Ο οργανισμός FIRS της Νιγηρίας, μετά την άνοδο του Μπόλα Τινούμπου στη θέση του προέδρου της Αφρικανικής χώρας, ξεκίνησε μια επίμονη και απειλητική στάση απέναντι σε δεκάδες πλοιοκτήτριες εταιρείες σε όλο τον κόσμο που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια

Σε αυτή την αναδρομική φοροεπιδρομή εμπλέκονται δεκάδες ελληνικών συμφερόντων εταιρείες.

1

Ο FIRS με επιστολές του προς τις πλοιοκτήτριες εταιρείες ζητά να καταβληθούν αναδρομικά φόροι που αφορούν την περίοδο από το 2010 έως το 2019 και που αντιπροσωπεύουν ένα ποσοστό 6% επί του εκτιμώμενου κέρδους τους ανά ταξίδι,  επί ένα συντελεστή που είναι διαφορετικός για κάθε λιμάνι φόρτωσης. Επιπλέον ζητούν και προσαυξημένους τόκους.

Οι Νιγηριανοί επικαλούνται ένα νόμο του 2004, ο οποίος ήταν ανενεργός και το σημαντικότερο είναι ότι απειλούν τις πλοιοκτήτριες εταιρείες που δεν θα πληρώσουν ότι θα προβούν σε κατάσχεση των δεξαμενοπλοίων τους, ανεξάρτητα αν θα βρίσκονται στη Νιγηρία ή σε άλλο διεθνές λιμάνι.

Ο σχετικός νόμος αφορά όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες που δεν είναι εγκατεστημένες και εγγεγραμμένες στο Μητρώο εταιρειών της Νιγηρίας.

Το περίεργο είναι ότι οι Νιγηριανοί δεν ζητούν από τις ναυτιλιακές εταιρείες να πληρώσουν από σήμερα και στο μέλλον, αλλά επιμένουν να τους καταβάλουν τον φόρο και τις προσαυξήσεις μόνο για την περίοδο 2010 – 2019.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες ο οργανισμός FIRS κάλεσε τις εταιρείες να στείλουν στη Νιγηρία αντιπρόσωπο τους για να διαπραγματευτεί, ωστόσο δεν έστειλε καμία εταιρεία υπάλληλο τους υπό τον φόβο της σύλληψης ή της ομηρίας.

Όμως, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη με τηλεδιάσκεψη αλλά, από ό,τι διέρρευσε δεν βρέθηκε λύση ούτε αποδέχθηκαν οι Νιγηριανοί συμβιβαστική πρόταση από εκπρόσωπο της Intertanko που ζήτησε να εφαρμοστεί μεν ο νόμος από μια ημερομηνία στο προσεχές μέλλον, ώστε να προετοιμαστούν οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι ναυλωτές προκειμένου να σχεδιάσουν και να συμφωνήσουν για το ποιος και πως θα πληρώνουν τον φόρο.

Ο Οργανισμός της Νιγηρίας, απέστειλε σε διάφορες πλοιοκτήτριες δεξαμενοπλοίων ανά τον κόσμο και ζητούν με βάση ένα κατάλογο προσεγγίσεων των πλοίων στα λιμάνια της Νιγηρίας, ένα χρηματικό ποσό, αλλά δεν  εξηγούν ούτε αναλύουν πως προκύπτει.

Η Intertanko, προειδοποίησε την κυβέρνηση της Νιγηρίας να προβεί σε κατασχέσεις δεξαμενοπλοίων, αλλά και να μην επιμένει στην καταβολή των απαιτήσεων  της με αναδρομική ισχύ του νόμου, γιατί τα τάνκερ “θα αποφύγουν στο μέλλον να προσεγγίσουν την Νιγηρία αν δεν καταργηθεί η  φοροεισπρακτική εκστρατεία» και καλεί τις φορολογικές αρχές της Νιγηρίας να επικεντρωθούν στη νέα στρατηγική συλλογής για να δώσουν χρόνο στη ναυτιλία για να προετοιμαστεί και να πληρώσει το μέλλον.

Οι 180 ναυτιλιακές εταιρείες που συμμετέχουν στην Intertanko και διαχειρίζονται περισσότερα από 4.000 δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, προϊόντων, φυσικού αερίου και χημικών, κάλεσαν τις Νιγηριανές αρχές να καταργήσουν την φορολογική τους εκστρατεία που ζητούν για 13 χρόνια επιστροφής πληρωμών ναύλων για εταιρείες του εξωτερικού.

Η Νιγηρία έχει καλέσει όλες τις εταιρείες εκμετάλλευσης δεξαμενόπλοιων να διευθετήσουν τους φορολογικούς τους λογαριασμούς μέχρι το τέλος του έτους, διαφορετικά θα αντιμετωπίσουν αντίποινα για φοροδιαφυγή. Γίνεται αντιληπτό ότι έχει στοχεύσει μόνο ένα αριθμό πλοίων μέχρι στιγμής και ετοιμάζεται για ένα πενταετές πρόγραμμα διεκδίκησης προκειμένου για να αναγκάσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία να πληρώσει.

Η νέα κυβέρνηση της Νιγηρίας, με επικεφαλής τον Πρόεδρο Bola Ahmed Tinubu, ανέθεσε σε μια νέα επιτροπή την ανάπτυξη φορολογικής πολιτικής και φορολογικών μεταρρυθμίσεων για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.

Όπως έγινε γνωστό, χιλιάδες πλοία φαίνεται ότι επηρεάζονται από τον φόρο, ο οποίος έχει αιφνιδιάσει τους πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων και τους ναυλωτές. Από την επιθετική αυτή στάση των Νιγηριανών αρχών πλήττονται κυρίως οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Αρκεί να αναφέρουμε ότι μόνο μία ελληνικών συμφερόντων εταιρεία καλείται να πληρώσει 18 εκατομμύρια δολάρια σε φόρους για το διάστημα 2010 -2019.

Εν τω μεταξύ, οι ναυλωτές, αρνούνται να συμμετέχουν στην απόδοση εκ των υστέρων φόρων, τόσο στη Νιγηρία, όσο και στις πλοιοκτήτριες εταιρείες.

Τέλος, οι εταιρείες των δεξαμενοπλοίων φοβούνται για τυχόν κατασχέσεις πλοίων, αλλά και μακροχρόνιες δαπανηρές νομικές ενέργειες.

Διαβάστε επίσης

Κατσικάδης: Η Μαρίνα Φλοίσβου έχει τζίρο 22 εκατ. ευρώ και προσφέρει υψηλές υπηρεσίες

Lloyd’s List: Ο Δημήτρης Κουκάς ανάμεσα στους 10 κορυφαίους ναυλομεσίτες του κόσμου

Γιώργος Οικονόμου: Ο εφοπλιστής με τις αμφιλεγόμενες πρωτοβουλίες του, που όμως κερδίζει δισεκατομμύρια δολάρια