Το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο θα κρίνει οριστικά και αμετάκλητα εάν είναι νόμιμη και συνταγματική η κατάργηση των 3 δώρων στις επικουρικές συντάξεις του ιδιωτικού τομέα, από τον Ιούνιο του 2015 έως το Μάιο του 2016.

Η παραπομπή για το “ψαλίδι” στα δώρα με το νόμο Κατρούγκαλου έρχεται μετά την απόφαση που εξέδωσε ο Αρειος Πάγος. Έκρινε ότι οι περικοπές για το συγκεκριμένο 11μηνο είναι συνταγματικές και σύμφωνες με την ΕΣΔΑ, καθώς «η θέσπισή τους εξυπηρετούσε και σκοπούς δημοσίου συμφέροντος».

1

Είναι μια απόφαση σε πλήρη αντίθεση με αυτή της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η τελευταία είχε αποφανθεί κατά πλειοψηφικά (14-11) ότι οι περικοπές είναι αντισυνταγματικές και αντίθετες στην ΕΣΔΑ.

Τη “λύση” στη διχογνωμία των 2 Ανωτάτων Δικαστηρίων θα δώσει το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο.

Οι περικοπές

Η περικοπή των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής άδειας, επιβλήθηκε με το νόμου 4093/2012 βάσει του Μνημονίου Συνεννόησης.

Όπως αναφέρεται στη σχετική διάταξη:

«Από 1.1.2013 τα επιδόματα και δώρα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας, που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη νόμου ή κανονιστική πράξη ή καταστατική διάταξη για τους συνταξιούχους και βοηθηματούχους όλων των φορέων και τομέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας».

Το Β2 Εργατικό Τμήμα του Αρείου Πάγου, ομόφωνα αποφάσισε ότι δεν είναι συνταγματικά αναγκαία η σύνταξη αναλογιστικής μελέτης επιπτώσεων πριν γίνουν οι περικοπές των επιδομάτων, όπως έχει κρίνει η Ολομέλεια του ΣτΕ.

Οι αρεοπαγίτες έκριναν ότι σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές για το κύρος της επίμαχης νομοθετικής ρύθμισης δεν απαιτείται «προηγούμενη εκπόνηση μελέτης επιπτώσεων των ρυθμίσεων (κατάργησης δώρων) στο βιοτικό επίπεδο των συνταξιούχων, κατόπιν συνυπολογισμού και των λοιπών οικονομικών επιβαρύνσεων αυτών».

Αντίθετα το ΣτΕ, με σειρά αποφάσεων της Ολομέλειας του (2287- 2290/2015) έκρινε ότι οι περικοπές των συντάξεων που έγιναν το 2012 προσκρούουν σε συνταγματικές αρχές όπως είναι της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη και σε άλλες επιταγές άρθρων του Συντάγματος, όπως είναι τα άρθρα 2, 4, 22, 25, 106, κ.λπ.

Σύμφωνα με την Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου το Σύνταγμα επιβάλλει στο κράτος όταν λαμβάνονται μέτρα περικοπής των συντάξεων να προβαίνει «σε ειδική και εμπεριστατωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη, από την οποία να προκύπτει εφ΄ ενός μεν ότι τα συγκεκριμένα μέτρα (σ.σ.: περικοπή συντάξεων) είναι πράγματι πρόσφορα αλλά και αναγκαία για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος της βιωσιμότητας των φορέων κοινωνικής ασφάλισης εν όψει των παραγόντων που το προκάλεσαν, έτσι ώστε η λήψη των μέτρων αυτών να είναι σύμφωνη με τις συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη, αφ΄ ετέρου δε ότι οι επιπτώσεις από τα μέτρα αυτά στο βιοτικό επίπεδο των πληττομένων προσώπων, συνδυαζόμενες με άλλα τυχόν ληφθέντα μέτρα (φορολογικά κ.ά.), αλλά και με το σύνολο των κοινωνικοοικονομικών συνθηκών της δεδομένης συγκυρίας, δεν έχουν αθροιστικά αποτέλεσμα τέτοιο που να οδηγεί σε ανεπίτρεπτη, παραβίαση του πυρήνα του συνταγματικού δικαιώματος σε κοινωνική ασφάλιση».

Η υπόθεση έφτασε στον Άρειο Πάγο όταν Ανώνυμη Τραπεζική Εταιρεία από 1-1-2013 έπαυσε να καταβάλλει τα επιδόματα εορτών και αδείας και κάποιοι εργαζόμενοι προσέφυγαν στα δικαστήρια.

Στο Πρωτοδικείο οι εργαζόμενοι κέρδισαν, αλλά το Εφετείο είχε αντίθετη άποψη. Έτσι, οι συνταξιούχοι τραπεζοϋπάλληλοι προσέφυγαν στον Άρειο Πάγο ζητώντας να αναιρεθεί η εφετειακή απόφαση.

Διαβάστε επίσης:

Εισαγγελική παρέμβαση για καταγγελίες κατά δικηγορικής εταιρείας που διαφημίζει «φθηνούς» μετανάστες

Επιθεώρηση Εργασίας: Παρέμβαση για να πάρουν δώρο Χριστουγέννων 1.446 εργαζόμενοι

Έρχεται το «αγροτικό 112» – Τι είναι και πως θα λειτουργεί