Περίπου 5 χρόνια χρειάζονται για να ολοκληρωθούν τα μεγάλα έργα υποδομών, με τα αστικά σιδηροδρομικά και τα οδικά έργα να απαιτούν ακόμα μεγαλύτερο διάστημα αποπεράτωσης.

Σύμφωνα με μελέτη της PwC για τα έργα υποδομών στην Ελλάδα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, η ολοκλήρωση των έργων αστικών σιδηροδρόμων, δηλαδή του μετρό -εξαιτίας της δυσκολίας που παρουσιάζουν στην κατασκευή τους- απαιτεί 8,5 χρόνια, ενώ των αυτοκινητοδρόμων περίπου 7 χρόνια, καθώς πρόκειται για μεγάλα δίκτυα που θα ενώσουν την νότια και κεντρική Ελλάδα με το βόρειο τμήμα της χώρας.

1

Όπως σημειώνεται στη μελέτη, παρά την πανδημία και τις απαγορεύσεις που επιβλήθηκαν, η μέση διάρκεια κατασκευής των έργων παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη σε σχέση με το 2019, ενώ τα έργα ενέργειας και διαχείρισης υδάτων και αποβλήτων έχουν την μικρότερη διάρκεια κατασκευής.

Από το 2019 έως το 2023, 39 έργα που είτε είχαν ξεκινήσει να κατασκευάζονται είτε ολοκληρώθηκαν με καθυστέρηση παρατάθηκαν κατά μέσο όρο δύο χρόνια.

Πρόκειται για 14 έργα προϋπολογισμού 14 δισεκατομμυρίων ευρώ, την ώρα που έργα ύψους 7 δισ. συμβασιοποιήθηκαν και έργα 9 δισ. ολοκληρώθηκαν εντός αρχικού χρονοδιαγράμματος.

Επικαλούμενη στοιχεία μελέτης της Fitch, η PwC κάνει λόγο για επενδυτικό έλλειμμα στις υποδομές που ανέρχεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ ετησίως, τα τελευταία 14 χρόνια σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Το συμπέρασμα αυτό εξάγεται από το γεγονός πως οι επενδύσεις σε υποδομές ανέρχονται σε 0,8% του ΑΕΠ για το 2022, έναντι του ελληνικού μέσου όρου προ κρίσης 3,1% και του ευρωπαϊκού μέσου όρου 2% του ΑΕΠ για το 2022, εξαιτίας της πτώσης των επενδύσεων σε έργα υποδομών που σημειώθηκε την περίοδο 2010-2022.

Σημειωτέον ότι οι επενδύσεις σε έργα υποδομών της μελέτης της Fitch περιλαμβάνουν υποδομές σε έργα μεταφορών (δρόμοι, γέφυρες, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια, λιμάνια και θαλάσσιες μεταφορές) και σε ενέργεια & υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, δίκτυα μετάδοσης ενέργειας, πετρέλαιο & φυσικό αέριο, αγωγούς και έργα ύδρευσης).

Μόλις 1,5% ο ρυθμός ανάπτυξης έργων υποδομής

Παρά τη «σημαντική αύξηση που παρατηρείται στις επενδύσεις στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια», οι επενδύσεις σε έργα υποδομών στην Ελλάδα δεν ακολουθούν τον ρυθμό ανάπτυξης των συνολικών επενδύσεων.

Το παράδοξο, σύμφωνα με τη μελέτη, είναι ότι ενώ οι επενδύσεις έχουν φτάσει το υψηλότερο 8ετίας καταγράφοντας ετήσιο ρυθμό αύξησης πάνω από 6%, δεν παρατηρείται ο ίδιος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης και στις επενδύσεις σε έργα υποδομών, καθώς οριακά φτάνει το 1,5%.

Συνολικά, από το 2014 ολοκληρώθηκαν 73 έργα υποδομών προϋπολογισμού 16 δισ. ενώ μετά το 2019 € 2,7 δισ. επενδύθηκαν σε «πράσινα» έργα.

Την περίοδο 2017-2019 ολοκληρώθηκαν 36 έργα υποδομών συνολικού προϋπολογισμού 8 δισεκατομμυρίων, τα περισσότερα από τα οποία (το 47%) αφορούσαν τον κλάδο των αυτοκινητοδρόμων.

Επίσης, τα τελευταία έτη παρατηρείται μια στροφή προς έργα ύδρευσης και αποχέτευσης, καθώς και σε έργα που αφορούν την ενέργεια.

Από το 2014 έως το 2018 επενδύθηκαν 8,5 δισ. και 85% των πόρων διοχετεύτηκαν στους αυτοκινητόδρομους. Από το 2019 έως το 2023 δαπανήθηκαν πόροι 8,2 δισ. εκ των οποίων το 52% στην ενέργεια και 29% στους σιδηροδρόμους.

Την τελευταία 5ετία παρατηρείται ότι άνω του 60% των έργων βρίσκονται στο στάδιο συμβασιοποίησης, αλλά 31 ώριμα έργα συνολικού προϋπολογισμού 14 δισεκατομυρίων δεν έχουν ακόμα συμβασιοποιηθεί.

Το 2022 το συνολικό ανεκτέλεστο έφτασε τα 44 δισ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης:

Υπουργείο Υποδομών: Νέα παράταση για μεγάλο οδικό έργο – Ποιοι μεγάλοι όμιλοι το διεκδικούν

Πώς θα είναι μετά την ανάπλαση οι πλατείες σε Εξάρχεια, Ευαγγελισμό και Κολωνάκι (φωτό, βίντεο)

Γεωργιάδης για απογευματινά χειρουργεία: Δεν ιδιωτικοποιείται το ΕΣΥ – Μείωση στη λίστα αναμονής και αύξηση των απολαβών των γιατρών