H δανέζικη εταιρεία Novo Nordisk, που έφερε επανάσταση με τα ενέσιμα σκευάσματα κατά του διαβήτη και της παχυσαρκίας, έχει ακόμα ένα κρυφό όπλο: ένα χάπι που βοηθά στην απώλεια βάρους και δεν έχει τα μειονεκτήματα της ένεσης.

Ένα φάρμακο που αν και υπόσχεται ένα νέο κύκλο κερδοφορίας για την φαρμακοβιομηχανία, βάζει την εταιρεία σε ένα μεγάλο δίλημμα.

1

Σε δύσκολη θέση η Novo Nordisk

Με την προετοιμασία του να έχει ολοκληρωθεί, το χάπι αυτό περιέχει την ίδια δραστική ουσία με το απόλυτα επιτυχημένο ενέσιμο σκεύασμα Wegovy: τη σεμαγλουτίδη.

Το πρόβλημα είναι ότι η Novo δεν έχει μεγάλο απόθεμα από αυτό το «μαγικό» συστατικό. Το λανσάρισμα ενός χαπιού, το οποίο μάλιστα απαιτεί διάθεση μεγαλύτερης ποσότητας της σεμαγλουτίδης απ’ ό,τι το Wegovy, θέτει σε κίνδυνο τα best sellers της εταιρείας.

Από την άλλη όμως, η επιτυχία της Novo ανέβασε κατακόρυφα τον ανταγωνισμό από τις υπόλοιπες φαρμακευτικές εταιρείες, που έσπευσαν να μπουν στην «χρυσή» αγορά σκευασμάτων κατά της παχυσαρκίας.

Eli Lilly, Amgen και Pfizer καραδοκούν ώστε, αν η Novo καθυστερήσει το λανσάρισμα, να είναι μία εξ αυτών η πρώτη που θα φέρει το νέο επαναστατικό χάπι.

Οι κινήσεις του Jorgensen

Ο διευθύνων σύμβουλος της Novo, Lars Fruergaard Jorgensen, αναγνωρίζει ότι η εταιρεία υποτίμησε τη ζήτηση όταν ξεκίνησε να εκπονεί σχέδια για ένα χάπι.

Τώρα καλείται να εξετάσει πώς θα διαχειριστεί την έλλειψη σεμαγλουτίδης, αφήνοντας στον πάγο για λίγο τα σχέδια που είχε ήδη από πέρσι να υποβάλει αίτηση γιά έγκριση από τις αμερικανικές ρυθμιστικές Αρχές.

«Είναι σαφές ότι όταν φτιάχνουμε μια έκδοση σε μορφή δισκίου και χρησιμοποιούμε σεμαγλουτίδη, πρέπει να χρησιμοποιήσουμε μεγάλη ποσότητα»,  δήλωσε ο Jorgensen σε συνέντευξή του την Τετάρτη στη Νέα Υόρκη. «Δεν μπορούμε να κατακτήσουμε τον κόσμο με αυτή την τεχνολογία ως πρότυπο».

Η Novo έχει αναβάλει την κατάθεση της αίτησης για τη χορήγηση άδειας στις ΗΠΑ για φέτος και τώρα λέει ότι θα περιμένει τα αποτελέσματα περισσότερων κλινικών δοκιμών, συμπεριλαμβανομένης μιας που διερευνά μια εκδοχή με χαμηλότερη δόση που θα απαιτούσε μικρότερη ποσότητα της δραστικής ουσίας.

Το διακύβευμα για την εταιρεία είναι να παραμείνει στην κορυφή των πωλήσεων στα σκευάσματα για την παχυσαρκία, τα οποία εκτόξευσαν τη χρηματιστηριακή της αξία πάνω από τα 530 δισ. δολάρια, καθιστώντας την κορυφαία εταιρεία της Ευρώπης και μοχλό ανάπτυξης για την οικονομία της Δανίας.

Η μετοχή Novo ενισχυόταν σχεδόν 2,5% την Παρασκευή και έχει κερδίσει 72% τους τελευταίους 12 μήνες.

Τη Δευτέρα η Novo ανακοίνωσε συμφωνία ύψους 11 δισ. δολαρίων για τρία εργοστάσια στο πλαίσιο της εξαγοράς της Catalent Inc. από τον μέτοχό της Novo Holdings A/S. Ο Jorgensen, σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του Bloomberg, χαρακτήρισε τη συναλλαγή ως μια «τεράστια ευκαιρία να εξυπηρετήσουμε περισσότερους ασθενείς» που αναζητούν θεραπεία με το Wegovy και το Ozempic.

Υψηλός ανταγωνισμός

Όμως η Novo δεν παίζει μόνη της σε μία αγορά που τείνει να γίνει όλο και πιο ανταγωνιστική. Η αμερικάνικη Eli Lilly λάνσαρε το αντίστοιχο Zepbound, το ποίο προβλέπεται να γίνει το φάρμακο με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία. Ένα πειραματικό χάπι απώλειας βάρους που αναπτύσσει πέρασε πέρυσι στο τελευταίο στάδιο των κλινικών δοκιμών.

Σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence ένα χάπι απώλειας βάρους μπορεί να τροφοδοτήσει την εκτόξευση της  νέας αγοράς απώλειας βάρους στα 80 δισ. δολάρια έως το 2030.

Οι φαρμακοβιομηχανίες βέβαια παλεύουν να δημιουργήσουν όλο και πιο βελτιωμένα σκευάσματα επόμενης γενιάς με λιγότερες παρενέργειες, περιορισμένη χορήγηση ή ελαχιστοποίηση των παρενεργειών όπως η απώλεια μυών που μπορεί να συμβεί με την ταχεία αλλαγή βάρους.

Το πειραματικό χάπι της Lilly έχει διαφορετικό τύπο από εκείνο της Novo και, θεωρητικά, μπορεί  να παραχθεί ευκολότερα και να είναι πιο φθηνό, σύμφωνα με τον Michael Shah, αναλυτήςτου Bloomberg Intelligence.

Σε έρευνα, περίπου το 1/3 των γιατρών είπε στον Shah και τους συναδέλφους του ότι συνταγογραφούν περισσότερα φάρμακα από το στόμα παρά ενέσεις. Αν και η ένεση του Wegovy με στυλό δεν είναι τόσο περίπλοκη όσο μπορεί να νομίζουν κάποιοι, «ένα χάπι θα εκτόξευε την αγορά», δήλωσε ο Shah.

Εντυπωσιακά αποτελέσματα

Οι εθελοντές που έπαιρναν το χάπι της Novo, κάνοντας παράλληλα συμβουλευτική διατροφής και άσκησης, έχασαν περίπου 17% του σωματικού τους βάρους σε διάστημα 68 εβδομάδων σε αποτελέσματα δοκιμών που δημοσιεύθηκαν πέρυσι. Το φάρμακο περιείχε 50 χιλιοστόγραμμα σεμαγλουτίδης, περίπου 20 φορές περισσότερο από ό,τι στην ισχυρότερη δόση της εβδομαδιαίας ένεσης Wegovy.

Η Novo πωλεί ήδη ένα χάπι για τον διαβήτη με την ονομασία Rybelsus που χρησιμοποιεί λιγότερη σεμαγλουτίδη από το πειραματικό της – αν και εξακολουθεί να είναι περισσότερη από ό,τι στις ενέσεις – και του οποίου τα ετήσια έσοδα αντιστοιχούν περίπου στο 1/5 των εσόδων του Ozempic.

Η εταιρεία έχει και άλλα χάπια υπό ανάπτυξη. Σε αυτά περιλαμβάνεται ένα φάρμακο που αποκτήθηκε πέρυσι κατά την αγορά της Inversago Pharma, το οποίο, σύμφωνα με τον Jorgensen, θα μπορούσε πιθανώς να παραχθεί σε πολύ μεγαλύτερες ποσότητες. Ένα άλλο σε πρώιμο στάδιο λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο με το CagriSema, την πειραματική ένεση νέας γενιάς της Novo.

Ο Jorgensen δήλωσε ότι η Novo μπορεί να μην χρειάζεται να πουλήσει ευρέως ένα χάπι παχυσαρκίας για να παραμείνει ανταγωνιστική.

«Η πλειοψηφία θα έλεγε ότι θα προτιμούσε ένα δισκίο», δήλωσε ο Jorgensen. «Αλλά αν τους δώσεις την επιλογή μιας εβδομαδιαίας ένεσης με την αποτελεσματικότητα που φέρνει η σεμαγλουτίδη, είναι κι αυτό πολύ ελκυστικό».

Διαβάστε επίσης:

Ozempic: Σπάσαν τα τηλέφωνα του CEO του «χρυσού» φαρμάκου από εταιρείες που απειλούνται

Σεμαγλουτίδη (Ozempic): Συνεχίζεται το «ντελίριο» – Αυξήθηκαν οι «διαβητικοί» κατά 15%

Eli Lilly: Πρόβλεψη για ισχυρά κέρδη το 2024 – Ποιο φάρμακο θα εξαντληθεί σύντομα στα φαρμακεία