Με δύο γέφυρες που στήνει η ΔΕΗ καλύπτει την ενεργειακή θωράκιση της Κρήτης.

Συγκεκριμένα μεταφέρει αεριοστροβιλική μονάδα στο νησί ενώ παράλληλα εκσυγχρονίζει τις πετρελαϊκές μονάδες.

Απώτερος στόχος είναι έως τα τέλη του 2025 να έχει ολοκληρωθεί η καλωδιακή σύνδεση με το Λαύριο, η οποία και θα λύσει οριστικά το ενεργειακό πρόβλημα του  νησιού.

Με κάθε τρόπο η ΔΕΗ προσπαθεί να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες της Κρήτης φέτος και του χρόνου.

Από τα τέλη του 2025, φαίνεται πως θα λειτουργήσει η καλωδιακή διασύνδεση Λαυρίου-Κρήτης οπότε η ενεργειακή επάρκεια του νησιού θεωρείται εξασφαλισμένη.

Μέχρι τότε όμως;

Μέχρι τότε το κενό ανέλαβε να καλύψει η ΔΕΗ και ο Πρόεδρός της Γιώργος Στάσσης λαμβάνει μία σειρά «μέτρων-γέφυρα» μέχρι την οριστική λύση.

Αξίζει να σημειωθεί πως το έλλειμμα της Κρήτης σε ηλεκτρική ενέργεια για φέτος θα φτάσει στα 200 Μεγαβάτ και το 2025 ίσως και στα 250. Η Κρήτη έχει τουριστική περίοδο από τις αρχές Απριλίου μέχρι το τέλος Οκτωβρίου και φυσικά η ζήτηση ενέργειας δεν μπορεί να περιμένει.

Το βασικό μέτρο που θα επιμεληθεί η ΔΕΗ είναι η μεταφορά και λειτουργία αεριοστροβιλικής μονάδας συνδυασμένου καυσίμου (φυσικό αέριο-ντίζελ) στη Μεγαλόνησο, από την ηπειρωτική χώρα.

Φαβορί για αυτή την κίνηση είναι η  αγορά και μετεγκατάσταση στην Κρήτη της μονάδας “ΗΡΩΝ 1” της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ από τη Βοιωτία που είναι τώρα.

Οι συζητήσεις και διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών γίνονταν εδώ και καιρό με απόλυτη μυστικότητα και όπως πληροφορείται το mononews.gr βρίσκονται πλέον σε σημείο «πολύ κοντά σε συμφωνία για όλες τις παραμέτρους».

Όσο γρήγορα όμως και αν προχωρήσουν οι διαδικασίες στο συγκεκριμένο θέμα, το φετινό καλοκαίρι δεν το προλαβαίνουν, οπότε χρειάζεται πακέτο μέτρων ως ‘πρώτη γέφυρα’ μέχρι να μετεγκατασταθεί στην Κρήτη η αεριοστροβιλική.

Το πακέτο για το 2024 θα περιλαμβάνει ταχύτατο ‘λίφτινγκ’  των τοπικών πετρελαϊκών σταθμών, ώστε να λειτουργούν με το λεγόμενο «προχωρημένο ντίζελ» έχοντας μεγαλύτερη θερμική απόδοση και με  μικρότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση.

Ο εκσυγχρονισμός των πετρελαϊκών θα αφορά σίγουρα στον ΑΗΣ Λινοπεραμάτων Ηρακλείου και τον ΑΗΣ Ξυλοκαμάρας Χανίων και θα ξεκινήσει διαδικαστικά τις επόμενες ημέρες.

Αυτή η αναβάθμιση εντάσσεται στα βραχυπρόθεσμα μέτρα, ενώ η αεριοστροβιλική του 2025 θα είναι μεν μεσοπρόθεσμη κίνηση-γέφυρα, αλλά θα παραμείνει στο νησί και μετά το 2025 ως ψυχρή εφεδρεία για άλλα 8-10 χρόνια.

Από τα τέλη του 2025, ο βασικός ενεργειακός τροφοδότης της Κρήτης θα είναι το καλώδιο Λαυρίου-Ηρακλείου Κρήτης.

Ήδη όλες αυτές τις κινήσεις θα καλύψει και θεσμικά ο ΥΠΕΝ Θόδωρος Σκυλακάκης για να είναι από κάθε άποψη έτοιμη η «διπλή γέφυρα» μετάβασης από τη σημερινή κατάσταση στην καλωδίωση του 2025.

Ο κος Σκυλακάκης, αφού πάρει και το τυπικό «οκ» των Βρυξελλών για το πλαίσιο λειτουργίας των νησιών (κάτι που ήδη θεωρείται δεδομένο, απομένουν τα τυπικά)  θα καλύψει το νομικό πλαίσιο για την αποζημίωση των μονάδων εκτάκτων αναγκών όχι μόνο για την Κρήτη, αλλά και για 6  νησιά των Κυκλάδων τα οποία έχουν ήδη διασυνδεθεί, αλλά χρειάζονται επίσης μονάδες «ψυχρής εφεδρείας».

Διαβάστε επίσης:

Σύγκρουση ΡΑΑΕΥ-Φυσικό Αέριο για το τιμολόγιο «χωρίς χρώμα» – Τι λέει ο Σκυλακάκης

Σύνοδος Υπουργών Περιβάλλοντος: Χρηματοδότηση της κλιματικής προσαρμογής-Νέος Επίτροπος Δίκαιης Μετάβασης

Αλέξανδρος Εξάρχου (ΑΚΤΩΡ): Στο 20% η πορεία στο εργοτάξιό μας στο Πάτρα-Πύργος – Είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος