ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Όπως όλοι οι Έλληνες, ο Νικόλας Πατέρας έχει μια έμφυτη αγάπη για τη θάλασσα, αλλά το πάθος του για τη ναυσιπλοΐα, σε όλες τις μορφές της, ξεπερνά και των πιο ερωτευμένων με το νερό συμπατριωτών μας.
Γόνος ναυτιλιακής οικογένειας που μετρά ήδη επτά γενιές, Νικόλας Πατέρας έχει μεγαλώσει στο νερό, περιτριγυρισμένος από σκάφη και πλοία κάθε μεγέθους.
Σε ηλικία μόλις 33 ετών απέκτησε το πρώτο του γιοτ, το μήκους 31,5 μέτρων κλασικό Benetti Moongoddess, με το οποίο ξεκίνησε και το μεγάλο ταξίδι του ως ιδιοκτήτης σκαφών, αποκτώντας οκτώ γιοτ τα τελευταία 27 χρόνια.
Σήμερα ο Νικόλας είναι ο περήφανος ιδιοκτήτης τόσο του Adamas V, μήκους 65,25 μέτρων, όσο και του διάσημου ιστιοπλοϊκού Wally B των κορυφαίων ναυπηγείων Pendennis Shipyard.
Η Francesca Webster των SuperYacht Times κάθισε μαζί με τον Νικόλα Πατέρα για να ακούσει την ιστορία της «επί yacht» ζωής του.
Τα πρώτα σκιρτήματα…
Με καταγωγή από το νησάκι των Οινουσσών, η οικογένεια του Νικόλα Πατέρα κέρδιζε τα προς το ζην τον 18ο αιώνα μεταφέροντας εμπορεύματα από τις τουρκικές ακτές στο νησί της Χίου. Στα τέλη του 19ου αιώνα, η οικογενειακή επιχείρηση είχε αναπτυχθεί σημαντικά και από μικρά ξύλινα πλοία είχε περάσει σε ιστιοφόρα clipper, ενώ το 1902 αγόρασαν το πρώτο ατμόπλοιο.
Συνδυάζοντας επιμονή και αποφασιστικότητα, η οικογενειακή επιχείρηση πέρασε καλά χρόνια και δύσκολες εποχές, χάνοντας όλα τα πλοία της και στους δύο Παγκόσμιους Πολέμους.
Ο Νικόλας Πατέρας εντάχθηκε για πρώτη φορά στην εταιρεία Pateras Brother Ltd το 1986 σε ηλικία 23 ετών και από τότε έχουν περάσει από τα χέρια του 150 πλοία.
Το 2015 εισήλθε στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με την εταιρεία Contships Management. Όμως, αν τα φορτηγά (πλοία) είναι η δουλειά του, τα yachts είναι η απόλαυση της ζωής για τον Νικόλα και την οικογένειά του.
«Ο πατέρας μου και ο θείος μου είχαν σκάφη από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 και ο θείος μου έφτιαξε ένα trawler με χώρους ενδιαίτησης στην πλώρη. Περνούσα όλο τον χρόνο μου πάνω στο σκάφος, δουλεύοντας ως πλήρωμα τα καλοκαίρια στα 14-15, μαθαίνοντας τα σχοινιά. Έγινε όνειρό μου να αγοράσω το δικό μου όταν μεγαλώσω», εξομολογείται.
«Όταν είδα το Moongoddess στο Μόντε Κάρλο το ερωτεύτηκα. Πάντα ήθελα ένα γιοτ σαν αυτό και ήταν φτιαγμένο σαν mega yacht τσέπης. Λευκό κύτος και παραδοσιακές γραμμές. Η κυρία από την οποία το απέκτησα μού έδωσε ακόμη και τον υγραντήρα πούρων Hermes που υπήρχε στο σκάφος, τον οποίο έχω ακόμα μέχρι σήμερα», λέει.
Αυτό ήταν το πρώτο Adamas, από την ελληνική λέξη «αδάμας» (διαμάντι).
…και η λαμπρή συνέχεια…
Η κόρη του, Αναστασία, γεννήθηκε το 1997, τη χρονιά που απέκτησε το Moongoddess, αλλά λίγο μετά τη γέννηση της Αναστασίας απέκτησε και δεύτερο παιδί και, την ίδια περίοδο, πολλοί φίλοι του έφτιαχναν επίσης οικογένειες και ήθελαν να περνούν χρόνο πάνω σε γιοτ, οπότε έχει έρθει η ώρα να ανέβει κλίμακα.
