Σήμερα, οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν μόνο το 1,2% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού των ναυτικών σύμφωνα με την Έκθεση Ναυτικού Εργατικού Δυναμικού BIMCO/ICS 2021.

Κι όμως, όσο μικρό κι αν φαίνεται αυτό το ποσοστό, αυτά είναι καλά νέα, γιατί αντιπροσωπεύει μια θετική τάση στην ισορροπία των φύλων, με την έκθεση να υπολογίζει ότι 24.059 γυναίκες υπηρετούν ως ναυτικοί, αυξημένες κατά 45,8% σε σύγκριση με την έκθεση του 2015.

1

Μέσα σε αυτήν την ιστορικά ανδροκρατούμενη βιομηχανία, διεθνείς φορείς όπως ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), καταβάλλουν συντονισμένες προσπάθειες προκειμένου να βοηθήσουν την ναυτιλιακή βιομηχανία να προχωρήσει και να υποστηρίξει τις γυναίκες να επιτύχουν μια εκπροσώπηση που είναι σύμφωνη με τις προσδοκίες του 21 ου αιώνα.

Αυτό περιγράφει και η Ειρήνη Α., υποψήφια Β’ Μηχανικός, με κύρια δραστηριότητά της την ακτοπλοΐα, όταν αναφέρεται στο γεγονός ότι ως γυναίκα μηχανικός συνεχώς πρέπει να αποδεικνύει την αξία της, και ότι μπορεί να αντεπεξέλθει σε αυτό το επάγγελμα ως ίση απέναντι στους άνδρες συναδέλφους της.

«Μπορούμε να κάνουμε τα πάντα ως γυναίκες» προσθέτει η Αφροδίτη Κ., προτρέποντας όσες γυναίκες θέλουν να εργαστούν ως μηχανικοί στα πλοία –σε έναν παραδοσιακά μέχρι πρότινος ανδροκρατούμενο εργασιακό χώρο‒ να το κάνουν.

Ένα σπάνιο παράδειγμα γυναίκας Α’ Μηχανικού, η Μαρία Π., έχοντας εργαστεί σχεδόν σε όλους τους τύπους πλοίων, στο δικό της μήνυμα προς την νέα γενιά μηχανικών λέει πως «η δύναμη είναι η γνώση σου. Δεν είναι η μυϊκή σου δύναμη πλέον, αλλά οι γνώσεις σου», ενώ κοινή φράση στα χείλη όλων είναι ότι είναι περήφανες για το επάγγελμα που έχουν επιλέξει.

Στην συζήτηση που έκαναν πέντε γυναίκες αξιωματικοί μηχανικοί στα εμπορικά πλοία με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, κατέγραψαν τις σκέψεις και τα όνειρά τους γύρω από το επάγγελμα που συνειδητά επέλεξαν να ακολουθήσουν και φυσικά τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν και συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν.

Γιατί όπως λέει και η Ευαγγελία Μ., Β’ μηχανικός σε πλοία LNG, «αν είχα κάτι άλλο να κάνω, πάλι αυτή θα επέλεγα. Κάθε ταξίδι είναι ένα βιβλίο», ενώ η Φωτεινή Κ. ότι «δεν είναι το καράβι που κάνει την ζωή στο πλοίο, αλλά το πλήρωμα κάνει το καράβι».

Γι’ αυτό και οι αλλαγές έρχονται μέσα από την πράξη. Ο ΙΜΟ έχει δεσμευτεί να βοηθήσει τα κράτη-μέλη του να επιτύχουν την Ατζέντα του 2030 των Ηνωμένων Εθνών για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs), ιδιαίτερα τον Στόχο 5 «Επίτευξη της ισότητας των φύλων και ενδυνάμωση όλων των γυναικών και των κοριτσιών».

Διαβάστε επίσης: 

Τραυλού: Η συμμετοχή των γυναικών, στη θάλασσα και στη στεριά, ενισχύει και εξελίσσει τη ναυτιλία

Στυλιανίδης: Δημιουργείται μητρώο κατασκευαστών ξύλινων παραδοσιακών σκαφών

Aγγελική Φράγκου: Aύξησε τη συμμετοχή της στην Navios Partners – Άλμα της μετοχής