ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου θα ξεκινήσει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών την «πτήση» του για την εισαγωγή στο χρηματιστήριο.
Το ενημερωτικό δελτίο της εταιρείας του «Ελ. Βενιζέλος» έχει ήδη κατατεθεί στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η οποία στο αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται να δώσει το «πράσινο φως».
Όπως όλα δείχνουν, μέσω συνδυασμένης σε Ελλάδα και εξωτερικό θα διατεθεί στο επενδυτικό κοινό το 18,5% από τις υφιστάμενες μετοχές, που είναι στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ.
Επίσης, το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου θα παραχωρήσει μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης το υπολειπόμενο 10% + 1,5% της μετοχικής του θέσης.
Στόχος είναι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών να έχει σε διαπραγμάτευση τις μετοχές του στο χρηματιστήριο, στις αρχές Φεβρουαρίου. Κίνηση που εκ των πραγμάτων θα αναβαθμίσει το ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά, αφού η εισαγωγή μιάς μεγάλης εταιρείας έπειτα από μακρύ χρονικό διάστημα θα προσθέσει «βάθος» στον «ναό» του χρήματος.
Εκτιμάται ότι η αποτίμηση της εταιρείας του αεροδρομίου της Αθήνας, που έχει 300 εκατ. μετοχές, θα κινηθεί στην περιοχή των 2,8- 3 δισ. ευρώ.
Στην περίπτωση αυτή η τιμή διάθεσης των μετοχών στη δημόσια προσφορά, υπολογίζεται μεταξύ των 9,3-10 ευρώ η κάθε μία. Κάτι που όμως θα κριθεί πρακτικά, όταν ανοίξει διαδικασία και σταθμιστεί το επενδυτικό ενδιαφέρον, που ούτως ή άλλως αναμένεται να είναι έντονο.
Το συνολικό ποσό της προσφοράς, αν η διάθεση μετοχών γίνει στα 10 ευρώ η μία θα φτάσει στα 555 εκατ. ευρώ. Επί του παρόντος δεν έχει διευκρινιστεί ποια θα είναι η συμμετοχή του ελληνικού στοιχείου, που ορισμένες πηγές την τοποθετούν στην περιοχή των 150 έως 200 εκατ. ευρώ. Με τα διεθνή χαρτοφυλάκια να έχουν ξεκάθαρα την υπεροχή στη διάθεση των μετοχών.
Η ιδιωτική τοποθέτηση και τα «χρυσά» μερίσματα
Όπως και να’ χει η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο του Διεθνούς Αερολιμένα των Αθηνών, θα φέρει την εταιρεία στη 10η θέση της κλίμακας των κεφαλαιοποιήσεων των εισηγμένων επιχειρήσεων. Ενώ παράλληλα (και με τα σημερινά δεδομένα) θα γίνουν 21 οι εταιρείες που έχουν χρηματιστηριακή αξία άνω του 1 δισ. ευρώ.
Μέτοχοι στην εταιρεία του Ελ. Βενιζέλος, εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει το 30% και θα μηδενίσει τη συμμετοχή του, είναι ακόμη το Υπερταμείο με 25% (το οποίο και θα το διατηρήσει τη θέση του), οι Avi Alliance Gmbh (με 26,7%) και Avi Alliance Capital Gmbh (με 13,3%), αμφότερες συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments, καθώς επίσης και η επιχειρηματική οικογένεια του Δημήτρη Κοπελούζου με 5%.
Με τη διαδικασία της ιδιωτικής τοποθέτησης το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο θα πάρει 10% από το παραχωρούμενο ποσοστό του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ 1,5% θα λάβει η πλευρά Κοπελούζου. Ενισχύοντας αντίστοιχα την μετοχική τους παρουσία.
Και στις δύο περιπτώσεις η παραχώρηση μετοχών θα γίνει με premium, έναντι αυτής που θα προκύψει από τη δημόσια προσφορά. Το υπερτίμημα θα είναι της τάξεως του 19%.
Συνεπώς αν η τιμή διάθεσης είναι στα 10 ευρώ, η παραχώρηση των μετοχών σε PSP Investments και οικογένεια Κοπελούζου θα γίνει στα 11,9 ευρώ. Με την πρώτη να τοποθετεί 357 εκατ. ευρώ και την δεύτερη 53,55 εκατ. ευρώ. Ενώ για το ΤΑΙΠΕΔ η εκχώρηση του 30% μεταφράζεται σε συνολικά έσοδα της τάξεως των 965,6 εκατ. ευρώ.
Το υπερτίμημα στην ιδιωτική τοποθέτηση φαντάζει λογικό καθώς η εταιρεία του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας έχει «χρυσώσει» τους υφιστάμενους μετόχους. Αφού στους τελευταίους 13 μήνες έχει προσφέρει 685 εκατ. ευρώ σε μερίσματα χρήσης του 2022, σε προμέρισμα του 2023 και επιστροφή κεφαλαίου.
Με βάση τα στοιχεία του 9μηνου του 2023 η εταιρεία του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας είχε έσοδα 463,6 εκατ. ευρώ (αυξημένα κατά 29,8%) ενώ τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 43% και διαμορφώθηκαν σε 188,6 εκατ. ευρώ.
Για το σύνολο της περσινής χρήσης πηγές της αγοράς τοποθετούν τον πήχη της καθαρής κερδοφορίας στα επίπεδα των 220 εκατ. ευρώ και τα εναρμονισμένα ebitda περιοχή των 370 εκατ. ευρώ.
Αν αυτά αποδειχθούν ακριβή, τότε η αποτίμηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στα 3 δισ. ευρώ ( 10 ευρώ ανά μετοχή) παραπέμπει σε ένα P/E 13,7. Όταν το P/E για το 2024 υπολογίζεται στο 21 για το αεροδρόμιο του Παρισιού, στο 20 γι’ αυτό της Αυστρίας, στο 15 για τα Ισπανικά αεροδρόμια και στο 11,7 για τη γερμανική Fraport.
Με την ίδια αποτίμηση, η εταιρεία του Ελ. Βενιζέλος αντιστοιχεί σε 8,1 φορές τα περσινά λειτουργικά κέρδη EBITDA, έναντι του 10 που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος.
Οι νέοι μέτοχοι θα έχουν να προσδοκούν από τη γενναία μερισματική πολιτική της εταιρείας, αρχής γενομένης από το τέταρτο 3μηνο της περσινής χρήσης, αλλά βεβαίως και από τις υπεραξίες. Ανάλογα με το πόσο ελκυστική μπορεί να φαντάζει η τιμή διάθεσης των μετοχών.
Διαβάστε επίσης:
Αεροδρόμιο Αθηνών: Το σχέδιο εισαγωγής στο ΧΑ και το προνόμιο των σημερινών μετόχων
Επιτροπή Ανταγωνισμού: Ποιες έρευνες θα ολοκληρωθούν το 2024 – Λήγει σήμερα η θητεία του κ. Λιανού