Περπατώντας στο αεροδρόμιο του Ρότερνταμ ένα πρωί, το 1998, ο Νικόλας πήρε ένα κλαδικό περιοδικό και ξεφυλλίζοντάς το, είδε μια διαφήμιση της Burgess για το Azzam (που αργότερα έγινε το Adamas II του) που πουλιόταν για 16 εκατομμύρια δολάρια. Το γιοτ, μήκους 59 μέτρων, είχε μια ενδιαφέρουσα ιστορία, καθώς ανήκε και κατασκευάστηκε από τον Εμίρη του Άμπου Ντάμπι ως σχεδόν πιστό αντίγραφο του 61 μέτρων Feadship superyacht Sanoo.
«Ήταν ένα ενδιαφέρον μέγεθος και είχε τις ωραίες γραμμές των Feadship, οπότε τηλεφώνησα στον broker και έκανα πρόταση για 8 εκατομμύρια δολάρια. Είπε ότι αυτό δεν επρόκειτο να συμβεί ποτέ και ότι είχαν δύο Αμερικανούς πελάτες που έδιναν 14 εκατομμύρια δολάρια. Αλλά λίγο καιρό μετά μου τηλεφώνησαν, επειδή οι Αμερικανοί θα έπαιρναν το γιοτ μόνο αν το παρέδιδαν στην Μεσόγειο και ο ιδιοκτήτης αρνιόταν να στείλει το γιοτ μέσω της διώρυγας του Σουέζ, οπότε όποιος ήταν να το πάρει θα έπρεπε να το παραλάβει στο Άμπου Ντάμπι. Έστειλα μερικά παιδιά εκεί κάτω, και το κοίταξαν, είπαν ότι ήταν σε εξαιρετική κατάσταση, οπότε ξαναβάλαμε την προσφορά στο τραπέζι. Ο Εμίρης δέχτηκε και μάλιστα άφησε όλα τα έπιπλα και τα μαχαιροπίρουνα στο σκάφος, καθώς και δύο tender Riva», εξηγεί.
Ο Νικόλας το έφερε για επανεξοπλισμό στον Πειραιά, όπου βρίσκεται και το κέντρο των επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων, και το κράτησε για 10 χρόνια, ταξιδεύοντας στη Μεσόγειο και το Αιγαίο με την οικογένειά του. Σήμερα είναι αγκυροβολημένο στη γωνία των γραφείων του, έχοντας μετονομαστεί σε Itoto.
Με την πώληση του Adamas II το 2006, ήρθε το Gloria, ένα πανέμορφο Jongert ketch μήκους 38,4 μέτρων.
«Ήθελα ένα ιστιοπλοϊκό αρκετά χρόνια και είχα μικρότερα στα νιάτα μου. Ονειρευόμουν τα παιδιά μου να μεγαλώσουν με την ιστιοπλοΐα όπως εγώ, αλλά ενώ τους άρεσε να είναι πάνω στο σκάφος, κανένα από τα δύο δεν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την ιστιοπλοΐα. Τότε μια μέρα το 2010 ο καπετάνιος μου με πήρε τηλέφωνο και είπε ότι υπήρχε ένας άντρας που καθόταν στην αποβάθρα και κοιτούσε το Gloria. Έστειλα κάποιον από το πλήρωμα να πλησιάσει τον τύπο, ο οποίος αποδείχθηκε ότι ήταν ο Peter De Savary, παλαιότερα ιδιοκτήτης ενός Pendennis. Ο Peter είχε ερωτευτεί το σκάφος και καταλήξαμε σε συμφωνία να το αγοράσει».
Υποτίθεται ότι είναι το μοναδικό σκάφος από το οποίο είχε βγάλει χρήματα πουλώντας το. Μετά το Gloria, ο Νικόλας αποφάσισε κάνει ένα διάλειμμα τόσο από τα yachts όσο και από τη ναυτιλία, πουλώντας ολόκληρο τον στόλο του, που τότε μετρούσε 50 πλοία, το 2008.
Έγινε μέτοχος του Παναθηναϊκού, της «Τσέλσι της Ελλάδας», όπως λέει ο ίδιος, αλλά μετά την κατάκτηση του Σούπερ Καπ και του Πρωταθλήματος «και τα 20 εκατομμύρια ευρώ» που ξόδεψε για όλα αυτά, αποφάσισε ότι είχε έρθει η ώρα να επιστρέψει στη ναυτιλία και, εν συνεχεία, να ξαναπάρει σκάφος.
Αποφασίζοντας να αγοράσει κάτι πιο ελαφρύ από το Adamas II, ο Νικόλας βρήκε το μήκους 39,7 μέτρων Survetta II, που σύμφωνα με την κόρη του, την Αναστασία, ήταν «ένα πολύ ιδιαίτερο γιοτ, με μπλε κύτος και κίτρινη τσιμινιέρα, το λατρεύαμε, αλλά ήταν σε πολύ κακή κατάσταση όταν το αγοράσαμε». Το γιοτ ανήκε στην οικογένεια Γουλανδρή και ο Νικόλας Πατέρας το μετονόμασε σε Αρίωνα και ξόδεψε πάνω από 4 εκατομμύρια ευρώ για την επισκευή του.
Τελικά, το 2014, έχοντας αποφασίσει να πάρει για ένα πιο γρήγορο σκάφος, το 38 μέτρων yacht της Cantieri di Pisa Multiple, που αργότερα μετονομάστηκε σε Adamas III, πούλησε το Αρίωνας στην τραγουδίστρια της όπερας Cecilia Bartoli.
Ο Νικόλας εξηγεί: «Η Cecilia ήταν στη Μύκονο με τον άντρα της και είδε το σκάφος και ζήτησε να ανέβει. Το αγάπησαν και ζήτησαν να το αγοράσουν. Τους είπα ότι σκέφτομαι να αγοράσω ένα πιο γρήγορο γιοτ, αλλά η πώλησή του ήταν μεγάλο λάθος. Είναι το μόνο σκάφος που πραγματικά μετανιώνω που πούλησα, έχει όμορφες κλασικές γραμμές και όταν τελειώσαμε τις εργασίες που κάναμε, ήταν τέλειο».
Μετά το Adamas III, ο Νικόλας Πατέρας απέκτησε κι ένα δεύτερο γιοτ Cantieri di Pisa το 2022, το 32 μέτρων My Nat, το οποίο έγινε Adamas IV, ένα μικρότερο, ταχύτερο και ελαφρώς πιο καινούργιο γιοτ. Όμως, παρά το γεγονός ότι απέκτησε δύο γιοτ Cantieri di Pisa μέσα σε οκτώ χρόνια, το στιλ του συγκεκριμένου σκάφους δεν του ταίριαζε πραγματικά. Έτσι, το 2017 κι ενώ βρισκόταν με το Adamas ΙΙΙ στην Κέρκυρα, ο Νικόλας είδε για πρώτη φορά το μήκους 32,72 μέτρων Wally B με το μαύρο κύτος. Το yacht ανήκε τότε στον Nathaniel Rothschild και πουλιόταν για 4,5 εκατομμύρια ευρώ. Ο Νικόλας Πατέρας επικοινώνησε με τον broker για να ρωτήσει εάν μπορούσε να το αγοράσει για 2,5 εκατομμύρια ευρώ. Η απάντηση ήταν ένα κατηγορηματικό «όχι».
Με ένα μεγάλο κατάρτι για Wally και μεγάλο κεντρικό πιλοτήριο, το Wally B είναι ένα σκάφος υψηλών επιδόσεων, κατάλληλο όμως και για τις περιόδους διαβίωσης πάνω στο σκάφος και το είδος της διασκέδασης που απολαμβάνουν ο Νικόλας Πατέρας και η οικογένειά του στα γιοτ τους. Ένα χρόνο μετά την πρώτη απόπειρα αγοράς του, ο εφοπλιστής δέχθηκε τηλεφώνημα από τον Rothschild, ο οποίος ήταν έτοιμος να εγκαινιάσει το μήκους 73,2 μέτρων Planet Nine και ήθελε να πουλήσει το Wally B. Η συμφωνία έκλεισε και ο Νικόλας Πατέρας πήρε το σκάφος, που την εποχή εκείνη ήταν σε κακή κατάσταση, μην έχοντας χρησιμοποιηθεί ουσιαστικά περισσότερο από έναν χρόνο.
«Φέραμε το σκάφος στον Πειραιά, κάναμε πάρα πολλές δουλειές πάνω του, μεταξύ αυτών βάψαμε λευκή τη γάστρα του, αλλάξαμε τα πανιά, και τα παιδιά και η γυναίκα μου το ερωτεύτηκαν. Προσπάθησα μάλιστα να το πουλήσω μια-δυο φορές, αλλά η γυναίκα μου απείλησε ότι θα με σκοτώσει αν πουλήσω το σκάφος – στην πραγματικότητα είναι ένα υπέροχο σκάφος και το απολαμβάνουμε πάρα πολύ. Με λίγες ανάγκες συντήρησης, υπέροχες γραμμές, φουτουριστικές για την εποχή αλλά πλέον εντελώς σύγχρονες, και πολύ αξιόπλοο, όλοι μας απολαμβάνουμε να κάνουμε κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά μαζί του», λέει.
Το πιο πρόσφατο απόκτημα του Νικόλα Πατέρα, το 2023, είναι το Adamas V, μήκους 65,25 μέτρων, που ονομαζόταν Yaakun, που είχε κατασκευάστηκε αρχικά για τον Εμίρη του Κατάρ ως Al Menwar. Ένα ασυνήθιστο γιοτ ως προς τη διαμόρφωσή του, με όλες τις καμπίνες των επισκεπτών στο κατάστρωμα ηλιοθεραπείας και ένα τεράστιο μηχανοστάσιο και χώρους πληρώματος. Ο εφοπλιστής εξηγεί ότι ένας από τους λόγους που το απέκτησε ήταν το μόνο γιοτ μήκους 60+ μέτρων σε λογική τιμή εκείνη την εποχή. Έκτοτε έχουν γίνει σημαντικές εργασίες ανακαίνισης, άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ, για να το φέρει στα ευρωπαϊκά πρότυπα υπό την επίβλεψη του αρχιτέκτονα σκαφών Τζόρτζιο Βαφειάδη.
«Ένα πολύ συμπαγές γιοτ μεγάλου κυβισμού, ικανό να ταξιδεύει με 21 κόμβους, το Adamas V μού ασκούσε ασυνήθιστη έλξη και ήξερα μετά την επιθεώρηση ότι μπορούσε να γίνει ένα φανταστικό superyacht», εξηγεί.
Παρότι ο Νικόλας Πατέρας απόλαυσε το γιοτ το περασμένο καλοκαίρι, τα μάτια του είναι στραμμένα και πάλι στον ορίζοντα και το Adamas V μπορεί σύντομα να βγει προς πώληση, πρόσφατα ανακαινισμένο και καλύτερο από ποτέ. Μαζί με το Wally B, το αγαπημένο της οικογένειας, ο Νικόλας θα ήθελε να ναυπηγήσει ένα γιοτ μήκους 30 μέτρων για να ταξιδεύει στα ελληνικά νησιά και να διασκεδάζει με φίλους. Όπως λέει, «το Adamas VI θα είναι το σκάφος που θα με θάψουν!».
Παρά τη διαβεβαίωση αυτή, είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι, με ένα εξαιρετικό ρεπερτόριο οκτώ σούπερ γιοτ στο ενεργητικό του, ο Νικόλας Πατέρας θα φτάσει η στιγμή που θα τα παρατήσει, οπότε ποιος ξέρει πόσα Adamas μπορεί να δούμε στο μέλλον.
Προς το παρόν, όποιος έχει την ευκαιρία να συμμετάσχει αγωνιστικά ή να παρακολουθήσει την Posidonia Regatta του 2024, τον ερχόμενο Ιούνιο, ας προσέξει λίγο τον πρωταθλητή Wally B, που είναι βέβαιο ότι θα είναι επικεφαλής του στόλου με τον Νικόλα Πατέρα στο τιμόνι.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Μαριλένα Κουτσούκου: Νέος ρόλος κλειδί στη φουάρ Art Athina
Οδηγούμε το Microlino Competizione!
O designer Benjamin Fainlight ανεβάζει ταχύτητες με τον Rolls-Royère