ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Επενδυτικά κεφάλαια, το συνολικό ύψος των οποίων μπορεί να φτάσει μέχρι τα 885 εκατ. ευρώ, αναμένεται να ζητηθούν μέσα σε διάστημα ενός μήνα, από δύο εκδόσεις εταιρικών ομολόγων και μια μεγάλη δημόσια προσφορά.
Σε αυτό το τρίπτυχο των εξελίξεων περιλαμβάνονται το placement του Διεθνούς Αερολιμένα των Αθηνών για την εισαγωγή του στο χρηματιστήριο, όπως επίσης και τα ομόλογα της Autohellas και της Intralot.
Κινήσεις που εκ των πραγμάτων έρχονται να ανεβάσουν το θερμόμετρο του πολύπλευρου ενδιαφέροντος. Καθώς το περίπου μισό δισ. ευρώ θα αναζητηθεί από την ελληνική αγορά, ενώ το υπόλοιπο κομμάτι των κεφαλαίων θα καλυφθεί από διεθνή χαρτοφυλάκια.
Η Autohellas συμφερόντων του Ευτύχη Βασιλάκη είναι εκείνη που έχει το χρονικό προβάδισμα. Στοχεύοντας να αντλήσει κεφάλαια με οροφή τα 200 εκατ. ευρώ όπως λένε οι πληροφορίες.
Ο «φάκελος» με τα στοιχεία του ενημερωτικού δελτίου βρίσκεται στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η οποία μέσα στη νέα εβδομάδα αναμένεται να δώσει την έγκρισή της. Έτσι ώστε η διαδικασία της δημόσιας εγγραφής για το 7ετές εταιρικό ομόλογο, να ξεκινήσει στα μέσα Ιανουαρίου.
Στα μέσα του Φεβρουαρίου θα ακολουθήσει η δεύτερη έκδοση στη σειρά. Αυτήν τη φορά από την Intralot του Σωκράτη Κόκκαλη, που σκοπεύει να αντλήσει κεφάλαια 130 εκατ. ευρώ, με ένα 5ετούς διάρκειας εταιρικό ομόλογο.
Οι εκδόσεις και των δύο αυτών εταιρειών έχουν σχεδόν μονοσήμαντη αναφορά στο ελληνικό επενδυτικό κοινό, απ’ όπου σκοπεύουν να απορροφήσουν τα συνολικά 330 εκατ. ευρώ.
Την τελευταία βδομάδα του Ιανουαρίου και …εμβόλιμα στις ομολογιακές εκδόσεις, θα λάβει χώρα η συνδυασμένη προσφορά σε Ελλάδα και εξωτερικό για την παραχώρηση του 18,5% της εταιρείας του αεροδρομίου του Ελ. Βενιζέλος.
Η προσφορά για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Το μέγεθος της προσφοράς των 55,5 εκατ. μετοχών που κατέχονται από το ΤΑΙΠΕΔ, θα κριθεί από την τιμή διάθεσης. Αν η τιμή αυτή είναι στα 10 ευρώ ανά μετοχή, τότε το ποσό θα φτάσει στα 555 εκατ. ευρώ. Γεγονός που σημαίνει ότι η χρηματιστηριακή αποτίμηση για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών θα είναι 3 δις ευρώ. Καθώς διαθέτει 300 εκατ. μετοχές. Δεν αποκλείεται να επιλεγεί λίγο μικρότερη αποτίμηση της εταιρείας (στην περιοχή των 2,8- 2,9 δισ.) οπότε στην περίπτωση αυτή, η τιμή διάθεσης θα είναι στα 9,3-9,6 ευρώ ανά μετοχή. Χαμηλώνοντας αντίστοιχα και το οικονομικό μέγεθος της προσφοράς.
Όλα αυτά όμως θα κριθούν στην πράξη και με βάση τη ζήτηση που θα εκδηλωθεί όταν ξεκινήσουν οι διαδικασίες, αν και οι υπάρχουν οι πρώτες ενδείξεις περί πολύ ισχυρού επενδυτικού ενδιαφέροντος. Πιστεύεται ότι περίπου 150 ή και 200 εκατ. ευρώ της δημόσιας προσφοράς, θα αφορά τη διάθεση μετοχών στην Ελλάδα. Ενώ σε διεθνή χαρτοφυλάκια θα πάει το υπόλοιπο και μεγαλύτερο κομμάτι, που μπορεί να είναι πάνω από 350 εκατ. ευρώ.
Πέραν της δημόσιας προσφοράς θα υπάρξει παράλληλα και ιδιωτική τοποθέτηση για ποσοστά 10%+1,5% του Διεθνούς Αερολιμένα των Αθηνών. Ποσοστά που θα παραχωρηθούν επίσης από τα ΤΑΙΠΕΔ, με premium 19% επί της τιμής διάθεσης, στο καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments και στην επιχειρηματική οικογένεια του Δημήτρη Κοπελούζου αντίστοιχα. Καθώς ως υφιστάμενοι μέτοχοι ( με 40% και 5%) ασκούν το προτιμησιακό τους δικαίωμα.
Είναι εμφανές ότι το τρίπτυχο των επενδυτικών κινήσεων, γεννά αυξημένες οικονομικές απαιτήσεις, σε ότι τουλάχιστον αφορά τα ελληνικά χαρτοφυλάκια. Παρά ταύτα η πλεονάζουσα ρευστότητα θεωρείται ικανή να καλύψει και με το παραπάνω τα ζητούμενα κεφάλαια.
Άλλωστε η εταιρεία του αεροδρομίου του Ελ. Βενιζέλος έχει ξεχωριστά χαρακτηριστικά, καθώς μπορεί να κινητοποιήσει το ενδιαφέρον και από ιδιώτες επενδυτές που ώς τώρα δεν έχουν θέσεις σε μετοχές. Πέραν εκείνων που διαθέτουν μετοχικά χαρτοφυλάκια και θα θελήσουν να τα εμπλουτίσουν. Ενώ στο ίδιο μήκος κύματος αναμένεται να κινηθεί η ζήτηση και από εγχώριους θεσμικούς. Διόλου απίθανο κάποιοι στην αγορά να προχωρήσουν και σε επιλεκτικές ρευστοποιήσεις, προκειμένου να λάβουν μέρος στη δημόσια προσφορά για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Με τις όποιες αναμενόμενες επιπτώσεις να θεωρούνται πρόσκαιρες και ήσσονος σημασίας για το χρηματιστήριο. Το οποίο σε αυτήν τη χρονική συγκυρία δεν έχει κάτι να φοβάται, εκτός από το ενδεχόμενο μιας αιφνίδιας διαταραχής στο διεθνές περιβάλλον.
Το δέλεαρ των εταιρικών ομολόγων
Από την άλλη πλευρά τα ελληνικού δικαίου εταιρικά ομόλογα, που είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης και στο χρηματιστήριο της Αθήνας, έχουν σαφώς το δικό τους κοινό. Απευθυνόμενα σε ένα ευρύ φάσμα, όσων διαθέτουν λιμνάζοντα αποταμιευτικά κεφάλαια. Ακόμη και λιγοστά, αφού η δυνατότητα συμμετοχής τους σε ομολογιακές εκδόσεις ξεκινά από 1.000 ευρώ και δίνει τη δυνατότητα για αποδόσεις μεγαλύτερες από εκείνες των καταθετικών επιτοκίων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή τη στιγμή είναι ενεργά στο χρηματιστήριο της Αθήνας 20 εταιρικά ομόλογα, που αρχής γενομένης από τον Απρίλιο του 2018 έχουν ‘’σηκώσει’’ από την ελληνική αγορά 4,215 δισ. ευρώ. Εξ αυτών τα 2,925 δις τοποθετήθηκαν από ιδιώτες Έλληνες και τα υπόλοιπα 1,29 δις από ( επαγγελματίες) ειδικούς επενδυτές και αναδόχους των εκδόσεων, κυρίως τράπεζες.
Για τα 20 αυτά εταιρικά ομόλογα το συνολικό ύψος των προσφορών έφτασε στα 11,189 δισ. ευρώ, ενώ η συμμετοχή των επενδυτών φτάνει στους 168.239. Με τις όποιες επικαλύψεις μπορεί να υπάρχουν καθώς υπάρχουν και επενδυτές που είχαν συμμετοχή σε παραπάνω από μία έκδοση.
