“Σήμερα, είναι πραγματικά μια εξαιρετική ευκαιρία να συζητήσουμε το μέλλον στη ναυτιλία. «Τι υπάρχει μπροστά;» Και φυσικά, επικεντρωθείτε σε δύο βασικά θέματα που θα διαμορφώσουν το μέλλον της: Βιωσιμότητα και Οικονομικά. Δύο τρέχουσες προκλήσεις, που θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τις μελλοντικές προοπτικές του ναυτιλιακού κλάδου”.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, μιλώντας πριν από λίγο στο συνέδριο «Slide 2 Open Shipping Finance Conference», επισήμανε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία.

1

“Η μετάβαση της ναυτιλίας στην εποχή «χωρίς άνθρακα» αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση του κλάδου σήμερα. Είναι μια ριζική αλλαγή μπροστά. Χωρίς αμφιβολία”, τόνισε και πρόσθεσε:

“Ωστόσο, εμείς, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που εκπροσωπούμε το μεγαλύτερο πλοιοκτήτη έθνος στον κόσμο και προσωπικά εγώ, ως Υπουργός, πιστεύουμε ότι αυτή η πρόκληση είναι επίσης μια ευκαιρία. Μια ευκαιρία να «προχωρήσουμε» γρήγορα. Και να εξασφαλίσει τη βιώσιμη ανάπτυξη του ναυτιλιακού τομέα.

Το πιο σημαντικό είναι ότι είναι μια ευκαιρία για την ελληνική – και τη συνολική ευρωπαϊκή ναυτιλία – να διατηρήσει ή και να αυξήσει την παγκόσμια ανταγωνιστικότητά της.

Αυτό είναι ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σημείο. Ειδικά αν αναλογιστούμε τους σημερινούς ταραγμένους καιρούς. Και ότι η Ευρώπη, ειλικρινά μιλώντας, χάνει τη συνολική ανταγωνιστικότητά της.

Όπως όλοι γνωρίζετε καλά, η πολιτική δέσμευση για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές στη ναυτιλία είναι σταθερή. Εφαρμόζεται η στρατηγική του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Παρέχει το πλαίσιο. Και ανοίγει το δρόμο για τη μετάβαση στη ναυτιλία.

Από την εμπειρία μου στην πρόσφατη Γενική Συνέλευση του ΙΜΟ – όπου η Ελλάδα επανεξελέγη στην Κατηγορία Α με την πλειοψηφία των ψήφων – μπορώ να πω ότι «υπάρχει μεγάλη πράσινη δυναμική τώρα στον ΙΜΟ».

Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές βρίσκεται πολύ ψηλά στην ημερήσια διάταξη. Αυτό που πρέπει να κάνουμε τώρα είναι να ανοίξουμε τον δρόμο όσον αφορά την υλοποίηση. Η Ελλάδα θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό το μέτωπο.

Θα βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας –στον ΙΜΟ ή στις Βρυξέλλες– προς την ανάπτυξη μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων που θα μας οδηγήσουν σε «ναυτιλία με ουδέτερο άνθρακα».

Θέλουμε ριζοσπαστισμό, αλλά θέλουμε και ρεαλισμό. Και συνηγορούμε για εφαρμόσιμες και ρεαλιστικές λύσεις σε ενιαίο επίπεδο. Η κύρια πρόκληση για το μέλλον είναι να διασφαλιστεί η παγκόσμια διαθεσιμότητα ασφαλών και προσιτών καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα.

Χωρίς την εκπλήρωση αυτής της προϋπόθεσης, ο στόχος μας για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές δεν είναι μόνο αβέβαιος αλλά –ας είμαστε σαφείς– θα είναι αδύνατος. Πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας. Και για να γίνει αυτό, η νούμερο ένα προτεραιότητα θα πρέπει να είναι η Συνεργασία.

Και συγκεκριμένα, Διατομεακή συνεργασία. Το θέμα των καυσίμων και των νέων τεχνολογιών στη ναυτιλία είναι ένα πολυδιάστατο ζήτημα. Πρέπει να συνδέσουμε τον ενεργειακό τομέα με τη θαλάσσια αλυσίδα αξίας.

Οι παραγωγοί και οι προμηθευτές ενέργειας, οι διαχειριστές λιμένων, οι εταιρείες logistics, οι ναυλωτές, οι κατασκευαστές κινητήρων και φυσικά οι πλοιοκτήτες πρέπει να συνεργαστούν. Να συζητήσουμε με διαφάνεια. Και φυσικά χρειαζόμαστε επιστήμη. Χρειάζεται να συνεργαστούμε με την επιστημονική κοινότητα, Ερευνητικά Ινστιτούτα και Κέντρα για να αναπτύξουμε ρεαλιστικές λύσεις.

Σίγουρα δεν είναι εύκολο έργο, αλλά εμείς ως πολιτικοί πρέπει να παρέχουμε κίνητρα, να διευκολύνουμε και να προωθήσουμε τέτοιες συζητήσεις σε όλα τα επίπεδα. Αυτό με φέρνει στο δεύτερο θέμα που θέλω να επισημάνω – τα οικονομικά. Χωρίς αμφιβολία, οι επενδύσεις που απαιτούνται για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές είναι δαπανηρές.

Η μείωση της ρύπανσης από τις πηγές των πλοίων και η ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης απαιτούν και τα δύο σημαντικά κεφάλαια. Από αυτή την άποψη, πιστεύω ότι ένας συνδυασμός –ένας συνδυασμός– δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης πρέπει να εξεταστεί πιο διεξοδικά. Η ιδέα των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα ταιριάζει καλά σε αυτό το πλαίσιο.

Οι ΣΔΙΤ μπορούν να αξιοποιήσουν την απαιτούμενη χρηματοδότηση και ταυτόχρονα μπορούν επίσης να διευκολύνουν την ανταλλαγή γνώσης και τη μεταφορά τεχνολογίας, επιταχύνοντας την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων. Μπορούν να παρέχουν το πλαίσιο όπου δημιουργείται χρηματοδότηση και προωθείται η συνεργασία.

Αυτή είναι η κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουμε. Οι καιροί είναι προκλητικοί. Και η ναυτιλία αντιμετωπίζει ένα έντονα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον.

Οι επερχόμενες προκλήσεις πρέπει να θεωρούνται «ευκαιρίες». Ως Υπουργός Ναυτιλιακών Υποθέσεων και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας, σας διαβεβαιώνω ότι η Ελλάδα θα υποστηρίξει αυτή τη διαδικασία προτείνοντας ρεαλιστικές λύσεις και εφαρμόσιμα μέτρα βασισμένα στη συνεργασία.

Η ιδέα των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα ταιριάζει καλά σε αυτό το πλαίσιο. Οι ΣΔΙΤ μπορούν να αξιοποιήσουν την απαιτούμενη χρηματοδότηση και ταυτόχρονα μπορούν επίσης να διευκολύνουν την ανταλλαγή γνώσης και τη μεταφορά τεχνολογίας, επιταχύνοντας την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων.

Μπορούν να παρέχουν το πλαίσιο όπου δημιουργείται χρηματοδότηση και προωθείται η συνεργασία. Αυτή είναι η κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουμε. Και εμείς ως πολιτικοί πρέπει να προωθήσουμε τέτοιες λύσεις «win-win”.

Διαβάστε επίσης:

Βρούτσης: Η αντιμετώπιση της βίας στον Αθλητισμό δεν έχει πολιτικό πρόσημο

Τσιάρας: Όποιος δεν θέλει την επιστολική ψήφο στις εθνικές εκλογές, φοβάται τη λαϊκή βούληση

Καιρίδης: Οφείλουμε να συνεχίσουμε τον αγώνα μας ενάντια στην παράνομη διακίνηση