG έχει ξεκινήσει να υλοποιεί η νέα senior partner Μαρίνα Καπετανάκη, η οποία αναλαμβάνει και επίσημα τα καθήκοντά της στις αρχές Ιουλίου του 2024. Η επίσημη ανακοίνωση πραγματοποιήθηκε στις αρχές Απριλίου.
Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα στον τομέα του advisory, καθώς είναι η μοναδική γυναίκα ανάμεσα στις Big 4 εταιρείες σε αντίστοιχη θέση στην Ελλάδα και από τις ελάχιστες στον υπόλοιπο κόσμο, αποδεικνύοντας παράλληλα και το μοντέλο εταιρικής κουλτούρας που αναπτύσσει η εταιρεία.
Αναλαμβάνει τα νέα της καθήκοντα σε μια χρονική στιγμή που ανοίγονται νέες προοπτικές για την περαιτέρω ανάπτυξη της KPMG αξιοποιώντας τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που δημιουργεί η δυναμική της ελληνικής οικονομίας.
Ο νέος σχεδιασμός για τον περαιτέρω μετασχηματισμό της KPMG περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, την προσέλκυση νέων στελεχών συνεισφέροντας ενεργά και στο brain gain, την ανάπτυξη και επέκταση στην εγχώρια αγορά, ενώ θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα του advisory που αποτελεί και την κινητήριο δύναμη της εταιρείας για τα επόμενα χρόνια. Την αλλαγή σελίδας άλλωστε, σηματοδοτεί και η μεταστέγαση της KPMG στα νέα «πράσινα» γραφεία της, στη Λεωφόρο Συγγρού.
Mε μια καριέρα που μετρά σχεδόν 30 χρόνια, η Μαρίνα Καπετανάκη έχει κάνει όλη τη διαδρομή σε διοικητικές θέσεις ευθύνης στην KPMG Greece. Η αρχή της να βρίσκει την ισορροπία και τη συναίνεση, βοήθησε στην επιλογή της KPMG ως συμβούλου στην εποπτεία του προγράμματος ΗΡΑΚΛΗΣ, εμβληματικού έργου για την εξυγίανση του τραπεζικού τομέα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΑΚΗ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΑΙ ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΟΜΙΛΟΥ ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗ
Τον Απρίλιο ταξινομήθηκαν 19 αυτοκίνητα της BYD στη χώρα μας. Πρόσφατα, σε μια εντυπωσιακή για τα ελληνικά δεδομένα εκδήλωση, ο όμιλος Σφακιανάκη ανακοίνωσε στο Ζάππειο τη συνεργασία του με την BYD (Build Your Dreams).
Πρόκειται για μια κινέζικη εταιρεία που πρωταγωνιστεί παγκοσμίως στην κατασκευή μπαταριών. Η χρηματιστηριακή της αποτίμηση υπερβαίνει τα 600 δισ. και πριν λίγο καιρό έγινε ο πρώτος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων που ξεπέρασε τα 7 εκατ. οχήματα παγκοσμίως.
H BYD κατασκευάζει από αυτοκίνητα και λεωφορεία, ως φορτηγά, γερανούς, τρένα, φωτοβολταϊκά, μπαταρίες και ανταλλακτικά αυτοκινήτων ενώ απασχολεί 250.000 εργαζόμενους.
Στη χώρα μας είχε ήδη συνεργασία όσον αφορά στα επαγγελματικά οχήματα με την Πετρόπουλος ΑΕΒΕ αλλά επέλεξε τον όμιλο Σφακιανάκη για τα επιβατικά οχήματα.
O Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Σφακιανάκη, κ. Σταύρος Τάκη, κατά την ομιλία του την ημέρα της παρουσίασης τόνισε πόσο σημαντική είναι η νέα συνεργασία του ελληνικού ομίλου με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία και ότι προσεχώς θα εισαχθούν ηλεκτρικά μοντέλα για κάθε βαλάντιο: «Η απόφαση να εκπροσωπήσουμε την BYD στην Ελλάδα είναι μια απόδειξη της δέσμευσής μας στην περιβαλλοντική προστασία και την καινοτομία. Σκοπεύουμε να θεμελιώσουμε ένα ισχυρό οικοσύστημα για την ηλεκτροκίνηση που περιλαμβάνει υποδομές φόρτισης και ενσωμάτωση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας». Τα δύο πρώτα μοντέλα της BYD, που διανέμονται στη χώρα μας από τον Όμιλο Σφακιανάκη, είναι το compact μικρομεσαίο BYD ATTO 3 (C–SUV) και το πολυτελές BYD SEAL (D–Sedan), ενώ θα ακολουθήσουν το μικρομεσαίο πόλης BYD DOLPHIN (C–Hatchback) και το ΒΥD SEAL U (D–SUV), το οποίο θα είναι διαθέσιμο τόσο σε έκδοση αμιγώς ηλεκτρική (BEV), όσο και σε έκδοση Plug–In Ηybrid (PHEV). Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της BYD στην Ελλάδα συνοδεύονται από εργοστασιακή εγγύηση 6 ετών ή 150.000 χιλιομέτρων, η μπαταρία συνοδεύεται από εγγύηση 8 ετών ή 200.000 χιλιομέτρων, επίσης ο ηλεκτροκινητήρας συνοδεύεται από 8ετή εγγύηση ή 150.000 χλμ. ενώ οι αγοραστές θα έχουν και δωρεάν service για τα 3 πρώτα χρόνια!
Η BYD εγκαινίασε το πρώτο της κατάστημα στη Λεωφόρο Κηφισίας στο Μαρούσι και ακόμη ένα κατάστημα στη συμβολή των Λεωφόρων Κηφισού και Αθηνών στο Αιγάλεω. Εντός του 2024, σχεδιάζεται η δημιουργία συνολικά 6 αντιπροσωπειών σε τέσσερις πόλεις.
Αξίζει να τονιστεί ότι διευθυντικές θέσεις στην εταιρεία έχουν αναλάβει και τα δυο παιδιά του κ. Σταύρου Τάκη και της Μιράντας Σφακιανάκη, Νίκος και Κρίστιαν Όλιβερ.
Σημειώνουμε ότι δραστηριότητα του Ομίλου πέραν της BYD είναι η εισαγωγή και εμπορία αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και ανταλλακτικών Suzuki, καθώς και φορτηγών Daf και λεωφορείων Temsa. Στον τομέα της λιανικής, η δραστηριοποίηση του ομίλου περιλαμβάνει την εμπορία αυτοκινήτων Abarth, Alfa Romeo, BMW, Dacia, Fiat, Ford, Jeep, MINI, Nissan, Opel, Renault, Suzuki,Volvo, μεταχειρισμένων αυτοκινήτων του δικτύου Σφακιανάκης Επιλογές, καθώς και μοτοσικλετών Suzuki και BMW Μοtorrad.
ΣΕΒΙ ΒΑΣΙΛΕΒΑ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΟΛΥΔΩΡΟΣ
ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ VISA - COUNTRY MANAGER MASTERCARD
Οι δύο μεγάλοι μεσάζοντες στις συναλλαγές με κάρτες η Visa και η Mastercard αρνήθηκαν να περικόψουν τις προμήθειες και να περιορίσουν τα κέρδη τους και έτσι υποχρεώνονται τώρα να συμμορφωθούν με όσα ορίζει ο νόμος.
Το υπουργείο Οικονομικών έβγαλε «κόκκινη» κάρτα στα παγκόσμια σχήματα καρτών και στις υψηλές χρεώσεις που επιβάλλουν στις συναλλαγές, και με τροπολογία του η προμήθεια για συναλλαγές μέχρι 10 ευρώ μειώνεται στο 0,5%.
Πριν όμως φτάσουμε στη νομοθετική ρύθμιση, υπήρξαν συζητήσεις με τους επικεφαλής τους στην Ελλάδα, την Σέβι Βασίλεβα, Αντιπρόεδρο της Visa, και τον Παναγιώτη Πολύδωρο, Country Manager της Mastercard. Συζητήσεις που απέβησαν άκαρπες αφού δεν συμφώνησαν να μειώσουν τις υψηλές προμήθειες που εισπράττουν ακόμα και απότ ις συναλλαγές μέχρι 10 ευρώ.