Από τον Ιούλιο του 2022 και μέσα σε περιβάλλον ανόδου των επιτοκίων, τα ‘’κουπόνια’’ των εταιρικών ομολόγων έχουν ανεβεί αισθητά. Κινούμενα από το 4% της μεγάλης 7ετούς έκδοσης της Mytilineos , έως το 5,5% που είναι το σταθερό ετήσιο επιτόκιο για το 5ετές ομόλογο της Ideal Holdings, το οποίο εκδόθηκε πρόσφατα. Νωρίτερα άλλες δύο εκδόσεις, της ναυτιλιακής CPLP Sipping του Βαγγέλη Μαρινάκη και της Lamda Development του Σπύρου Λάτση, τιμολογήθηκαν με επιτόκια 4,40% και 4,70% αντίστοιχα.
«Ποδαρικό» με την Autohellas, ακολουθεί η Intralot
Η κερδοφόρα Autohellas (74,7 εκατ. ευρώ τα ομιλικά κέρδη στο 9μηνο του 2023) είναι εκείνη που θα κάνει το εφετινό ποδαρικό στην ελληνική αγορά των εταιρικών ομολόγων, η οποία λειτουργεί άκρως επιτυχημένα από τον Οκτώβριο του 2016.
Η εταιρεία αποτελεί τον μεγαλύτερο εθνικό Franchisee της Hertz στην Ευρώπη και λόγω της φύσεως των βασικών δραστηριοτήτων της (ενοικιάσεις αυτοκινήτων και διαχείρηση του στόλου των 57.000 οχημάτων που τώρα διαθέτει) έχει υψηλές δανειοδοτικές ανάγκες. Οι οποίες ανέρχονται σε 439,2 εκατ. ευρώ. Η συντριπτική πλειονότητα των δανείων είναι σε κυμαινόμενα επιτόκια, η άνοδος των οποίων δημιουργεί σημαντικές πιέσεις στα κόστη εξυπηρέτησης. Παρά το γεγονός ότι η εταιρεία έχει συμβάσεις ανταλλαγής επιτοκίων για δάνεια ονομαστικής αξίας 150 εκατ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πρώτο εξάμηνο της περσινής χρονιάς τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα της Autohellas άγγιξαν τα 15,6 εκατ. ευρώ, έναντι των 7,6 εκατ. ευρώ για το ίδιο διάστημα του 2022.
Το μεσοσταθμικό επιτόκιο για τα βραχυπρόθεσμα δάνεια ανέβηκε από το 2% στο 4,22%, ενώ για τα μακροπρόθεσμα, από 2,30% έχει ανέλθει στο 5,25%.
Το εταιρικό ομόλογο έρχεται να εξομαλύνει την εικόνα, προσφέροντας χαμηλότερα και σταθερά κόστη για σχεδόν τον μισό δανεισμό. Διευκολύνοντας την εξελίξει ανανέωση του στόλου με αγορά οχημάτων μηδενικού ή χαμηλού ρύπου.
Η ομολογιακή έκδοση της Intralot είναι το τρίτο κατά σειρά βήμα προς την κατεύθυνση της ολοκλήρωσης της εξυγίανσης της εταιρείας και της επιστροφής στην κανονικότητα της ανάπτυξης. Με τα καθαρά έσοδα της κεφαλαιακής αύξησης των 135 εκατ. ευρώ, αποπληρώθηκε ένα τμήμα του διεθνούς ομολόγου, που φέρει επιτόκιο 5,25% και λήγει τον Σεπτέμβριο της εφετινής χρονιάς. Το ανεξόφλητο υπόλοιπο που έχει απομείνει είναι 229,6 εκατ. ευρώ. Για να αποπληρωθεί και αυτό θα χρησιμοποιηθούν τα κεφάλαια που θα αντληθούν από την έκδοση του εταιρικού ομολόγου ( 130 εκατ. ευρώ). Ενώ άλλα 100 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την ‘’κλειδωμένη’’ συμφωνία με τις τράπεζες για την παροχή κοινοπρακτικού δανείου.
Η Intralot είναι αναμφίβολα σε…πολύ καλό φεγγάρι, με τη χρηματιστηριακή της αξία να έχει ανέλθει στα 664,5 εκατ. ευρώ και τις νέες μετοχές που προήλθαν από την ΑΜΚ να έχουν προσφέρει υπεραξίες 89,7% μέσα σε περίπου ένα δίμηνο.
Διαβάστε επίσης
Ανοίγει ο δρόμος για την εισαγωγή του Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας