Ορατά είναι τα σημάδια της αποκλιμάκωσης των τιμών στα σούπερ μάρκετ στο πρώτο τρίμηνο του έτους με τη NielseniQ να υπολογίζει τον πληθωρισμό σε ποσοστό 1%.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που παρουσίασε χθες στο συνέδριο Food Retail o επικεφαλής της εταιρείας κ. Βάιος Δημοράγκας, με βάση τις μετρήσεις στις 10 πρώτες εβδομάδες του 2024 η αγορά των σούπερ μάρκετ αναπτύχθηκε με 3% σε επίπεδο τζίρου και 2% σε όγκο.

1

Σε ό,τι αφορά την εικόνα των δύο πρώτων εβδομάδων του Μαρτίου, εμφανίζεται για πρώτη φορά αρνητικό πρόσημο στη μέση εξέλιξη των τιμών (-1,8%) κάτι που δείχνει μια αρχή αποπληθωρισμού.

Στο αν η τάση αποκλιμάκωσης που καταγράφεται οφείλεται στα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης που ίσχυσαν από την 1η Μαρτίου ο κ. Δημοράγκας είπε ότι δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να αποδοθεί με βεβαιότητα σημειώνοντας ότι «είναι πολύ νωρίς για να εξαγάγουμε συμπεράσματα για τις επιπτώσεις αυτών των μέτρων αλλά είναι βέβαιο ότι από πλευράς ανάλυσης οι επόμενες εβδομάδες θα έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον».

Όπως αποτυπώνεται στις μετρήσεις, τον Ιανουάριο η εξέλιξη της μέσης τιμής ήταν στο +1,3%, τον Φεβρουάριο στο +0,6% για να καταλήξει στις δυο πρώτες εβδομάδες του Μαρτίου στο -1,8%.

Παρά το γεγονός ότι η αποκλιμάκωση των τιμών έχει αρχίσει να φαίνεται οι Έλληνες καταναλωτές είναι οι πλέον απαισιόδοξοι σχετικά με την προσωπική οικονομική τους κατάσταση φέτος.

Ετσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα Consumer Outlook το ποσοστό των καταναλωτών που αναφέρουν ότι τα οικονομικά τους είναι χειρότερα σε σχέση με την περσινή χρονιά είναι βελτιωμένο φέτος στο 53% ωστόσο είναι σχεδόν 20 μονάδες παραπάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Κάτι, που σύμφωνα με τον κ. Δημοράγκα, σημαίνει ότι οι Ελληνες είναι και παραμένουν σε μεγαλύτερη πίεση σε σχέση με τους άλλους καταναλωτές παγκοσμίως.

Εξάλλου μόλις δύο στους δέκα πιστεύουν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα είναι βελτιωμένη στο τέλος του χρόνου όταν διεθνώς το ποσοστό αυτό είναι στο 46%.

Το top 10 των ανησυχιών

Η αύξηση του κόστους ζωής και ειδικότερα η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα παραμένει και μάλιστα με ανοδικές τάσεις η νούμερο ένα ανησυχία των Ελλήνων καταναλωτών με το ποσοστό να είναι στο 54% σε σχέση με το 38% διεθνώς. Ειδικότερα το top 10 των ζητημάτων που ανησυχούν τους καταναλωτές είναι:

1. Η αύξηση του κόστους τροφίμων σε ποσοστό 54% έναντι 38% διεθνώς

2. Οι λογαριασμοί κοινής ωφέλειας σε ποσοστό 27% και μειωμένη ένταση από πέρυσι έναντι 19% παγκοσμίως

3. Ψηλά με μειωμένη ένταση σε σχέση με πέρυσι είναι και η γενικότερη οικονομική κατάσταση σε ποσοστό 18% από 17% παγκοσμίως

4. Μειωμένη είναι και η ανησυχία για την εργασιακή ασφάλεια ωστόσο παραμένει σε υψηλά επίπεδα (15%) και σημαντικά υψηλότερα τον ποσοστό που διαμορφώνεται διεθνώς και είναι 5%

5. Ενδιαφέρον έχει ότι στη λίστα μπαίνει και ο προβληματισμός για την εγκληματικότητα με ποσοστό 14% ενώ διεθνώς δεν συμπεριλαμβάνεται στο τοπ10 των ανησυχιών.

6. Το κόστος των καυσίμων και γενικότερα το μεταφορικό κόστος, σε ποσοστό 13% από 9% διεθνώς

7. Για τη διεθνή κατάσταση οι Έλληνες καταναλωτές ανησυχούν σε ποσοστό 11% έναντι 12% παγκοσμίως

8. Για την προσωπική ευημερία 9% έναντι 10% διεθνώς

9. Η στεγαστική κρίση σε ποσοστό 9% με ανοδική τάση ενώ διεθνώς δεν υπάρχει στη δεκάδα

10. Τα ζητήματα φροντίδας υγείας (εκτός Covid) σε ποσοστό 5% ενώ και αυτή η ανησυχία δεν υπάρχει στη δεκάδα σε διεθνές επίπεδο.

Οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά

Οι καταναλωτές έχουν προσαρμοστεί προκειμένου να ανταποκριθεί σε αυτές τις προκλήσεις, που έχουν έρθει μετά την οικονομική κρίση, στη συνέχεια με την κρίση της πανδημίας και την πληθωριστική πίεση κάνοντας μικρές ή μεγάλες αλλαγές, όπως το να περνάει περισσότερο χρόνο στο σπίτι βγαίνοντας λιγότερο έξω (54%), αξιοποιεί τη δυνατότητα εργασίας από το σπίτι (32%) είναι πιο προσεκτικός προκειμένου να αγοράζει τις ποσότητες που πραγματικά χρειάζεται αποφεύγει να πετάει φαγητό (67%) ενώ το 47% τρώει όλο και πιο συχνά τα περισσεύματα για να μην πετάει φαγητό, προσπαθεί να παίρνει προληπτικά μέτρα για την υγεία του (29%), είναι στρεσαρισμένο περισσότερο από ποτέ (48%) αλλά προσπαθεί να ελέγξει το αυξημένο άγχος της καθημερινότητας και της έλλειψης ισορροπίας προσωπικής και επαγγελματικής ζωής (28%).

Σε ό,τι αφορά τις αγορές του είναι προσεκτικός έχοντας γνώση των τιμών τις οποίες και συγκρίνει (69%), πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ με λίστα (62%) ενώ ενδιαφέρον έχει και μια νέα τάση, η οποία σύμφωνα με τον επικεφαλής της NielseniQ είναι να κάνει χρήση του κινητού του τηλεφώνου μέσα στο κατάστημα για να σιγουρευτεί ότι αγοράζει κάποιο προϊόν στη σωστή τιμή.

Διαβάστε επίσης

Σουζάνα Λασκαρίδη: eshop με σπιτικά αντικείμενα ντιζάιν