Υπάρχουν τρία θέματα που απασχολούν αυτή την περίοδο τις σχέσεις της ναυτιλίας με την κυβέρνηση και αφορούν: στην εφαρμογή της ψηφιακής εργασιακής κάρτας στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, την δέσμευση των αποθεματικών του Ειδικού Λογαριασμού Οικογενειακών Επιδομάτων Ναυτικών, από το υπουργείο Οικονομικών και στην διαφορά εισφορών και συντάξεων μεταξύ των εργαζομένων στη στεριά και των ναυτικών.

Για το πρώτο θέμα, οι εφοπλιστές έχουν διαμηνύσει στην κυβέρνηση και ειδικότερα στην υπουργό Εργασίας Δόμνα Μιχαηλίδου ότι, όχι μόνο διαφωνούν με την εφαρμογή της ψηφιακής εργασιακής κάρτας στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, αλλά αν εφαρμοστεί, προειδοποίησαν ότι θα υπάρξει φυγή εταιρειών από την Ελλάδα.

1

Επισημαίνεται ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης  σχεδιάζει την επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας σε όλους τους κλάδους της επαγγελματικής δραστηριότητας μέσα στο τρέχον έτος.

Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Ιανουαρίου 2024, εντάχθηκαν υποχρεωτικά στο σύστημα της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας οι επιχειρήσεις που ανήκουν κατά κύρια δραστηριότητα στον κλάδο της βιομηχανίας, καθώς και οι επιχειρήσεις που ανήκουν κατά κύρια δραστηριότητα στον κλάδο του λιανεμπορίου.

Ο σχετικός νόμος προβλέπει ότι σε περίπτωση αναντιστοιχίας της πραγματικής απασχόλησης με τη σχετική σήμανση της κάρτας, επιβάλλεται στον εργοδότη πρόστιμο, ύψους 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο, στην Ψηφιακή Κάρτα του οποίου δεν είναι δυνατή η ανωτέρω αντιστοίχιση.

Οι εφοπλιστές προβάλλουν το επιχείρημα ότι η φύση της εργασίας στις ναυτιλιακές εταιρείες έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά με την αντίστοιχη της ξηράς και απαιτείται συνεχή παρουσία και σε 24ωρη βάση.

Στην πρόσφατη συνάντηση της υπουργού Εργασίας Δόμνας Μιχαηλίδου με τους εφοπλιστές στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, της διαμήνυσαν «να μην διανοηθεί να εφαρμόσει την ψηφιακή κάρτα στο χώρο της ναυτιλίας» δεδομένου ότι «θα πάρουν τα καράβια και θα φύγουν».

Μάλιστα, ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, επεσήμανε στην υπουργό Δόμνα Μιχαηλίδου ότι σε όλα τα γραφεία του ομίλου του ανά τον κόσμο δεν ισχύει αυτό το μέτρο της ψηφιακής κάρτας και εξέφρασε την ανησυχία του ότι αν εφαρμοστεί αυστηρά για την ναυτιλία μπορεί να αναγκαστούν κάποια γραφεία να μεταφέρουν την δραστηριότητα τους στο εξωτερικό.

Επίσης, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού υπογράμμισε επίσης ότι η ναυτιλία είναι τρόπος ζωής και έχει ευημερήσει διότι δεν είχε δεσμευτικό ωράριο.

Το δεύτερο θέμα που απασχολεί την ναυτιλία, είναι η κόντρα της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας με το υπουργείο Εργασίας και την Δόμνα Μιχαηλίδου.

Η εκτελεστική επιτροπή της Π.Ν.Ο συνεδρίασε την προηγούμενη εβδομάδα και συζήτησε το θέμα της καταβολής των οικογενειακών επιδομάτων από τον ΕΛΟΕΝ – Ειδικός Λογαριασμός Οικογενειακών Επιδομάτων.

Είχε προηγηθεί συνάντηση του γενικού γραμματέα της ΠΝΟ, Εμμανουήλ Τσικαλάκη με την  Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Δόμνα Μιχαηλίδου και υπηρεσιακούς παράγοντες.

«Αφορμή της συνάντησης αυτής ήταν η αιφνιδιαστική ενέργεια υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου με την πολιτική κάλυψη της Δόμνας Μιχαηλίδου που με διάφορα «τερτίπια» προσπαθούν να απαγορεύσουν την καταβολή των οικογενειακών επιδομάτων στους δικαιούχους Ναυτικούς και τις οικογένειες τους», αποκάλυψε ο Εμμανουήλ Τσικαλάκης στους προέδρους των ναυτεργατικών σωματείων και συνέχισε:

«Μεθοδεύουν να βρουν τρόπους να υφαρπάξουν το αποθεματικό που διαθέτει ο ΕΛΟΕΝ, πάνω από 60 -65 εκατομμύρια ευρώ όπως είχαν υφαρπάξει το 2013, άλλα 35 εκατομμύρια ευρώ».

Η ΠΝΟ, έχει στείλει επιστολή προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και του επισημαίνει ότι “τα χρήματα του ΕΛΟΕΝ είναι χρήματα που παρακρατούνται από τον μισθό των Ναυτεργατών και ένα ποσοστό καταβάλλεται από τους πλοιοκτήτες και ουδεμία σχέση έχει το κράτος με τα χρήματα αυτά”

Μάλιστα, η ΠΝΟ, έχει διαμηνύσει στην κυβέρνηση και στο υπουργείο Εργασίας ότι αν μέχρι τις 21 Μαρτίου δεν καταβληθούν τα επιδόματα των ναυτικών σε 9.000 δικαιούχους θα προβεί σε απεργιακές κινητοποιήσεις πριν την Μεγάλη Εβδομάδα. Παράλληλα, ζητά την ψήφιση τροπολογίας για την απορρόφηση του ΕΛΟΕΝ από την Εστία Ναυτικών. Αποφασίστηκε επίσης, όπως η Π.Ν.Ο να εξαντλήσει κάθε νομικό περιθώριο αλλά και ενέργεια ώστε να απαιτηθεί η επιστροφή των 35 εκατομμυρίων που υφαρπάχθηκαν.

Το τρίτο θέμα, είναι αυτό που απασχολεί τους συνταξιούχους ναυτικούς και το υπουργείο Οικονομικών. Πρόσφατα ο υφυπουργός Οικονομικών Παναγιώτης Τσακλόγλου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη βουλή, ανέφερε ότι υπάρχουν διαφορές των εισφορών συνταξιούχων στεριανών και των ναυτικών και υπάρχει ανάγκη οι διαφορές αυτές να αντιστοιχηθούν οι συντάξεις των ναυτικών με τις καταβληθείσες εισφορές και τον πραγματικό χρόνο εργασίας.

Οι συνταξιούχοι ναυτικοί υποστηρίζουν ότι για τους συνταξιούχους του πρώην Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, ο υπολογισμός των συντάξιμων αποδοχών τους έως της 12.5.2016, ήταν το 70% του μέσου μηνιαίου μισθού ενέργειας (βασ. Μισθός +Κυριακές) της ειδικότητας τους, για τους τελευταίους 48 μήνες προ της συνταξιοδότησης τους και εφ΄ όσον εδικαιούτο πλήρη σύνταξη, ήτοι σύνολο συνθετικής υπηρεσίας άνω των 23 χρόνων και γενικό σύνολο υπηρεσίας και ηλικίας, άνω των 70 ετών.

Με την εφαρμογή του νόμου Γ. Κατρούγκαλου και επειδή ο συνταξιοδοτικός μισθός υπολογίζεται από τις  εισφορές που καταβάλλει ο ασφαλισμένος στον ασφαλιστικό του φορέα και όχι από το 70% επί του μισθού ενέργειας, θα έπρεπε να υπολογιστεί και η άδεια όπως και τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα επί των οποίων ο Ναυτικός υποβάλλεται σε κρατήσεις υπέρ ΝΑΤ, δηλαδή συν 96 ημέρες το χρόνο. Όπως ισχύει και για τους εργαζόμενους της στεριάς, μιας και στις 300 ασφαλιστικές ημέρες ενός έτους περιλαμβάνονται, οι πραγματικές ημέρες εργασίας, συν άδεια + δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα.

Επίσης, οι συνταξιούχοι ναυτικοί τονίζουν: “Περιέργως οι Ναυτικοί – συνταξιούχοι, οι  προ του νόμου Κατρούγκαλου, εξαιρέθηκαν από αυτό και δεν καταλαβαίνουμε τον λόγο και επιπλέον και ενώ δεν προβλέπεται πουθενά στον νόμο του Γ. Κατρούγκαλου μειώθηκαν οι συντελεστές στάθμισης από 1,3 και 1,2 σε 1, 154 και 1,111. Είναι απαράδεκτο αυτή η «ειδική» μεταχείριση στους απόμαχους της Θάλασσας από το υπουργείο Εργασίας και ακόμη χειρότερο το να κωφεύει και να παραποιεί την πραγματικότητα, ακόμη και σήμερα και  μετά από τις επανειλημμένες ενστάσεις και οχλήσεις  μας”.

Διαβάστε επίσης

Committee: Στα 4.212 πλοία ο ελληνόκτητος στόλος

Βαγγέλης Μαρινάκης: Συνεχίζει τις παραγγελίες  – Έκλεισε συμφωνία στα ναυπηγεία της Κίνας για άλλα τέσσερα πλοία

Ι. Κοκαράκης: Απαιτείται σημαντική ανάπτυξη υποδομών και μείωση του κόστους των πράσινων καυσίμων