Σε νέες περιπέτειες μπαίνει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού με προσωρινό προτιμητέο επενδυτή τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς η κοινοπραξία Vinci-Mytilineos, μην έχοντας καταφέρει να πείσει την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) για το αίτημά της να υποβάλει βελτιωτική προσφορά, προσέφυγε στο ΣτΕ. Με αυτό τον τρόπο δημιουργεί πολύμηνες καθυστερήσεις σε έναν διαγωνισμό που πρέπει να ολοκληρωθεί εντός του ερχόμενου καλοκαιριού.

Αυτό συμβαίνει, καθώς για βγει και να καθαρογραφεί η απόφαση του ΣτΕ θα πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον για ένα εξάμηνο, μπλοκάροντας με αυτό τον τρόπο την αποστολή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο που χρειάζεται να δώσει το πράσινο φως, ώστε αυτή να πάει στη Βουλή για να υπογραφεί. Αξίζει να αναφερθεί ότι το χρονοδιάγραμμα ήταν ήδη σφικτό ακόμα και χωρίς την προσφυγή, καθώς ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, είχε αναφέρει χθες κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο 1ο συνέδριο του  Υπερταμείου, ότι θα πρέπει να περιμένουμε έως τον Ιούνιο.

Σημειώνεται, δε, ότι η σχετική σύμβαση θα έπρεπε να είχε υπογραφεί εντός του ερχόμενο καλοκαιριού, για να έχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπροστά της περίπου ένα τρίμηνο για να αναλάβει τη διαχείριση και τη λειτουργία του οδικού άξονα. Αυτό συμβαίνει, καθώς η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης που έχει αναλάβει η κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ λήγει τον Οκτώβριο του 2024.

Μάλιστα, τόσο ο κ. Πολίτης όσο και ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος, επισήμαναν χθες την ανάγκη να μην επιστραφεί στο Δημόσιο η παραχώρηση, καθώς είναι ένα από τα δύο ενδεχόμενα με τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η προσφυγή στο ΣτΕ. Πιο συγκεκριμένα, πλέον τα σενάρια για να λειτουργεί απρόσκοπτα η Αττική Οδός ή θα πρέπει να δοθεί παράταση για ένα έτος στην παρουσία της κοινοπραξίας Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ ή να τρέξει ένας σύντομος διαγωνισμός.

Πώς φτάσαμε στην προσφυγή – Τι ανέφερε ο Δημήτρης Πολίτης

Ο διαγωνισμός για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού  ξεκίνησε από τον Ιανουάριο του 2022 και ύστερα από την εκδήλωση ενδιαφέροντος από οκτώ σχήματα και την υποβολή προσφορών από έξι μνηστήρες, καταλήξαμε μετά από τρεις παρατάσεις λόγω των δύο εκλογικών αναμετρήσεων και της ανάγκης των σχημάτων να μελετήσουν το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης, στο Σεπτέμβριο του 2023.

Τότε άνοιξαν οι προσφορές με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να δίνει την προσφορά-ρεκόρ των 3,2 δισ. ευρώ ξεπερνώντας κατά πολύ την αποτίμηση του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και τις πιο αισιόδοξες προσδοκίες, ενώ η δεύτερη καλύτερη προσφορά δόθηκε από την κοινοπραξία Vinci-Mytilineos, στην οποία βάσει των όσων έχουν διαρρεύσει ηγετικό ρόλο έχει η γαλλική εταιρεία που συμμετέχει στην πλειοψηφία των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων.

Εντύπωση είχε προκαλέσει, δε, το γεγονός, ότι η δεύτερη προσφορά υπολειπόταν μόλις 600.000 ευρώ, από το όριο της διαφοράς του 5% που είχε θέσει το ΤΑΙΠΕΔ ώστε να ζητηθούν βελτιωτικές προσφορές. Η άρνηση του ΤΑΙΠΕΔ να επιτραπεί στο σχήμα να υποβάλει αναθεωρημένη προσφορά ήταν αυτή που προκάλεσε την αντίδραση της γαλλικής εταιρείας, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες ήταν αυτή που αποφάσισε να προσφύγει στις αρχές στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) και να ζητήσει ασφαλιστικά μέτρα για να παγώσει η διαγωνιστική διαδικασία.

Η τύχη της προσφυγής δεν ήταν αυτή που επεδίωκε το σχήμα  καθώς τα ασφαλιστικά μέτρα απορρίφθηκαν στις 13 Οκτωβρίου, ενώ η ΕΑΔΗΣΥ χρειάστηκε λιγότερο διάστημα από το αναμενόμενο (σ.σ 20 ημέρες) για να εκδώσει τη σχετική απόφαση. Σημειωτέον, ότι η διαδικασία εκδίκασης της προσφυγής ξεκίνησε στις 7 Νοεμβρίου και η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ βγήκε στις 23 του ίδιου μήνα.

Να προσθέσουμε σε αυτό το σημείο ότι πέραν της καθυστέρησης που θα δημιουργήσει στον διαγωνισμό η προσφυγή στο ΣτΕ, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ δε φαίνεται να ανησυχεί ιδιαίτερα για την υπογραφή της σύμβασης, ενώ κατά τη διάρκεια της χθεσινής τοποθέτησής του δε δίστασε να σχολιάσει ότι η «προσφυγή του σχήματος προφανώς δεν πέρασε».

Διαβάστε επίσης

Αττική Οδός: Mytilineos και Vinci προσφεύγουν στο ΣτΕ – Νέα εμπλοκή στον διαγωνισμό

Αττική Οδός: Απορρίφθηκε η προσφυγή των Vinci – Mytilineos για τον διαγωνισμό