Με τα πρόστιμα για αθέμιτη κερδοφορία και παραπλανητικές εκπτώσεις να υπερβαίνουν τα 13,5 εκατ. ευρώ το 2023, με κλειδωμένο περιθώριο κέρδους, καλάθι του νοικοκυριού και μέτρα όπως τη  μόνιμη μείωση τιμής 5%, η ακρίβεια στα ράφια των σούπερ μάρκετ αναδεικνύεται κάτι παραπάνω από ανθεκτική.

Τα μέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης για την αντιμετώπιση ενός από τα σημαντικότερα προβλήματα των ελληνικών νοικοκυριών, της ακρίβειας, δεν έχουν καταφέρει να αφήσουν το αποτύπωμά τους στους δείκτες που καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ.

1

Δυσοίωνα τα μηνύματα για τον πληθωρισμό στα τρόφιμα

Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα τον Νοέμβριο «έτρεχε» με 9% ενώ τα μηνύματα και για τον Δεκέμβριο δεν είναι ευοίωνα, όπως προκύπτει από τα προσωρινά στοιχεία που δημοσιοποίησε η Εurostat, καθώς τα τρόφιμα, το αλκοόλ και ο καπνός αποτελούν «καύσιμο» για τον πληθωρισμό.

Οι επίσημες ανακοινώσεις από την ΕΛΣΤΑΤ για την πορεία του πληθωρισμού τον Δεκέμβριο θα γίνουν στις 12 Ιανουαρίου και σύμφωνα με τα όσα δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή ο πληθωρισμός ανέβηκε στο 3,7% σε ετήσια βάση από 2,9% το Νοέμβριο.

Την ίδια στιγμή στην ευρωζώνη ο πληθωρισμός κινήθηκε στο 2,9% το Δεκέμβριο από 2,4% ένα χρόνο νωρίτερα.

Την άνοδο του  Δείκτη τροφοδότησαν τα τρόφιμα, το αλκοόλ και ο καπνός, που είχαν τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό ανόδου τον Δεκέμβριο (6,1%, έναντι 6,9% τον Νοέμβριο), ακολουθούμενες από τις υπηρεσίες (4%, σταθερό σε σύγκριση με τον Νοέμβριο), τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (2,5%, έναντι 2,9% τον Νοέμβριο) ενώ φρένο στην άνοδο έβαλε η ενέργεια με πτώση -6,7%, έναντι -11,5% τον Νοέμβριο.

Δέσμη μέτρων με φόντο τις τιμές στα βρεφικά γάλατα

Σε αυτό το περιβάλλον το επόμενο βήμα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης επικεντρώνεται στις εμπορικές πρακτικές με τις προωθητικές ενέργειες στο επίκεντρο αλλά και δέσμη μέτρων που θα κάνει απαγορευτικό για κάποιον να προχωρήσει σε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις.

Άλλωστε η «βόμβα» της Επιτροπής Ανταγωνισμού με την έρευνα στα βρεφικά γάλατα τα οποία οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν έως και 213% ακριβότερα από ό,τι πληρώνουν για το ίδιο ακριβώς προϊόν, καταναλωτές άλλων ευρωπαϊκών χωρών, έχει κινητοποιήσει ακόμη περισσότερο την Κυβέρνηση.

Ήδη χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κώστας Σκρέκας προανήγγειλε σκληρά μέτρα προκειμένου να μειωθούν οι τιμές προς όφελος των καταναλωτών, ακόμη και αν χρειαστεί η Κυβέρνηση να συγκρουστεί με τις εταιρείες.

Όπως είπε χθες, με απόφαση του πρωθυπουργού η κυβέρνηση δεν θα διστάσει να συγκρουστεί με τις πολυεθνικές για τη μείωση των τιμών του βρεφικού γάλακτος προς όφελος των καταναλωτών.

«Μείωση τιμών ακόμη και αν χρειαστεί να συγκρουστούμε»

Στην κατεύθυνση αυτή προετοιμάζονται και μέτρα τα οποία θα ανακοινωθούν στις επόμενες ημέρες.

Όπως είπε κατά τη διάρκεια επίσκεψης στο κέντρο της Αθήνας με αφορμή την έναρξη της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου, «Στο Υπουργείο Ανάπτυξης, ετοιμάζουμε μεταρρύθμιση, ώστε να δούμε τις τιμές σε βασικά καταναλωτικά αγαθά να αποκλιμακώνονται. Θα εφαρμόσουμε μια δέσμη μέτρων όπου θα κάνει απαγορευτικό για κάποιον να προχωρήσει σε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις. Θα σας ανακοινώσουμε αυτά τα μέτρα το επόμενο διάστημα. Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε να διορθώνουμε τις στρεβλές και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, ακόμα και αν χρειαστεί να συγκρουστούμε».

Στο θέμα των πολυεθνικών και των υψηλότερων τιμών που διατίθενται στην Ελλάδα κάποια από τα προϊόντα τους, με αφορμή τις έρευνες της Επιτροπής Ανταγωνισμού τόσο για το βρεφικό γάλα όσο και για τις τιμές των απορρυπαντικών, αναμένεται να αναφερθεί και ο πρωθυπουργός σε συνέντευξή του, όπως προανήγγειλε χθες κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, κ. Παύλος Μαρινάκης.

Αποδεχόμενος ότι υπάρχει πρόβλημα με τα βρεφικά γάλατα, βάζοντας και την προσωπική διάσταση όντας νέος πατέρας με μωρό λίγων μηνών, έκανε λόγο για ένα σημαντικό ζήτημα, όπως γενικότερα για την εισαγόμενη ακρίβεια, όπως είπε, που αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εδώ και καιρό οι Έλληνες πολίτες.

Οι εντολές του πρωθυπουργού

Είπε ότι σε τηλεοπτική συνέντευξή του την Τετάρτη ο πρωθυπουργός, η οποία δεν θα είναι θεματική,  θα αναφερθεί στο θέμα  με δεδομένο ότι είναι ένα θέμα επικαιρότητας.

Ειδικότερα, τόνισε «δεν είναι μια συνέντευξη για ένα συγκεκριμένο θέμα, αλλά επειδή είναι αυτό το συγκεκριμένο θέμα στην επικαιρότητα και πρέπει να είναι σαφές τι θέλουμε να πούμε -πρώτα, δηλαδή, να μιλήσουμε και μετά να μιλήσουμε για τον χρόνο. Προφανώς αυτό έχει έρθει η ώρα ν’ αρχίσει ν’ αποτυπώνεται, όπως ακριβώς το έχει προαναγγείλει ο Πρωθυπουργός, δηλαδή πρώτα η ουσία του ζητήματος, πρώτο το τι θέλουμε να νομοθετήσουμε, όπως κάνουμε σε όλα τα ζητήματα. Σας θυμίζω ότι πρώτα εισάγονται τα θέματα, συζητούνται και στη συνέχεια ανακοινώνεται η ψήφισή τους. Αυτό θα συμβεί και με το συγκεκριμένο θέμα και με όλα τα υπόλοιπα».

Να θυμίσουμε ότι ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, σε τηλεοπτική και πάλι συνέντευξή του, προ μηνών και πριν την επιβολή των προστίμων στις πολυεθνικές για αθέμιτη κερδοφορία, είχε στείλει το μήνυμα ότι «η Ελλάδα δεν είναι μπανανία»

Η ρύθμιση για τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ

Την ίδια ώρα προωθείται ρύθμιση για τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ.

Ήδη έχει γίνει διερευνητική επαφή της πολιτικής ηγεσίας με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ. Στόχος είναι να μπει φρένο σε παραπλανητικές προσφορές αλλά και να μειωθεί  η αρχική τιμή ώστε να αποτυπωθεί και στα στοιχεία που καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ.

Υπάρχουν άλλωστε προϊόντα όπως απορρυπαντικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας που βρίσκονται όλο τον χρόνο σε προσφορά κάτι που είναι υπερβολή όπως έχει αναφερθεί και από τον πρόεδρο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, Αριστοτέλη Παντελιάδη.

Όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς στο mononews, σύμφωνα με τη ρύθμιση  που προωθείται αν αρχική τιμή που τιμολογεί μια εταιρεία σε σχέση με την τελική τιμή που πουλιέται το προϊόν έχει μεγάλη διαφορά τότε ένα μέρος από το ποσοστό θα πρέπει να κατευθύνεται στη μείωση της αρχικής τιμής και το υπόλοιπο να αφορά στην προσφορά.

Αναφορικά με την προαναγγελία από τον υπουργό Ανάπτυξης για απαγόρευση προσφοράς αν έχει προηγηθεί ανατίμηση οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι θα πρέπει να είναι μια πολύ προσεκτική ρύθμιση ώστε να μην φέρει το αντίθετο από το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.

Και αυτό γιατί όταν έχει γίνει γνωστό αρκετό καιρό πριν η πρόθεση για αυτή την παρέμβαση έχει χαθεί το στοιχείο του αιφνιδιασμού και κάποιοι προμηθευτές μπορεί να προχωρήσουν σε αυξήσεις πριν την νομοθέτηση ενός τέτοιου μέτρου.

Διαβάστε επίσης:

Σκρέκας: Θα διορθώσουμε τις στρεβλές εμπορικές πρακτικές

Σκρέκας για βρεφικό γάλα: Θα συγκρουστούμε για να μειωθεί η τιμή

Σκρέκας: Αυτοψία σε εμπορικά καταστήματα στην Ερμού