Τη θέση της ως κυρίαρχος στις οδικές παραχωρήσεις επισφραγίζει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς χθες έδωσε την καλύτερη προσφορά για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), αρχικής εκτιμώμενης αξίας 1,8 δισ. Ευρώ.

Με την επικράτηση στον εν λόγω διαγωνισμό, που αφορούσε τη μεγαλύτερη παραχώρηση ύστερα από την Αττική Οδό, η εισηγμένη θέτει πλώρη για την επίτευξη του διπλασιασμού των EBITDA της στο 1 δισ. Ευρώ σε ετήσια βάση εντός της επόμενης πενταετίας, όπως είχε αναφερθεί στην παρουσίαση της εισηγμένης στη Morgan Stanley στο Λονδίνο τον περασμένο Νοέμβριο.

1

Όσον αφορά το στόχο αυτό οι παραχωρήσεις αναμένεται να συμβάλλουν σημαντικά στην επίτευξή του, καθώς όπως έχει εκτιμηθεί μόνο από την Αττική Οδό ο Όμιλος έχει λειτουργική κερδοφορία άνω των 300 εκατ. Ευρώ ετησίως. Εκτιμάται, δε, ότι συνολικά ο κλάδος των παραχωρήσεων θα αποδώσει μερίσματα τουλάχιστον 11 δισ. Ευρώ καθ΄όλη τη διάρκεια ζωής των έργων.

Η επικράτηση στον διαγωνισμό του ΒΟΑΚ και τα επόμενα βήματα

Η μάχη για τον οδικό άξονα της Κρήτης ήταν αρκετά σκληρή  με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έρχεται αντιμέτωπη με ισχυρούς εγχώριους και γαλλικούς κατασκευαστικούς ομίλους. Τα αντίπαλα σχήματα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ήταν η συμμαχία Μ Παραχωρήσεων του Ομίλου Mytilineos και της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις του Ελλάκτωρ, καθώς και το ελληνογαλλικό μπλοκ των ΑΒΑΞ-Egis-Meridiam.

H ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που ακολούθησε την ίδια στρατηγική, που είχε ως αποτέλεσμα να επικρατήσει στην Αττική Οδό, δηλαδή να κατέβει μόνη της, εκμεταλλεύτηκε το συγκριτικό πλεονέκτημα της οικονομίας κλίμακος που της προσφέρουν τα εργοτάξια της στην Κρήτη, καθώς κατασκευάζει το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ενώ μαζί με τις ΑΚΤΩΡ και Intrakat έχει αναλάβει το ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη του ΒΟΑΚ.

Τα επόμενα βήματα του διαγωνισμού είναι η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού.

Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή.

Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου κι ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.

Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε (5) έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Tο κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με την οικονομική προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.

Κυρίαρχος των οδικών παραχωρήσεων και των διοδίων

Με την επικράτηση στον διαγωνισμό για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο μήκους 157,5 χιλιομέτρων το χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεπερνάει πλέον τα 1700 χλμ αυτοκινητοδρόμων, η συνολική αξία των οποίων διαμορφώνεται στα 9,4 δισ. Ευρώ.

Όσον αφορά την παρουσία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στις οδικές παραχωρήσεις αξίζει να αναφερθεί ότι έχει ως πάγια τακτική να διαχειρίζεται πλήρως τους αυτοκινητοδρόμους που συντηρεί και λειτουργεί.

Πιο συγκεκριμένα, η εισηγμένη επικράτησε χωρίς εταίρο στον διαγωνισμό της Αττικής Οδού δίνοντας την προσφορά-ρεκόρ των 3,27 δισ. Ευρώ, ενώ συμμετέχει κατά 75% στο σχήμα που θα υπογράψει εντός του επόμενου διαστήματος τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.

Σχετικά με τους οδικούς άξονες που διαχειρίζεται η εισηγμένη σε ποσοστό 100% σε αυτούς ανήκουν οι παραχωρήσεις της Κεντρικής και της Νέα Οδού, για τις οποίες ο όμιλος έχει δημιουργήσει τις ομώνυμες θυγατρικές.

Επιπλέον, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 17% στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και κατέχει το 28% στην Κοινοπραξία ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ που κατασκευάζει το τμήμα Καραίικα-Γαστούνη του Πάτρα-Πύργος.

Διαβάστε επίσης

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επικράτησε στη mega παραχώρηση 1,8 δισ. ευρώ του ΒΟΑΚ