Δεν ήθελαν να περιορίσουν τα έσοδά τους από τις συναλλαγές στην Ελλάδα, τα οποία από την εποχή των capital controls και μετά τα είδαν να απογειώνονται.
Με μετριοπαθείς υπολογισμούς από το 2015 μέχρι το τέλος του 2023 τα έσοδα τους ήταν της τάξης του 1 δις ευρώ. Μόνο το 2023 οι συναλλαγές που έγιναν με κάρτες Visa και Mastercard, απέφεραν στα δύο παγκόσμια σχήματα καρτών 180 εκατ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τα 9 δισ. ευρώ συναλλαγών του 2015 σχεδόν διπλασιάστηκαν το 2016, έφτασαν τα 45 δισ. ευρώ το 2021, τα 50 δισ. ευρώ το 2022 και πέρυσι έφτασαν τα 62 δισ. ευρώ.
Με αποτέλεσμα η Ελλάδα να γίνει case study για την Visa και την Mastercard, καθώς μέσα σε 9 χρόνια είδαν τους τζίρους από τις συναλλαγές με τις κάρτες τους να εξαπλασιάζονται και τα έσοδά τους να απογειώνονται.
Με έναν μετριοπαθή υπολογισμό, το scheme fee, η προμήθεια που εισπράττουν είναι τουλάχιστον 0,3% που σημαίνει μόνο για το 2023 έσοδα 180 εκατ. ευρώ, ενώ την περίοδο 2016-2022 που οι συναλλαγές με τις κάρτες τους ξεπέρασαν τα 230 δισ. ευρώ τα έσοδα τους ήταν 800 εκατ. ευρώ, χρήματα που πληρώσαμε για να εισάγουμε υπηρεσίες πληρωμών.
Τώρα η Visa και η Mastercard θα αναγκαστούν να περιορίσουν τα έσοδα τους και να συμμορφωθούν με τα όσα ορίζει η νομοθετική ρύθμιση.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΙΤΖΑΛΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ AVAX
Παρά την προσπάθεια του Ομίλου ΑΒΑΞ να πείσει το επενδυτικό κοινό για την ανοδική του πορεία το τελευταίο έτος οι πρόσφατες εξελίξεις στα μεγάλα έργα που έχει αναλάβει, όπως το Flyover και η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, σε συνδυασμό με την εικόνα των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων του για το 2023, δεν φαίνεται να υποστηρίζει το αφήγημά του.
Ξεκινώντας από την ανακοίνωση της 29ης Απριλίου για τα αποτελέσματα της χρήσης του 2023 και παρά την πρόταση για μέρισμα, φαίνεται ότι αυτό προκύπτει από τις πωλήσεις του Ομίλου και όχι από καθαρή λειτουργική κερδοφορία και σε αυτό συνηγορεί το γεγονός ότι τα μετά φόρων κέρδη μειώθηκαν κατά 22,5% από τα 12,9 εκατ. ευρώ στα 10 εκατ. ευρώ με τα με τα 9,2 εκατ. ευρώ να προέρχονται από την πώληση συμμετοχής.
Όσον αφορά τα δημόσια έργα που εκτελεί ο Όμιλος ΑΒΑΞ ακόμα ένα επεισόδιο έρχεται να προστεθεί στις καθυστερήσεις της Γραμμής 4 καθώς, εκτός από την κωλυσιεργία για την εκκίνηση του μετροπόντικα και την αργή πρόοδο των σχετικών έργων, ο Όμιλος έχει έρθει αντιμέτωπος με τις απεργίες των εργαζομένων στα εργοτάξια, οι οποίοι διεκδικούν τα δεδουλευμένα τους.
Εκτός όμως από το Μετρό της Αθήνας, η ΑΒΑΞ αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα και με ένα ακόμα σημαντικό ΣΔΙΤ που έχει αναλάβει στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για το Flyover της συμπρωτεύουσας. Το εν λόγω έργο καθυστερεί σημαντικά καθώς οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης αντιδρούν στα εργοτάξια και πρόσφατα προσέφυγαν στο ΣτΕ πετυχαίνοντας την αναστολή των εργασιών για μία εβδομάδα, ενώ η αναμένεται να εξεταστεί με κίνδυνο να εκτροχιαστεί το έργο.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
CEO ΚΑΙ ΜΕΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΕΤΡΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕΒΕ
Ανάσα δεν παίρνει η Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, καθώς το σερί αρνητικών εξελίξεων συνεχίζεται και το 2024 με την απώλεια της αντιπροσωπείας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της κινεζικής Build Your Dreams από τον Όμιλο Σφακιανάκη. Αυτό σημαίνει πως η Πέτρος Πετρόπουλος, παρά το γεγονός ότι συνεργάζεται χρόνια με τη κινεζική εταιρεία καθώς είναι αντιπρόσωπος των ηλεκτρικών λεωφορείων της BYD στη χώρα μας, φαίνεται ότι δεν κατάφερε να πείσει τον κινεζικό κολοσσό για τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα.
Η γκαντεμιά της Πέτρος Πετρόπουλος δε σταματάει όμως εδώ, καθώς εξ όσων έχουν διαρρεύσει η εταιρεία φαίνεται ότι δεν είναι σε θέση να πείσει τις τράπεζες για δανεισμό, έτσι ώστε να δημιουργήσει ένα εργοστάσιο ηλεκτρικών scooter στη χώρα μας. Μάλιστα οι τράπεζες δεν έχουν ιδιαίτερο λόγο να αρνούνται στην εταιρεία το δανεισμό, καθώς η Πέτρος Πετρόπουλος έχει μηδενικό δανεισμό. Ωστόσο οι τραπεζίτες κρίνουν ότι η εισηγμένη, η οποία φέρεται να βρίσκεται στα πρόθυρα μεγάλης συγχώνευσης ισχυρό παίκτη του κλάδου, δεν πείθει με το σχέδιο της και ότι θα έπρεπε να στηριχτεί στα ίδια κεφάλαιά της προκειμένου να κατασκευάσει το εργοστάσιο των scooter.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η BYD αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία όχι μόνο «κοντράρει» την Tesla του Elon Musk αλλά και επικρατεί απέναντί της, ενώ στο μετοχικό της κεφάλαιο συμμετέχει και ο πολύπειρος επενδυτής Warren Buffet. Επομένως γιατί δε στηρίζουν την Πετρόπουλος οι τράπεζες; Μία αρκετά λογική εξήγηση θα ήταν το γεγονός ότι η ελληνική εταιρεία θα προμηθεύει μόνο τα ηλεκτρικά λεωφορεία της BYD, τα οποία, όπως έχει γράψει σε πλήθος ρεπορτάζ του το mononews από τις αρχές του 2022, είναι αρκετά προβληματικά όπως έχει φανεί και από την παρτίδα των 259 οχημάτων που προμηθεύτηκε η ολλανδική Keolis το 2022, ενώ και στη χώρα μας η εταιρεία δεν κατάφερε να πείσει το υπουργείο Υποδομών για τα οχήματά της καθώς αποκλείστηκε από τον διαγωνισμό για την απόκτηση πράσινων λεωφορείων.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΑΑΔΕ: Σημαντική μείωση του κενού ΦΠΑ στην Ελλάδα
- Στο Ταμείο Ανάκαμψης η διενέργεια προληπτικών ελέγχων για σοβαρά γενετικά νοσήματα
- Γαλλία: Επιβεβαιώθηκε η ετυμηγορία για Σαρκοζί – Θα φοράει ηλεκτρονικό βραχιολάκι για ένα χρόνο
- Πρόγραμμα Υποτροφιών COSMOTE: €500.000 σε 30 πρωτοετείς φοιτητές με οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες