«Αν μία γυναίκα είναι επικεντρωμένη στους στόχους της, δεν υπάρχει περίπτωση να μην επιτύχει», αναφέρει μεταξύ άλλων στο mononews.gr, η βραβευμένη ψιμυθιολόγος και μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, Nikoletta Skarlatos.

Η ελληνικής καταγωγής Nikoletta Skarlatos, γνωστή για τη συμμετοχή της ως συντελεστής στις σειρές ταινιών «Αγώνες πείνας» και «Πειρατές της Καραϊβικής», ανήκει στις γυναίκες που δεν αποδέχονται τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις. Όπως μας διευκρινίζει μεταξύ άλλων στη συνέντευξη που ακολουθεί «υπάρχουν στερεότυπα και προκαταλήψεις που ‘’ζουν’’ εσωτερικά και πεθαίνουν, όταν οι γυναίκες βρίσκουν τον πραγματικό τους εαυτό» για να μας εξηγήσει στη συνέχεια ότι «αν πιστέψεις στα στερεότυπα, τότε θα μείνεις σε αυτά».

1

Έχοντας χτίσει μία λαμπρή καριέρα στο Χόλυγουντ στη βιομηχανία του κινηματογράφου, η Nikoletta Skarlatos από πολύ νωρίς αντιλήφθηκε ότι μία γυναίκα οφείλει να έχει αποφασιστικότητα και να θέτει τον εαυτό της ψηλά για να αναγνωριστεί η αξία της, διεκδικώντας ισότιμες ή ακόμα και μεγαλύτερες αμοιβές αν ξεπεράσει έναν άνδρα.

Παράλληλα, τονίζει ότι «Δεν υπάρχει όριο στο πόσο ψηλά στην ιεραρχία μπορεί να  φτάσει μια γυναίκα, εκτός αν θέσει η ίδια όριο για τον εαυτό της», ενώ εξηγεί ότι «όταν διαπρέπεις ανάμεσα στους καλύτερους επιστήμονες, δημοσιογράφους, μουσικούς, ηθοποιούς, ψιμυθιολόγους κ.λπ., κανέναν δεν τον ενδιαφέρει το φύλο σου».

Αυτά και άλλα πολλά αναφέρει και κατά τη διάρκεια των διαλέξεών της σε όλον τον κόσμο, παρακινώντας τις γυναίκες να διεκδικήσουν τη θέση που τους αξίζει.

Σε ένα διάλειμμα από τις επαγγελματικές της υποχρεώσεις, η Nikoletta Skarlatos βρέθηκε στην Ελλάδα και συναντηθήκαμε μαζί της στην Καισαριανή, όπου μας μίλησε για τη δική της «Μάχη με τα στερεότυπα», τα βιώματά της και το πώς μία γυναίκα μπορεί να ξεπεράσει κάθε είδους προκατάληψη.

Nikoletta Skarlatos

– Υπάρχει ισότητα μεταξύ των φύλων; Δίνονται ίσες ευκαιρίες και η κοινωνία αντιμετωπίζει το ίδιο γυναίκες και άντρες; Αν όχι, πού οφείλεται αυτό;

Ν.Σ.: Εργάζομαι στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Έχω επιτύχει ένα επίπεδο ειδικοτήτων, στο προσθετικό μακιγιάζ, που συνήθως είναι ένα ανδροκρατούμενο πεδίο. Δεν υπάρχουν πολλές γυναίκες σε αυτό το πεδίο και οι άνδρες δεν είναι και τόσο χαρούμενοι για αυτό. Ωστόσο, ήμουν πολύ επίμονη, πιστεύω πως το ο,τιδήποτε είναι εφικτό να συμβεί και έτσι έφτασα σε αυτό το επίπεδο επιτευγμάτων.

Δεν ήταν εύκολο, αλλά όταν δουλεύω απαιτώ ισότιμη ή μεγαλύτερη αμοιβή. Ανέκαθεν ήμουν πολύ ειλικρινής σχετικά με αυτό το επίπεδο ισότητας από την άποψη του προϊόντος που παράγω στον κινηματογράφο και ευρύτερα στον κόσμο. Σκέφτομαι ότι αυτού του είδους οι αντιλήψεις και οι απόψεις διαπερνούν κάθε βιομηχανία και όλα τα επίπεδα της ζωής. Είναι ενός είδους αντίληψη την οποία πιστεύω ότι όλες οι γυναίκες πρέπει να την υιοθετήσουν.

Είσαι Ελληνίδα και είμαι Ελληνίδα. Ίσως τώρα από τη διασπορά, αν και μεγάλωσα στη Νότια Ελλάδα, αλλά φαίνεται πως δίνεται έμφαση στους άνδρες όταν γίνονται επιτυχημένοι. Ως Ελληνίδες γυναίκες υποτίθεται ότι πρέπει να παντρευτούμε ή να γίνουμε γιατροί, δικηγόροι ή να ασχοληθούμε με κάποιον υψηλά τεχνολογικό τομέα. Τότε αυτό μοιάζει αποδεκτό για εμάς, γιατί έχουν κατορθώσει κάτι.

Θαρρώ ότι η έμφαση στους άνδρες, δυστυχώς έχει διεισδύσει στον κόσμο για εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια. Νωρίτερα από αυτή την περίοδο, ο κόσμος διοικείτο από γυναίκες και δεν υπήρχε πόλεμος. Δεν είμαι ρομαντική, αυτό είναι δεδομένο. Η πηγή αυτού; Ειλικρινά, με μπερδεύει γιατί είμαστε γυναίκες και οι γυναίκες γεννούν γιους. Οπότε, πιστεύω ότι κατά έναν τρόπο εναπόκειται στις γυναίκες το πώς θα διαμορφώσουν τη σκέψη των γιων τους, οι οποίοι στη συνέχεια θα εξελίξουν τη φεμινιστική και την ανδρική πλευρά, με σκοπό να είναι συμπονετικοί. Ο πλανήτης μας χρειάζεται τη συμπόνια. Το επίπεδο του μισογυνισμού στον πλανήτη, μου είναι ακατανόητο. Η πηγή αυτού είναι ιστορική, αλλά τώρα ζούμε στο 2024 και έχουμε την ευθύνη να ξεπεράσουμε τους άνδρες και την ίδια ώρα να δείξουμε ότι παρά την πίεση που ασκείται στις γυναίκες, είμαστε ακόμα γυναίκες.

H Nikoletta Skarlatos επί τω έργω
H Nikoletta Skarlatos επί τω έργω

– Κατά πόσον οι ίδιες οι γυναίκες αποδέχονται και συναινούν σε πλαίσια που τις αδικούν και τις μειώνουν χωρίς να το συνειδητοποιούν (ή και συνειδητοποιώντας το);

Ν.Σ.: Αυτή είναι μία δύσκολη ερώτηση για εμένα, καθώς δεν αποδέχομαι ούτε επιτρέπω να με μειώνουν με οποιοδήποτε πλαίσιο σε ο,τιδήποτε έχω κάνει στη ζωή μου. Θυμάστε, προέρχομαι από μία ελληνική οικογένεια, πολύ ανδροκρατούμενη, πολύ ελεγκτική και το μοναδικό πράγμα που έμαθα πολύ νωρίς είναι να γίνω ειδική σε όλα όσα μαθαίνω. Να διαπρέψω στον τομέα της εκπαίδευσης, στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, στη χειροτεχνία κ.λπ.

Ο πατέρας μου μού το δίδαξε αυτό, απ’ όταν ήμουν σε νεαρή ηλικία. Μου είπε ότι μπορεί να είσαι μία γυναίκα απογοητευτική ή μία γυναίκα της αναγέννησης. Νομίζω ότι αυτό είναι μία επιλογή που κάνουν οι γυναίκες. Μπορείς να επιλέξεις να σου προσδίδουν σεξουαλική χαρακτηριστικά ή όχι. Επίσης, μπορείς να επιλέξεις να αποδεχθείς αυτά τα πλαίσια ή όχι. Ποτέ στη ζωή μου δεν αποδέχθηκα κανένα από αυτά τα πλαίσια.

Υπάρχουν προκαταλήψεις και στερεότυπα
που εννοείται ότι «ζουν» εσωτερικά και πεθαίνουν
όταν οι γυναίκες βρίσκουν τον πραγματικό τους εαυτό.

-Υπάρχουν προκαταλήψεις και στερεότυπα που λειτουργούν εσωτερικά, συνειδητά ή ασυνείδητα, δημιουργώντας ένα στενό πλαίσιο που αναγκάζει τις γυναίκες να παίζουν με… άλλους κανόνες;

Ν.Σ.: Ναι, υπάρχουν προκαταλήψεις και στερεότυπα που εννοείται ότι  «ζουν» εσωτερικά και πεθαίνουν όταν οι γυναίκες βρίσκουν τον πραγματικό τους εαυτό. Εναπόκειται στην ίδια τη γυναίκα να αποφασίσει πώς θα αλλάξει το αφήγημα αυτής της πραγματικότητας. Οπότε, όταν δουλεύεις έξω από αυτό το «κουτί», αρνείσαι να το δεχθείς -ακόμα κι όταν βρίσκεται στο πιο χαμηλό επίπεδο- και επιμένεις να είσαι επαγγελματίας, αυτές οι προκαταλήψεις δεν επιτρέπουν ένα στενό πλαίσιο. Επιτρέπουν την αμφισβήτηση, τον διάλογο και την αναγνώριση κάποιας που είναι διαφορετική.

-Μήπως η ανισότητα γεννιέται μαζί με τις γυναίκες και μεγαλώνει από τον τρόπο που μαθαίνουν να σκέφτονται, εγκλωβίζοντάς τες στον δεύτερο ρόλο;

Ν.Σ.: Η ανισότητα υπήρχε ανέκαθεν και οι γυναίκες γεννιούνταν σε έναν άδικο κόσμο, αλλά ανεξαρτήτως πόσο καταπιεσμένες είναι, είναι στο χέρι τους να αλλάξουν το αφήγημα. Δεν συμφωνώ με το ότι είμαστε περιορισμένες.

Δεν είναι εύκολο να ξεφύγεις από τον κανόνα. Θα κριθούμε, θα κατηγορηθούμε, θα αλλοτριωθούμε, αλλά πιστεύω και κοιτάζω όλες τις σπουδαίες γυναίκες, που επηρέασαν τη ζωή μου. Η Oriana Fallaci που ήταν σπουδαία Ιταλίδα δημοσιογράφος, η Γαλλίδα συγγραφέας Anaïs Nin, η Coco Chanel, η Μαρία Κάλλας κ.ά. γυναίκες της ιστορίας που επηρέασαν την αίσθηση του εαυτού μου και τις ακολούθησα από πολύ νεαρή ηλικία, όλες τους πολύ δυνατά πρότυπα στην ιστορία. Τι κατόρθωσαν και με ποιον τρόπο σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο; Για εμένα, αυτός δεν είναι ένας ανδροκρατούμενος κόσμος. Αυτός είναι ένας κόσμος και εγώ πρόκειται να επιλέξω πώς θα χειριστώ τον εαυτό μου, ώστε να ταιριάζει στους σκοπούς μου, που είναι γυναικείοι σκοποί.

Όταν διαπρέπεις
ανάμεσα στους καλύτερους επιστήμονες,
δημοσιογράφους, μουσικούς, ηθοποιούς, ψιμυθιολόγους κ.λπ.,
κανείς δεν ενδιαφέρεται για το φύλο σου.

