Πολλοί έχουν προσπαθήσει, ελάχιστοι έχουν πετύχει. Ο ελληνοκύπριος Άλεξ Μιχαηλίδης συγκαταλέγεται ανάμεσα στους τελευταίους. Όχι μόνο καμαρώνει τα βιβλία του να σκαρφαλώνουν κατά σειρά στη λίστα ευπώλητων των New York Times, έχει παράλληλα εμφιλοχωρήσει και στην ελίτ του Χόλιγουντ… Μετά τα παγκόσμια μπεστσέλερ The Silent Patient (Η σιωπηλή ασθενής) και The Maidens (Οι κόρες), το τρίτο του μυθιστόρημα The Fury βρίσκεται ήδη ψηλά στην περίζηλη λίστα. Μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά με τίτλο Μένος (εκδόσεις Διόπτρα, 2024).

«Είμαι πολύ περήφανος για το “Μένος”, επισήμανε ο Άλεξ Μιχαηλίδης, «και διασκέδασα τόσο πολύ γράφοντάς το, περισσότερο από οτιδήποτε έχω γράψει μέχρι τώρα. Ως Ελληνοκύπριος, ήθελα να επιστρέψω στις ρίζες μου και να βάλω το βιβλίο στον κόσμο που ξέρω καλύτερα: ένα ελληνικό νησί. Έχω περάσει πολλά καλοκαίρια στα ελληνικά νησιά και δεν μπορώ να σκεφτώ πιο υποβλητικό, όμορφο και στοιχειωμένο μέρος για να σκηνοθετήσω ένα θρίλερ…».

1

Άντρας της Χρονιάς

Ο Άλεξ Μιχαηλίδης δεν μένει πια στην Κύπρο ούτε στην (δήθεν) πιο κοσμοπολίτικη Ελλάδα, αλλά στο Λονδίνο. Και άρα το ότι έρχεται στην Ελλάδα να παρουσιάσει το νέο του βιβλίο, τού προκαλεί περίσσεια συγκίνησης.

Όταν πέρυσι στο πλαίσιο της τελετής Man of the Year Awards 2023 που διοργάνωσε η Τράπεζα Κύπρου στη Λευκωσία, βραβεύτηκε με το διπλό βραβείο Άντρας της Χρονιάς και Διεθνής Κύπριος, και πάλι φάνηκε γνήσια συγκινημένος.

«Είναι το πρώτο βραβείο που παίρνω στην Κύπρο κάτι το οποίο το κάνει ακόμα πιο ξεχωριστό», ομολόγησε.

Εκείνος έχει κατακτήσει τον κόσμο, αλλά οι γερές ρίζες του τον βοήθησαν να εξακοντιστεί στο διεθνές στερέωμα.

Μια απαιτητική μητέρα

«Είχα την υποστήριξη και την εμψύχωση από τους γονείς μου, είχα μια εξαιρετική εκπαίδευση, είχα την τεράστια συλλογή βιβλίων της μητέρας μου για να διαβάζω, ζούσα σε μια όμορφη χώρα και είχα μια απίστευτα πλούσια πολιτιστική και μυθολογική κληρονομιά από την οποία μπόρεσα να αντλήσω πράγματα. Και με ένα τέτοιο ξεκίνημα στη ζωή, ο οποιοσδήποτε μπορεί να επιτύχει σε οτιδήποτε», επισήμανε ο Άλεξ Μιχαηλίδης.

Ήταν βέβαια απαιτητική η μητέρα του ως προς την ποιότητα της λογοτεχνίας που επέλεγε για τη βιβλιοθήκη της. Όσον αφορά στα νουάρ μυθιστορήματα ή στα θρίλερ ο πήχης παρέμενε στο υψιπετές (αλλά εύπεπτο) επίπεδο της Αγκάθα Κρίστι. Ο Άλεξ Μιχαηλίδης θυμάται να τρυπώνει στο δωμάτιο της μητέρας του και να βρίσκει στη συλλογή της βιβλία της ιδιοφυούς αγγλίδας συγγραφέως. Να τα καταβροχθίζει μέσα σε ένα βράδυ, μένοντας ξύπνιος μέχρι το πρωί.

