Το ποσοστό της κρατικής επιδότησης των διοδίων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) είναι αυτό που έκρινε σε σημαντικό βαθμό την τελική έκβαση του διαγωνισμού για τη μεγάλη παραχώρηση των 1,8 δισ. ευρώ.

Η συγκεκριμένη διαγωνιστική παράμετρος είχε το μεγαλύτερο ειδικό βάρος, καθώς έφτανε στο 65%, με το υπόλοιπο 35% να αφορά το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης για την κατασκευή του οδικού άξονα Χανιά-Ηράκλειο.

1

Ο Όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επικράτησε έχοντας την καλύτερη προσφορά και στα δύο σκέλη αξιολόγησης.

Από εκεί και πέρα και σε ό,τι αφορά τους άλλους δύο μονομάχους υπήρξαν διαφοροποιήσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες η κοινοπραξία Mytilineos-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έφτασε μεν πολύ κοντά και στο νικητή, αλλά έμεινε… εκεί.

Αντιθέτως, αρκετά πίσω, όπως όλα δείχνουν, βρέθηκε η ελληνογαλλική συμμαχία ΑΒΑΞ-Egis-Meridiam, καθώς η δικιά της προσφορά βάσει των όσων αναφέρουν πηγές πολύ κοντά στον διαγωνισμό, απείχε αρκετά από το να χαρακτηριστεί ως ανταγωνιστική.

Στην «αρχιτεκτονική» του διαγωνισμού το ύψος της συνολικής κρατικής χρηματοδότησης φτάνει ως τα επίπεδα των 700 εκατ. ευρώ.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, συμφερόντων του Γιώργου Περιστέρη, όπως η ίδια ανέφερε  ζήτησε το ποσό των 693 εκατ. ευρώ. Οι άλλοι δύο μονομάχοι κινήθηκαν λίγο παραπάνω καθώς όλη κι όλη τη διαφορά για το συγκεκριμένο σκέλος δεν μπορούσε πρακτικά να υπερβεί τα 7 εκατ. ευρώ.

Το κέντρο βάρους όμως, όπως αναμενόταν, ήταν στο ποσοστό των διοδίων που το κάθε ένα από τα τρία σχήματα επιθυμούσε να επιδοτηθεί από το κράτος.  Πρόκειται για τα λεγόμενα σκιώδη διόδια.

Στην προκειμένη περίπτωση η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ήταν και πάλι πρώτη ζητώντας το  64,62%, που σημαίνει ότι για κάθε ένα ευρώ διοδίου το κράτος εισφέρει 0,6462 ευρώ. Η συμμαχία των Mytilineos και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, σύμφωνα πάντοτε με την ίδια πληροφόρηση, ζήτησε 68% ως επιδότηση διοδίου.

Από την άλλη πλευρά η ελληνογαλλική συμμαχία των ΑΒΑΞ-Egis-Meridiam ανέβηκε πολύ ψηλά με το προτεινόμενο ποσοστό στα σκιώδη διόδια να ανέρχεται στο 95%. Στον βαθμό που είναι έτσι τα πράγματα το συγκεκριμένο σχήμα είναι εμφανές ότι επιδίωξε να στηριχτεί κατά κύριο λόγο στο επιδοτούμενο σκέλος του διαγωνισμού με αποτέλεσμα να μείνει αισθητά πίσω.

Η πορεία του διαγωνισμού και τα επόμενα βήματα

Ο διαγωνισμός για το ΒΟΑΚ εισήλθε στην τελική του ευθεία τον περασμένο Μάιο όταν τα τρία παραπάνω σχήματα υπέβαλαν τις οικονομικές τους προσφορές. Έκτοτε πέρασε ένα σχετικά μεγάλο διάστημα για να καταλήξουμε στη χθεσινή επικράτηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Αξίζει να αναφερθεί ότι η ισχύς των προσφορών αυτών παραλίγο να λήξει και το υπουργείο χρειάστηκε να προχωρήσει το περασμένο Δεκέμβριο σε απευθείας ανανέωση τους έως και τον Μάρτιο του 2024, η οποία εν τέλει δε χρειάστηκε καθώς οι φάκελοι άνοιξαν στις 25 Ιανουαρίου.

Η μάχη μεταξύ των σχημάτων ήταν έντονη για τα δύο φαβορί που ήταν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και το κοινοπρακτικό σχήμα των Ομίλων Mytilineos-Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) με το πρώτο να εκμεταλλεύεται το συγκριτικό ανταγωνιστικό του πλεονέκτημα που ήταν η παρουσία προσωπικού και εξοπλισμού στην Κρήτη λόγω της κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι και την ανάληψη του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη του ΒΟΑΚ το οποίο θα κατασκευάσει μαζί με τις ΑΚΤΩΡ και Intrakat.

O Όμιλος ΑΒΑΞ συνέχισε τη συνεργασία του με τη γαλλική Meridiam, με την οποία είχε κατέβει και στην Αττική Οδό, και συμμάχησε με την Egis, που έχει αρκετά καλή γνώση των παραχωρήσεων και των σχετικών διαγωνισμών, καθώς μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει επικρατήσει στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την Εγνατία Οδό. Εν τούτοις, δεν κατάφερε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων παρά το γεγονός ότι η παραχώρηση του ΒΟΑΚ του ήταν απαραίτητη αφού θα του προσέφερε τις αναγκαίες σταθερές χρηματικές ροές.

Όσον αφορά την πορεία του διαγωνισμού του επόμενο βήμα είναι να αναδειχθεί και επίσημα ο ανάδοχος. Για να γίνει αυτό θα χρειαστεί να βγει από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου υποδομών το πρακτικό του διαγωνισμού, το οποίο αναμένεται εντός της επόμενης εβδομάδας.

Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή.

Έπειτα θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου κι ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.

Στα του έργου η συνολική του διάρκεια ανέρχεται στα 35 έτη εκ των οποίων τα πέντε πρώτα αφορούν τις μελέτες και την κατασκευή του οδικού άξονα και τα υπόλοιπα τη διαχείριση και τη λειτουργία του.

Διαβάστε επίσης

Η επιστολή Μπλίνκεν στον Μητσοτάκη για τα F-35 – Αναλυτικά το πακέτο μαμούθ δωρεάν στρατιωτικού εξοπλισμού

Πώς ο Σκλαβενίτης μεγάλωσε το online καλάθι των σούπερ μάρκετ

Scope: Δεν προχώρησε σε νέα ενέργεια αξιολόγησης για την Ελλάδα – Παραμένει το BBB- με «σταθερό» outlook