-Για ‘σάς είναι αποδεκτή η ίδια συμπεριφορά από άνδρες και γυναίκες στον επαγγελματικό χώρο; Διεκδικούν, θυμώνουν, συγκρούονται το ίδιο;

Ν.Σ.: Δεν πιστεύω ότι είναι αποδεκτή η ίδια συμπεριφορά από άνδρες και γυναίκες, δεδομένου ότι πολλοί άνδρες δεν προσυπογράφουν αυτό το είδος συμπεριφοράς. Άλλοι το αποδέχονται. Οι γυναίκες πάντα έχουν την επιλογή, συμβιβάζοντας τους εαυτούς τους. Και θα το επαναλάβω. Όταν διαπρέπεις ανάμεσα στους καλύτερους επιστήμονες, δημοσιογράφους, μουσικούς, ηθοποιούς, ψιμυθιολόγους κ.λπ., κανείς δεν ενδιαφέρεται για το φύλο σου.

Πολύ συχνά βλέπεις κείμενα γυναικών, τα οποία τα υπογράφουν επίτηδες με ανδρικό ψευδώνυμο. Και όταν ο κόσμος το καταλαβαίνει, για τη γυναίκα δε σημαίνει τίποτα. Ποτέ δεν κρύφτηκα πίσω από κάποιο ανδρικό όνομα. Οπότε, θα επανέλθω σε αυτό που ανέφερα νωρίτερα. Είναι θέμα επιλογής. Ναι, πάντα υπάρχει αυτή η πίεση, αλλά είναι μία ερώτηση για το πώς μία γυναίκα χειρίζεται τον εαυτό της στη σκακιέρα της ζωής.

Στο set των «Πειρατών της Καραΐβικής»
Στο set των «Πειρατών της Καραϊβικής»

-Θεωρείτε ότι η γυναίκα οφείλει να είναι πιο προσεκτική και επιλεκτική σε ό,τι αφορά την ερωτική της ζωή ή συμπεριφορά σε σχέση με τον άνδρα; Θεωρείτε ότι αυτή η πλευρά της συνδέεται και επηρεάζει την αξία και την εικόνα της στα μάτια των άλλων;

Ν.Σ.: Ναι. Πιστεύω ότι μία γυναίκα οφείλει να είναι πολύ προσεκτική και επιλεκτική σε ό,τι αφορά την ερωτική της ζωή. Οι γυναίκες πάντα θα κρίνονται. Στους άνδρες μέχρι τώρα έχει χορηγηθεί πολλή ελευθερία. Ωστόσο, πιστεύω ότι μία γυναίκα μπορεί να κρύβει μέσα της μία μεγάλη δύναμη. Πάλι, κοιτώ τις σπουδαίες ιστορικές γυναικείες φιγούρες που επηρέασαν και ενέπνευσαν τη ζωή μου, όπως η Ελισσάβετ Α’. Μπορώ να αναφέρω πάρα πολλές πρωτοπόρους γυναίκες, γυναίκες για τις οποίες ακούω καθημερινά ότι ονειρεύονται και κατορθώνουν σπουδαία πράγματα. Νομίζω ότι έχουν βγει εκτός από αυτό το πλαίσιο.

-Είναι πιο εύκολο για μια γυναίκα να ανταποκριθεί στις ευθύνες του σπιτιού και, επομένως, της αναλογούν περισσότερες ή μήπως έτσι έχουμε μάθει και αυτό περιμένουμε όλοι;

Ν.Σ.: Οι ευθύνες του σπιτιού είναι τεράστιες και ο χαρακτήρας ενός παιδιού ανεξαρτήτως του φύλου του διαμορφώνεται από το σπίτι. Χαίρομαι πάρα πολύ όταν βλέπω πως όλο και περισσότεροι άνδρες παίρνουν ενεργό ρόλο στην ανατροφή των παιδιών. Πιστεύω ότι υπάρχουν μεγάλες προσδοκίες σε ό,τι έχουμε διδαχθεί ως γυναίκες.

Αρχικά, η θέση μας ήταν στο σπίτι. Αυτό που συμβαίνει όλο και περισσότερο στον καιρό μας και σε αυτόν τον αιώνα είναι οι γυναίκες να δουλεύουν και οι άνδρες να μένουν στο σπίτι με τα παιδιά, κάτι το οποίο δεν το βλέπαμε πριν. Εξαιτίας αυτού, πιστεύω ότι η κοινωνία αλλάζει. Υπάρχει ένας τρόπος σκέψης που πριμοδοτεί ότι το να μένεις στο σπίτι με τα παιδιά είναι ένα λιγότερο σημαντικό έργο, όταν στην πραγματικότητα είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μεγαλώνεις παιδιά και ευσυνείδητους ανθρώπους. Πιστεύω ότι αυτό το παλιό στερεότυπο εξασθενεί όσο προχωρά ο χρόνος.

-Η γυναίκα ενδιαφέρεται περισσότερο από τους άνδρες για την εικόνα της και τι θα πουν οι άλλοι για τις επιλογές της;

Ν.Σ.: Νομίζω ότι αυτό είναι μία πραγματικότητα για πολλές γυναίκες. Θα σας δώσω ένα πολύ γελοίο παράδειγμα, που δεν είναι τόσο γελοίο, γιατί αυτές οι πέντε γυναίκες έγιναν οι πλουσιότερες δισεκατομμυριούχοι στον κόσμο με περισσότερα χρήματα ακόμα και από τον Ντόναλντ Τραμπ. Αυτές είναι οι Καρντάσιανς, που πραγματικά δεν έχουν κάνει τίποτα για τον πλανήτη, αλλά έχουν προωθήσει αυτή την εικόνα της αναισθησίας, επιτρέποντας στις γυναίκες να σεξουαλοποιηθούν, διαθέτοντας αυτή την εικόνα στην αγορά. Είναι ένα είδος «κατάρας» σε κάθε γυναικείο κίνημα ή και κατά μία έννοια στην εξέλιξη των γυναικών. Ο λόγος για τον οποίο είναι αναγνωρίσιμες είναι γιατί είναι δισεκατομμυριούχοι.

Ωστόσο, δεν είμαι σίγουρη αν θα συμφωνήσετε μαζί μου με το ακόλουθο, αυτό το έχω αναλύσει εις βάθος.  Νομίζω ότι οι γυναίκες έχουν συνείδηση της εικόνας τους, όταν έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με άλλες γυναίκες. Πολλές φορές μου έχουν πει «Κοίτα. Έχει ντυθεί καλά για εμένα» και έχω απαντήσει «Όχι. Οι γυναίκες έχουν ντυθεί καλά για να συναγωνιστούν μεταξύ τους», κάτι το οποίο είναι επίσης πολύ ατυχές, γιατί ως γυναίκες πρέπει να είμαστε ενωμένες, πρέπει να αγκαλιάζει η μία την άλλη. Αν δω μία όμορφη γυναίκα που είναι δυνατή και μπει στο σπίτι, θα με ελκύσει και θα θελήσω να μάθω για εκείνη, θα εντυπωσιαστώ και δε θα ανταγωνιστώ μαζί της.

Έχω προσπαθήσει να βοηθήσω πολλές γυναίκες. Γνωρίζετε τον καλλιτεχνικό τομέα και ότι πολλές γυναίκες μπορεί να είναι απαίσιες και να μαχαιρώσουν την πλάτη άλλων γυναικών. Αυτό δεν μου αρέσει, αποτρέπει τον στόχο μου που είναι να ενώσει τις γυναίκες, να γίνουν μία εξαιρετική δύναμη και να φύγουν από αυτό το πλαίσιο της εικόνας που έχει να κάνει με την εξωτερική εμφάνιση, αναπτύσσοντας πλήρως τους εαυτούς τους.

Όταν μία γυναίκα είναι πλήρως αναπτυγμένη, δημιουργεί έναν τρομερό ανταγωνισμό στην ανδρική παρουσία ανά τον κόσμο.

Η Nikoletta Skarlatos με την ηθοποιό Keira Knightley
Η Nikoletta Skarlatos με την ηθοποιό Keira Knightley

­­­­­­­­­­­-Ο χώρος του κινηματογράφου δίνει ίδιες ευκαιρίες ανέλιξης σε άντρες και γυναίκες;  

Ν.Σ.: Πρόσφατα θα έχετε ακούσει πολλά για τις άνισες αμοιβές. Μιλάμε για άνδρες και γυναίκες ηθοποιούς. Πάρα πολλά παράπονα, τα περισσότερα από τα οποία αληθεύουν. Στην βιομηχανία του κινηματογράφου, βρέθηκα κάποιες φορές να πληρώνομαι καλύτερα από τους άνδρες.

