Ένα brand που έχει αποδειχθεί εφτάψυχο, ένας πόλεμος κυρίων της πολυτέλειας  κι ένας κλάδος που δεν φθίνει ποτέ.

Ο Φρανσουά Αρνί Πινό, ο 61χρονος γιος του Φρανσουά Πινό, ιδρυτή της Kering, φαντάζει ύστερα από σχεδόν 20 χρόνια στο τιμόνι της εταιρείας του πατέρα του, κουρασμένος στα μάτια πολλών αναλυτών και επενδυτών.

1

Η εταιρεία του είναι ο μεγάλος ανταγωνιστής της LVMH, διαθέτει ένα από τα πιο εμβληματικά brands, την Gucci, για την οποία είχε προηγηθεί ένας βρώμικος πόλεμος μεταξύ του πατέρα Πινό και του Μπερνάρ Αρνό της LVMH, όμως τα τελευταία χρόνια χάνει συνεχώς έδαφος, όχι μόνο από τον αιώνιο Γάλλο εχθρό του αλλά και από άλλους οίκους πολυτελείας, όπως η Hermes.

Η προβληματική Gucci

Τα αποτελέσματα του α’ τριμήνου του 2024 και το outlook για ισχνές πωλήσεις μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους, οδήγησαν τη μετοχή της Kering σε ελεύθερη πτώση, με απώλειες που άγγιξαν ενδοσυνεδριακά το 9%.

Αν και πρόκειται για έναν όμιλο με δεκάδες εξαγορές άλλων brand, το brand της Gucci παραμένει το μεγαλύτερο χαρτί του αλλά και το 50% των εσόδων του.

Μόνο που υπάρχει ένα πρόβλημα: η Gucci δεν «πουλάει».

Οι εύποροι πελάτες της Ασίας έχουν γυρίσει την πλάτη στα εξεζητημένα σχέδιά της, ενώ οι τιμές της, που απευθύνονται σε εύπορους αλλά όχι super rich πελάτες έχει αποδειχθεί μπούμερανγκ.

Τα πράγματα δεν είναι τόσο τραγικά όσο τα βλέπουν οι επενδυτές. Το brand πέρσι κατέγραψε πωλήσεις άνω των 10 δισ. ευρώ κι έχει αποδειχθεί πολύ πιο δυνατό από τις εκάστοτε κρίσεις που έχει κληθεί να διαχειριστεί.

To εφτάψυχο brand

Η περίπτωση του Tom Ford είναι χαρακτηριστική. Ο Τεξανός σχεδιαστής ήρθε ως «από μηχανής θεός» στη Gucci, ύστερα από μία δραματική δεκαετία, εξαιτίας της κακοδιαχείρισης από τον Aldo Gucci. Έδωσε νέα πνοή στο ιταλικό brand, έντυσε κορυφαίους αστέρες του κινηματογράφου και της μουσικής σκηνής και μέσα σε πέντε χρόνο εκτόξευσε τις πωλήσεις του.

Ένα ακόμα φιλί της ζωής έδωσε ο απερχόμενος σχεδιαστής Alessandro Michele, όμως μία σειρά διαρθρωτικών αλλαγών και τοποθέτησης του διαδόχου του Michele, Sabato de Sarno έχουν προκαλέσει εκνευρισμό.

Η νέα συλλογή, γεμάτη από κομψά σχέδια, δεν έχει φτάσει ακόμα στα καταστήματα, ώστε να καταγραφεί η ανταπόκριση των πελατών.

Ούτε όμως έχει προκαλέσει τον απαραίτητο «θόρυβο» στον απαιτητικό χώρο της μόδας, για να δώσει ελπίδες στους επενδυτές ότι η Gucci μπορεί γι’ ακόμα μια φορά να «αναστηθεί».

Οι ενοχλητικές συγκρίσεις

Στο αντίπαλο μέτωπο, η Louis Vuitton προχώρησε σε μια δυναμική πρωτοβουλία ορίζοντας τον αμερικανό σούπερ σταρ τραγουδιστή και fashion icon Pharrell Williams ως τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή για την ανδρική κολεξιόν.

Κληρονομώντας έναν «πόλεμο» για την κορυφή από τον πατέρα του με τον Μπερνάν Αρνό, ο Φρανσουά Ανρί-Πινό δεν θα μπορούσε να αποφύγει τις ανεπιθύμητες συγκρίσεις με τον ανταγωνιστή.

Ο Αρνό είναι ένας σκληρός επιχειρηματίας που κατάφερε να γιγαντωθεί χάρη σε ένα μπαράζ εξαγορών, ποντάροντας στην πολυτέλεια σε όλες τις εκφάνσεις της, από ρούχα και δερμάτινες τσάντες μέχρι ξενοδοχεία και καφέ.

Προσπάθησε το 1999 να υφαρπάξει τον έλεγχο της Gucci κορυφώνοντας τη διαμάχη με τον Φρανσουά Πινό και ξεκινώντας μια δικαστική διαμάχη που τελικά δικαίωσε τον δεύτερο.

Ο Αρνό συνέχισε τις επιθετικές εξαγορές και γιγάντωσε τον όμιλό του, κυριαρχώντας σε όλες τις πολυτελείς αγορές του κόσμου, με τον ίδιο να καταλαμβάνει σύμφωνα με τον Forbes τον τίτλο του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο.

Ο υιός Πινό όμως δεν θυμίζει σε τίποτα τον Αρνό. Κι αυτό ίσως τρομάζει τους επενδυτές. Έχει περιγραφεί από πρώην εργαζομένους της Kering ως ένας χαλαρός «ηγέτης» που δεν παρεμβαίνει κι αφήνει τα brands στη τύχη τους.

Δεν είναι όλοι τόσο σκληροί με τον Πινό, καθώς θεωρούν ότι δεν είναι συγκεντρωτικός όπως ο Αρνό. Τοποθετεί τους διευθυντές που κρίνει ότι μπορούν να ανταποκριθούν κι αν κάτι πάει στραβά, είναι έτοιμος να πάρει σκληρές αποφάσεις.

Οι αναλυτές ζητούν κάποιον περισσότερο σαν τον Αρνό, με τον Φρανσουά Ανρί-Πινό να μην είναι τόσο χειμαρρώδης ως επιχειρηματίας, ούτε τόσο παρεμβατικός.

Επιβαρυντικός παράγοντας είναι και η έλλειψη άμεσου διαδόχου. Η διαφορά ηλικίας μεταξύ του Αρνό και του Πινό είναι αρκετά μεγάλη, με τον έναν να είναι 75 ετών και τον άλλο 61 ετών.

Όμως ο πρώτος έχει ήδη βάλει και τα πέντε του παιδιά στην επιχείρηση και έχει προετοιμάσει ένα δαιδαλώδες σχέδιο διαδοχής, ώστε να μην επέλθουν συγκρούσεις μεταξύ των απογόνων του, ενώ ο δεύτερος έχει μόλις ένα γιο 26 χρονών, τον Φρανσουά Λουί Νικολά, ο οποίος αν και είναι μέλος στο διοικητικό συμβούλιο του οίκου Christie, θεωρείται πολύ νέος για να αναλάβει την εταιρεία.

Διαβάστε επίσης:

Φρανσουά Πινό vs Μπερνάρ Αρνό: Η «κόντρα» Gucci με Louis Vuitton για τα «χρυσά» ακίνητα

Gucci: Νέο deal με ακίνητα – Η Kering αγοράζει «χρυσό» κτίριο στο Μιλάνο έναντι 1,3 δισ. ευρώ

Μεταγραφή από τη Gucci, ο νέος δημιουργικός διευθυντής της Valentino