Από την Αγκάθα Κρίστι ως το Λος Άντζελες

Το επόμενο καλοκαίρι θυμάται να τον συντροφεύουν τα βιβλία της στην παραλία, το αεράκι και η θάλασσα να «νοστιμεύουν» την αναγνωστική απόλαυση. Η Αγκάθα Κρίστι τον μετέτρεψε σε αναγνώστη αλλά και σε συγγραφέα. Όταν άρχισε να γράφει, αυτήν την αίσθηση ικανοποίησης προσπάθησε να μεταλαμπαδεύσει στους αναγνώστες του. Και με την πλούσια παράδοση μυθολογίας και ιστορίας της χώρας του, με τη φλέβα της αρχαίας τραγωδίας στα γονίδιά του, ξεκινούσε με γερές περγαμηνές.

Στα δέκα οκτώ του, ο Άλεξ Μιχαηλίδης έφυγε από τη Νικοσία για να σπουδάσει στο περίοπτο Trinity College του πανεπιστημίου Κέιμπριτζ (Cambridge University) στην Αγγλία όπου ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του στην αγγλική λογοτεχνία. Σε αυτό το αγαπημένου του περιβάλλον επέστρεψε πνευματικά για έμπνευση στο δεύτερο βιβλίο του.

Ο Άλεξ Μιχαηλίδης λάτρευε τη μυθοπλασία, και στο Λονδίνο δοκίμασε τα πρώτα του βήματα σε εταιρεία κινηματογραφικής παραγωγής. Αργότερα, μεταπήδησε στη διάσημη κινηματογραφική σχολή του Λος Άντζελες American Film Institute.

Άλφρεντ Χίτσκοκ και κλασικό Χόλιγουντ

«Είχα αυξημένη συνείδηση του εαυτού μου για να γίνω καλός ηθοποιός», παραδέχτηκε ο Άλεξ Μιχαηλίδης. Μάλιστα σε συνέντευξή του στους New York Times αναφέρθηκε και στις αποτυχημένες του προσπάθειες να πουλήσει σενάριά του.

Έτσι, ο Άλεξ Μιχαηλίδης επέστρεψε στα γνώριμα εδάφη, στη λογοτεχνία. Στράφηκε και πάλι στην αγγλική παράδοση, στο σινεμά όσο και στη λογοτεχνία. Μεταξύ άλλων, στον Κάρολο Ντίκενς, στον Άλφρεντ Χίτσκοκ. Αλλά και το κλασικό Χόλιγουντ, που είχε απορροφήσει στη χρυσή εποχή του τα μεγάλα ταλέντα από την Ευρώπη, όπως τον κορυφαίο αυστριακό σκηνοθέτη Μπίλι Γουάιλντερ (Billy Wilder). Εξίσου ανέτρεξε και στα λογοτεχνικά μεγέθη, στον Τενεσί Ουίλιαμς (Tennessee Williams) ανάμεσα σε άλλους.

Κάτι πηγαίο και αυθόρμητο τον ωθούσε στην αστυνομική λογοτεχνία. Αντιλήφθηκε όμως ότι δεν γνώριζε τίποτα για τον κόσμο και την ψυχοσύνθεση των ντετέκτιβ. Γνώριζε όμως καλά τον κόσμο της ψυχοθεραπείας.

Όχι ντετέκτιβ, ψυχοθεραπευτής

Ο Άλεξ Μιχαηλίδης υπήρξε θεραπευόμενος από τα φοιτητικά του χρόνια και κάποια στιγμή άρχισε μεταπτυχιακές σπουδές ψυχοθεραπείας στο Λονδίνο -είχε μάλιστα εργαστεί και σε δομή για εφήβους. Όλη αυτήν την εμπειρία την μετουσίωσε στην πρώτη εκδοτική του επιτυχία στην ηλικία των τριάντα έξι ετών, ύστερα από είκοσι ολόκληρα χρόνια αμφιταλαντεύσεων.

Έτσι, σε αυτό το πρώτο του βιβλίο, το λογοτεχνικό του άλτερ έγκο δεν ήταν ντετέκτιβ αλλά ψυχοθεραπευτής. Το The Silent Patient – Η σιωπηλή ασθενής εντάσσεται στην κατηγορία των ψυχολογικών θρίλερ και η πλοκή εξελίσσεται σε ψυχιατρική κλινική. Στο ύφος του διακρίνεται και πάλι η επιρροή της Αγκάθα Κρίστι και ο πλούτος της ελληνικής μυθολογίας.

Το μυθιστόρημα κατέκτησε την κορυφή στη λίστα με τα διεθνή μπεστσέλερ των New York Times, όπου παρέμεινε για εκατόν τόσες εβδομάδες. Μέχρι σήμερα έχει πουλήσει πάνω από 6,5 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο. Επιμονή και αυτοπεποίθηση θεωρεί ότι τον βοήθησαν να ολοκληρώσει το πρώτο του βιβλίο με επιτυχία. Εκδόθηκε από τον οίκο Celadon, θηγατρική της Macmillan. 

Το Χόλιγουντ στα πόδια του

Η απίθανη επιτυχία του πρώτου του βιβλίου σήμαινε ότι τού προσφέρονταν στο πιάτο ανέλπιστες εμπειρίες. Πολύς κόσμος προσφερόταν να τον πληρώσει για κάτι που ευχαρίστως εκτελούσε και αμισθί.

Το πιο ευχάριστο από όλα τα παραφερνάλια της τεράστιας επιτυχίας του; Ότι του τηλεφωνούσαν αμερικάνοι παραγωγοί αργά το βράδυ, επιθυμώντας να εξασφαλίσουν πρώτοι τα δικαιώματα εκμετάλλευσης του βιβλίου. Τελικά, τον κέρδισε ο διασημότερος παραγωγός και όχι ίσως αυτός με την υψηλότερη προσφορά. Ήτοι, ο πολύς Μπραντ Πιτ με την εταιρεία παραγωγής του Plan B.

Δικαιώματα εκμετάλλευσης του δεύτερου βιβλίου του Άλεξ Μιχαηλίδη με τίτλο Οι κόρες(ακόμη ένα μπεστσέλερ), έχουν εξασφαλιστεί από την τηλεόραση της Miramax και την εταιρεία παραγωγής Stone Village.

Ιστορία για έναν δολοφόνο ή για την αγάπη;

Στο τελευταίο του βιβλίο Το μένος, ο κεντρικός ήρωας ονομάζεται Έλιοτ Τσέις. Καλείται να εξιχνιάσει έναν φόνο αλλά διαρκώς αναρωτιέται μήπως στην πραγματικότητα δεν κυνηγάει τον δολοφόνο αλλά την αγάπη… Η παραδοξότητα αυτής της φράσης αμέσως δεσμεύει τον αναγνώστη.

«Ο άνεμος ήταν σφοδρός εκείνο το βράδυ – το βράδυ του φόνου. Ήταν δυνατός, μανιασμένος – έπεφτε με ορμή πάνω στα δέντρα, σάρωνε τα μονοπάτια, σφύριζε, μοιρολογούσε, άρπαζε όλους τους άλλους ήχους και το ’βαζε γρήγορα στα πόδια», γράφει ο Άλεξ Μιχαηλίδης.

Η πρώην σταρ του κινηματογράφου Λάνα Φάραρ, προσκαλεί στενούς της φίλους να παραθερίσουν στο ιδιωτικό της νησί στην Ελλάδα. Η παρέα παγιδεύεται στο νησί εξαιτίας δυνατού ανέμου, που στην ντόπια διάλεκτο ονομάζεται «μένος».  Μέσα στη νύχτα διαπιστώνεται ο θάνατος ενός από τους επτά φίλους. Ένας από τους υπόλοιπους έξι έχει διαπράξει το αποτρόπαιο έγκλημα…

Πληροφορίες

Η πρώτη εκδήλωση θα γίνει στην Αθήνα, τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου, ώρα 20:30, στο Public Café Συντάγματος (Καραγιώργη Σερβίας 1).

Τον συγγραφέα θα παρουσιάσουν ο ραδιοφωνικός παραγωγός Μάκης Πουνέντης και ο συγγραφέας και μεταφραστής Πάνος Δημάκης.

Το μένος

Alex Michaelides

Ξενόγλωσσος Τίτλος: The Fury

Μετάφραση: Κλαίρη Παπαμιχαήλ

Εκδόσεις Διόπτρα

Ημερομηνία έκδοσης: 24/01/2024

Αριθμός σελίδων: 360