ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Σε άρθρο τους οι FT αναφέρουν ότι πρόκειται για εταιρείες που πωλούν εμπορεύματα, όπως σιδηρομετάλλευμα και σιτηρά, οι οποίες απειλούν τις ναυτιλιακές με νομικές ενέργειες και προσπαθούν να τροποποιήσουν τους όρους των συμβάσεων τους, προκειμένου οι πλοιοκτήτες να χρησιμοποιήσουν τη διαδρομή της Διώρυγας του Σουέζ, η οποία είναι πιο επικίνδυνη, αλλά παράλληλα φθηνότερη και ταχύτερη.
Αρκετές δυτικές ναυτιλιακές έχουν εκτρέψει σχεδόν όλα τα πλοία που κανονικά θα χρησιμοποιούσαν τη Διώρυγα του Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα, σε μια μακρύτερη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας από τότε που οι φιλοπαλαιστίνιοι Χούτι ξεκίνησαν τις επιθέσεις τους τον Νοέμβριο.
Ωστόσο, ο εφοπλιστής Μιχάλης Μποδούρογλου, πρόεδρος της Allseas Marine με έδρα την Αθήνα, επισημαίνει στους FT ότι ορισμένες εταιρείες που επιθυμούν να ναυλώσουν τα φορτηγά πλοία του, ζήτησαν να αφαιρέσουν από την σύμβαση την ρήτρα «σε καιρό πολέμου».
Αυτή επιτρέπει στους πλοιοκτήτες να εκτρέπουν ένα πλοίο εάν η πιο άμεση διαδρομή είναι πολύ επικίνδυνη και η αλλαγή της ρήτρας θα επιτρέψει στον ναυλωτή να τους αναγκάσει να συνεχίσουν να ταξιδεύουν μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
Ένας δικηγόρος του ναυτιλιακού κλάδου, επισήμανε ότι οι ναυλωτές έλεγαν συχνά στους πλοιοκτήτες ότι οι τρέχουσες συνθήκες στα ανοιχτά της Υεμένης, όπου οι Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν έχουν πραγματοποιήσει περισσότερες από 30 επιθέσεις σε πλοία, δεν ήταν τόσο επικίνδυνες ώστε να αξίζει να προχωρούν σε εκτροπές.
Ο ίδιος δικηγόρος, ο οποίος ζήτησε να τηρήσει την ανωνυμία του, είπε στους FT ότι ορισμένοι ναυλωτές ανησυχούν ότι οι τελικοί πελάτες μπορεί να αρνηθούν να πληρώσουν για το φορτίο που παραδόθηκε με καθυστέρηση. Επισήμανε επίσης ότι αυτοί οι ναυλωτές είχαν προειδοποιήσει τους πλοιοκτήτες ότι μπορεί να ζητήσουν αποζημίωση για καθυστερημένη παράδοση εμπορευμάτων που εκτρέπονται.
Τα στοιχεία από την Clarksons, δείχνουν ότι την εβδομάδα έως τις 28 Ιανουαρίου οι μέσες ημερήσιες αφίξεις πλοίων ξηρού φορτίου γύρω από τις εκβολές της Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκαν κατά 45% σε σχέση με τις αρχές Δεκεμβρίου. Για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το ποσοστό ήταν 91%.
Κάποιοι ναυλωτές είπαν ότι δεν αντιμετώπισαν προβλήματα στις περιπτώσεις όπου οι πλοιοκτήτες είπαν ότι ενδέχεται να εκτρέψουν φορτία.
Ωστόσο, ο κ. Μποδούρογλου είπε ότι «ορισμένοι ναυλωτές» είχαν ζητήσει από τα μέλη του να αφαιρέσουν τη ρήτρα εν καιρώ πολέμου από τα συμβόλαια ναύλωσης για να διασφαλίσουν ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν θα έχουν το δικαίωμα να απομακρυνθούν από τη Διώρυγα του Σουέζ. Μέχρι στιγμής δεν γνώριζε κανένα μέλος που να έχει συμφωνήσει να το κάνει, είπε.
«Είναι τεράστιος κίνδυνος για έναν ιδιοκτήτη να συμφωνήσει σε αυτό. Τι θα κάνει εάν ξεκινήσει πόλεμος, που θα δημιουργούσε κινδύνους για όλα τα πλοία; Η ευθύνη του θα είναι τεράστια», τόνισε.
Ο εφοπλιστής επισήμανε ότι εδώ και δεκαετίες που δραστηριοποιείται στη ναυτιλία δεν είχε δεχθεί ποτέ τέτοια αιτήματα πριν από την σημερινή κρίση. Παράλληλα είπε ότι θα αξιολογήσει τις συνθήκες πριν στείλει άλλα πλοία στην περιοχή.
Παρόλο που ο ίδιος συνεχίζει να στέλνει μερικά πλοία μέσω του καναλιού, υποστήριξε ότι δεν θα ήταν συνετό να μην προβλέπεται στις συμβάσεις η επιλογή της εκτροπής.
Διαβάστε ακόμη:
Χάος στην Ερυθρά Θάλασσα: Φόβοι για τα κέρδη των εταιρειών – Ποιοι κλάδοι επηρεάζονται
Ερυθρά Θάλασσα: Επίθεση κατά δεξαμενόπλοιου της Trafigura ανοικτά του Άντεν (upd)
Aramco: Συνεχίζει τις μεταφορές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας – «Διαχειρίσιμοι οι κίνδυνοι»