Κατώτερη του αναμενομένου ήταν τελικά η κατανομή στο ελληνικό κοινό των μετοχών της εταιρείας του Ελ. Βενιζέλος, που κάνουν σήμερα πρεμιέρα διαπραγμάτευσης στη χρηματιστηριακή αγορά της Αθήνας.

Όπως προκύπτει από τηv επίσημη κοινή ανακοίνωση, των συντονιστών της δημόσιας προσφοράς και του ΤΑΙΠΕΔ, μόλις το 13,56% από τις μετοχές που διέθεσε η Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατέληξαν στην Ελλάδα. Ενώ το υπόλοιπο 86,44% πήγε σε ξένα χαρτοφυλάκια.

1

Σε απόλυτα νούμερα η «μοιρασιά» στους Έλληνες αφορούσε 12.200.000 μετοχές. Με τους διεθνείς επενδυτές να λαμβάνουν 77.800.000 μετοχές.

Λόγω της μεγάλης ζήτησης που εκφράστηκε, οι ιδιώτες Έλληνες επενδυτές, αλλά και οι λεγόμενοι ειδικοί επενδυτές (των θεσμικού χαρακτήρα χαρτοφυλακίων) είχαν εν τέλει …φτωχότερη του αναμενομένου παρουσία στο μετοχολόγιο της εταιρείας που έχει μέχρι το 2046 την εμπορική εκμετάλλευση του Ελ. Βενιζέλος.

Διότι από τα 12,2 εκατ. μετοχές, ένα σημαντικό τους κομμάτι (4,5 εκατ. μετοχές ή το 36,88% του ελληνικού σκέλους της προσφοράς) πήγε σε υφιστάμενους μετόχους της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, που είχαν το δικαίωμα προνομιακής κατανομής.

Ως Cornerstone επενδυτές, μέλη της επιχειρηματικής οικογένειας Κοπελούζου έλαβαν 3 εκατ. μετοχές, ενώ 1,5 εκατ. μετοχές πήρε στο πλαίσιο ειδικής συμφωνίας το Υπερταμείο. Και οι δύο πλευρές πήραν τα «χαρτιά» στην τιμή διάθεσης των 8,2 ευρώ ανά μετοχή, καταβάλλοντας εν συνόλω 36,9 εκατ. ευρώ.

Συνεπώς για τους ιδιώτες και θεσμικούς Έλληνες επενδυτές έμειναν πρo διανομή μόνο 7,7 εκατ. μετοχές, τιμολογούμενες σε 63,14 εκατ. ευρώ στο σύνολό τους.

Μία στις 31,7 μετοχές η αναλογία για τους θεσμικούς

Στη ζήτηση που εκφράστηκε από τις 21.472 αιτήσεις εγγραφής των ιδιωτών επενδυτών που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της ελληνικής δημόσιας προσφοράς αντιστοιχούσαν 116.074.489  μετοχές. Τους αναλογούσαν όμως προς διάθεση μόνο 5.005.000 μετοχές. Δηλαδή 1 ανά 23,2 που ζητούσαν. Με άλλα λόγια οι Έλληνες ιδιώτες έβαλαν «στο τραπέζι» της δημόσιας προσφοράς 951,81 εκατ. ευρώ και πήραν μετοχές αξίας…41,041 εκατ. ευρώ.

Σε ακόμη δυσμενέστερη θέση βρέθηκαν και οι Έλληνες θεσμικοί. Η ζήτηση από την πλευρά των 106 λεγόμενων ειδικών επενδυτών έφτασε σε 90.000.329 μετοχές, αλλά εξαιρουμένης της συμμετοχής της οικογένειας Κοπελούζου και του Υπερταμείου, ο αριθμός τους διαμορφώνεται σε 85.500.329 μετοχές.

Σε αυτήν την κατηγορία όμως διανεμήθηκαν εν συνόλω 7.195.000 μετοχές, αλλά εξαιρουμένων εκείνων της κατά προτεραιότητα κατανομής, μένουν για τα θεσμικά χαρτοφυλάκια μόνο 2.695.000 μετοχές. Σε μια αναλογία 1 για κάθε…31,7 ζητούμενες.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες το ελληνικό επενδυτικό κοινό φαίνεται να έχει μείνει…διψασμένο για μετοχές της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνάς. Εκτός κι αν ορισμένοι «προνόησαν» να ανεβάσουν ψηλά τις κεφαλαιακές τους προσφορές, για να πάρουν έτσι τον αρχικά επιθυμητό αριθμό μετοχών.

Στην προσφορά στο εξωτερικό, τα 30 εκατ. μετοχές κατέληξαν στην AviAlliance, του ασφαλιστικού ταμείου των δημοσίων υπαλλήλων του Καναδά, η οποία είχε ρόλο Cornerstone επενδυτή. Και αγόρασε τις μετοχές με υπερτίμημα 19% επί της τιμής διάθεσης. Δηλαδή στα 9,758 ευρώ.

Στο διεθνές επενδυτικό κοινό κατέληξαν συνεπώς οι υπόλοιπες 47,8 εκατ. μετοχές της συνδυασμένης προσφοράς. Από τα συμφραζόμενα της ανακοίνωσης προκύπτει ότι σε αυτό το συγκεκριμένο κομμάτι η πραγματική υπερκάλυψη είναι 17,34 φορές. Χωρίς φυσικά να είναι γνωστό αν κάποια από τα διεθνή χαρτοφυλάκια είχαν συγκριτικά καλύτερη κατανομή, με βάση τα ποιοτικά τους κριτήρια. Πάντως και σε αυτήν την περίπτωση φαίνεται να υπάρχουν επενδυτές που ήθελαν παραπάνω μετοχές.

Και αυτό παρά το γεγονός ότι η αίσθηση που δόθηκε από το ενημερωτικό δελτίο, ήταν ότι η προσφορά στο εξωτερικό θα ήταν μικρότερη από εκείνη που τελικά έγινε. Ενώ για το ελληνικό σκέλος φαίνεται να έγινε το αντίστροφο.

Όπως και να΄χει η σημερινή πρεμιέρα της μετοχής ξεκινά με θετικούς οιωνούς για τη μετοχή της εταιρείας του Ελ. Βενιζέλος. Με ξεκίνημα από τα 8,2 ευρώ η συνολική αποτίμηση της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών διαμορφώνεται σε 2,46 δις ευρώ. Το που μπορεί να φτάσει στην σημερινή πρεμιέρα θα το κρίνει η ίδια η αγορά.

Διαβάστε επίσης

ΔΑΑ: Πώς διαμορφώνεται η τελική προσφορά για τις μετοχές του Ελ. Βενιζέλος

Bloomberg: ΔΑΑ και Theon θα «τεστάρουν» αν αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον για τις ευρωπαϊκές IPO

Χρηματιστήριο: Στο ταμπλό αύριο οι μετοχές του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών