ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Σε ελληνικά χέρια περνά και πάλι η ναυτιλιακή Eagle Bulk μετά από 10 και πλέον χρόνια.
Η εταιρεία που εισήχθη στο αμερικανικό χρηματιστήριο το 2005, με βασικό μέτοχο και επικεφαλής τον Σοφοκλή Ζούλα, πέρασε δια πυρός και σιδήρου πριν καταλήξει στην Star Bulk του Πέτρου Παππά.
Η νέα εταιρεία μαμούθ της αγοράς ξηρού φορτίου, θα έχει στόλο 167 φορτηγών πλοίων μεγάλης και μεσαίας χωρητικότητας και αξία 2,7 δισ. δολάρια (η κεφαλαιοποίηση της Star Bulk ανέρχεται στα 2 δισ. δολάρια και της Eagle στα 700 εκατ. δολάρια).
H Eagle Bulk, εστιάζει αποκλειστικά στο τμήμα πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου μεσαίου μεγέθους και διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους Supramax/Ultramax στον κόσμο, με 52 bulkers, συνολικής χωρητικότητας 3,2 εκατ. dwt με μέσο όρο ηλικίας 10 έτη.
Έχει έδρα στο Στάμφορντ του Κονέκτικατ και γραφεία στη Σιγκαπούρη και την Κοπεγχάγη.
Στο χείλος της καταστροφής
Ξεκίνησε την πορεία της σε μία ιδιαίτερα θετική συγκυρία για την ναυτιλία, καθώς το 2005 υπήρξε κύμα δημοσίων εγγραφών ναυτιλιακών εταιρειών στο αμερικανικό χρηματιστήριο, και βρέθηκε στο χείλος της καταστροφής όταν η παγκόσμια ύφεση προκάλεσε αστάθεια και αβεβαιότητα στη ναυτιλιακή αγορά.
Η κατάρρευση της νοτιοκορεάτικης Korea Line Corp το 2011, στην οποία η Eagle Bulk είχε ναυλώσει μεγάλο αριθμό των πλοίων της, επέφερε μεγάλο πλήγμα στα οικονομικά της εταιρείας.
Κατέληξε σε ζημιές και υψηλά χρέη τα οποία δεν κατάφερε να διευθετήσει, με αποτέλεσμα ο μετοχικός έλεγχος της να περάσει στην Oaktree Capital Management. Η οποία απομάκρυνε τον Σοφοκλή Ζούλα από την θέση του προέδρου.
Το 2015, μετά από την αποχώρηση του εφοπλιστή και του αδελφού του Αλέξη Ζούλα, που ήταν οικονομικός διευθυντής, από την ναυτιλιακή, τα ηνία της ανέλαβε ως CEO ο Gary Vogel. Ο οποίος κατάφερε να την οδηγήσει στην ανάκαμψη.
Στο στόχαστρο των Ελλήνων εφοπλιστών
Το 2023 η Eagle Bulk βρέθηκε στο στόχαστρο αρκετών Ελλήνων εφοπλιστών, που ήθελαν να ισχυροποιήσουν την θέση του στην αγορά ξηρού φορτίου.
Το περσινό καλοκαίρι, η Danaos Corporation του εφοπλιστή Γιάννη Κούστα, αιφνιδίασε την αγορά αποκαλύπτοντας ότι κατείχε το 9,99% της Eagle Bulk, το οποίο συγκέντρωσε σταδιακά και αθόρυβα. Ποσοστό που στην συνέχεια αύξησε στο 16,7%.
Ακολούθησε η είσοδος της Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτίδη στην αμερικανική εισηγμένη, με ποσοστό 14,99%.
Την ίδια ώρα, η Oaktree Capital Management, ο μεγαλύτερος μέτοχος της εισηγμένης αποφάσισε να αποχωρήσει από το μετοχικό της κεφάλαιο, πουλώντας πίσω σε αυτήν 3,8 εκατομμύρια μετοχές, ποσοστό 28%, έναντι συνολικού τιμήματος περίπου 219,3 εκατομμυρίων δολαρίων.
Κίνηση που προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Γιάννη Κούστα, ο οποίος με επιστολή του, επισήμανε ότι η Eagle Bulk αγόρασε ολόκληρο το μερίδιο 28% της Oaktree στην εταιρεία με προσαύξηση 35% χωρίς να ζητήσει προηγούμενη έγκριση από τους μετόχους, αμφισβητώντας ότι η κίνηση αυτή ήταν επωφελής για αυτούς.
Η αστάθεια που προκάλεσε η αποπένδυση της Oaktree από την αμερικανική εταιρεία μετά από μία δεκαετία, πυροδότησε σειρά εξελίξεων. Καθώς τότε, κατά πληροφορίες, ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις της με την Star Bulk, με το deal, ωστόσο, να κλείνει αρκετούς μήνες αργότερα.
Μάλιστα, καθώς η συμφωνία των δύο εταιρειών έπρεπε να εξασφαλίσει την έγκριση των μετόχων της Eagle για να ολοκληρωθεί και με δεδομένο ότι πάνω από το 31% του μετοχικού της κεφαλαίου ανήκε στους κ.κ. Κούστα και Παναγιωτίδη, όλα τα ενδεχόμενα ήταν ανοιχτά.
Ωστόσο, δύο μήνες πριν από την συνέλευση που θα όριζε την τύχη του μεγάλου deal, τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, η Oaktree Capital Management έκανε και πάλι την εμφάνιση της.
Μέσω χρεογράφων μετατρέψιμων σε μετοχές (convertible notes) επέστρεψε στην Eagle Bulk με ποσοστό 9,96%. Με πηγές της αγοράς, να αποδίδουν την κίνηση αυτή στην διάθεση του private equity να λάβει μέρος στην ψηφοφορία των μετόχων, της 5ης Απριλίου, στηρίζοντας την συγχώνευση.
Άλλωστε, το fund εκτός από μακροχρόνιος επενδυτής της Eagle Bulk, υπήρξε επί σειρά ετών μεγαλομέτοχος και της Star Bulk, στην οποία διατηρεί ακόμη ποσοστό συμμετοχής.
Εκτός από τους 3 εφοπλιστές που έκαναν γνωστή την διάθεση τους να αποκτήσουν μερίδιο στην Eagle, υπήρξε και μία ακόμη ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή που δραστηριοποιείται στην αγορά ξηρού φορτίου και εκδήλωσε ενδιαφέρον για τον ισχυρό στόλο της εταιρείας.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το tradewinds, πρόταση για την εξαγορά της Eagle Bulk είναι κάνει και η Diana Shipping της Σεμίραμις Παληού, με συνδυασμό μετρητών και μετοχών. Την οποία η Eagle απέρριψε.
Ποια είναι η Star Bulk
O Πέτρος Παππάς ίδρυσε την Star Bulk του 2006, προχωρώντας με το δόγμα: «Δώσε μου ένα πλοίο και θα κινήσω τη γη». To 2007 οι μετοχές της εταιρείας του άρχισαν να διαπραγματεύονται στην αγορά του Nasdaq, με τον στόλο της να αριθμεί 13 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Πριν καταλήξει στην ηχηρή συμφωνία με την Eagle Bulk που τάραξε τα νερά της παγκόσμιας ναυτιλίας, ο έμπειρος πλοιοκτήτης είχε πραγματοποιήσει εδώ πολλά άλλα σημαντικά deals την τελευταία δεκαετία, που είχαν στόχο την ισχυροποίηση της ναυτιλιακής του.
Bάζοντας στο στόχαστρο άλλοτε κάποια πλοία και άλλοτε ολόκληρους στόλους. Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις χρησιμοποίησε εκτός από μετρητά και τις μετοχές της Star Bulk για την επίτευξη των συμφωνιών. Όπως έπραξε και στην πρόσφατη συμφωνία με την Eagle Bulk.
Το 2014, η Star Bulk συγχωνεύτηκε με την ιδιωτική εταιρεία του κ. Παππά, Oceanbulk, δημιουργώντας ένα ισχυρό σχήμα με αξία 1 δισ. δολάρια και στόλο 69 πλοία, τα 32 στο νερό και τα 37 υπό κατασκευή.
Στην νέα εταιρεία, ο μεγαλύτερος ιδιώτης επενδυτής ήταν η Oaktree Capital Management με ποσοστό 61,3%, ενώ ο Πέτρος Παππάς είχε το 12,5%.
Δύο μήνες μετά ακολούθησε νέα συμφωνία του εφοπλιστή, που αφορούσε στην εξαγορά 34 πλοίων της επίσης εισηγμένης Excel Maritime, της εταιρίας που ίδρυσε ο Γαβριήλ Παναγιωτίδης και από την οποία είχε τότε αποχωρήσει.
To τίμημα της συμφωνίας ύψους 635 εκατ. δολαρίων, περιλάμβανε μετρητά και μετοχές, με την Excel να αποκτά το 26,4% των μετοχών της Star Bulk.
O συνολικός στόλος της εταιρείας του Πέτρου Παππά εκτινάχθηκε στα 103 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 11.850.000 τόνων.
Ακολούθησαν άλλες, μικρότερες συμφωνίες, που ενίσχυσαν περαιτέρω την δυναμική της.
To 2018 η Star Bulk εξαγόρασε 16 φορτηγά πλοία εταιρειών που συνδέονταν με τις Augustea Atlantica SpA και York Capital Management, μέσω μίας συναλλαγής που περιλάμβανε μετρητά και μετοχές της ναυτιλιακής, που αντιστοιχούσαν περίπου στο 14,1% του μετοχικού της κεφαλαίου.
Τον Αύγουστο του ίδιου έτους συμφώνησε με τη γερμανική E.R. Capital Holding GmbH & Cie. KG την εξαγορά τριών φορτηγών πλοίων εντός του 2018 και την option εξαγοράς τεσσάρων επιπλέον πλοίων το 2019 -τελικά αγόρασε τα τρία. Για την αποπληρωμή των τριών πρώτων πλοίων η συμφωνία περιλάμβανε 41,7 εκατ. δολάρια σε μετρητά και έκδοση 1,34 εκατ. κοινών μετοχών της Star Bulk.
Η συγκεκριμένη συναλλαγή ήταν ύψους 139,5 εκατ. δολαρίων, εκ των οποίων τα 80 εκατ. δολάρια μετρητά και τα υπόλοιπα με τη διάθεση 4,503 εκατ. κοινών μετοχών της Star Bulk.
Το επόμενο χτύπημα ήρθε τον Φεβρουάριο του 2021. Προχώρησε στην απόκτηση ακόμα επτά σύγχρονων πλοίων από την Scorpio Bulkers, τα οποία πήρε με την μέθοδο του leasing, με τις υποχρεώσεις των πλοίων να ανέρχονται στα 102,3 εκατ. δολάρια.
H Star Bulk διαχειρίζονταν πλέον στόλο με 126 φορτηγά πλοία.
Σήμερα, έχοντας προχωρήσει σε αρκετές κινήσεις αναδιάρθρωσης του στόλου της, με πωλήσεις παλαιότερης κατασκευής πλοίων και νέες παραγγελίες, διαθέτει, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, 113 bulk carriers, ενώ έχει υπό κατασκευή άλλα 9 πλοία, η παράδοση των οποίων θα ξεκινήσει φέτος και θα ολοκληρωθεί το 2026.
Ο ισχυρός εφοπλιστής
Ο Πέτρος Παππάς, γεννήθηκε το 1953 στην Κωνσταντινούπολη, μεγάλωσε στην Αθήνα και σπούδασε στις ΗΠΑ.
Είναι φανατικός οπαδός της ΑΕΚ, ενώ συμμετείχε ενεργά για αρκετά χρόνια στο διοικητικό συμβούλιο της ΠΑΕ ΑΕΚ και είναι ιδρυτικό μέλος της Δικέφαλος 1924 Α.Ε.
Τα πρώτα του βήματα στη ναυτιλία τα έκανε τη δεκαετία του ’80, με τον άλλο ισχυρό εφοπλιστή, τον Γιώργο Οικονόμου, με τον οποίο γνωρίζονται από παιδιά και ήταν συμμαθητές στο Κολέγιο Αθηνών.
Ο Γιώργος Οικονόμου πούλησε ένα διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη έναντι 396.000 δολαρίων ενώ ο Πέτρος Παππάς έβαλε από τα προσωπικά του χρήματα 700.00 δολάρια. Παράλληλα, πήραν δάνειο από τον πατέρα του δεύτερου και κάποια οικονομική βοήθεια από φίλους τους, προκειμένου να αγοράσουν το πρώτο τους πλοίο.
Μετά την κρίση του ’80 η ναυτιλιακή βιομηχανία άρχισε να ανακάμπτει βοηθώντας τους δύο συνεταίρους να αναπτυχθούν.
Στη συνέχεια ο Πέτρος Παππάς αποφάσισε να αποχωρήσει κεφαλαιοποιώντας τα κέρδη του και να ακολουθήσει την δική του πορεία στον κλάδο.
Ο Έλληνας εφοπλιστής βρίσκεται επί 11 συναπτά έτη, στις κορυφαίες θέσεις της Lloyd’s List με τα 100 επιδραστικότερα πρόσωπα στο παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας.
Έχει δύο παιδιά, τη Μιλένα και τον Αλέξανδρο, οι οποίοι ασχολούνται με την ναυτιλιακή εταιρεία.
Διαβάστε ακόμη:
Πέτρος Παππάς: Λευκός καπνός για την συγχώνευση της Eagle Bulk με την ελληνική Star Bulk
Η Oaktree, ο Δον Κορλεόνε και η συγχώνευση της Eagle Bulk με την Star Bulk του Πέτρου Παππά
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ταξί: Διετής παράταση στις προθεσμίες με τα όρια ηλικίας απόσυρσης στις περιοχές που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης
- ΤτΕ: Αυξημένο πρωτογενές πλεόνασμα στα 7,5 δισ. ευρώ για τον κρατικό προϋπολογισμό
- ΙΕΑ: Ρεκόρ θα σημειώνει η παγκόσμια ζήτηση για άνθρακα έως το 2027
- Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών για ΣτΕ: Αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και αδυναμία πρόσβασης στις αποφάσεις