Είμαι πολύ απαιτητική με ό,τι  ζητώ, ώστε να έχει κάποιος τις δεξιότητές μου και τη γνώση μου. Πιστεύω ότι είναι ένα αίσθημα αυτοαντίληψης. Ωστόσο, νομίζω ότι είναι μία κοινοτυπία σε πολλές βιομηχανίες και ο μόνος δρόμος που μπορεί να αλλάξει. Αυτό το έχω ανακαλύψει στη ζωή μου και στην καριέρα μου. Το ανακάλυψα στις μεγαλύτερες ταινίες που έχουν γυριστεί ποτέ.

Μετά τη δεύτερη ταινία μου, δεν ήθελα να επιστρέψω αν δεν είχα ίσο μισθό, ίσο τίτλο και ο,τιδήποτε ίσο με έναν άνδρα. Συνέχισαν να μου δίνουν τον τίτλο, αλλά όχι την αμοιβή. Και είπα «Όχι. Αν είμαι αναλώσιμη, αντικαταστήστε με». Αλλά, δε μπορούσαν. Οπότε, όταν πιστεύουμε ότι όλοι είμαστε αντικαταστάσιμοι, αλλά έστω ένας έχει κατορθώσει αυτό το επίπεδο εξειδίκευσης, πρέπει να αναγνωριστεί. Αυτό συμβαίνει όταν έχεις μία ισχυρή βάση, μία ισχυρή δυνατότητα για να απαιτήσεις να συναντήσουν τα πρότυπά σου. Οπότε, ναι αυτό είναι αλήθεια. Η ερώτηση είναι σωστή. Ωστόσο, αυτό το πλαίσιο μπορούμε να το αναστρέψουμε και να το σπάσουμε διαπραγματευόμενες την αξία μας.

Μία γυναίκα δε χρειάζεται να πηδά
από το πιο ψηλό βουνό ή το πιο ψηλό κτίριο
για να αναγνωριστεί ως εξαιρετικά δυνατή

-Το φύλο σας ήταν ποτέ λόγος για να αντιμετωπίσετε στερεοτυπικές συμπεριφορές ή κάποια προκατάληψη;

Ν.Σ.: Ναι. Είστε Ελληνίδα. Είμαι Ελληνίδα. Δεν έχει σημασία το πού μεγαλώσαμε. Αναρωτιούνται το αν μία γυναίκα είναι παρθένα ή κάτι άλλο. Δεν το λένε αυτό για ένα αγόρι ή έναν άνδρα. Ή γιατί δεν έχει παντρευτεί ενώ είναι σχεδόν 30 ετών, εν αντιθέσει με έναν άνδρα που μπορεί να μένει στο σπίτι με τους γονείς τους μέχρι τα 50 και κανείς να μη συζητά γι’ αυτό. Οπότε, οι γυναίκες «σταυρώνονται» ακριβώς μόλις βγουν από την πόρτα. Έχουμε ήδη αυτό το βάρος. Ποια είναι η απάντηση; Ναι. Ζούμε με αυτά τα στερεότυπα. Επιλέγουμε να τα αποδεχθούμε; Αυτή είναι η ερώτηση. Δεν επιλέγω να τα αποδεχθώ.

Είτε έχεις μεγαλώσει στην Ελλάδα είτε στην ελληνική διασπορά, υπάρχει αυτή η πίεση. Έχει παντρευτεί η Νικολέττα; Είναι η Νικολέττα γιατρός; Τι κάνει η Νικολέττα; Γιατί δε δουλεύει η Νικολέττα; Γιατί κάνει μακιγιάζ η Νικολέττα και δεν είναι γιατρός; Όταν έγινα αποδεκτή στην Ακαδημία για τα βραβεία της Ακαδημίας, τότε όλοι είπαν «Ω! Είναι τόσο επιτυχημένη» και σταμάτησαν να μιλούν γι’ αυτά τα στερεότυπα και άρχισαν να ενδιαφέρονται για τα κατορθώματά μου, κάτι το οποίο παρεμπιπτόντως είναι τόσο επιφανειακό για εμένα.

