ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ένα μέρος της παγκόσμιας ναυτιλίας αποφεύγει πλέον την Ερυθρά Θάλασσα μετά από μια σειρά επιθέσεων σε πλοία, στη βασική πλωτή οδό που είναι ζωτικής σημασίας για τη διακίνηση όλων των αγαθών, από το πετρέλαιο μέχρι τον άνθρακα και τις τηλεοράσεις.
Την ίδια ώρα, οι εκτροπές των πλοίων και η επιμήκυνση των εμπορικών διαδρομών οδηγούν σε αύξηση των τιμών που χρεώνουν οι εταιρείες για τη μεταφορά εμπορευμάτων. Ως εκ τούτου οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών καταγράφουν τις τελευταίες ημέρες σημαντικά κέρδη.
Από τότε που εντάθηκαν οι επιθέσεις τον περασμένο μήνα, τουλάχιστον 13 πλοία έχουν υποστεί πλήγμα στην περιοχή. Η εταιρεία ασφαλείας Ambrey Intelligence εκτιμά ότι ο αριθμός είναι ακόμη μεγαλύτερος.
Το bloomberg παραθέτει τα βασικά στοιχεία που δείχνουν τον αντίκτυπο των επιθέσεων μέχρι στιγμής.
Λιγότερα μεγάλα πλοία
Με βάση τα στοιχεία από την παρακολούθηση πλοίων, 58 πλοία εισήλθαν στον Κόλπο του Άντεν στις 17 Δεκεμβρίου.
Αν ληφθεί υπόψη το μέγεθος των πλοίων, ο αριθμός μειώνεται κατά 70% από τον ημερήσιο μέσο όρο που καταγράφηκε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την Clarkson Research Services Ltd. Με βάση τον αριθμό των πλοίων, είναι μειωμένος κατά 30%.
Αύξηση των αποστάσεων
Οι εκτροπές αυξάνουν τις αποστάσεις που διανύουν τα πλοία, με αποτέλεσμα να αυξάνεται αντίστοιχα και η ζήτηση για αυτά.
Ένα ταξίδι από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη είναι μεγαλύτερο κατά περίπου 3.200 μίλια όταν το πλοίο ταξιδέψει στην Αφρική αντί να περάσει από την Διώρυγα του Σουέζ, αναφέρει η Clarkson Research.
Αυτό σημαίνει ότι τα αγαθά θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να φτάσουν στον προορισμό τους.
Ένα μεγαλύτερο ταξίδι σε αυτή τη διαδρομή κοστίζει περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια επιπλέον σε καύσιμα, σύμφωνα με τον Peter Sand, επικεφαλής αναλυτή της Xeneta.
Μεταφορά με containerships
Μεταξύ των εταιρειών που έχουν ανακοινώσει ότι αναστέλλουν την διέλευση των πλοίων τους από την επίμαχη περιοχή είναι μεγάλες ευρωπαϊκές όπως η A.P. Moller-Maersk και η CMA CGM καθώς και ασιατικές όπως η Yang Ming και η HMM Co.
Όσον αφορά τις εταιρείες των οποίων ο στόλος χρησιμοποιεί τη Διώρυγα του Σουέζ, σχεδόν όλες είτε έχουν σταματήσει τις δραστηριότητές τους είτε έχουν αλλάξει διαδρομή.
Την Τρίτη κάποιες ναυτιλιακές επικαλέστηκαν λόγους ανωτέρας βίας (force majeure)- που σημαίνει ότι δεν μπορούν να εκπληρώσουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις.
Επιπτώσεις στο πετρέλαιο
Δύο κολοσσοί πετρελαίου και φυσικού αερίου, η BP και η Equinor, ανακοίνωσαν ότι έχουν αποσύρει τα πλοία τους από την περιοχή προς το παρόν.
Από τις μεγάλες εταιρείες δεξαμενόπλοιων, η Euronav NV επίσης επισήμανε ότι κρατά τα τάνκερ της μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα και δεν θα επιστρέψουν μέχρι να υπάρξουν νηοπομπές για την προστασία των πλοίων. Η Frontline εξετάζει μια παρόμοια κίνηση.
Η Maersk Tankers, μια τεράστια ναυτιλιακή με πλοία μεταφοράς διυλισμένων καυσίμων, επιμένει στην επιλογή της να ταξιδέψει μέσω της Αφρικής.
Οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών
Οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών έχουν εκτιναχθεί.
Ο δείκτης Solactive Global Shipping Index, ο οποίος παρακολουθεί την αξία 47 εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο ναυτιλιακό κλάδο, έχει σημειώσει άνοδο 11% από τις 13 Δεκεμβρίου και σκαρφάλωσε σε επίπεδο ρεκόρ, το υψηλότερο από τότε που δημιουργήθηκε, το 2015.
Αύξηση ασφαλίστρων
Από τότε που ξεκίνησαν οι επιθέσεις, υπήρξε μια αξιοσημείωτη αύξηση του κόστους ασφάλισης των πλοίων που ταξιδεύουν στις πιο επικίνδυνες περιοχές του κόσμου.
Η λεγόμενη “κάλυψη κινδύνου πολέμου” έχει δεκαπλασιαστεί μετά τα συμβάντα στην Ερυθρά Θάλασσα. Το νούμερο αυτό, ως ποσοστό της αξίας του πλοίου, έχει ενισχυθεί σε περίπου 0,2% τις τελευταίες εβδομάδες.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες του Λονδίνου επέκτειναν τη Δευτέρα το εύρος της περιοχής στην οποία απαιτείται τέτοια κάλυψη.
Επίπεδα ασφαλείας
Ορισμένοι φορείς παροχής υπηρεσιών ζωτικής σημασίας για την εμπορική ναυτιλία, έχουν δώσει οδηγίες στα πλοία να ενισχύσουν τα επίπεδα ασφάλειας τους, αναφέρει το Bloomberg.
Τα πλοία που πλέουν με σημαία Λιβερίας – η οποία χρησιμοποιείται πιο συχνά στα πετρελαιοφόρα παγκοσμίως – κλήθηκαν τις τελευταίες ημέρες να υιοθετήσουν το επίπεδο ασφαλείας τρία κατά τη διέλευση τους από την περιοχή.
Αυτό σημαίνει ότι τα πλοία πρέπει να θεωρήσουν ότι μια επίθεση είναι επικείμενη, σύμφωνα με την σύμβουλο ασφαλείας Dryad Global.
Διαβάστε ακόμη:
Απειλές από τους Χούθι: Όποια χώρα ενεργήσει εναντίον μας θα δει τα πλοία της να γίνονται στόχος
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- TikTok: Δεκτή έγινε η προσφυγή του στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ κατά του νόμου Μπάιντεν
- Ευρωαγορές: Κλείνουν ελαφρώς υψηλότερα καθώς οι επενδυτές αναμένουν την απόφαση της Fed- η Renault σημειώνει άλμα 5%
- Μπέρμποκ: Προειδοποιεί την Τουρκία να μην επιτίθεται εναντίον των Κούρδων στη Συρία – Πυρά και κατά του Ισραήλ
- Ζελένσκι: Δεν είμαστε σε θέση να απωθήσουμε τα ρωσικά στρατεύματα από την Κριμαία