Μπορεί να γυρίσει την παρτίδα η ΑΒ Βασιλόπουλος, να αυξήσει τις πωλήσεις της, να περάσει σε κερδοφορία και να επιστρέψει στον ενάρετο κύκλο;

Πολλοί είναι αυτοί που αμφιβάλλουν.

Η εταιρεία το 2022 εμφάνισε ζημιές, έχει χάσει τζίρο σε μια πληθωριστική αγορά και έχει διαρροή στελεχών.

Όμως, η ΑΒ Βασιλόπουλος δεν είναι μια μικρή οικονομική οντότητα. Εχει τις πλάτες ενός μεγάλου πολυεθνικού λιανέμπορου. Οπότε το ερώτημα που τίθεται είναι αν η Ahold-Delhaize θέλει να στηρίξει την εν Ελλάδι θυγατρική της.

Στελέχη της αλυσίδας υποστηρίζουν ότι έχει δοθεί λευκή επιταγή.

Κάτι που δεν πείθει την αγορά όχι γιατί αμφισβητεί τις ικανότητες του διευθύνοντος συμβούλου κ. Νίκου Λαβίδα, αλλά γιατί οι πολυεθνικές δεν ακολουθούν ένα τέτοιο μοντέλο διοίκησης. Κάτι, που δεν αφορά μόνο την ΑΒ Βασιλόπουλος. Οι θυγατρικές τους είναι άμεσα συνδεδεμένες με τα κεντρικά, οι σημαντικές αποφάσεις επικυρώνονται από τα κεντρικά και αδιαμφισβήτητα τον τελευταίο λόγο για ζητήματα στρατηγικής τον έχουν τα κεντρικά.

‘Η οι απεσταλμένοι αυτών στις θυγατρικές.

Όπως και στην ΑΒ Βασιλόπουλος με ανθρώπους της μητρικής. Για παράδειγμα ο Τσέχος Michal Pavelka, νέος Senior Vice President Store Operations & Supply chain της ΑΒ και μέλος της εκτελεστικής επιτροπής από τον περασμένο Νοέμβριο.

Ένα στέλεχος εκ Τσεχίας ορμώμενο, όπου κατέχοντας αντίστοιχη θέση στη θυγατρική της Ahold- Delhaize, Albert, κατάφερε να αφήσει ένα θετικό αποτύπωμα με τα κέρδη της τσέχικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ να αυξάνονται το 2022 κατά 87% και οι πωλήσεις κατά 8,6%.

Οι ισχυρές πλάτες της μητρικής

Ωστόσο, παρά τα προβλήματα και τη δομή λειτουργίας ως μέλος πολυεθνικής, όλοι γνωρίζουν ότι πρώτον η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει ένα από τα καλύτερα συστήματα logistics στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και δεύτερον έχει τον μεγάλο κουμπαρά της μητρικής, ενός παγκόσμιου κολοσσού με τις πωλήσεις το 2023 να ξεπερνούν τα 88,5 δισεκ. ευρώ.

Και με τις κινήσεις της μητρικής την τελευταία διετία αυτό που φαίνεται είναι ότι δεν θέλουν να αφήσουν ένα τέτοιο asset στην τύχη του. Εχουν επενδύσει πολλά, έχοντας παράλληλα εισπράξει πολλά ως μερίσματα όλα αυτά τα χρόνια και προς ώρας όλα δείχνουν ότι θα συνεχίσουν να επενδύουν.

Επένδυση 50 εκατ. ευρώ για την κάρτα πιστότητας

Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, η ΑΒ επενδύει 50 εκατ. ευρώ σε πόντους επιβράβευσης μέσω της κάρτας πιστότητας. Είναι ποσό υπερδιπλάσιο από πέρυσι όταν στους περίπου 2,2 εκατ. κάτοχους της κάρτας AB plus επεστράφησαν μέσω δωροεπιταγών περί τα 20 εκατ. ευρώ.

Η επιθετική εμπορική πολιτική με επενδύσεις άνω των 230 εκατ. ευρώ σε προσφορές και προωθητικές ενέργειας, με εστίαση σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας brands του ομίλου της Ahold-Delhaize σε χαμηλές τιμές και η παράλληλη διατήρηση των χαρακτηριστικών -ποιότητα και σέρβις- που τη διαφοροποιούν από ένα discount market, αποτελούν τον πυλώνα της στρατηγικής για την ανάκαμψη της αλυσίδας και την ανάκτηση μεριδίων αγοράς.

Η αλλαγή ταυτότητας

Η αλλαγή ταυτότητας της ΑΒ Βασιλόπουλος, από το σούπερ μάρκετ της ελίτ σε ένα φθηνό σούπερ μάρκετ, προσιτό για όλους, στρατηγική που υλοποιείται τον τελευταίο ενάμιση χρόνο που έχει αναλάβει επικεφαλής της αλυσίδας, ο κ. Νίκος Λαβίδας, εκτός από τους οικονομικούς πόρους που απαιτούνται για την υλοποίησή της έχει ως βασική προϋπόθεση να πειστεί και ο καταναλωτής.

Εγχείρημα δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο. Το νέο αφήγημα χτίζεται παράλληλα με τις επενδύσεις σε νέα εταιρικά καταστήματα, ανακαινίσεις, αλλά και περί τα 50 franchise ετησίως, με τα αποτελέσματα να μην έχουν αποτυπωθεί ακόμη, καθώς πέρσι οι πωλήσεις της αλυσίδας ήταν οριακά στα ίδια επίπεδα με το 2022 όταν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ σε μια πληθωριστική χρονιά αυξήθηκε κατά 10%.

Το αν θα κερδηθεί το στοίχημα και αν η αλυσίδα θα καταφέρει να ξανασυστηθεί ανακτώντας μερίδια αγοράς και εδραιώνοντας τη θέση της στο club των τριών ισχυρών αλυσίδων στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων θα φανεί στο άμεσο μέλλον.

Διαβάστε επίσης:

Νικόλας και Ειρήνη Νοτιά: Άλλη μία οικογένεια από τη Χίο που κοσμεί την ναυτιλία