Μία γυναίκα δε χρειάζεται να πηδά από το πιο ψηλό βουνό ή το πιο ψηλό κτίριο για να αναγνωριστεί ως εξαιρετικά δυνατή, αλλά το κάνουμε και είμαστε γεννημένες μέσα σε στερεότυπα, όπως επίσης και σε πολιτισμικά στερεότυπα.

-Υπάρχει κατά τη γνώμη σας γυάλινη οροφή; Υπάρχει όριο στο πόσο ψηλά στην ιεραρχία μπορεί να  φτάσει μια γυναίκα;

Ν.Σ.: Όχι, δεν υπάρχει όριο. Είστε δημοσιογράφος. Ήμουν δημοσιογράφος. Είμαι ψιμυθιολόγος. Κάνω διαλέξεις σε όλον τον κόσμο για την ευεξία και την τέχνη, την υπεροχή και τις δυνατότητες των γυναικών. Δεν υπάρχει όριο στο πόσο ψηλά στην ιεραρχία μπορεί να  φτάσει μια γυναίκα, εκτός αν θέσει η ίδια όριο για τον εαυτό της.

Αν δείτε ένα άλογο στο δρόμο, θα παρατηρήσετε ότι φορά παρωπίδες για να μη μπορεί να δει τι γίνεται γύρω του, γιατί βλέπει τα πάντα. Αν μία γυναίκα φορέσει παρωπίδες, όχι για να μην γνωρίζει, αλλά για να είναι επικεντρωμένη στους στόχους της, δεν υπάρχει περίπτωση να μην επιτύχει. Δεν υπάρχει όριο. Το μόνο όριο είναι ο εαυτός σου. Αυτό το λέω στις γυναίκες όλη την ώρα. Ζούμε στο 2024. Υπάρχει πολύ καταπίεση στον κόσμο και νομίζω ότι το θέμα του φεμινισμού είναι «μπερδεμένο». Αυτό το έχω δει στη Γαλλία, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ισπανία, την Ινδία αλλά όχι σε τόσο μεγάλο βαθμό, στις ΗΠΑ. Νομίζω ότι εναπόκειται στις γυναίκες να δράσουν και να προσδιοριστούν. Πιστεύω ότι οι δυνατότητές τους είναι απεριόριστες. Αν υιοθετήσεις αυτόν τον τρόπο σκέψης, αν πιστέψεις στα στερεότυπα, τότε θα μείνεις σε αυτά.

Η Nikoletta Skarlattos εργάστηκε στην ταινία «The aviator» σε σκηνοθεσία Martin Scorcese με τον Leonardo Di Caprio υπογράφοντας το μακιγιάζ εποχής 1920 - 1940.
Η Nikoletta Skarlatos εργάστηκε στην ταινία «The aviator» σε σκηνοθεσία Martin Scorcese με τον Leonardo Di Caprio υπογράφοντας το μακιγιάζ εποχής 1920 – 1940.

-Αμείβονται το ίδιο άντρες και γυναίκες για την ίδια θέση με την ίδια εμπειρία;

Ν.Σ.: Προφανώς τις περισσότερες φορές όχι. Στη βιομηχανία του κινηματογράφου στον τομέα των ψιμυθιολόγων, πολλές φορές οι γυναίκες αμείβονται καλύτερα από τους άνδρες. Ίσως αυτό να συμβαίνει μόνο σε αυτόν τον κλάδο. Ωστόσο, πολύ συχνά οι γυναίκες αμείβονται πολύ λιγότερο από τους άνδρες. Στην αρχή δεν το γνωρίζουν, αλλά όταν το ανακαλύψουν είτε διεκδικούν την καθιέρωσή τους είτε αποχωρούν.

Είναι σημαντικό από την αρχή να έχεις αποφασιστικότητα και να θέσεις τον εαυτό σου ψηλά για να αναγνωριστεί η αξία σου και το πως πρέπει να αμείβεσαι ισότιμα και αν ξεπεράσεις έναν άνδρα να αμείβεσαι περισσότερο. Συμβαίνει αυτό; Όχι, όλη την ώρα και για την ακρίβεια σπανίως. Όταν το βλέπω να συμβαίνει, βλέπω μία γυναίκα να λέει «Συγγνώμη, φεύγω» ή «Συγγνώμη, δεν πρόκειται να έρθω αύριο στη δουλειά». Αυτές είναι πολύ δυνατές και θαρραλέες γυναίκες. Αλλά, αυτό που βλέπω στην ανθρώπινη φύση είναι ότι όταν κάποιος σκέφτεται με αυτόν τον τρόπο, τον ακολουθούν και οι υπόλοιποι.

Θα σας δώσω ένα υποθετικό παράδειγμα από τη βιομηχανία που εργάζομαι. «Νικολέττα, έχω να πάω σε δουλειά αύριο. Στα γυρίσματα μίας ταινίας. Θα με πληρώσουν 2.000 δολάρια τη μέρα», θα μου πει κάποια γυναίκα και στη συνέχεια θα απαντήσω «Αυτό είναι καλό, αλλά θα πληρώνεσαι για πάντα 2.000 δολάρια τη μέρα» και θα μου πει με τη σειρά της «Μα, μόλις ξεκινάω…». «Μην πας…», θα τη συμβουλεύσω, «…εκτός αν ζητήσεις 8.000 δολάρια τη μέρα». Δε θα πάρεις τη δουλειά, αλλά θα σε θυμούνται γιατί αυτή είναι η αμοιβή που πρέπει να σε πληρώνουν. Μπορεί να μην έχεις δουλειά για έναν με δύο μήνες. Μπορεί να μην έχεις να φας, αλλά όταν σε καλέσουν θα σου προσφέρουν τη δουλειά με την υψηλότερη αμοιβή, γιατί τώρα θα νομίζουν ότι είσαι αποκλειστική. Αυτό μου φαίνεται πολύ παράξενο.

Nikoletta Skarlatos

-Τι θα συμβουλεύατε νέες γυναίκες που θέλουν να ανελιχθούν επαγγελματικά; Ποια είναι τα μεγαλύτερα εμπόδια που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν;

 Ν.Σ.: Κορίτσια και γυναίκες από όλον τον κόσμο, μου στέλνουν καθημερινά μηνύματα. Κάνω διαλέξεις σε πολλές 22άχρονες. Νομίζουν ότι δεν υπάρχουν ευκαιρίες στη γη, δεν υπάρχουν προοπτικές και ότι η αγορά είναι κορεσμένη. Τους λέω αυτό που σας ανέφερα νωρίτερα.

Μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις. Πρέπει να είσαι επιλεκτική όταν κοιτάς στο Instagram. Ποτέ να μη συγκρίνεις τον εαυτό σου με κάποιον άλλον. Μην πιστεύεις σε αυτήν τη δημοσιότητα. Μη ζεις τη ζωή σου για ένα φίλτρο. Είσαι υπερπετυχημένη. Όχι, επειδή είσαι γυναίκα, αλλά γιατί, όπως μου έλεγε ο πατέρας μου όταν ήμουν νεότερη, αυτός είναι ο εγκέφαλός μας. Οι περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν μικρότερο μέρος του εγκεφάλου τους. Μπορείς να μάθεις 20 γλώσσες, 8 μουσικά όργανα, μαθηματικά, δημοσιογραφία, υγεία, ευεξία. Μπορείς να τα κάνεις όλα στο 100%. Πρέπει να είσαι πειθαρχημένη. Και όταν έχεις πετύχει αυτά τα κατορθώματα, όταν κατακτάς αυτή τη γνώση είσαι ο πλούτος του εαυτού σου. Η γνώση είναι δύναμη και ειδικά για τις γυναίκες

Ανακαλύψτε το αφιέρωμα «Μάχη με τα στερεότυπα»