Το Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς και οι Πρυτανικές αρχές, με διακριτικό αλλά και διακριτό τρόπο, απέτειναν την οφειλόμενη τιμή, γιατί η αιωνία μνήμη του πρέπει και θέλουμε να είναι σημείο αναφοράς και για τους ναυτιλιακούς οικονομολόγους αλλά και για το ναυτιλιακό επιχειρείν.

“Δυστυχώς δεν μας δόθηκε η δυνατότητα να ακούσουμε την διάλεξη με την οποία θα επιχειρούσε να μεταλαμπαδεύσει την σοφία και εμπειρία του από μια υποδειγματική επιχειρηματική δραστηριότητα στη θαλάσσια βιομηχανία…”, τονίζει το Πανεπιστήμιο Πειραιώς και προσθέτει: “Όμως το αποτύπωμα της λαμπρής του πορείας παραμένει ανεξίτηλο…”

Σε μια σεπτή τελετή, οικογενειακού χαρακτήρα, στα γραφεία του Ομίλου Αγγελικούση, παραδόθηκαν τα συνοδευτικά του τίτλου του Επίτιμου διδάκτορα του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών  του Παν/μιου Πειραιά το (το δίπλωμα του επίτιμου διδάκτορα Ιωάννη Αγγελικούση σε Πάπυρο και το σχετικό επιτηβένιο), στην σύζυγο του, Ελίζαμπεθ, στην κόρη του, Μαρία Αγγελικούση, τους στενούς του συνεργάτες και τους 4 CEOs του Ομίλου.

Ο Γιάννης Αγγελικούσης έφυγε από τη ζωή στις 10 Απριλίου του 2021.

Ένας άνθρωπος από τα σύμβολα της ελληνικής ναυτιλίας. Από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές (και σταθερά ανάμεσα στους 10 μεγαλύτερους στον κόσμο), υποστηρικτής μέχρι το τέλος της επιχειρηματικής του ζωής της ελληνικής σημαίας, των Ελλήνων ναυτικών και εν γένει των πληρωμάτων που είχε στα πλοία του.

Ήταν στο δεύτερο δεκαπενθήμερο Νοεμβρίου του 2019 όταν, εκ μέρους του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών, του απεστάλη μια επιστολή από τρία μέλη του ΔΕΠ για μια συνάντηση μαζί του. Ήταν τότε, ο καθηγητής κος Θεοτοκάς Ιωάννης, ο Πρόεδρος του Τμήματος καθηγητής κος Παντουβάκης Άγγελος και ο Κοσμήτορας της Σχολής Ναυτιλίας & Βιομηχανίας καθηγητής κος Χλωμούδης Κων/νος.

Με την επιστολή του γνωστοποιούσαν την πρόθεση τους να προτείνουν, στη Γενική Συνέλευση του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών, την αναγόρευση του σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος, αναγνωρίζοντας την ιδιαίτερη και χαρακτηριστική συμβολή του στην ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας και οικονομίας.

Ταυτοχρόνως του εξηγούσαν πως ο θεσμός του Επίτιμου Διδάκτορα αποτελεί κορυφαία αναγνώριση, από την επιστημονική κοινότητα του Τμήματος, της συμβολής διακεκριμένων προσωπικοτήτων στην πρόοδο των σπουδών και της έρευνας στη Ναυτιλία και στη γενικότερη πρόοδο του κλάδου και της οικονομίας και ότι η αναγόρευση πραγματοποιείται σε επίσημη τελετή, με βάση τελετουργικό που περιγράφεται στον Κανονισμό Λειτουργίας του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Και κατέληγαν, πως εφόσον συμφωνεί με την πρωτοβουλία τους αυτή, ότι θα ήθελαν μια συνάντηση μαζί του ώστε να του παρουσιάσουν αναλυτικά τη διαδικασία και να συζητήσουν για την υλοποίησης της.

Η συνάντηση ορίστηκε και πραγματοποιήθηκε μια Παρασκευή μεσημέρι στο εμβληματικό κτίριο της Εταιρείας του.

Αφού αναφέρθηκαν στο σκοπό της επίσκεψης, ο αείμνηστος ρώτησε διερευνητικά τι θα προσέφερε αυτό στο Ίδρυμά τους. Στη συζήτηση, τους διευκρίνισε ότι σπούδασε σε ελληνικό πανεπιστήμιο και πήρε εφόδια και αξίες χρήσιμες για την πορεία του. Υπό αυτή την έννοια αναγνωρίζει και την προσπάθεια που καταβάλει το Τμήμα τους, μιας και ένας μεγάλος αριθμός νέων στελεχών της Εταιρείας του προέρχεται από το Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, γεγονός που του έδινε τη δυνατότητα να αξιολογεί τη δική τους εργασία.

Ακολούθησε μια γενική συζήτηση για τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας και αναφέρθηκε πως “…αν και ήταν ο πρώτος από τους Έλληνες που αξιοποίησε τις δυνατότητες χρηματοδότησης των επιχειρηματικών του βημάτων από τα διεθνή χρηματιστήρια, είναι πεπεισμένος ότι διαχείριση πλοιοκτησίας και χρηματιστήριο δεν έχουν συνήθως συμβατή σχέση…”. Του ζητήθηκε ακριβώς αυτό να είναι και το θέμα της εισήγησής του, στην τελετή και συμφωνήθηκε να ξεκινήσουν οι απαιτούμενες διαδικασίες.

Ακολούθησε μια ξενάγηση σε κάποια γραφεία του ορόφου, εξηγώντας στους τρεις καθηγητές διάφορα θέματα, κάνοντας ταυτόχρονα και κάποιες εμβόλιμες ερωτήσεις σε αυτούς, θέλοντας περισσότερο να δει αντανακλαστικά τους αλλά και προθέσεις τους, μιας και στην ουσία παρά τις απαιτούμενες συστάσεις από συνεργάτες του, που γνώριζαν τα μέλη ΔΕΠ, για πρώτη φορά βρισκόταν σε άμεση επαφή μαζί τους.

Οι τρεις καθηγητές έφυγαν από τη συνάντηση έχοντας κερδίσει την εκτίμησή του, αλλά ταυτοχρόνως έχοντας δει και αναγνωρίσει το μεγαλείο του ανθρώπου, αλλά και την αίσθηση του ρεαλισμού και της κοινωνικής ευθύνης του επιχειρηματία.

Στις 5ης Μαρτίου 2020 η Γενική Συνέλευση του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών αποφασίζει ομοφώνως να αποδεχθεί την εισήγηση των τριών καθηγητών που είχε ως επισυνάπτεται ακολούθως.

Ακολούθησε Συνεδρίαση της Συγκλήτου η οποία ομοφώνως αποδέχθηκε την εισήγηση του Τμήματος και έμενε να προσδιοριστούν πλέον οι ημερομηνίες και οι διαδικασίες για την τελετή ανακήρυξης του Αγγελικούση Ιωάννη ως Επίτιμου διδάκτορος του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών.

“… Σύμφωνα με το άρθρο 21 του Ν. 4485/17 (ΦΕΚ 114/τ. Α΄/4-8-2017), η Συνέλευση του Τμήματος έχει την αρμοδιότητα να εισηγηθεί στη Σύγκλητο την απονομή τίτλου Επίτιμου Διδάκτορα.

Οι κάτωθι υπογεγραμμένοι μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών, Χλωμούδης Κωνσταντίνος, Κοσμήτορας της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας του Παν/μιου Πειραιώς, Παντουβάκης Άγγελος, Πρόεδρος του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Παν/μιου Πειραιώς και Θεοτοκάς Ιωάννης, αναλαμβάνουμε την πρωτοβουλία να προτείνουμε στη Γεν. Συνέλευση του Τμήματος να απονεμηθεί ο τίτλος του Επίτιμου Διδάκτορα του Τμήματος στον κο Ιωάννη Αγγελικούση.

Έχουμε την τιμή να προτείνουμε την αναγόρευση του κου Ιωάννη Αγγελικούση σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματός μας.

O  I. Αγγελικούσης (γεν. 1948). Σπούδασε Οικονομικά στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΑΣΟΕΕ) και στο Sloan Business School του ΜΙΤ. Μετά την αποφοίτησή του εργάστηκε για μικρό χρονικό διάστημα στη Νέα Υόρκη και στη συνέχεια εντάχθηκε στην οικογενειακή επιχείρηση διαχείρισης πλοίων ξηρού φορτίου Anangel Shipping, η οποία είχε ιδρυθεί από τον πατέρα του Αντώνη Αγγελικούση. Μετά το θάνατο του πατέρα του, το 1989, αναλαμβάνει τη διοίκηση της επιχείρησης και κατορθώνει να αυξήσει το στόλο της και να επεκταθεί στη διαχείριση πλοίων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας όπως επίσης και να διαφοροποιήσει τις ναυτιλιακές δραστηριότητές της. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, το 1992, επεκτείνει τις δραστηριότητες του και στην αγορά του υγρού φορτίου με την διαχείριση σημαντικού στόλου δεξαμενόπλοιων και σε σύντομο χρονικό διάστημα εδραιώνει τη θέση και στην αγορά αυτή.

Από το 2002 ο οικογενειακός όμιλος διαχωρίζεται μεταξύ του Ι. Αγγελικούση και της αδελφής του Άννας Αγγελικούση. Ο κος Ι. Αγγελικούσης παραμένει επικεφαλής του Ομίλου Αγγελικούση, ο οποίος περιλαμβάνει τις εταιρίες Anangel Shipping, με στόλο πλοίων ξηρού φορτίου, και Kristen Navigation.

Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 ο κος Ιωάννης Αγγελικούσης γίνεται από τους πρώτους πλοιοκτήτες που επεκτείνονται στην αγορά των εξειδικευμένων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, δημιουργώντας την εταιρεία Maran Gas, η οποία σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα δημιουργεί στόλο πλοίων νέας ναυπήγησης, εδραιώνοντας τη θέση της στην αγορά. Στην πορεία η δομή Ομίλου μεταβάλλεται και πλέον, η διαχείριση του στόλου γίνεται από τρεις εταιρείες των οποίων το πρώτο συνθετικό του ονόματος τους είναι “Maran”: “Maran Dry” για τα πλοία ξηρού φορτίου, “Maran Tankers” για τα δεξαμενόπλοια, “Maran Gas” για τα πλοία LNG. Σταδιακά ο διαφοροποιημένος στόλος αυξάνεται και γίνεται ο μεγαλύτερος στο πλαίσιο της ελληνόκτητης ναυτιλίας και ένας από τους μεγαλύτερους στόλους ανεξάρτητων πλοιοκτητών παγκοσμίως. Θεωρείται, μάλιστα, ότι κατέχει ηγετικές θέσεις σε όλες τις κατηγορίες χωρητικότητας όχι μόνο σε όρους μεγέθους, αλλά και σε όρους λειτουργικής απόδοσης.

Σήμερα ο όμιλος διαχειρίζεται 131 πλοία μεταφορικής ικανότητας 24,5 εκ. dwt και έχει υπό ναυπήγηση 22 πλοία, απασχολεί σχεδόν 6.000 εργαζόμενους από τους οποίους το 91,5% είναι πληρώματα των πλοίων.

Διατηρεί το κέντρο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Καλλιθέα Αττικής, σε ένα πρωτοποριακό βιοκλιματικό κτίριο που σχεδιάστηκε για τις ανάγκες του Ομίλου.

Ο κος Ιωάννης Αγγελικούσης αντιμετωπίζεται ως ηγετική μορφή από την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, καθώς, οι επιχειρηματικές κινήσεις του υπήρξαν, κατά κανόνα, ιδιαίτερα επιτυχημένες. Στα στοιχεία της επιχειρηματικής φιλοσοφίας του, τα οποία θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για την κατανόηση των πρωτοποριακών και καινοτόμων κινήσεων του, μεταξύ των άλλων, περιλαμβάνονται:

  • Έμφαση στην ποιότητα διαχείρισης, την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος, με στόλο υψηλών προδιαγραφών, νέας ναυπήγησης, την ανάπτυξη αντίστοιχων συστημάτων διοίκησης και την πιστοποίησή τους από αναγνωρισμένους νηογνώμονες. Πρέπει να τονιστεί ότι διαχρονικά, για την επέκταση του στόλου των εταιρειών του Ομίλου ο κος Ι. Αγγελικούσης επιλέγει τη ναυπήγηση πλοίων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μόνο στα ναυπηγεία Daewoo της Κορέας έχουν ναυπηγηθεί για τις εταιρείες του περισσότερα από 100 πλοία.
  • Υποστήριξη της ελληνικής σημαίας. Σχεδόν το σύνολο του στόλου του είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο, παραμένοντας σταθερά η εταιρεία με τον μεγαλύτερο στόλο υπό την ελληνική σημαία.
  • Έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα τόσο στα πλοία, όσο και στα γραφεία της επιχείρησης που είναι εγκατεστημένα στην Ελλάδα και επένδυση στη διαρκή αναβάθμιση της εκπαίδευσης του.
  • Πίστη στους Έλληνες ναυτικούς τους οποίους θεωρεί ποιοτικούς και έναν από τους παράγοντες στους οποίους στηρίζεται η υψηλότερη απόδοση του στόλου του. Στο πλαίσιο αυτό, η στελέχωση των γραφείων των εταιρειών του Ομίλου στηρίζεται για συγκεκριμένες θέσεις που σχετίζονται με τη διαχείριση των πλοίων αξιωματικούς που έχουν υπηρετήσει στα πλοία του Ομίλου.
  • Υποστήριξη της ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Ο Όμιλος Αγγελικούση αποτελεί σταθερά τον μεγαλύτερο υποστηρικτή των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού της χώρας, αφού, μεγάλος αριθμός σπουδαστών εκτελεί τα εκπαιδευτικά ταξίδια στα πλοία του.
  • Ενώ υπήρξε πρωτοπόρος στα τέλη της δεκαετίας του 1980 με την εισαγωγή της εταιρείας Anangel American Shipholding από το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, λειτούργησε αντίθετα από την τάση της εποχής (τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 2000, όταν σειρά ναυτιλιακών επιχειρήσεων, ελληνόκτητων και άλλων, επέλεγε την είσοδο στο χρηματιστήριο) και επέλεξε την έξοδό της από το χρηματιστήριο και τη διατήρηση οικογενειακού χαρακτήρα του ομίλου.

Συνοψίζοντας, ο κος Ι. Αγγελικούσης αποτελεί ηγετική προσωπικότητα με επιχειρηματική εμβέλεια που αναγνωρίζεται ευρέως από την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα. Άλλωστε, συγκαταλέγεται επί σειρά ετών στην πρώτη δεκάδα των 100 ισχυρών προσωπικοτήτων της παγκόσμιας ναυτιλίας, με βάση την ανάλυση της Lloyd’s List. Με τη δράση του έχει συμβάλλει πολλαπλά στην ανάπτυξη της ελληνόκτητης ναυτιλίας και της ελληνικής οικονομίας, όπως επίσης και στην ανάπτυξη του ανθρώπινου παράγοντα στον κλάδο της ναυτιλίας. Η επιχειρηματική του δραστηριότητα διατηρεί και αναδεικνύει την ελληνική ταυτότητά της, είτε μέσω της ελληνικής σημαίας που φέρουν τα πλοία, είτε μέσω της απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών σε αυτά, είτε μέσω της διατήρησης της κέντρων διαχείρισης του στόλου στην Ελλάδα.

Εκτός όμως από την επιτυχημένη επαγγελματική πορεία του ο κος Αγγελικούσης διακρίνεται για την σημαντική κοινωνική του προσφορά στους χώρους της παιδείας, της έρευνας και του πολιτισμού.

Μέσω του Ιδρύματος Αντώνιος και Ιωάννης Αγγελικούσης (πρόκειται για κοινωφελές Ίδρυμα), το οποίο συστάθηκε το 2013, ενισχύει το έργο Ιδρυμάτων και Οργανισμών κοινωνικής πρόνοιας, Δήμων και εκκλησιαστικών και στηρίζει σταθερά τη Δημόσια Υγεία μέσω της ανακαίνισης νοσοκομειακών μονάδων και της αναβάθμισης τεχνολογικού εξοπλισμού των Δημόσιων Νοσοκομείων. Παράλληλα, «αγκαλιάζει» τις προσπάθειες μαθητών και καθηγητών στον τομέα της εκπαίδευσης για εκσυγχρονισμό των μεθόδων διδασκαλίας μέσω της χορήγησης υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Σημαντική, επίσης, είναι και η χορήγηση της υποτροφίας “Antonios and Ioannis Angelicoussis Fellowship Fund” στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης (ΜΙΤ) που αφορά στο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών MBA δύο τουλάχιστον Ελλήνων υποτρόφων κατ’ έτος.

Ο κος Ι. Αγγελικούσης διακρίνεται από ιδέες σύγχρονες, ενθαρρύνει την καινοτομία, την εκπαίδευση και την έρευνα. Αντιλαμβάνεται ότι η εμπέδωση της κοινωνικής συνοχής θα προκύψει από την εκπαίδευση και γενικότερα από τη διαρκή μόρφωση ευρύτερων τμημάτων της κοινωνίας.

Το Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών, το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, αλλά και η χώρα μας έχουμε ανάγκη αναγνώρισης και ανάδειξης προσωπικοτήτων όπως αυτή του Ι. Αγγελικούση.

Το προοδευτικό του πνεύμα , η κοινωνική του ευαισθησία, η οξυδέρκεια, ο δυναμισμός, το πάθος και η διορατικότητα του πρέπει να εμπνέουν και να αποτελούν παράδειγμα για την κοινωνία μας.

Θέλοντας να τιμήσουμε τον κο Ι. Αγγελικούση και το συνολικό του έργο, προτείνουμε στη Γεν. Συνέλευση του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών την αναγόρευσή του σε Επίτιμο Διδάκτορα.…”

Διαβάστε επίσης

Γιώργος Προκοπίου: Το Forbes υπολογίζει την περιουσία στα 2,6 δισ. δολάρια, ενώ ναυπηγεί 66 πλοία αξίας 3,86 δισ. δολαρίων

Άλλο ένα πλοίο για τη Neda Maritime της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου

Εντοπισμός και διάσωση 4 ατόμων και σύλληψη του διακινητή τους στη Σάμο