ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
«Το αυτοκίνητο είναι ένα όνειρο, μια επιθυμία που διαρκεί χιλιετίες. Είναι κατά το ήμισυ ιπτάμενο χαλί και κατά το ήμισυ το σπίτι σου.» Επαναστάτης, σχεδιαστική ευφυία και ρομαντικός μηχανικός, ο Marcello Gandini είχε τη δική του θεωρία για το τι σημαίνει ένα αμάξι. Έφυγε από τη ζωή την Πέμπτη σε ηλικία 85 ετών, αφήνοντας πίσω του μία τεράστια κληρονομιά.
Ένας από τους λίγους κορυφαίους σχεδιαστές αυτοκινήτου που διαμόρφωσε μερικά από τα πιο κλασικά μοντέλα αυτοκινήτων όπως τα Alfa Romeo, Lamborghini, Renault, Citroen, BMW kai Bugatti, έμεινε στην ιστορία όχι μόνο για την αεροδυναμική τεχνική αλλά και για την καινοτομία που έφερε στο σχεδιαστικό κομμάτι.
Έγινε γνωστός κυρίως για τα πιο εξωτικά του μοντέλα, όπως το πρωτότυπο Lamborghini LP500, που ονομάστηκε Countach, το ιδιαίτερο concept του Lancia Stratos Zero, την αξιοσημείωτη Alfa Romeo Montreal, την εντυπωσιακή Maserati Khamsin.
Στο portfolio του όμως περιλαμβάνονται και πολλά mainstream σχέδια όπως όπως το αρχικό Volkswagen Polo, το Renault 5 δεύτερης γενιάς και το Citroën BX.
Ένας διαφορετικός καλλιτέχνης
Λίγους μήνες πριν το θάνατό του, ο Marcello Gandini έλαβε τιμητικό πτυχίο Μηχανολόγου Μηχανικού από το Πολυτεχνείο του Τορίνο. Στους φοιτητές που έσπευσαν να ακούσουν λίγα λόγια από τον θρυλικό σχεδιαστή χάρισε έναν εμπνευσμένο λόγο για τα όνειρα και την επιτυχία, παραδεχόμενος ότι η ίδια η ζωή του του δίδαξε ένα μάθημα.
Στον δρόμο για την επιτυχία και τη συνεργασία με την ελίτ της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, ο Gandini πάλεψε πολύ για να φτάσει να σχεδιάσει μέσα σε μόλις τρεις ημέρες το αμάξωμα (τον βασικό κορμό) της Lamborghini Miura, το οποίο του άνοιξε τον δρόμο για μία επιτυχημένη και εμπνευσμένη καριέρα στον σχεδιαστικό χώρο.
Παιδί μίας καλλιτεχνικής οικογένειας, με πατέρα μαέστρο, ήρθε σε σύγκρουση μαζί του όταν του ανακοίνωσε ότι δεν θέλει να πάει στο πανεπιστήμιο. «Εκείνη την εποχή δεν μπορούσες να μείνεις στο σπίτι χωρίς να ακολουθήσεις τους κανόνες των γονιών σου. Βρέθηκα λοιπόν να μένω σε ένα φίλο μου, χωρίς λεφτά αλλά και με πολλές τρελές ιδέες στο κεφάλι μου», περιέγραψε στους φοιτητές κατά την πρόσφατη ομιλία του.
Ήξερε από νωρίς τη κλίση του. Ασχολήθηκε με τα αυτοκίνητα κάνοντας μικροδουλειές σε συνεργεία μετατρέποντας τους σκελετούς αυτοκινήτων. Περιστασιακή εργασία που δεν του πρόσφερε τα προς το ζην. Η μηχανική ήταν η πρώτη του κλίση, αλλά το σχέδιο ήταν αυτό που του προσέφερε μία διαφυγή από το αδιέξοδο που είχε πέσει.
Δημιουργούσε σκίτσα για αμάξια, γελοιογραφίες, διαφημίσεις. Και κάποια στιγμή προχώρησε στον σχεδιασμό ολόκληρων αμαξιών, στην αρχή διστακτικά και στη συνέχεια με τολμηρά και φουτουριστικά για την εποχή σχέδια.
Το portfolio που δημιούργησε τον έφερε έξω από τη πόρτα του σχεδιαστή αυτοκινήτων Nuccio Bertone.
Η «χρυσή» δεκαετία
«Ξεκίνησα να σχεδιάζω, σε μια εποχή που η λέξη σχεδιαστής δεν υπήρχε στην Ιταλία», συνήθιζε να λέει ο Gandini.
Στο γραφείο του Bertone δεν άργησε να αναλάβει σημαντικές εργασίες, με μία από τις πιο αξιοπρόσεκτες να είναι η σχεδίαση του αμαξώματος σε ένα νέο μοντέλο που ήθελε να φτιάξει ο Ferruccio Lamborghini, το οποίο θα έφερε το όνομα Miura. O Gandini ολοκλήρωσε τη δουλειά μέσα σε μόλις τρεις ημέρες.
Οι όμορφες γραμμές και τα κομψά χαρακτηριστικά του Miura έκαναν τεράστια αίσθηση, όμως ο Ganbini ήταν έτοιμος να ανατρέψει και πάλι το στυλ του.
Η δεκαετία του ’70 ήταν η χρυσή εποχή του Gandini, καθώς η ελίτ της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στρεφόταν σε αυτόν για τον σχεδιασμό κομψών αλλά εντυπωσιακών μοντέλων.
Αν και ο Gandini μπορεί να υπερηφανευτεί ότι έχει συνεργαστεί με κορυφαίες εταιρείες όπως οι Lamborghini, την Alfa Romeo και την Autobianchi, το διάσημο Lancia Stratos Zero ήταν το φουτουριστικό αυτοκίνητο που χάρισε στον Bertone ένα νικητήριο συμβόλαιο με την Lancia, αφήνοντας πίσω τους ανταγωνιστές του και τον Gandini στο προσκήνιο της σχεδίασης.
Δοκιμάστηκε σε διάφορα σχέδια, άλλα ήπια όπως η BMW 5 κι άλλα πιο εντυπωσιακά που πρακτικά καθόρισαν το στυλ του όπως οι Lamborghini Countach και η Lancia Stratos HF.
Τα τελευταία χρόνια
Όπως πολλοί Ιταλοί σχεδιαστές της εποχής του, ο Gandini ήταν παραγωγικός και ευέλικτος, διευρύνοντας το πεδίο δράσης του σε εσωτερικούς χώρους και αρχιτεκτονικό σχεδιασμό προϊόντων. Έφυγε από την Bertone το 1980 για να γίνει ανεξάρτητος σύμβουλος και δεν περιορίστηκε στα αυτοκίνητα μόνο αλλά σχεδίασε μέχρι και το αμάξωμα ενός ελικόπτερου.
Στα πιο σημαντικά του έργα μετά το 1980 συγκαταλέγονται το οικογενειακό σεντάν Citroën BX, η Bugatti EB110 και η Lamborghini Diablo, το σχέδιο της οποίας άλλαξε όταν εξαγοράστηκε από την Chrysler.
Κατά τη διάρκεια των μεταγενέστερων χρόνων του, που πέρασε σε ένα σπίτι του 17ου αιώνα λίγο έξω από το Τορίνο, ο Gandini ξέφυγε από την σχεδίαση των αυτοκινήτων. Δημιούργησε τον σκελετό του ελικοπτέρου Angel, σχεδίασε ένα μεγάλο σπίτι στην Κορσική το οποίο έχτισε και στη συνέχεια πούλησε, καθώς και το εσωτερικό ενός νυχτερινού κέντρου, για το οποίο δεν ήταν και πολύ περήφανος. «Ευτυχώς, κάηκε», είχε πει στον συγγραφέα και συνάδελφο σχεδιαστή Robert Cumberford σε μια ιστορία για το Automobile το 2009.
Διαβάστε επίσης:
Α. Iσμαήλος Α.Ε.: Η επόμενη γενιά!
H ταχύτερη Porsche παραγωγής όλων των εποχών (video)!
F1: Ούτε ψύλλος στον κόρφο του Elkann!
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα