Δημοσιεύτηκαν σε ΦΕΚ οι υπουργικές αποφάσεις του υπουργείου Ανάπτυξης για τα νέα μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας με τον περιορισμό των προσφορών, την τρίμηνη απαγόρευση προωθητικής ενέργειας για τα προϊόντα η τιμή των οποίων έχει προηγουμένως αυξηθεί, αλλά και τη μείωση των τιμών στα βρεφικά γάλατα.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις προσφορές η υπουργική απόφαση προβλέπει:

1

Για τα προϊόντα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρ. 1 του άρθρου 38 του ν. 5082/2024, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής της, δεν επιτρέπονται οι ακόλουθες προωθητικές ενέργειες:

α) Η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),

β) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε συσκευασία που περιέχει επιπλέον ποσότητα ως «δώρο» για τον καταναλωτή,

γ) η πώληση πολυσυσκευασίας, αποτελούμενης από περισσότερα του ενός όμοια μεταξύ τους συσκευασμένα προϊόντα, για την οποία δηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο ότι εμπεριέχει μία ή περισσότερες συσκευασίες «ΔΩΡΟ» ή ότι προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),

δ) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται ότι πωλείται μαζί με άλλο, διαφορετικό, προϊόν ως «ΔΩΡΟ»,

ε) η πώληση προϊόντος με έκπτωση ή προσφορά που παρέχεται από εκπτωτικό κουπόνι, δωροεπιταγή, πόντους αγορών ή άλλα συστήματα επιβράβευσης (λ.χ. loyalty cards),

στ) η συμμετοχή σε οποιοδήποτε φυλλάδιο ή διαφήμιση λιανοπωλητή που αναφέρει ή υπονοεί ότι το προϊόν προσφέρεται σε συμφέρουσα για τον καταναλωτή τιμή (π.χ. αναφορές όπως «μόνο», «best value», «εξαιρετική τιμή», «ευκαιρία»).

Αυτό εφαρμόζεται και για προϊόντα που εισάγονται για πρώτη φορά στην αγορά, με την ίδια ή άλλη ονομασία, με την ίδια ή άλλη συσκευασία, και διαφορετικό ραβδωτό κωδικό είδους (barcode):

α) Μετά την απόσυρση άλλου προϊόντος της ίδιας επιχείρησης με τις ίδιες ή παραπλήσιες ιδιότητες ή

β) εμπεριέχουν μικρότερη ή μεγαλύτερη ποσότητα, κατά πενήντα τοις εκατό (50%), από άλλο όμοιο η παραπλήσιο προϊόν που διαθέτει η ίδια επιχείρηση στην αγορά, με αυξημένη τιμή μονάδας,

γ) διατίθενται από άλλη νέα επιχείρηση που συνεργάζεται ή συνδέεται με επιχείρηση που ήδη διαθέτει στους καταναλωτές προϊόντα της ίδιας κατηγορίας από την έναρξη ισχύος της παρούσας.

Η ρύθμιση για τον περιορισμό του 30% των προσφορών

Σε ό,τι αφορά το μέτρο της μείωσης της αρχικής τιμής συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων, η οποία ισούται τουλάχιστον με το 30% του αθροίσματος των παροχών – εκπτώσεων των προμηθευτών προς τους λιανέμπορους, από την απόφαση καθορίζονται οι κατηγορίες παροχών αλλά και οι κατηγορίες προϊόντων όπου το μέτρο θα εφαρμοστεί.

Συγκεκριμένα, αφορά τις εκπτώσεις επί τιμολογίου και τα πιστωτικά τιμολόγια που εκδίδονται από την επιχείρηση προς το λιανοπωλητή.

Η μείωση τιμής θα πρέπει να εφαρμοστεί στις ακόλουθες κατηγορίες:

-Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)

-Απορρυπαντικά ρούχων για πλύσιμο στο χέρι

-Απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)

-Απορρυπαντικά για πλύση πιάτων και σκευών στο χέρι

-Καθαριστικά επιφανειών παντός είδους

-Χλωρίνες

-Σαμπουάν και conditioner

-Αφρόλουτρα

-Σαπούνια σε υγρή μορφή

-Σαπούνια σε στερεά μορφή

-Οδοντόκρεμες

-Βρεφικές και παιδικές πάνες

Το μέτρο για τις «καθαρές τιμές» σε νωπά

Αναφορικά με τη ρύθμιση για τις καθαρές τιμές τα προϊόντα που εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία είναι:

1 Νωπά φρούτα (μη επεξεργασμένα)

2 Νωπά λαχανικά (μη επεξεργασμένα)

3 Νωπό μοσχάρι (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)

4 Νωπό χοιρινό (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)

5 Νωπό κοτόπουλο (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)

6 Νωπά ψάρια (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)

Τι ισχύει για το βρεφικό γάλα

Δέκα ημέρες περιθώριο έχουν οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αγορά βρεφικού γάλακτος να αποστείλουν στη ΔΙΜΕΑ τα στοιχεία για το ύψος του λειτουργικού κόστους ώστε να μπει το πλαφόν 7% στο μεικτό περιθώριο κέρδους. Ειδικότερα, η υπουργική απόφαση προβλέπει:

Περιορισμός του ύψους λειτουργικού κόστους που λαμβάνεται υπόψη για την εφαρμογή του περιορισμού της παρ. 1 του άρθρου 39 του ν. 5082/2024

1. Tα στοιχεία καθορισμού του ύψους του λειτουργικού κόστους της παρ. 1 του άρθρου 39 του ν. 5082/2024 αποστέλλονται στη Διυπηρεσιακή Μονάδα

Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) εντός προθεσμίας δέκα (10) εργάσιμων ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας.

2. Το μικτό περιθώριο κέρδους της παρ. 1 του άρθρου 39 του ν. 5082/2024 δεν είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης, από την έναρξη ισχύος του παρόντος, διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά επτά τοις εκατό (7%) επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών και δεν δύναται το λειτουργικό κόστος της οικείας κατηγορίας να υπερβαίνει το μέσο λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, όπως αποτυπώνεται στις οικονομικές καταστάσεις της τελευταίας δημοσιευμένης οικονομικής χρήσης, προσαυξημένο κατά 60%.

Διενέργεια ελέγχου

Για τη διαπίστωση παραβάσεων της παρ. 1 του άρθρου 39 του ν. 5082/2024 μπορεί να διενεργείται διοικητικός ή επιτόπου έλεγχος, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας, από τα όργανα των αρμοδίων αρχών της παρ. 2 του ιδίου άρθρου, δηλαδή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.).
άρθρου  39 του ν. 5082/2024 επιβάλλονται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.).

Διαβάστε επίσης:

Σε ισχύ από 1ης Φεβρουαρίου ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής