ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τέσσερα «υπερόπλα» διαθέτει η ΑΑΔΕ για τον έλεγχο των φυσικών προσώπων και των επιχειρήσεων, προκειμένου να εντοπιστούν φαινόμενα φοροδιαφυγής στη χώρα μας και να αποκαλυφθεί το “μαύρο” χρήμα.
Πρόκειται για τα συστήματα ELENXIS, Taxisnet, ΒΑΝCAPP (σύστημα αυτοματοποιημένου ελέγχου προσαύξησης περιουσίας) και το Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών (Σ.Μ.Τ.Λ. & Λ.Π.), από τα οποία (υπάρχουν αρκετά ακόμα όπως το VIES για τον έλεγχο του ΦΠΑ) ο φοροελεγκτικός μηχανισμός μπορεί να αντλεί πολύτιμα στοιχεία για έναν φορολογούμενο.
Για παράδειγμα, με το Elenxis οι εφοριακοί αποκτούν μια ξεκάθαρη εικόνα για το φορολογικό προφίλ ενός ελεγχόμενου, ενώ με το Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών (το οποίο έχει ενεργοποιηθεί εδώ και σχεδόν μια δεκαετία) οι τράπεζες στέλνουν απευθείας στην εφορία το τραπεζικό προφίλ του πολίτη ή της επιχείρησης, δηλαδή πόσες και που διαθέτει καταθέσεις, ποσά χρωστά σε δάνεια κ.α.
Έρχεται το νέο «υπερόπλο»
Σύντομα η εφορία θα αποκτήσει ένα ακόμα υπερόπλο και συγκεκριμένα από τις αρχές του έτους. Πρόκειται για νέο σύστημα ελέγχου, προκειμένου να μπει τέλος σε όσους προσαυξάνουν την περιουσία τους, χωρίς να τη δικαιολογούν τα εισοδήματά τους.
Πρόκειται για το «σύστημα αυτοματοποιημένου ελέγχου προσαύξησης περιουσίας» και ονομάζεται ΒΑΝCAPP. Με αυτό το σύστημα θα συλλέγονται αυτόματα όλες οι πληροφορίες από το οικονομικό προφίλ ενός φορολογούμενου, ενώ ο έλεγχος θα μπορεί να περιλαμβάνει ακόμα και άρση τραπεζικού ή επαγγελματικού απορρήτου.
Στην πράξη, θα συλλέγει στοιχεία για:
- τραπεζικές καταθέσεις,
- μετοχές,
- ομόλογα,
- Repos,
- Αμοιβαία κεφάλαια,
- πληρωμές λογαριασμών,
- πιστωτικές κάρτες,
- θυρίδες,
- Προπληρωμένες κάρτες και
- Ηλεκτρονικά πορτοφόλια.
Το BANCAPP θα επιταχύνει τη διαδικασία του ελέγχου, προσδιορίζοντας την φορολογητέα ύλη κατ’ έτος, για κάθε ελεγχόμενο ΑΦΜ.
Το νέο σύστημα θα αναμένεται να «κουμπώσει» στο σύστημα ELENXIS, το οποίο διαθέτει μια τεράστια βάση δεδομένων για κάθε ΑΦΜ. Από εκεί, μόλις ξεκινήσει έλεγχος για έναν φορολογούμενο, θα δίνεται εντολή στο BANCAPP και θα αντλεί στοιχεία για την περιουσιακή και οικονομική κατάσταση του ελεγχόμενου, ώστε στη συνέχεια να βεβαιωθούν τυχόν εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία με τους ανάλογους φόρους.
Η νέα υπηρεσία – ράμπο
Πριν από λίγο καιρό ενεργοποιήθηκε μια ακόμα υπηρεσία της ΑΑΔΕ, η οποία θα βάλει στο στόχαστρό της μεγάλους οφειλέτες, δηλαδή εκείνους που χρωστούν στην εφορία ποσά άνω των 300.000 ευρώ, οι οποίοι επιμένουν να έχουν αρρύθμιστες οφειλές.
Πρόκειται για το Κέντρο Βεβαίωσης και Είσπραξης Αττικής (ΚΕΒΕΙΣ), στο οποίο έχει μπει σχεδόν όλες οι εφορίες της Αττικής ενώ από τον ερχόμενο Ιανουάριο θα λειτουργήσει και το δεύτερο ΚΕΒΕΙΣ στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με τον συστατικό τους νόμο, τα ΚΕΒΕΙΣ μπορούν να “τρέξουν” τις εξής διαδικασίες:
· Επιβολή αναγκαστικών, διασφαλιστικών και λοιπών μέτρων από το δημόσιο για την αποπληρωμή των «κόκκινων χρεών».
· Έλεγχος, επαλήθευση και διασταύρωση στοιχείων φορολογουμένων.
· Κατηγοριοποίηση των οφειλετών με βάση το ύψος της οφειλής και εντοπισμός ανά γεωγραφική περιοχή με τη χρήση νέων ψηφιακών εργαλείων με στίγμα για τα φυσικά πρόσωπα και τους επαγγελματίες που αλλάζουν συχνά διεύθυνση κατοικίας, εργασίας ή επαγγελματική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα ο «φάκελός» τους να μεταφέρεται από ΔΟΥ σε ΔΟΥ.
· Αυτόματη παρακολούθηση για την πορεία και την εξέλιξη της «κόκκινης οφειλής».
· Η λήψη και επεξεργασία αιτημάτων για τη χορήγηση στοιχείων και πληροφοριών από φορολογουμένους, υπηρεσίες της ΑΑΔΕ ή τρίτους.
· Ο έλεγχος και η σύνταξη εκθέσεων χαρακτηρισμού οφειλών αρμοδιότητας της Διεύθυνσης ως ανεπίδεκτων είσπραξης.
· Η είσπραξη των δημοσίων εσόδων.
· Η βεβαίωση ή η καταχώριση των στοιχείων των νόμιμων τίτλων στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων, η καταχώριση των εισπράξεων, των επιστροφών και των διαγραφών, η τήρηση των λοιπών βιβλίων του Τμήματος Εσόδων, η τακτοποίηση υπερεισπράξεων, καθώς και η τήρηση της λογιστικής.
· Η διαχείριση και η παρακολούθηση της διαδικασίας των εισπράξεων που διενεργούνται μέσω των φορέων είσπραξης.
· Η διαχείριση και η παρακολούθηση της διαδικασίας των επιστροφών φόρου.
· Η επιδίωξη είσπραξης οφειλών που διέπονται από ειδικές διατάξεις, λόγω υπαγωγής σε διαδικασία αφερεγγυότητας, όπως πτώχευση ή προπτωχευτικές διαδικασίες ή δικαστική διαδικασία ρύθμισης χρεών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων, υπαγωγής σε καθεστώς εκκαθάρισης ή δικαστικής εκκαθάρισης κληρονομίας, καθώς και οφειλών σχολαζουσών κληρονομιών.
Διευρύνονται οι σαρωτικοί έλεγχοι
Με το νομοσχέδιο που κατέθεσε το Υπουργείο Οικονομικών στη Βουλή,
επεκτείνονται οι περιπτώσεις όπου εφαρμόζονται οι έμμεσες τεχνικές ελέγχου για τον προσδιορισμό του εισοδήματος. Οι τεχνικές αυτές βασίζονται σε στοιχεία, όπως οι τραπεζικές καταθέσεις, οι δαπάνες σε μετρητά, η ρευστότητα του φορολογούμενου, κ.ά.).
Οι έμμεσες τεχνικές θα χρησιμοποιούνται σε τρεις ακόμη περιπτώσεις (πέρα από αυτές που ισχύουν ήδη), που είναι οι εξής
• όταν δηλώνεται ζημία σε τρία τουλάχιστον συνεχόμενα έτη και δεν προκύπτει ο τρόπος χρηματοδότησης της επιχείρησης, με τον οποίο καλύπτονται οι υποχρεώσεις της,
• όταν υπάρχει σημαντική αναντιστοιχία μεταξύ αγορών, πωλήσεων και αποθεμάτων
• όταν ο συντελεστής μικτού κέρδους που προκύπτει από τα δηλούμενα αποτελέσματα είναι διαφορετικός από αυτόν που προκύπτει βάσει των παραστατικών αγορών και πωλήσεων.
Εφοριακοί με κάμερες
Στο εξής οι εφοριακοί που θα διενεργούν ελέγχους θα έχουν πάνω τους κάμερες και θα καταγραφούν με εικόνα και ήχο όλη τη διαδικασία των φορολογικών ή τελωνειακών ελέγχων. Στόχος είναι να εκλείψουν τυχόν περιπτώσεις παράτυπων συναλλαγών, αλλά και να υπάρχει on line καθοδήγηση από τα… κεντρικά για να γίνουν “φύλλο και φτερά” όλα τα στοιχεία μιας επιχείρησης, για την οποία υπάρχουν ενδείξεις φοροδιαφυγής. Μάλιστα, θα υπάρχουν και περιπτώσεις που ο έλεγχος θα γίνεται σε live μετάδοση στην ειδική αίθουσα επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ στο Μοσχάτο.
Τα βίντεο από τους ελέγχους σε επιχειρήσεις θα κρατούνται στο αρχείο για έξι μήνες και στη συνέχεια θα καταστρέφονται.
Με κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης
Ήδη, στο Ταμείο Ανάκαμψης έχει ενσωματωθεί το έργο «Ανάπτυξη νέου ενοποιημένου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Φορολογίας της ΑΑΔΕ (TAXIS – TAXISNET- ELENXIS)» με προϋπολογισμό 35,6 εκατ ευρώ. Στόχος είναι να εκσυγχρονιστούν περισσότερο τα σύστημα του φοροελεγκτικού μηχανισμού από το 2025.
Θα υπάρξει ενσωμάτωση και αξιοποίηση υφιστάμενων εφαρμογών και υπηρεσιών, όπως είναι το EISPRAXIS, myDATA, myPROPERTY, μητρώο πλοίων, κ.λπ. Επίσης, το νέο σύστημα θα πρέπει να αξιοποιεί και να διαλειτουργεί με τα τρέχοντα συστήματα της ΑΑΔΕ, να παρέχει τη δυνατότητα διασύνδεσης με νέα μελλοντικά συστήματα ή συστήματα τρίτων φορέων, όπως για παράδειγμα τα ΟΠΣ Ανθρώπινου Δυναμικού, Κεντρικού Συστήματος Διαχείρισης Εγγράφων, Κτηματολόγιο, κ.λπ., τα οποία να αλληλεπιδρούν με τα δομικά στοιχεία του νέου συστήματος φορολογίας.
Διαβάστε επίσης: