ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Δύο πλοιοκτήτες που ήταν από τους πιο εξέχοντες των διαφορετικών γενεών τους εντάχθηκαν στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας.
Ο Δημήτρης Μανιός (1952-1995) και ο Μιχαήλ Ι. Πνευματικός (1883-1969) εισήχθησαν σε μία εκδήλωση στην οποία παραβρέθηκαν 560 καλεσμένοι του ναυτιλιακού κλάδου στην ετήσια Τελετή Εισαγωγής και Δείπνου που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το βράδυ της 22ας Απριλίου. Tις δέλτους του Πανθέου κοσμούν πλέον 43 ιστορικές προσωπικότητες της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας από την εποχή του ατμού.
Η ψηφοφορία για την ανάδειξη των εισακτέων πραγματοποιείται κάθε χρόνο και είναι ανοιχτή στα μέλη της Ακαδημίας του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας, που αυτή τη στιγμή αριθμεί περίπου 300 εξέχοντα μέλη από την σημερινή ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα. Η ακεραιότητα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας και τα τελικά αποτελέσματα επιβλέπονται από την ελεγκτική και συμβουλευτική εταιρεία Moore Greece.
Ο Δημήτρης Μανιός ξεκίνησε να χτίζει την περιουσία του την δεκαετία του 1970 από την πώληση καυσίμων σε πελάτες ιστιοπλοΐας και ναυτιλίας. Την πιο γνωστή εταιρία του, την Transman Shipping Enterprises, ίδρυσε μαζί με τον αδερφό Βασίλειο, στα τέλη της κρίσης της δεκαετίας του 1980, δίνοντάς του τη δυνατότητα να αποκτήσει πλοία σε χαμηλές τιμές και στη συνέχεια να τα πουλήσει, μερικά από αυτά στην τετραπλάσια ή πενταπλάσια τιμή, όταν η αγορά ανέκαμψε.
Η άμεση επιτυχία της Transman του επέτρεψε να επεκτείνει και να διαφοροποιήσει τον στόλο με εξαγορές πλοίων γενικού φορτίου, πλοίων-ψυγείων και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πέραν των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. Με τον φίλο και συνεργάτη Λου Κολλάκη, ο Μανιός επεκτάθηκε στα δεξαμενόπλοια και οι δυο τους επίσης απέκτησαν ένα ιστορικό βρετανικό ναυπηγείο, το Pallion Shipyard στο Σάντερλαντ.
Ο πρόωρος θάνατος του Δημήτρη Μανιού στα 43 του χρόνια στέρησε από την ελληνική ναυτιλία έναν χαρισματικό και δημοφιλή νεαρό μεγιστάνα, που είχε αρχίσει να συγκρίνεται με το πρότυπο του «Χρυσού Έλληνα» εφοπλιστή, Αριστοτέλη Ωνάση.
Ο Μιχαήλ Ι. Πνευματικός ήταν μια καταλυτική προσωπικότητα στην ανάπτυξη της ναυτιλίας στην Κάσο και την Σύρο την εποχή των ατμόπλοιων, και βασικός συντελεστής στις προσπάθειες ανοικοδόμησης της ελληνικής ναυτιλίας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ο πατέρας του συνεργάστηκε με τον κουνιάδο του, τον Βασίλειο Νικόλαο Ρεθύμνη, και οι δύο οικογένειες αγόρασαν το πρώτο τους ατμόπλοιο. Στο ξεκίνημα της καριέρας του ο Πνευματικός είχε ως έδρα την Κωνσταντινούπολη, όπου βοήθησε στην λειτουργία μιας ναυτιλιακής επιχείρησης πετρελαίου για έναν κοντινό φίλο, τον Λεωνίδα Αρβανιτίδη, οδηγώντας την να αποκτήσει δικό της στόλο.
Η επιτυχία της εταιρίας διακόπηκε από τη Μικρασιατική καταστροφή του 1922, αναγκάζοντας τον Πνευματικό να επιστρέψει στην Ελλάδα. Μέχρι τώρα είχε γίνει ιδρυτικός μέτοχος του Rethymnis & Kulkukundis, του ιστορικά αξιοσημείωτου ελληνικού ναυτιλιακού πρακτορείου στο Λονδίνο. Με έδρα πια την Σύρο, ο ίδιος και οι συνεργάτες του δημιούργησαν την Kassos Steam Navigation που παρήγγειλε νέα πλοία στο Ηνωμένο Βασίλειο, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου πετρελαιοκίνητου πλοίου υπό ελληνική σημαία.
Εκτός από τα δικά του επιχειρηματικά κατορθώματα, ο Πνευματικός έχαιρε μεγάλης εκτίμησης μεταξύ των συμπατριωτών του πλοιοκτητών και εξελέγη δύο φορές Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Ήταν θρυλικός για την δυνατή του μνήμη και τις εγκυκλοπαιδικές του γνώσεις για τα πλοία.
Η Τελετή Εισαγωγής και Δείπνου στήριξε με δωρεά τον φιλανθρωπικό οργανισμό για τα παιδιά Hellenic Hope. Η Βιβή Καλλιοπούλου, Πρόεδρος της WISTA Hellas, παρουσίασε τη δωρεά εκ μέρους του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας στον Ανδρέα Μπούρα, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Hellenic Hope.
Της εντυπωσιακή υποστήριξης της ναυτιλιακής κοινότητας στην εκδήλωση ηγήθηκαν ο ABS, το IRI/The Marshall Islands Registry και η Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd., οι τρεις Co-Lead Χορηγοί της Τελετής Εισαγωγής.
Σύμφωνα με τον Ezekiel Davis, Vice President, Regional Business Development Europe του ABS, «Σε έναν κόσμο όπου οι προκλήσεις αφθονούν, η ελληνική ναυτιλία αποτελεί απόδειξη ανθεκτικότητας και ικανότητας προσαρμογής. Είναι μέσα από τις συλλογικές προσπάθειες πρωτοπόρων του κλάδου, καινοτόμων κι οραματιστών, που μπορούμε σήμερα να πλοηγηθούμε σε αυτά τα νερά με σιγουριά.
«Οι τιμώμενοι απόψε αποτελούν παράδειγμα των καλύτερων του κλάδου μας, εμπνέοντάς μας όλους να φτάσουμε σε μεγαλύτερα ύψη και να χαράξουμε νέες πορείες», είπε ο κ. Davis.
Ο Θεόφιλος Ξενακούδης, Chief Commercial Officer και Managing Director – Piraeus Greece του IRI/The Marshall Islands Registry, υπογράμμισε τη σημασία της ποιότητας στη ναυτιλία και σημείωσε ότι σχεδόν το ένα τρίτο του στόλου των Νήσων Μάρσαλ είναι ελληνικής ιδιοκτησίας.
«Απόψε, αναγνωρίζουμε προσωπικότητες που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην προώθηση της κοινότητάς μας και το όραμά τους μας εμπνέει όλους να επικεντρωθούμε σε αυτό που είναι σημαντικό να οδηγήσει τον κλάδο μας προς το μέλλον», είπε ο κ. Ξενακούδης.
Ο Zhang Qipeng, Αντιπρόεδρος της Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd. (SWS) είπε: «Η SWS είναι υπερήφανη που συνεχίζει να χορηγεί αυτή την εξαιρετική εκδήλωση και να αποτίει φόρο τιμής σε μερικούς από τους θρύλους της ελληνικής ναυτιλίας. Το θάρρος και το όραμα αυτών των πρωτοπόρων έχουν διαμορφώσει αυτόν τον μοναδικό και αξιόλογο κλάδο.
«Το πνεύμα των Εισακτέων είναι σε συμφωνία με τη δική μας αποστολή και όραμα στην SWS, να αγκαλιάσουμε τον ωκεανό για να δημιουργήσουμε αξίες για μια καλύτερη ζωή και φωτεινότερο μέλλον», είπε ο κ. Zhang.
Τρεις από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους της Ελλάδας συνέχισαν την ευγενική υποστήριξή τους για την εκδήλωση: Ο Όμιλος TMS ήταν ο χορηγός της δεξίωσης καλωσορίσματος. Χορηγός του δείπνου ήταν ο Όμιλος Navios. Μια γεύση από το νησί της Χίου παρείχε για άλλη μια φορά ο Όμιλος Tsakos ως χορηγός των λικέρ που συνόδεψαν τον δείπνο.
Οι Ascenz Marorka, Citi Private Bank, Moore Greece, Optima Shipping Services, PPG και Seajets υποστήριξαν την εκδήλωση ως Premium Χορηγοί.
Το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας εξέφρασε επίσης την ευγνωμοσύνη του στην Bank Julius Baer για την ενίσχυση της υποστήριξής του προς το Hellenic Hope.
Περαιτέρω ευγενική υποστήριξη χορηγίας παρείχαν οι Cass Technava, Cayman Registry, China Classification Society, ClassNK, Columbia Shipmanagement, Franman, Isle of Man Ship Registry, Kyvernitis Travel, Lloyd’s Register, Marichem-Marigases, Marine Support, Marine Tours, Monjasa, Spheric Capital, Swift Marine και Timagenis Law Firm.
Εκτός από τον εορτασμό της ελληνικής ναυτιλίας και τον φόρο τιμής σε μερικές από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες της, η εκδήλωση του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας σηματοδότησε επίσης τα 200 χρόνια από το θάνατο του Λόρδου Βύρωνα τον Απρίλιο του 1824, εστιάζοντας στη δέσμευση του διάσημου ποιητή για την ελευθερία της Ελλάδας και την αγάπη του για την θάλασσα.
Το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας παρουσίασε και δώρισε την πρωτότυπη ελαιογραφία «The Byron Collection», στη Βρετανική Πρεσβεία στην Αθήνα. Τον πίνακα αποδέχθηκε ο Βρετανός Πρέσβης στην Αθήνα Matthew Lodge. Τον πίνακα ζωγράφισε ο William Clayton το 1974 για να τιμήσει την 150η επέτειο από τον θάνατο του Λόρδου Βύρωνα.
Διαβάστε επίσης:
Ο Απόντε της MSC με 700 εκατ. δολάρια επιχειρεί να αγοράσει την Gram Carriers
Eκπτώσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των εκπαιδευτικών ενόψει του Πάσχα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας