Βαριές απώλειες καταγράφει την Τρίτη η μετοχή της αμερικανικής Boeing, επεκτείνοντας την καταστροφική της πορεία στο ταμπλό από την αρχή του 2024, καθώς οι αναλυτές και ένας από τους βασικούς της πελάτες εξέφρασαν νέες ανησυχίες γύρω από το ζήτημα των προβλημάτων του 737 Max 9, τα οποία θα μπορούσαν να επηρεάσουν πλέον και τις παραδόσεις των αεροσκαφών.

Οι μετοχές της Boeing υποχώρησαν έως και 8,4% την Τρίτη στη Wall Street, ενώ η μετοχή της Spirit AeroSystems Holdings Inc., η οποία κατασκευάζει το μεγαλύτερο μέρος του πλαισίου 737 Max, υποχώρησε έως και 7,5%. Η πτώση οδήγησε τη διολίσθηση της μετοχής της Boeing από την αρχή του έτους σε περίπου 23%, τη μεγαλύτερη μεταξύ των μετοχών του Dow Jones.

1

Εν τω μεταξύ, ο κατασκευαστής αεροπλάνων ανακοίνωσε ότι ο απόστρατος ναύαρχος Kirkland Donald θα υπηρετεί πλέον ως ειδικός σύμβουλος του Διευθύνοντος Συμβούλου της Boeing, Dave Calhoun, ένα ακόμη βήμα στις προσπάθειες της εταιρείας να ενισχύσει την εμπιστοσύνη στην κατασκευαστική της ικανότητα μετά το ατύχημα στην πτήση 1282 της Alaska Airlines, και να να οδηγήσει σε μια «ενδελεχή αξιολόγηση» του συστήματος διαχείρισης ποιότητας των εμπορικών της αεροπλάνων.

Πάντως, οι ανησυχίες σχετικά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις από το ατύχημα του αεροσκάφους της Alaska Airlines, ενισχύονται. Αναλυτές της Wells Fargo υποβάθμισαν την Boeing από «overweigh» σε «equal-weight», επικαλούμενοι τον αυξημένο κίνδυνο οι ρυθμιστικοί έλεγχοι στην ποιότητα κατασκευής να οδηγήσουν σε καθυστερήσεις τις παραδόσεις νέων αεροσκαφών— ιδιαίτερα στο απόθεμα εκατοντάδων ήδη κατασκευασμένων Max.

Παρόμοιες ανησυχίες εξέφρασε ξεχωριστά ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair Holding, Michael O’Leary – ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες για το 737 Max – σε εκδήλωση στο Λονδίνο τη Δευτέρα.

«Νομίζω ότι ο κίνδυνος είναι ότι θα υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις στην παράδοση, ότι η διοίκηση της Boeing θα αποσπαστεί στο Σιάτλ ή θα υπάρξουν νέες διαδικασίες ή κάτι τέτοιο», δήλωσε ο O’Leary σε συνέντευξή του.

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας έχει καθηλώσει τα περισσότερα αεροσκάφη Max 9, ένα μέτρο που σκοπεύει να διατηρήσει σε ισχύ μέχρι να ολοκληρωθούν οι εκτενείς επιθεωρήσεις. Η υπηρεσία εναέριας ασφάλειας διερευνά τις κατασκευαστικές πρακτικές της Boeing μετά το ατύχημα στη πτήση της Alaska Airlines, όταν ένα πάνελ της ατράκτου σε μέγεθος πόρτας αποσπάστηκε λίγο μετά την απογείωση.

Η FAA είπε επίσης ότι θα αυξήσει την παρακολούθηση των αποκαλούμενων «συμβάντων εντός υπηρεσίας» στο Max 9 και σχεδιάζει να ελέγξει τη γραμμή παραγωγής της Boeing καθώς και εκείνων των προμηθευτών της.

«Δεδομένου του πρόσφατου ιστορικού της BA και του μεγαλύτερου κινήτρου για την FAA να βρει προβλήματα, πιστεύουμε ότι οι πιθανότητες ενός “καθαρού” ελέγχου είναι χαμηλές», έγραψε ο Matthew Akers της Wells Fargo σε ένα σημείωμα προς τους πελάτες.

Ο εντατικός έλεγχος των ποιοτικών ελέγχων στη Boeing και στο Spirit «θα μπορούσε να πιέσει την παραγωγή αυξήσεων» που είχε σχεδιάσει φέτος ο κατασκευαστής αεροπλάνων για το Max, δήλωσε ο Ron Epstein, αναλυτής της Bank of America, μειώνοντας τη τιμή στόχο του για τη μετοχή της Boeing στα 255 δολάρια από 275 δολάρια την Τρίτη, επικαλούμενος «αυξημένους βραχυπρόθεσμους κινδύνους και μείωση της όρεξης των επενδυτών».