Ως «άχρηστος και τερατώδης, ντροπιάζοντας την ομορφιά του Παρισιού» είχε επικριθεί από συγγραφείς και καλλιτέχνες ο Πύργος του Άιφελ κατά την κατασκευή του, μεταξύ 1887 και 1889 σήμερα όμως, πυροδοτεί και πάλι διαμάχη, αλλά αυτή τη φορά για αντίθετους λόγους.

Γιατί τώρα, τόσο η κυβέρνηση όσο και συνδικαλιστικές ενώσεις εργαζομένων ισχυρίζονται, ότι η πόλη του Παρισιού έχει αποτύχει στη συντήρησή του, θέτοντας σε κίνδυνο την εθνική εικόνα. Τον Φεβρουάριο έτσι, μία απεργία έκλεισε το μνημείο για έξι ημέρες ενώ το προσωπικό είχε αποχωρήσει από τη θέση του νωρίτερα, στις 27 Δεκεμβρίου, ημερομηνία της επετείου από τον θάνατο του δημιουργού του πύργου Γκουστάβ Άιφελ, σε μια εποχή μάλιστα, που προσέρχονταν να το επισκεφθούν κατά μέσο όρο 20.000 τουρίστες την ημέρα. Ήδη εξάλλου, τα συνδικάτα απειλούν να επαναλάβουν τη δράση τους κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων το καλοκαίρι, όταν η πρωτεύουσα αναμένεται να υποδεχθεί περισσότερους από 15 εκατομμύρια επισκέπτες.

1

Στο μεταξύ, η υπουργός Τουρισμού Ολίβια Γκρεγκουάρ δήλωσε σε συνέντευξή της, ότι «Η διαχείριση του Πύργου του Άιφελ είναι καταστροφική», καταγγέλλοντας επιπροσθέτως, ότι «Η δήμαρχος του Παρισιού Αν Χιντάλγκο ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο, αλλά έχει αφήσει το σύμβολο της Γαλλίας σε άθλια κατάσταση».

Σκουριά και μόλυβδος

Σύμφωνα με τις καταγγελίες των εργαζομένων, ο Πύργος μέρα με τη μέρα σκουριάζει, κάτι που θα μπορούσε να γίνει μη αναστρέψιμο. Να σημειωθεί άλλωστε, ότι ο ίδιος ο Άιφελ  είχε ορίσει, ότι το μνημείο θα πρέπει να επισκευάζεται και να βάφεται κάθε επτά χρόνια. Όμως ο τελευταίος γύρος επεμβάσεων ολοκληρώθηκε πριν από 14 χρόνια ενώ οι  εργασίες, που ξεκίνησαν το 2019, καθυστέρησαν, λόγω της πανδημίας. Επίσης η ύπαρξη ανησυχητικών επιπέδων μολύβδου στην αρχική βαφή σήμαινε, ότι έπρεπε να αφαιρεθεί πριν ξεκινήσει η εφαρμογή της νέας.

Σκουριά στην μεταλλική κατασκευή
Σκουριά στην μεταλλική κατασκευή

Το αποτέλεσμα είναι, ότι ως σήμερα, μόνο το 30% του Πύργου έχει ξαναβαφτεί. Παράλληλα οι επιπλέον εργασίες για την αφαίρεση του μολύβδου αύξησαν το ετήσιο κόστος από 50 εκατομμύρια ευρώ σε 92 εκατομμύρια ενώ θεωρείται πιθανό, ότι μπορεί να φθάσει τα 130 εκατ. ευρώ.

Τα προβλήματα ωστόσο, οφείλονται σε μεγάλο βαθμό, σύμφωνα με τα γαλλικά Μέσα Ενημέρωσης στην διαμάχη, μεταξύ του δημοτικού συμβουλίου και της εταιρείας, που έχει αναλάβει με σύμβαση τη διαχείριση του Πύργου του Άιφελ. Η εταιρεία έχασε 100 εκατομμύρια ευρώ το 2020 και το 2021, όταν η κυβέρνηση διέταξε ένα κλείδωμα πολιτιστικών χώρων εξ αιτίας του Covid και τώρα εξετάζει το ενδεχόμενο να αυξήσει τις τιμές των εισιτηρίων κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων έως και 20% για να ανακτήσει ορισμένες από αυτές τις απώλειες.

Πολιτική αντιπαράθεση

Αλλά δεν είναι μόνον το ίδιο το μνημείο. Γιατί η υπουργός Τουρισμού καταγγέλλει επίσης, την εγκατάλειψη του πάρκου, που το περιβάλλει και την «ανασφάλεια γύρω από τον Πύργο», επικαλούμενη την δραστηριότητα «πορτοφολάδων και ατόμων που παίζουν παιχνίδια με χαρτιά».

Για να συναντήσει την αντίδραση ωστόσο, του αντιδημάρχου Τουρισμού του Παρισιού, που ισχυρίστηκε, ότι αυτοί οι παίκτες και οι μικροπωλητές «είναι σχεδόν μέρος της συνολικής εικόνας  και αν δεν υπάρχουν εκεί, κάτι θα λείπει». Αν και υποσχέθηκε, ότι η παρουσία της αστυνομίας θα ενισχυθεί κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων.

Μικροπωλητές γύρω από τον Πύργο
Μικροπωλητές γύρω από τον Πύργο

Αλλά ο πρόεδρος της εταιρείας διαχείρισης του μνημείου Ζαν Φρανσουά Μαρτέν ζήτησε «μόνιμη αστυνομική προστασία», καθώς «η ανασφάλεια έχει γίνει πραγματικό πρόβλημα για τους επισκέπτες και τους εργαζόμενους», όπως δήλωσε.

Στην «μάχη» μπήκε τέλος, και η νέα υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας, Ρασιντά Ντατί, η οποία με ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ζήτησε να χαρακτηριστεί ο Πύργος του Άιφελ και το πάρκο του ως ιστορικό μνημείο, κάτι που «θα επέτρεπε στο κράτος να διατάξει έργα έκτακτης ανάγκης». Κι αυτό, γιατί  «Σήμερα η προστασία του είναι ανεπαρκής», όπως σημείωσε.

Διαβάστε επίσης:

Παροξυσμός βρετανού βουλευτή: Αν τα Μάρμαρα σταλούν στην Ελλάδα δεν θα επιστρέψουν

Καρυάτιδες και αρχαίος ελληνικός ναός στη Νέα Υόρκη – Έργο μιας πρόωρα χαμένης φωτογράφου

«Το Σημάδι των Τεσσάρων»: Το χειρόγραφο του «Σέρλοκ Χολμς» για 1,2 εκατομμύρια δολάρια